Essah olan:
Bir mesele hakkında mezheb içerisindeki fukâhanın farklı farklı görüşler ileri sürmesine rağmen, o mezhebin konu hakkındaki tercih edilen hükmünün hangisi olduğunu bildiren ifadedir.
İmam Nevevi, Ravdatu’ŧ- Tâlibîn’de mezhebte esah olan görüşü "Muhtar" diye ifade eder. (Sekkāf, sf: 43)
İbn Hacer el-Heytemî , iki veya daha fazla vecihten esah olanı Ale’l Evceh veya Evceh diye isimlendirmektedir.
Misal olarak, Kur'an-ı Kerime abdestsiz dokunmak hakkında ;
Tahtavi, tefsir kitaplarındaki sadece ayetlere dokunmanın câiz olmayışı ile “Tefsirlerdeki Kur’ân âyetlerine el sürülmesi câiz değildir. Fakat diğer kısımlarına el sürülebilir.” (Et-Tahtâvî. Hâşiyetu't ’Tahtâvî ), şeklinde fetva verse de,
Durer’de geçen ifade de, Mecmau'l Fetâvâ sahibinin ve diğerlerinin görüşü üzere; tefsir kitablarına abdestsiz olarak dokunmaya izin verilmezken, diğer şer’i kitablara dokunmaya izin verilmiştir.
İmameyn (İmam Muhammed, İmam Yusuf) bu tür şer’i kitablara dokunmanın mekruh olduğunu savunurken; İmam Ebu Hanife cevazına yönelik fetva vermiştir. Burada da esah olan görüş Ebu Hanife’nin görüşüdür. (İbrahim Halebî, Halebî-i Sağîr, sf: 40)