Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü Ya Muaz, Yemen'e Vardığında Orada Neyle Hükmedeceksin? Hadisin Sıhhati Nedir?

Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
SORU:
Ya Muaz, Allah’ın kitabında bulamazsan neyle hükmedeceksin? Hadisin Sıhhati Nedir?

CEVAB :

حدثنا هناد حدثنا وكيع عن شعبة عن أبي عون الثقفي عن الحرث بن عمرو عن رجال من أصحاب معاذ : أن رسول الله صلى الله عليه وسلم بعث معاذا إلى اليمن فقال كيف تقضي فقال أقضي بما في كتاب الله قال فإن لم يكن في كتاب الله قال فبسنة رسول الله صلى الله عليه وسلم قال فإن لم يكن في سنة رسول الله صلى الله عليه وسلم قال أجتهد رأيي قال الحمد لله الذي وفق رسول رسول الله صلى الله عليه وسلم
قال الشيخ الألباني : ضعيف
حدثنا محمد بن بشار حدثنا محمد بن جعفر وعبد الرحمن بن مهدي قالا حدثنا شعبة عن أبي عون عن الحرث بن عمرو بن أخ للمغيرة بن شعبة عن أناس من أهل حمص عن معاذ عن النبي صلى الله عليه وسلم : نحوه قال أبو عيسى هذا حديث لا نعرفه إلا من هذا الوجه وليس إسناده عندي بمتصل وأبو عون الثقفي اسمه محمد بن عبيد الله
قال الترمذي : حديث لا نعرفه
… Rasulullah (s.a.v) , Muaz İbn Cebel’i Yemen’e gönderirken ona :
Oraya vardığında neyle hükmedeceksin? diye sodu.
Muaz : Allah’ın kitabına göre hükmedeceğim , dedi.
Allah Rasulu (s.a.v) : Allah’ın kitabında bulamazsan neyle hükmedeceksin? dedi.
Muaz : Rasulunun sünnetine göre hükmederim, dedi.
Rasulullah (s.a.v) : Rasulunun sunnetinde yoksa ne yapacaksın? dedi.
Muaz : Kendi reyimle içtihad ederim, dedi.
Allah Rasulu (s.a.v) bu sözlerden sonra şöyle dedi : Rasulullahın elçisini muvaffak kılan Allah’a hamdolsun.

(Ebu Davud, Akdiye, Davalar , C. 4, Bab 11, Hadis No: 3592, 3/303 ; Tirmizi, Ahkâm, Bab 3, Hadis no: 1327, 3/616, C. 2, Hadis No: 1343; Ahmed b. Hanbel, V, 230, 236. 242; Camiu Beyani’l ‘Ilm, 2/56)

Zâyıf Hadis!


Bu hadis konusu itibâriyle oldukça meşhurdur, fakat ilim ehlince ise zâyıftır.
el-Cevzekânî; el-Mevzuât isimli eserinde, konumuzu teşkil eden bu hadisin mevzu olduğunu ve ravilerinden Haris bin Amr'ın kimliğinin meçhul olduğu gibi, "Muaz'ın arkadaşları" sözüyle de kimlerin kastedildiğinin belli olmadığını söylemiştir.
Tirmizî de bu hadis hakkında şöyle diyor: "Biz bu hadisi yalnız bu şekilde bilmekteyiz. Onun senedi bizce muttasıl değildir."

Ayrıca Hafız Cemaleddin el-Mizzî ile Buharî de bu hadisin senedini tenkid etmişlerse de Zehebî, Mîzanu'l-İ'tidâl'inde; "Bu hadisin Ömer ile Abdullah b. Mes'ud, Zeyd b. Sabit ve İbn Abbas'a (radıyallahu anhum) ulaşan mevkuf şâhidleri bulunduğunu, Beyhâkî'nin de bu mevkuf hadisleri Sünen-i Kûbrâ'smda tahric ettiğini" ifade etmiştir.

Muhaddis Elbani ise, inkita sebebiyle hadisi zayıf kabul etmiştir.
İmam Buhari der ki; “Hâris, bu hadisin dışında başka bir hadisle tanınmıyor bu nedenle sahih değildir” Bu hadisin subûtu sahih değildir.

Hadis de ayrıva mâna olarak da sorun vardır. “Sünnet, Kuran’da hüküm olmadığı zaman dönülecek bir vahiy olarak kabul edilmiştir. Oysa sünnet kendi başına bağımsız bir huccettir.”
İmam Elbani’nin bu konuda özetle şöyle buyurur: “Eğer biz Kuran ve Sünnet diyorsak, önce Kuran, sonra Sunnet demiyoruz. İyi anlaşılsın aksine Kur'an ve Sünnet kendi başlarına huccettir demek istiyoruz. Çünkü Kur'an kendi başına nasıl huccetse, sünnet de o şekilde huccettir, aralarında bir ayrım olmadığı için önce Kuran sonra sünnet denilmez.”
Hadis, hatalı anlaşımaya musaittir, bu da bir mesele olursa 'önce Kur'an’a bakarım, onda bulamazsam Sünnete dönerim' demek bazıları nezdinde sünnetin kendi başına huccet olmadığına işaret edebilir.”
Fakat kişi, "ben bir konu hakkında araştırmalarımı ilkin Kur'an üzerinde yoğunlaştırırım sonra da Kur'an gibi kendi başına huccet olan Sünnete bakarım denilirse bunda sakınca yoktur. Sünnet; Kur'an’a hükmeder, onun tafsilini açıklar. İmam Evzâi bu konuda “Sünnet, Kuran’a hükmeder, kendi başına huccettir” buyurmuştur.

 
Üst Ana Sayfa Alt