Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Hitabet Yönünden Sevgilimiz

!sLaM4eVeR Çevrimdışı

!sLaM4eVeR

لا اله الا الله
Admin
*Yemin olsun ki Allah Rasulün de sizin için güzel bir numune örnek vardır.(Ahzab 21)

* Hiç şüphe yok ki sen en yüce bir ahlak üzerinde bulunuyorsun (Kalem 4)

*Rasulullah (sav)insanların en güzel yüze en tatlı görünüşe sahip olanı idi. Rasulullah (sav) ne çok uzun ne de çok kısa idi, yüzü ne bembeyazdı, ne de esmer, saçları kıvırcıkta değildi,düz de değildi. Vefatında başında ve sakalındaki beyazların sayısı yirmiyi bulmuyordu.(Buhari el-Menakıb)

*Rasulullah (sav) bazen kulaklarına bazen omuzlarına kadar dökülen saçlarını, sakalını hiçbir zaman dağınık halde bırakmamış, bunu bir başkası için de hoş görmemiştir (Buhari el-Menakıb,Müslim El Hayz,Ebu Davud 4163)

*Rasulullah (sav) kendi vücudu hatta teri çok güzel koktuğu halde ayrıca koku sürünmeyi ihmal etmemiştir.( Buhari el-Menakıb,Müslim el-Fezail)

* Rasulullah (sav) dinleyiciyi usandırmaz nefret ettirmezdi.Kur'an bu konuyu şöyle anlatır <Allah'tan gelen rahmet ve merhamet duygusuyla onlara tatlı söz söyledin, yumuşak davrandın, şayet kaba ve sert tabiatlı, katı kalpli bir insan olsaydın, onlar etrafında dağılıp giderlerdi >(Ali İmran 159)

*Dinleyiciye göre bir ses ayarına çok dikkat etmiştir. Geceleyin ashabı saffanın yanına geldiği zaman, uyuyanı uyandırmayacak, uyanık olan duyacak bir sesle selam verdiğini biliyoruz. (Müslim el eşribe 32/174/1625) * Rasulullah (sav) Arafat'ta yapmış olduğu konuşma ayrıca Rabi'a bin.Ümeyye bin Halef(ra)tarafından cümle cümle tekrarlanmış.Minada kuşluk vakti boz bir deve üzerinde yaptığı konuşmada ise tekrarlama vazifesi Hz.Ali bin.Ebu Talib'e verilmiştir.(Ebu Davud 1956)

*Medine valisi Bişr bin.Mervan'ın hutbede iki elini birden kaldırarak dua etmesini gören Umare bin.Ruveybe ona ağır sözler söylemiş ve < * Rasulullah (sav) şehadet parmağını kaldırmaktan öteye bir hareket yapmazdı demiştir>(Nesei,Müslim 884,Tirmizi ebvabü's salat)

*Nitekim veda hutbesinde yüzbin kişilik bir topluluğa hitab ederken bile şehadet parmağını yukarı kaldırdıktan sonra insanlara çevirerek

<Şahit ol Allah'ım >dediğini biliyoruz.(Ebu Davud)

*Allah Rasulü (sav) öfkesi, üzüntüsü, usanç belirtileri yüzünde hemen belirirdi Hz.Aişe birgün yanında süt kardeşi varken yanına gelen Rasulullah'ın(sav) yüz hatlarından

hoşlanmadığını anlamış <Bu benim süt kardeşimdir>deme mecburiyeti hissetmiştir. Rasulullah (sav) kardeşlerinizin kim olduğuna dikkat edin süt ancak açlık sebebi ile emzirilme neticesi sabit olur>demiştir. (Buhari )

*Konuşurken bakışlarıyla cemaati sürekli kontrol altında bulundurmuş tekbir ferde veya bir noktaya bakmamıştır. Mesela Cuma hutbesinde oturan bir kişiye <filan namazı kıldın mı?>diye sormuş kılmadığını anlayınca <kalk namazı kıl>demiştir.(Buhari el Cuma )

*Mescidde sohbet ederken -bil hassa sabah namazlarından sonra- oturduğu yerde kalır, görülen rüyalar dahil olmak üzere çeşitli konular görüşürdü. (Müslim 1781)

*Bir hutbe esnasında mescide giren ve Rasulullah (sav)in sözünü keserek <Ya Rasulallah bir garip geldi dinini bilmiyor ve öğrenmek istiyor>diyen kişinin isteğini yerine getirmek için mimberden inerek ona gerekli bilgileri verdiğini, daha sonra mimbere çıkarak konuşmasını tamamladığını biliyoruz.(Müslim el Cuma 596/597)

*Kuranı Kerim insanlara en tatlı söz olarak takdim edilir, Zümer 23 İnsanlara güzel söz söylemeye davet edilir İsra 53/Bakara 83

<Sözü dikkatle dinleyen ve en güzellerine uyan kularıma müjde ver>buyurulur. Zümer 18

*Nebi (sav) <Onların içlerine işleyerek,ruhlarına nufuz edecek söz söyle Nisa 63

Ve Firavunu hakka davet edmek üzere vazifelendirilen Musa ve Harun (As)ma <O na yumuşak söz söyleyin olur ki düşünür, yahut korkar.Taha 44

*Allah Rasulu (sav) 23 sene süren tebliğ hayatı gündüz ve gece, yaz, kış, evde, mescidde, çarşıda, savaşta, hastalıkta, sıhhatli gününde, bolluk ve darlık içinde hiç aksatmadan devam etmiştir. Bu tebliğ vazifesi için belli bir mesai saati ayrılmamış, haftalık tatil günleri, yıllık izinler ve dinlenme zamanları tayin edilmemiş

tam gün değil bütün ömür bu gayeye tahsil edilmiş, emeklilik devresi beklenmemiş ve düşünülmemiştir. Vazifenin yapılması sebebi ile kimseden ücret alınmamış

teşekkür beklenmemiş ve başa kakıcılık yapılmamıştır. En güç şartlarda bile, bütün desteklerin kesildiği bir sırada <<Vallahi amcacığım Güneşi sağ tarafıma, Ayı sol tarafıma koysalar ölürüm bu vazifeyi bırakmam>>demesini bilmiştir.

Rasulullah (sav) göre hatib sadece hakkı söyleyecek, iki yüzlü olamayacak, duyduğu herşeyi değil, doğrulunu kesin olarak bildiğini söyleyecek(Ebu Davud )
 
!sLaM4eVeR Çevrimdışı

!sLaM4eVeR

لا اله الا الله
Admin
Rasulullah (sav) ile konuşan hiç kimse onun yanından ayrıldığı zaman <mübalalığı anlatıyor, anlattıkları gerçeğe uymuyor, bilinen hakikatleri kusurlu anlatıyor>

Şeklinde konuşmamıştır. Rasulullah (sav) LailaheillALLAH diyen cennete girer buyurması Ebu Zer tarafından garip karşılanmış <zina etse de, hırsızlık yapsada mı >

Diye sormuştur, Ebu Zer'in müsbet cevap almasına rağmen sorusunu üç kere tekrarlamıştır. Rasulullah (sav) anlatışındaki kusurdan değil, duyduğu bir hükümle zihninde yer tutmuş olan kamil iman prensibi arasında bir bağlantı kuramamış olamamasındandır.(Müslim İman 154)

Rasulullah (sav) mizahlarında bile hakka ve gerçeğe sıkı sıkıya bağlı kalmıştır. Bazen Enes'e(ra) < Ey iki kulaklı >diye seslenmiştir.(Tirmizi 1992)

Binek isteyeni<Seni bir deve yavrusuna bindirelim> der <deve yavrusunu ne yapayım ben> diyen adama <Her deveyi mutlaka bir dişi deve doğurmuştur>

Cevabını vermiştir.(Ebu Davud 4998)

Bir iş için müracat eden kadına <Sen gözlerinde beyazlık bulunan adamın hanımı değilmisin> der, kadın kocasının gözlerinde<boz > olmadığını idda edince

Peygamber (sav) <gözlerinde beyaz olmayan hiçbir insan yoktur>der(Tirmizi el-Birr 1990)

Ashabı Ona Ya RasulALLAH sen arasıra bizimle şaka yapıyorsun deyince:
(Ben şaka da olsa) sadece haktan olanı söylerim cevabını verir. (Tirmizi 1990).

*Sorulan sorulara evet hayır diye geçiştirmemiş, mesela Ebu Hüreyre (ra) anlatıyor: Ya RasulALLAH kıyamet günü Rabbimizi görür müyüz dediler

-Önünde bir bulut bulunmadığı zaman güneşi görmekte birbirinize engel olur muydunuz ? Hayır ya RasulALLAH. Bedir gecesindeki ayı önünde bir bulut yoksa görmekte zorluk çekiyor musunuz? Hayır ya RasulALLAH. O halde bilinki kıyamet gününde O'nu böyle göreceksiniz. diye sorunun anlaşılmasını sağlamıştır

(Müslim el-İman 81/302)

Hz.Ali ve Abdullah b. Mesud(ra) gelen bir hadiste <İnsanlara bildikleri ölçüler içinde söz söyleyiniz, (akıllarının kavrayamayacağı sözü söylemekle ) ALLAH'ın ve Rasulunun inkar edilmesini ister misiniz(Buhari İlm 49)

Bir kavme akıllarının kavrayamadığı bir söz söylersen o sözü onlardan bir kısmı için mutlaka fitne olur. (Müslim Mukaddime 3)

Cabir b.Süleym diyor ki:peygamber (sav) bana nasihat et dedim .<Kimseye sövme dedi. Ondan sonra ne hür birine, ne köleye, ne bir deveye, ne bir koyuna sövdüm (Ebu Davud 4084)

Rasulullah (sav) de söz ve iş uyumu mevcuttu 23 sene süren risalatinde hiç kimse onun karşısına çıkarak neden bize söylediğini kendin de yapmıyorsun diyememiştir. Bu konuda Kuranı Kerim <Ey İman edenler!Neden yapmayacağınız şeyi söylersiniz.(Saff 2)>ayeti ile umumi olarak bütün müslümanlara hitap etmiş

hitap ederken, kendilerine hitap etmelerini hatırlatıp <İnsanlara iyiyi ve hayırlı olanı emreder de kendinizi unutur musunuz?>(Bakara44) der <ALLAH'a davet eden ,

salih amel işleyen ve ben mü'minlerden bir ferdim diyen kişiden daha güzel sözlü olan kimdir?(Fussilet 33)ayetiyle hatipte aranan vasıflar bir araya getirilmiştir

23 Senelik risaletinde yersiz zamansız lüzumsuz konuştuğuna dair, bir tek misal yoktur.Kuran Rasulullah (sav) Amr b.Ümmumektumu güzel karşılamadığı (Abese )

Tebük seferinden geri kalarak mazeret uyduranlarda gerçekten mazereti olanlar birbirinden ayrılıncaya kadar bekletmeyip izin verdiği (Tevbe 43) Bedir esirlerinden fidye aldığı (Enfal 68) gibi konularda tembih eder Abdullah b. Ubeyy b. Selül'ün cenaze namazından sonra kabrinin başında <Bir daha onlardan hiçbirinin cenaze namazını kılma, kabrinin başında da ebidiyyen durma>(Tevbe 84)
Fakat Kuran'da Rasulullah (sav)söylediği bir sözden dolayı ikaz edildiğine dair bir misal yoktur. Kendisine <Ey Peygamber Rabbinden sana indirilmiş olanı tebliğ et. Şayet bunu yapmazsan O'nun risaletini tebliğ etmiş olmazsın>(Maide 67) emrini veren ALLAH cc onu söylediği bir sözden dolayı muaheze etmemiştir.

Abdullah bin Amr bir hatırasını şöyle anlatır : Ben Rasulullah'tan her duyduğumu yazıyordum Kureyş bunu benden men etti . Bunu Rasulullah (sav) arz ettim, Parmağıyla ağzını gösterek < Yaz, Ruhumu elinde bulunduran ALLAH a yemin ederimki ; Buradan Hak sözden başkası çıkmaz dedi.(Ebu Davud 3646)
 
!sLaM4eVeR Çevrimdışı

!sLaM4eVeR

لا اله الا الله
Admin
KONUYU TOPARLARSAK

<Onlara içlerine işleyecek ruhlarına tesir edecek şekilde beliğ söz söyle (Nisa 53)

<Deki : Ben sözünü zinetleme çabasına düşenlerden değilim.(Sad 86)

<Rasulullah (sav) sözlerini tane tane söylerdi. Öyle ki kelimelerini saymak isteyen bir kimse sayabilirdi.(Aişe ra.Buhari el-Menakıb 23)

< Rabbinin yoluna hikmetle güzel sözle davet et ; onlarla en güzel olan mücadele yolunu tut (Nahl 125)

< Hatırlat çünkü hatırlatmak mü'minlere fayda verir (Zariyat 55)

***Rasulullah (sav) iyi amellere teşvik etmiş ve fena amellerden sakındırmıştır.

Bir amelin : müslümanın , münafığın , kafirin olarak tanıtmış hiç eksik bir şey bırakmamıştır.

<<Müslüman ; dilinden ve elinden diğer müslümanların selamette kaldığı insanlardır >> demiştir (müslim _el iman 14/65)

ALLAH Azze ve Celle ; hepimizi (as) sünnete uyan müminlerden eylesin .

Velhamdulillahi Raabbil Alemin
 
Üst Ana Sayfa Alt