Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü Çorap veya Ayakkabıya Meshte, Topukları Kadar Örtme Şartı Var mı?

Abdulmuizz Fida Çevrimiçi

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Salafimedia' Alıntı:
Es selamu aleykum,

Çoraplara Mesh ile ilgili Abdulhakem İzzetli'nin yazısını okudum ancak bu soruların cevabını bulamadım:

1. Ben bir sohbette dinlemiştim, selefi bir kardeş çorap ve ayakkabıların topuklardan kısa olması, meshi yasak etmez Sahabe de topuklardan kısa olan sandaletlerin üzerine mesh etmiştir demişti ve ben bu söylediğine göre bir müddet amel ettim ancak sonra topuklardan kısa olan çoraplar, mestler ve ayakkabılar üzerine mesh etmenin caiz olmadığına dair müctehid imamların ittifakı olduğunu öğrendim. Şimdi hangi görüş doğru? Sahabe'nin sandaletleri nasıldı, topuklardan kısa mı?

2. Abdestli iken çorap ve ayakkabı giydim diyelim, çorabım topuklardan uzun, ayakkabım topuklara kadar ulaşmıyor, abdesti bozup tekrar abdest almak istediğimde ayakkabıya mesh edebilir miyim yoksa ayakkabıyı çıkarıp çorabın üzerine mi mesh edilmeli?
Allah (azze ve celle) sana Firdevs Cenneti nasip etsin.

Âleykum selam we rametullah;

C 1 - 2- Çoraba veya ayakkabıya mesh câizdir. Mezheb fukahası çoraba mesh olabilmesi için çeşitli şartlar ileri sürmüştür. Çorabın Altının kösele, sıkı ve kalın olması bunlardandır. Ayı zamanda Maide suresi 6.ayette zikredilen abdestte yıkanması emredilen topuklara kadar ifadesi gereğince, mesh yapılacak olan çorab veya ayakkabının da topuklara kadar olması gerektiğini şart koşmuştur.

Bazı selefi (Seyyid Sabık, Fıkhu's Sunne kitabı, c. 1. gibi) alimler de, Rasulullah (s.a.v.) çoraba mesh etmiş, şartlarını koşmamış, örfen çorab olarak bilinen her şeye mesh yapılır demekle beraber, topukları da örtecek diye bir farz / şart yoktur demektedirler.

Gerçekten de meshin topuklara kadar örtmesi gerektiği ile ilgili açık bir ayet veya hadis olarak kullanılan bir delil bilinmemektedir. Muctehidlerin bu konuda icmâ etmesine delil teşkil ettiğini düşündüğümüz rivayet şudur:

Abdullah bin Ömer (r.anhuma) özetle şunları anlattı:
Peygambere ihramın yasaklarını sordular. O da cevab olarak: “İhrama girmiş kimsenin, gömlek, sarık, burnus (Uzunca bir takke çeşidi), şalvar, vers (sarı renkli bir boya maddesi) veya zaferan bulaşmış bir giysi taşıması yasaktır. Ayağına da mest (ve benzeri ayakkabı) giyemez. Ancak nalın bulmazsa, topuklardan aşağı (topukları kapsayan) kısmını kesmek suretiyle huffeyn / Mest giyebilir.

(Buhari, Hac, Bab 21, Hadis no: 26)


Hadiste, mest ve benzeri ayakkabı için kullanılan "huffeyn" ile ilgili olarak “topuklardan aşağı/topukları kapsayan kısmının kesilmesi” ifadesinin kullanılması, o dönemde genel olarak mestlerin, ayak topuklarını örtecek biçimde yapıldığını göstermektedir. Bua göre, mest ile ilgili olarak ön görülen “topukları örtecek şekilde olması” şartı, bu hadisin anlamına uygun düşmektedir.

Dört mezheb alimlerinin ittifakla şart koştukları “Meshin yapılacağı nesnenin topukları kaplaması” şartı, öyle anlaşılıyor ki, mesh edilecek nesnenin ayakların yerine geçmesi sebebiyledir. Ayakların yıkanması topuklara kadar olduğuna göre, onun bedeli olarak kullanılan nesnelerin de topukları kaplamaları gerekir. (Vehbe Zuhaylî, el-Fıkhu’l-İslamî, C.1, Sf: 323-326)

İhtilaftan sakınmak ve fitneye ve kalbe vesvese gelmesine mâni olmak için; mesh yapılacak olan çorab veya ayakkabının abdestte yıkanması zorunlu olan topukları da örtmesi daha uygundur kanâatindeyim. Bu anlayışla çorab uzun olsa da, ayakkabıya mesh yapılacaksa, ayakkabının da ayak topuklarını kavramış olması gerekmektedir.


Rasulullah (s.a.v.)'in ayakkabısı (deforme olmuş hâli)

292498.jpg



İlgili Konu :

Çoraplar Üzerine Mesh Etmek

https://www.islam-tr.org/konu/coraplar-uzerine-mesh-etmek.8075/
 

Benzer konular

Üst Ana Sayfa Alt