Nöbette (Murâbıt)'ın Ölenin Amel Defteri Kapanmaz
حَدَّثَنَا سَعِيدُ بْنُ مَنْصُورٍ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ وَهْبٍ حَدَّثَنِي أَبُو هَانِئٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ مَالِكٍ عَنْ فَضَالَةَ بْنِ عُبَيْدٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ كُلُّ الْمَيِّتِ يُخْتَمُ عَلَى عَمَلِهِ إِلَّا الْمُرَابِطَ فَإِنَّهُ يَنْمُو لَهُ عَمَلُهُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَيُؤَمَّنُ مِنْ فَتَّانِ الْقَبْرِ
(Ebu Davud, Cihad, Hadis no: 2500; Tirmizi, fedailu'l-cihad; Darimi, cihad; Ahmed b. Hanbel, IV, 146, 150, 157; VI, 60) Fedâle b; Ubeyd'den rivayet olunduğuna göre, Rasûlullah sallalahu aleyhi ve sellem şöyle buyurmuştur: "
Ölen her kişinin amel (defter)i kapanır. Ancak (Allah yolunda)_ nöbet tut (arken hayatını kaybetmiş ol)'an kimse mustesna. Onun ameli kıyamet gününe kadar artırılır. Ve O kimse kabir (imtihanının acısın)dan emin olur.
”
Ölümünden sonra her insanın amel defteri kapandığı halde, nöbet mahallerinde Allah için nöbet bekleyen kimselerin amel defterleri kapanmaz, onların sevab hanelerine kıyamete kadar yeni sevabların yazılmasına devam edilir.
Bu hadis-i şerifte nöbet beklerken ölen kimselerin dışında herkesin amel defterinin kapanacağı ifade edildiği halde, Ebu Hurayra'den rivayet edilen;
"İnsan öldüğü vakit bütün namelleri kesilir. Yalnız üç şey(in sevabı) kesilmez: Sadaka-i ceriye, faydalanılan ilim, Ona dua eden salih evlad" (Muslim, vasiyyet; Ebû Dâvud, vesâya; Tirmizi, ahkâm; Ahmed b. Hanbel, II, 372) mealindeki hadis-i şerifte sadaka-i cariye sahibleriyle arkasında ilmi eserler ve kendisine dua edecek hayırlı evlat bırakan kimselerin de amel defterlerinin kapanmayacağının haber verilmesi, bu iki hadis arasında bir çelişki bulunduğu anlamına gelmez. Çünkü ölen bir kimsenin amel defterindeki sevabların artmaya devam etmesi iki şekilde olur:,
1. Bir başka kimse vasıtasıyla artar. Ölen bir kimsenin Ölürken bıraktığı bir kuyudan bir başka insanın gelip su içmesi gibi. Bu insanın su içmesi kuyu sahibinin amel defterindeki sevabının artmasına sebeb olur.
2. Hiçbir kimsenin aracılığı olmadan artar. İşte mevzumuzu teşkil eden hadis-i şerifte anlatılmak istenen bu ikinci şıkka giren cinstendir. Allah yolunda nöbet beklerken hayatını kaybeden kimselerin amel defterindeki sevabları işte bu şekilde hiçbir kimsenin aracılığı bulunmadan artmaya devam eder.