I
Çevrimdışı
Aişe radıyallahu anhâ'ya bir zât misafir oldu. Adam sabahleyi n, elbisesin i yıkamaya başladı. Hz. Aişe ona:
"Sana, (meni) bulaşan yeri (gördüysen) orasını yıkaman kâfi idi, göremediğin takdirde etrafını yıkardın. Ben, Rasululla h aleyhissa lâtu vesselâm'ın elbisesin den (meni bulaşığını) ovalamak suretiyle çıkardığımı biliyorum . O, (bir de yıkamaksızın) onun içinde namaz kılardı."
Bir diğer rivâyette şöyle gelmiştir: "İyi biliyorum kurumuş meni bulaşığını Rasululla h aleyhissa lâtu vesselâm'ın çamaşırından tırnağımla kazıyarak çıkarıyordum."
Aişe r.a.’nın meni izini bazen yıkaması çelişki değildir, yıkamanın müstehab olduğunu gösterir. Yıkamak vacip değildir. Nitekim Rasululla h sallallah u aleyhi ve sellem kıble tarafında balgam görünce necis olmadığı halde onu temizleme k için uğraşmıştır. Balgam necis olmasa da kişi onu elbisesin den temizleme k ister. Peygamber sallallah u aleyhi ve sellem’in, sahabeler den hiç kimseye bedeninde ki veya elbisesin deki meniyi yıkamasını emrettiği nakledilm emiştir.
İbnu Abbâs radıyallahu anhümâ buyurmuştur ki: "Meni, sümük menzilesi ndedir. Öyleyse bunu kendinden, izhir otuyla da olsa sil at!"
Buhari(5528) Müslim(1940) Abdurrazz ak(8719) Ahmed(3/111,115,121) Nesai(1/56,7/204) İbni Mace(3196) Taberani(737) Beyhaki(9/153)
Ebu Ya’la(2828)
Ahmed(2/12,23,26,38) Darimi(1/186) Ebû Dâvud(63,64,65) Tirmizî(67) Nesâî(1/175); İbnu Mâce(517, 518) Hakim(1/133) İbni Hibban(2/274) İbni Huzeyme(1/49) Ebu Ya’la(9/439) İbni Carud Munteka(42-44) Beyhaki(1/263) Elbani el İrvaul Galil(23) sahihtir.
Elbani Temamul Minne(s.47) İbnut Türkmani Cevherun Naki(1/250) Nevevi el Mecmu(1/173)
Müslim(288, 290) Buhari(vudu 64) Ahmed(6/132,125,213) Ebu Davud(372) Tirmizi(116) İbni Mace(539) İbni Huzeyme(1/149) İshak Bin Rahuye(3/612) Beyhaki(2/418)
Buhari(405)
bkz.: Fethul Bari(1/332) İbni Teymiye Fetava(21/605) Şevkani Neylul Evtar(1/67)
Tirmizi(117) Taberani(11/51) Elbani; “Mevkuf olarak sahih” dedi. Bkz.; Daife(948)
"Sana, (meni) bulaşan yeri (gördüysen) orasını yıkaman kâfi idi, göremediğin takdirde etrafını yıkardın. Ben, Rasululla h aleyhissa lâtu vesselâm'ın elbisesin den (meni bulaşığını) ovalamak suretiyle çıkardığımı biliyorum . O, (bir de yıkamaksızın) onun içinde namaz kılardı."
Bir diğer rivâyette şöyle gelmiştir: "İyi biliyorum kurumuş meni bulaşığını Rasululla h aleyhissa lâtu vesselâm'ın çamaşırından tırnağımla kazıyarak çıkarıyordum."
Aişe r.a.’nın meni izini bazen yıkaması çelişki değildir, yıkamanın müstehab olduğunu gösterir. Yıkamak vacip değildir. Nitekim Rasululla h sallallah u aleyhi ve sellem kıble tarafında balgam görünce necis olmadığı halde onu temizleme k için uğraşmıştır. Balgam necis olmasa da kişi onu elbisesin den temizleme k ister. Peygamber sallallah u aleyhi ve sellem’in, sahabeler den hiç kimseye bedeninde ki veya elbisesin deki meniyi yıkamasını emrettiği nakledilm emiştir.
İbnu Abbâs radıyallahu anhümâ buyurmuştur ki: "Meni, sümük menzilesi ndedir. Öyleyse bunu kendinden, izhir otuyla da olsa sil at!"
Buhari(5528) Müslim(1940) Abdurrazz ak(8719) Ahmed(3/111,115,121) Nesai(1/56,7/204) İbni Mace(3196) Taberani(737) Beyhaki(9/153)
Ebu Ya’la(2828)
Ahmed(2/12,23,26,38) Darimi(1/186) Ebû Dâvud(63,64,65) Tirmizî(67) Nesâî(1/175); İbnu Mâce(517, 518) Hakim(1/133) İbni Hibban(2/274) İbni Huzeyme(1/49) Ebu Ya’la(9/439) İbni Carud Munteka(42-44) Beyhaki(1/263) Elbani el İrvaul Galil(23) sahihtir.
Elbani Temamul Minne(s.47) İbnut Türkmani Cevherun Naki(1/250) Nevevi el Mecmu(1/173)
Müslim(288, 290) Buhari(vudu 64) Ahmed(6/132,125,213) Ebu Davud(372) Tirmizi(116) İbni Mace(539) İbni Huzeyme(1/149) İshak Bin Rahuye(3/612) Beyhaki(2/418)
Buhari(405)
bkz.: Fethul Bari(1/332) İbni Teymiye Fetava(21/605) Şevkani Neylul Evtar(1/67)
Tirmizi(117) Taberani(11/51) Elbani; “Mevkuf olarak sahih” dedi. Bkz.; Daife(948)