Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Abdestsiz Kur’an Okunacağinin Delilleri

  • Konbuyu başlatan Ebu Katade
  • Başlangıç tarihi
E Çevrimdışı

Ebu Katade

Guest
gercekten ilginc yukaridaki hadis abdest fazileti ile ilgilidir cogaltiniz diyor ,,,sokakta dolasirken,gezerken,daga cikarken,piknige giderken alalim diye soylemisler dogrudur........kuran okurken almalayim,size gore cunupde okuyabilirsiniz ,cunupde dolasabilirsiniz .,,ne idyebilirimki sadece iyi geceler derim......

subhanallah cahillerin içinde kaldık....bu gereksiz osmanla habibullahın zihniyetlerinden RABBİM bizi korusun....
 
laylay Çevrimdışı

laylay

İyi Bilinen Üye
Site Emektarı
İlgiç bu konu daha öncelerdede tartışılmıştı Ruveyda Kardeşimiz bir ayetle konuyu bitirmişti...keşke ayet aklıma gelse..bu kadar gereksiz tartışma olmazdı
 
laylay Çevrimdışı

laylay

İyi Bilinen Üye
Site Emektarı
Herşeyi Geçin...Kuran-ı Kerimi Temiz olmayan Ele Alıp Okumak...Bilmiyorum Müminlere yakışırmı...Ancak Şöylede Bir durum varki dikakt çekilmesi lazım...zaruri durumlarda alınır okunur...o ayrı mesele..zaruri durumlarda alamazsın dokunamazsın okuyamazsın demek de ...Allahın kitabını okumaya engel teşkil etmek..hangi akla girer oda ayrı konu...zaruri durumları siz benden iyi bilirsiniz...normal durumlarda temiz olan ellerin kurana dokunması gerekir benim şahsi görüşüm...ayrıyetten..konuyu tartışmaya ortamına çevirmeden gidelim
 
S Çevrimdışı

Selefiyim

Üyeliği İptal Edildi
Banned
Yere Kuran düşmüş tutar abdestsiz kaldırırsın,bu zaruriyete girer.Ama açıp okumak ve de Kuran'ı okumaktan alıkoymak tarzında bir yaklaşımda ne tür zaruret vardır anlamadım.Okuyacaksan bir abdest almak o kadar zor mudur?

Şeye benzedi cünüpken namaz kılamıyoruz,zarururet varsa teyemmüm ama cünübüz diyede namazdan alıkoymak doğrumu itirazı ne kadar doğru?İlla boy abdesti almak gerekir mi?Üşeniyorum namazdan beni alı koymayın gibi bir şey demiş olmyormuyuz?
 
A Çevrimdışı

Askalani

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Ona tertemiz (abdestli) olanlardan başkası el sürmesin.Vakıa 79
bu ayetin hiç tefsirini okumamışsın belli.sana tavsiyem bu ayetin tefsirini okuda gel.

Cevap burdada yok!!! -ferdiosman-
cevp anlayana.kendi reyine göre cvp ararsan bulamazsın tabi.Kitaba sünnete uymayı öğrenmelisin
 
T Çevrimdışı

tewhid-el-hak

Üye
İslam-TR Üyesi
HANEFÎ MEZHEBİ HAKKINDAKI ARAŞTIRMALAR

Hanefi mezhebinde cünüp, hayızlı ve loğusanın Kur'an'dan tam bir ayet okuması haramdır. Hanefi alimlerinden Tahâvî[18] okunan yerin bir ayetten kısa olduğu taktirde caiz görülebileceğini söylemiştir. Zâhîdi[19] bu görüşün İbn Semâa[20] tarafından Ebu Hanife'den rivayet edildiğini ve alimlerin çoğu tarafından kabul edildiğini belirtmiştir.

Kerhi[21] bu görüşe katılmamış, bir ayetten az bile olsa cünüp, hayızlı ve loğusanın Kur'an okumasının caiz olamayacağını savunmuştur. Hidaye yazarı Merginâni[22] Kâfî yazarı[23] ve Hanefilerden bir grup da bu görüşü tercih etmişlerdir.

İbrahim el-Halebi, Tahâvî'nin "cünüp, hayızlı ve loğusa olanlar bir ayetten azını okuyabilir." sözünü şöyle yorumlar:

"Kişi uzun bir ayeti bölümlere ayırarak okumak isterse, okuyacağı her bir bölümün toplam üç kısa ayetten az olması gerekir. Meselâ bir ayetin Kevser Sûresi uzunluğunda bir bölümünü okursa Kur'an okumuş sayılır. Ama okuyacağı bölüm bundan, yani Kevser sûresinin tamamından daha kısa olursa Kur'an okumuş sayılmaz."

Hülâsâ[24] adlı kitapta Arapların konuşurken kullandıkları (............)sümme nazar-(.....) lem yelid-(.........) ve lem yûled gibi kısa ayetleri de okumalarının caiz olduğu zikredilir.

Sevinçli bir haber duyulduğunda (..........)elhamdulillâh üzüntülü bir haber duyulduğunda (..............) inna lillâhi ve inna ileyhi râciun denmesinde, ya da Kur'an niyetiyle olmaksızın besmele çekilmesinde bir mahzur yoktur. Dua maksadıyla Fatiha Sûresi, ya da (.............................) Rabbena âtina fi’d -dünya haseneten ve fi’l -âhireti haseneten ve kına azabe’n -nâr.âyeti kerimesi gibi dua ayetleri ya da Cenab-ı Hakkı övgü mahiyetinde onun yüce sıfatlarını belirten (........)innallahe alîmun hakîm, (................) ve hüve’l ganiyyu’l hamîd gibi âyetler de okunabilir.

Ayrıca Ebu Hanife'den, cünübün ağzını yıkadığı taktirde Kur'an-ı Kerim'i okumasının caiz olduğu görüşü de nakledilmiştir.[25]

Kur’an’ı abdestsiz okumanın caiz olduğu fakat bu amel için abdestli bulunmanın daha faziletli olduğu da belirtilmiştir.[26]

Hanefi Mezhebinin Delilleri:

Hanefi alimlerinin, hayızlı ve cünübün Kur'an-ı Kerim okumasının yasaklığına dair getirdikleri deliller, iki hadisten ibarettir. Bu hadisler Hz. Ali’nin “Rasûlüllah’ı (sallâllahu aleyhi ve sellem) cünüplükten başka hiçbir şey Kur'an okumaktan alıkoymazdı." hadisiyle İbn Ömer’in "Cünüp ve hayızlı Kur'an okumaz." hadisleridir. Söz konusu rivayetler hakkındaki değerlendirme yukarıda geçmişti.

Ancak hemen akla takılıveren bir soruyu burada dile getirmekte fayda var. Delil aldığı hadislerden birinde hayızlı ve cünübün Kur'an'a ait hiçbir şeyi okumayacağı ifade edilmesine rağmen Hanefi alimleri gusül abdesti olmayan bu kişilere "bir ayetten daha azını okuyabilir" şeklinde bir fetvayı nasıl vermişlerdir?

Bu sorunun cevabını Hanefi alimlerinden Kemâluddîn b. Hümam şöyle veriyor: "Bir âyetten daha az bir bölümün Allah (c.c) kelâmı mı, yoksa insan sözü mü olduğu pek anlaşılmaz. Bunun için namazda bir ayetten daha az okumak kıraat sayılmaz ve bununla namaz caiz olmaz. Namazda bir ayetten daha azı kıraat sayılmadığına göre namaz dışında da sayılmaz. Bu sebeple bir âyetten daha azını okumak caizdir."

Alimlerden Kerhî hadisi yorumsuz ele aldığı için bir âyetten az bile olsa Kur’an’a ait bir şeyin okunmasına cevaz vermemiştir.[27]

Abdestsiz Kur'an-ı Kerim okumanın caiz olmasına da bu konudaki icmâ ve Hz. Ali'nin "Rasulullah’ı (sallâllahu aleyhi ve sellem) cünüplükten başka bir hiçbir şey Kur'an okumaktan alıkoymazdı." hadisi delil getirilir. Akli yaklaşım ise: “Kişinin abdesti bozulduğunda abdestsizliği ağzına ulaşmaz, bunun için abdest alırken ağzın içini yıkamak farz değildir ve bu halde Kur'an okunabilir. Fakat cünüplük ağıza ulaşır. Cünübün Kur'an okuyamaması ve gusül abdesti alırken ağzını yıkamasının farz olması da bu sebepledir”şeklindedir.[28]

MALİKİ MEZHEBİ

Maliki mezhebinde cünübün Kur’an okuması haramdır. Hayızlının ise unutma korkusu olsun olmasın kıraatte bulunması caizdir. Mushafa dokunmadıktan sonra ezber ya da bakarak okumak arasında fark yoktur. Malikî alimlerinden bu genel hükme iki ayrı istisnai durum ekleyenler olmuştur. Bunlar:

1- Hayızlı hayız hali bittikten sonra gusül abdesti alıncaya kadar kıraatten men edilir.
2- Hayızlıda hayzına ilâveten cünüplük de varsa Kur'an okumaktan men edilir. Bunun dışında hayzın bitmesiyle gusül arasındaki zaman dahil her zaman Kur'an okuyabilir, ifadeleriyle Maliki kitaplarında yer almıştır.

Kur'an'ın abdestsiz okunması caizdir.[32]


Maliki Mezhebinin Delilleri:

Maliki Mezhebi Hz. Ali’nin (r.a) "Rasulullah (sallâllahu aleyhi ve sellem)'ı cünüplükten başka bir şey Kur'an okumaktan men etmezdi." hadisini delil alarak cünübün kıraatinin haram olduğunu söylemiştir.

Hayızlının kıraati konusunda diğer mezheplerden farklı bir görüş ortaya koyan Maliki Mezhebi, bu hususta hayızlıyı cünübe kıyas etmemiştir. Bunun sebebini büyük Maliki alimlerinden İbn Rüşd "İmam Malik bu fetvayı istihsan yoluyla vermiştir", sözüyle açıklar.[33]

İstihsan nedir?


Zahiren kıyası bırakıp insanların ihtiyacına uygun olanı almaktır. Diğer bir ifade ile: Kolaylık için güç olanı terk etmek ve herkesin alışık olduğu işlerde, dini yönden bir müsaadeye bağlı kolaylık tarafını arayıp benimsemek demektir.[34]

Bu tanım doğrultusunda Maliki mezhebinin izlediği yol daha net anlaşılabilir. Şöyle ki: Kur'an okumak isteyen bir cünüp gusleder ve okur. Fakat hayızlı için uzun süre temizlenme imkânı yoktur ve onun da Kur'an okumaya ihtiyacı vardır. Burada bir güçlük ortaya çıkar ki, bu güçlüğü kaldırmak için kıyas terk edilerek hayızlı cünübe benzetilmemiş ve onun Kur'an okumasına izin verilmiştir. Hayız hali sona erdikten sonra cünüple aynı hükümde olması ve yıkanıncaya kadar kıraatten men edilmesi bu halde cünüp gibi istediği zaman temizlenme imkânına sahip olması sebebiyledir.

[29] ŞAFİÎ MEZHEBİ

Şafii mezhebinde cünüp ve hayızlının Kur'an'dan bir harf dahi okuması haram kabul edilmiştir. Okumaktan maksat, söylediğini kulağının işiteceği bir sesle okumaktır. Tabi burada kastedilen işitmeyle ilgili problemi bulunmayan bir kulaktır. İçinden okumaya bir mani yoktur. Kur'an okuma kasdı olmaksızın Kur'an'daki zikirleri de okuyabilir.
Kur'an'ı abdestsiz okumak ise caizdir.

Şafiî Mezhebinin Delilleri:

Bu konuya ait iki hadis bulunduğunu ve bu hadislerden birisinin Abdullah b. Seleme kanalıyla geldiği için İmam Şafii tarafından kabul edilmediğini söylemiştik. İmam Şafii de geriye kalan İbn Ömer'in (r.a) rivayet ettiği "Hayızlı ve cünüp Kur'an'dan bir şey okumasın." hadisiyle amel etmiştir. Şafiiler bu hadisi hasen kabul ettiklerini de beyan ederler.[30





HANBELİ MEZHEBİ

Hanbeli mezhebi bu konuda daha önce açıklanan Hz. Ali'nin (r.a), "Rasulûllah cünüplük dışında her durumda Kur'an okurdu" ve İbn Ömer’in (r.a) "Cünüp ve hayızlı Kur'an okumaz" hadislerini delil almış ve hadisler hakkındaki yorumlarını şu şekilde dile getirmiştir:

"İbn Ömer'in (r.a) rivayet ettiği hadisin ravileri içinde İsmail b. Ayyaş bulunmaktadır. Buhari: "Onun rivayeti ancak Şam ehlindendir" diyerek İsmail b. Ayyaş'ın Hicaz ehlinden yaptığı bu rivayeti zayıf bulmaktadır.

Bu hadis zayıf kabul edildiği taktirde elimizde sadece Hz. Ali’nin (r.a) "Rasûlüllah’ı (sallâllahu aleyhi ve sellem) cünüplükten başka bir şey Kur'an okumaktan alıkoymazdı”." hadisi kalır. Bu hadiste hayızlıya bir yasaklama getirilmemiştir. Fakat biz hayızlıyı cünübe kıyas ederek onun da Kur'an okumasının haram olduğunu söyleriz. Çünkü ondaki hades, yani manevi kirlilik, cünübünkinden daha çoktur. Bu sebeple ona cinsel ilişki ve oruç haram kılınmış ve üzerinden namaz mesuliyeti düşürülmüştür.[36]


buradakai yazdigim islam4ever kardesimizden alinmistir Allah ondan razi olsun ve mukafatlandirsin amin fakat hepsini yazmadim daha fazlasi için buyurun buraya girin

https://www.islam-tr.org/abdest/19751-abdestsiz-kur-an-i-kerim-okumak.html
 
E Çevrimdışı

Ehli_Hadis

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
1-Hanefi mezhebinde cünüp, hayızlı ve loğusanın Kur'an'dan tam bir ayet okuması haramdır.

2-Hanefi alimlerinden Tahâvî[18] okunan yerin bir ayetten kısa olduğu taktirde caiz görülebileceğini söylemiştir.

3-Kerhi[21] bu görüşe katılmamış, bir ayetten az bile olsa cünüp, hayızlı ve loğusanın Kur'an okumasının caiz olamayacağını savunmuştur.

4-Maliki mezhebinde cünübün Kur’an okuması haramdır.

5-Kur'an'ı abdestsiz okumak ise caizdir.

Şimdi bunların hangisi doğru ……? Okunur mu okunmaz mı bir ayetten kısa okunurmu okunmaz mı tam ayet okunurmu okunmaz mı bir ayetten az bile olsa okunurmu okunmaz mı okumak harammı değil mi okumak caiz mi değil mi ……..
 
T Çevrimdışı

tewhid-el-hak

Üye
İslam-TR Üyesi
Bu sorunun cevabını Hanefi alimlerinden Kemâluddîn b. Hümam şöyle veriyor: "Bir âyetten daha az bir bölümün Allah (c.c) kelâmı mı, yoksa insan sözü mü olduğu pek anlaşılmaz. Bunun için namazda bir ayetten daha az okumak kıraat sayılmaz ve bununla namaz caiz olmaz. Namazda bir ayetten daha azı kıraat sayılmadığına göre namaz dışında da sayılmaz. Bu sebeple bir âyetten daha azını okumak caizdir."

Alimlerden Kerhî hadisi yorumsuz ele aldığı için bir âyetten az bile olsa Kur’an’a ait bir şeyin okunmasına cevaz vermemiştir.[27]

diger mezhzblere baktigin zaman delilerinede baktigin zaman gene o buyuk alimlerigin çogu o haldeyken haramadir diyor yani 2 tane buyuk alim oyle fetva verdiyse çoguda haramdir demistir . tehlikeye girmemek için en iyisi o haldeyken okumamak ondan sonra allahu alem
 
E Çevrimdışı

Ehli_Hadis

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
"Bir âyetten daha az bir bölümün Allah (c.c) kelâmı mı, yoksa insan sözü mü olduğu pek anlaşılmaz.

Subhanallah

Bu nasıl bir söz bir ayetten bile az olsa Kur'an Allah kelamıdır insan sözü değildir......
 
T Çevrimdışı

tewhid-el-hak

Üye
İslam-TR Üyesi
dogru soyluyorsun benimde dikkatimi çekti nasil oluyorda 1 ayyeten az olan allah'in kelamimi yoksa insan sozumu oldugu pek anlasilmaz
 
E Çevrimdışı

Ebu Katade

Guest
Ona tertemiz (abdestli) olanlardan başkası el sürmesin.Vakıa 79

Taberî ve Kurtubî tefsirlerinde : İbn Abbas'ın bu Ayet’leri tefsir ederken " Ko-runmuş kitaptan kasıt “ Gök yüzündeki kitap “ temiz olanlardan kasıt da “ meleklerdir ” diye tefsir ettiğini rivayet etmişlerdir.
 
T Çevrimdışı

tewhid-el-hak

Üye
İslam-TR Üyesi
ama yazdiklarimiza gore gorduklerimiz delillere gore alimlerin sozlerine gore abdestsiz kur'an okuyabilir
 
S Çevrimdışı

sworden

Üyeliği İptal Edildi
Banned
tabiki abdestsiz KURAN okunur... Teymullah kardeşimize aynen katılıyorum.
Kuran'Da geçen vakia süresindeki ayetlerin bana göre abdestli olarak Kuran okumak veya dokunmak ile bir alakası yoktur.Hatta ayette geçen tertemiz temizlenmiş olarak bahsedilenlerin insanoğlu olduğu bile çok zayıf bir ihtimaldir.78 ve 79. ayetler bizim yaşadığımız dünya hayatından başka bir boyuttaki/alemdeki olaydan bahsetmektedir kanımca.Kuran'ın korunmuş bir kitapta olduğu ve ona tertemiz temizlenenlerden/arındırılmış olanlardan başkasının dokunamayacağı buyrulmaktadır.

Namaz için açıkça abdest alma şartı getirilmişken Kuran okumak için böyle bir şart getirilmemiştir.Bana göre Vakia suresinden "abdestsiz Kuran okunmaz/dokunulmaz" hükmü çıkaranların hatalı olarak yaptıkları şey bunu kesin hükme bağlamalarıdır.Oysa "doğrusunu Allah bilir ama ben bu ayetten Kuran'ın abdestsiz okunamayacağı veya abdestsiz Kuran'a dokunulamayacağı sonucunu çıkarıyorum" şeklinde bir hüküm verselerdi daha doğru olurdu bence.Çünkü layığıyla yapıldığında namazdan bile daha büyük bir ibadete, Allah bu yönde bir hüküm indirmediği halde kesin hüküm vererek abdest şartına bağlamak büyük vebali yüklenmek demektir.
 
Üst Ana Sayfa Alt