Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü "Allah Bir Kulunu Severse Onu Çocukla Meşgul Etmez" Sözü Hadis midir?

e-mir Çevrimdışı

e-mir

Üye
İslam-TR Üyesi
Selamun Aleykum "Allah bir kulunu sevdiği vakitte onu zat-ı Uluhiyetine hizmet etmek için seçer.onu kadınla ve evlat ile meşgul ettirmez."

Bu söz hadis diye rivayet ediliyor,aslı ve isnadı nedir?

Şöyle meal verenler de var:

"Allah bir kulunu sevince, onu kendi zatına ayırır, saklar. Onu herhangi bir kadınla evlenmekten, çocuk sahibi olmaktan alıkoyar."

Deylemi'de geçiyormuş,sahih midir?
 
Abdulmuizz Fida Çevrimiçi

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Âleykum selam we rahmetullah;

Bu rivayet sahih değildir. bir kaç lafızla rivayet edilmiş olup bu konuda tahkikim şöyle:

Bu hadisi Deylemi Ebu İnebe el-Havlani'den, isnad zikretmeden rivayet etmiştir. (No: 973)


İbn Arrak, Tenzihu'ş-Şeria adını verdiği uydurma hadislere dair derlediği eserinde bu hadisi kaydettikten sonra şöyle demiştir:
"Bunu Ebu Nuaym, İbn Mesud (r.anh)'den rivayet etmiştir. İsnadında İshak b. Vehb el-Allaf vardır. Taberani Ebu Utbe (ya da İnebe) el-Havlani'den benzerini rivayet etmiştir. İsnadında Muhammed b. Yezid el-Elhani vardır. Ondan da el-Yeman b. Adiy el-Hadrami rivayet etmiştir. el-Elhani güvenilir bir ravi olub, Buhari ve dört sünen sahibi ondan rivayet almışlardır.
el-Mizan'da şöyle denilmiştir:
"Ahmed ve insanlar onu güvenilir bulmuşlardır." el-Yeman b. Adiy'e gelince, İbn Mace ondan rivayette bulunmuş, Ahmed ve Dârakutni onun zayıf olduğunu belirtmişlerdir.
Ebu Hatim onun hakkında "saduk" demiştir. Derim ki: İshak b. Vehb el-Allaf güvenilirdir. Zehebi onu sadece hadis aldığı şeyhi; Abdulmelik b. Yezid'den dolayı suçlamış ve Abdulmelik hakkında: "Onun kim olduğu bilinmiyor, batıl haberler rivayet etmiştir" demiştir. (İbn Arrak, Tenzihuş-Şeria 2/212)
Derim ki: İbn Arrak burada ishak b. Vehb el-Allaf ismini zikretmekle hata etmiştir. Buradaki İshak, Buhari'nin şeyhi olan el-Allaf değildir ve İshak el-Allaf'ın bu rivayetle alakası yoktur. Bu rivayette geçen ishak; İshak b. Vehb et-Tahremisi'dir ve hadis uydurucudur.

Heysemi, bu hadisi Mecmau'z-Zevaid 'de (2/291), Taberani'ye nisbet ederek nakletmiş ve isnadında Zehebi'nin sebep zikretmeden zayıf bulduğu, Taberani'nin şeyhi; İbrahim b. Muhammed'in bulunduğunu zikretmiştir.
Derim ki: Zehebi bunu sebebsiz yere zayıf saymamıştır. Zira İbrahim b. Muhammed hali meçhul (mestur) bir râvidir.

İbnu'l-Cevzi Mevduat'ta (2/418), İbn Sunni târikiyle rivayet etmiş ve sahih olmadığını söylemiştir. (Suyuti Lealiu'l-Masnua (2/180)
Ebu Nuaym'ın (1/25) İbn Mesud (r.anh)'den rivayet ettiği tarik hakkında da İbn Cevzi Mevduat'ta (3/81) uydurma demiştir. (Suyuti, Lealiu'l Masnua, 2/178)

Fetteni, Tezkiretu'l-Mevduat'ta, Deylemi'nin isnadsız olarak rivayet ettiği "Allah bir kulunu sevdiği zaman onu belaya uğratır, bir kulunu da çok severse onu kendisine seçer, ona mal ve çocuk bırakmaz hadisini zikretmiş, sonra Taberani'nin İbn Mesud (r.anh)'den rivayetine yer vermiş, isnadında Muhammed b. Ziyad'ın bulunduğunu söylemiş , O'nun hakkında hiçbir şey değildir demiş, ayrıca isnnadında İmam Ahmed'in uydurmacılıkla itham ettiği Yeman'ın da bulunduğunu söylemiş, Taberaninin bunu başka bir rivayet yoluyla da rivayet ettğini ve rivayetin şahitleri olduğunu söylemiştir. Hâkim, Muhammed b. Ziyad'ın şia olduğunu söylemiş, el-Yeman hakkında ise ihtilaf edilmiştir. (Fetteni, Tezkiretul Mevduat 1/193)

Fetteni, "Allah bir kulunu çok sevdiği zaman onu kendisine seçer ve mal ve çocukla meşgul etmez" lafzıyla rivayetinin uydurma olduğunu belirtmiştir.
Zehebi, Telhisu'l-Mevduatta "İsnadında Abdulmelik vardır. O kimdir bilmiyorum. Muhtemelen bunu O uydurmuştur" demiştir (Zehebi, Telhisu'l Mevduat (606)
Allah-u âlem.
 
Üst Ana Sayfa Alt