Fotoğrafla Ruhu olan bir canlıya ait resim çekmek konusunda alimlerin görüşünde ihtilaf vardır.
Câiz görenler, fotoğraf belirli vasıtalarla gölgeyi hapsetmekten ibarettir, yasaklanan resimlerden değildir, çünkü yasaklanan resim, daha önce yapılmamış bir resmi yapmak, Allah'ın yarattığı bir hayvana benzetmeye çalışmaktır, halbuki herhangi bir aletle alınan fotoğrafta bu anlam yoktur, derler.
Câiz görmeyenler de resim konusunda olduğu gibi fotoğraf konusunda da şiddet gösterir ve kerahati üzerinde ısrar ederler. Yalnız bunlar da pasaport, nüfus cüzdanı, ehliyet gibi zorunlu haller ve şüphelileri tanıma dolayısıyla çekilen ve tazim niyeti yahut inancı sarsma olmayan resim ve fotoğraflara ruhsat verirler.
(Yusuf el-Kardâvî, İslâm'da Helal ve Haram, s. 128).
Eğer ölmüş birinin resmini çekerek, "bu ölünün ruhu yoktur, tıpkı bir ağaç, dağ, manzara vs gibi çekebilir miyim" diyorsanız bunda yanılıyorsunuz. İslamda kişi ölmüş olsa da onun bedenine canlı gibi hürmet edilir. Ölmüş de olsa, eziyet, azab edilmez. Çünkü ölen kişinin Ruhu yakınındadır. Ölen kişi artık kendi itikat ve amellerinin hesabıyla başbaşadır. Ve yanlarında melekler bulunmaktadır.
Rasulullah (s.a.v.) yanından geçen canlı için ayağa kalmazken, yahudinin cenazesi için bile ayağa kalkmıştır.
5422 - Muhammed İbnu Sirin rahimehullah anlatiyor: "Hasan Ibnu Ali ve Ibnu Abbas radiyallahu anhum (otururlar iken) bir cenaze geçmisti. Hasan derhal ayağa kalktı, İbnu Abbas ayağa kalkmadı. Hasan radiyallahu anh:
"Rasulullah aleyhissalatu vesselam bir yahudinin cenazesine ayağa kalkmadı mı?" dedi: Bunun üzerine İbnu Abbas da ayağa kalktı. Cenaze icin kalktı sonra tekrar oturdu.
Bir rivayette: "Ben melekler için, yani cenaze ile birlikte olan melekler için ayaga kalktım" demiştir.
(Nesai, Cenaiz 47, (4, 46). , Kutub-i Sitte , 5422)
5421 - Amir İbnu Rebi'a radiyallahu anh anlatiyor: "Rasulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki:
"Sizden biri bir cenazenin geçtiğini görürse, cenaze ile birlikte yürümese bile, cenazeyi geride bırakıncaya veya cenaze kendisini geride bırakıncaya veya cenaze onu geride bırakmadan, yere konuncaya kadar oturmasın."
(Buhari, Cenaiz 47, 48; Muslim, Cenaiz 74; (958); Ebu Davud, Cenaiz 47, (3172); Tirmizi, Cenaiz 51, (1042); Nesai, Cenaiz 45, (4, 44)
Ölünün Resmini çekmekteki niyet/zorunluluk nedir? Eğer bir delil, araştırma vs için ise zarurattan dolayı caiz olabilir. Fakat hurmeten çekmek, dirinin çekmesi gibi şartlarla aynıdır. Bu da şunlardır :
Fotoğraftan elde edilen resimleri kullanmak (bulundurmak), belli şartlar dahilinde caizdir:
1- Albümde saklayacak, tazimin nişanesi olacak veya sebeb olacak şekilde duvara veya herhangi bir yüksek yerde asmayak, bulundurmayacak.
2) Yüceltmiyecek , isyana sürükleyemecek, cahiliyeyi andırmayacak ve özendirmeyecektir, görünmeyecek şekilde saklanacak.
3) Kişinin zorunlu bulundurulması gerekenleri (para, kimlik, pasaport, ehliyet, tapu vb..) üstünd taşımasında bir sakınca yoktur.
4) Bilgilenme (ilmi, belgesel vb.) açısından; kitapta, gazete, pc., olmasında bir beis yoktur.
5) Gayri İslami resimler (fuhuş, haram erotik, namahrem v.b.) resimlerle muslumanın işi olmaz.
6) Bu maddelerden unuttuğumuz yada zamanın gelişmesiyle eklenenler olabilecektir.