Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Secde Ediş Şekli Ile Alakalı Inceleme

E Çevrimdışı

Ehli_Hadis

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Secde ediş şekli ile alakalı inceleme:


Bu konuda ki Sahih rivayetler:

حَدَّثَناَ سَعِيدُ بْنُ مَنْصُورٍ، ثَناَ عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ مُحَمَّدٍ، حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللهِ بْنُ حَسَنٍ، عَنْ أَبِي الزِّناَدِ، عَنْ اْلأَعْرَجِ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قاَلَ:
( قاَلَ رَسُولُ اللهِ : إِذا سَجَدَ أَحَدُكُمْ فَلاَ يَبْرُكْ كَماَ يَبْرُكُ الْبَعِيرُ، وَلْيَضَعْ يَدَيْهِ قَبْلَ رُكْبَتَيْهِ.)

Ebu Hüreyre (r.a)’ anlatıyor:Rasülullah (s.a.v) şöyle buyurdu: Sizden biriniz secdeye giderken devenin çöktüğü gibi çökmesin önce ellerini sonra dizlerini koysun(Bu hadisi üç imam tahriç etmiştir.

Bu hadis (Ebu Hureyre hadisi) dört imamım tahriç ettiği Vail b.Hucr (hadisinden) Hz Peygamberin secdeye giderken ellerinden önce dizlerini (yere) koyduğunu gördüm (Ebu Hüreyre hadisi Vail b.Hucr Hadisinden) daha kuvvetlidir.

Çünkü Birinci Hadisi İbn Ömer den rivayet edilen ve İbn Huzeyme’nin sahih olduğunu söylediği Buhari’nin ise muallak mevkuf olarak zikrettiği hadis teyit etmektedir(İbn Hacer el-Askalani Buluğu’l-Meram s 127no:306

Bu hadisi Ahmed Müsned (2/381 3/276 Ebu Davud (1/840) Temmam Feva’id (varak 108/1)Nesai Sunenu’s-Suğra (2/207 no:1091) Sunenu’s-Kubra (47/1) Tirmizi (269) Darimi (3/1327) Darekutni (1/345) Beyhaki (2/99) Buhari Tarih’inde (1/139) ve Ebu İshak el-Harbi sahih bir senedle rivayet etmişlerdir.

Abdulhak el-Ahkamu’l-Kubra adlı kitabı (54/1)’de hadisin sahih olduğunu söylemiştir Yine o et-Teheccüd adlı kitabı (54/1)’de şöyle demiştir:

Bu bir önceki hadisten (Zayıf hadisler bölümündeki Va’il (r.a) hadisinden) sened bakımından daha iyidir.

Seyfurrahman Mübarek Furi dipnotta şöyle der: Oysa Vail’in hadisi Şureyh tek başına Asım b.Kuleyb’ten rivayet etmiştir.Şureyk’in tek başına yaptığı rivayetler ise pek sağlam değildir Vail’in hadisini Enes’in hadisi teyit etmektedir.Ancak Enes’in hadisinde hadis alimlerince tanınmayan raviler bulunmaktadır.Dolayısıyla senedi bakımından Ebu Hüreyre hadisi daha sağlam ve daha tercih edilendir.Bu hadis anlam bakımından da doğrudur çünkü devenin dizleri ellerinde yani ön ayaklarında kabul edilir.Bilindiği üzere deve çökerken önce dizlerini büküp yere koyar sonra çöker oturur Görüldüğü üzere bu hadis anlam bakımından da tercih edilmektedir.(İbn Hacer el-Askalani.s.127 (dipnot)

Nâfi şöyle demiştir: "Abdullah İbn Ömer secdeye giderken yere önce ellerini sonra dizlerini koyardı (Sahih Buhari.s796)

Ebü İshak’tan Bera b.Azib (r.a) secdeleri şöyle vasfetti:

Önce avuçlarını yere koydu kabasını yerden kaldırdı kollarını açtı ve şöyle dedi: Nebi s a v işte böyle secde etti.Bu hadisi Ahmed Müsned (4/303 no:18607 trc.c./6.sy.11 no:667/1537’de rivayet etmiştir.

Ellerden önce dizlerin konulduğunu ifade eden zayıf rivayetler vardır bunları inceleyelim:


Ebu Hüreyre r a’dan İbn Ebi Şeybe I/235 No:838-2702 Ebu Yala XI/414 no:6540 Beyhaki II/100 İbn Hacer isnadının zayıf olduğunu belirtir.(Bk.Fethu’l-Bari II/291)

Ebu Yala daki rivayet: (6540)

حدثنا أبو بكر حدثنا بن فضيل عن عبد الله بن سعيد عن جده عن أبي هريرة عن النبي صلى الله عليه وسلم قال إذا سجد أحدكم فليبدأ بركبتيه قبل يديه ولا يبرك بروك الفحل

Vail b.Hucr’dan r a Ebu Davud Salat,383 no:838-839 Tirmizi Salat 48 no:268 (Hasen garip) Nesai es-Sünenü’l-Kübra I/229 no:676 İbn Mace İkame,19 no:882 İbn Huzeyme I/318 no:626) Darimi (1/330) Darekutni (132-132) Tahavi (1/150) İbn Hibban es-Sahih (487 Mevarid Hakim (1/226) ondan (Hakim’den) Beyhaki (2/98) rivayet etmişlerdir.

Ebu İsa (et-Tirmizi) bu hadis hasen gariptir.Şerik’ten bu hadisi başka birinin rivayet ettiğini bilmiyoruz dedi (Tirmizi (2/56) (2/268)

Darekutni’de Sunen’inde Şerik rivayetinde teferrüt ettiği (tek başına kaldığı) zaman onun rivayeti zayıf’tır dedi.

Ahmed Muhammed Şakir Tirmizi’ye yazdığı ta’liki (notu) (2/58-59)’da şöyle demektedir:İki hadisin illetlerinin gösteriminde alimlerin söyledikleri sözlerden anlaşılan o ki (Ellerin önce konulacağına dair) Ebu Hüreyre r a hadisi sahih bir hadistir (Dizlerin önce konulacağına dair zayıf hadisler bölümündeki) Va’il r a hadisinden daha sahihtir ve aynı zamanda kavli söz ile ifade edilmiş bir hadis olup-usülcülerce en tercihe şayan görüşe göre-kavli hadis fiili hadise tercih edilir (Ahmed Muhammed Şakir Tahkiki (2/58-59)

İbn Huzeyme’deki rivayet: (626)Bu rivayet’ Şerik’ibnu Abdillah Asım b Kuleybe’den o babasından o’da Vail b.Hucur’dan……………….

أنا أبو طاهر نا أبو بكر نا علي بن مسلم وأحمد بن سنان ومحمد بن يحيى ورجاء بن محمد العذري قالوا حدثنا يزيد بن هارون أخبرنا شريك بن عبد الله عن عاصم بن كليب عن أبيه عن وائل بن حجر أن رسول الله صلى الله عليه وسلم كان يضع ركبتيه قبل يديه إذا سجد وقال أحمد ورجاء رأيت النبي صلى الله عليه وسلم إذا سجد وضع ركبتيه قبل يديه


Ebu Hüreyre r a’dan Rasülullah s a v şöyle buyurdu: Biriniz secdeye vardığı zaman ellerinden önce dizleriyle başlasın (Beyhaki Sünen (2/100) İbn Ebi Şeybe (1/263) Ebu Yala XI/414 no:6540)

Ebu Yala’daki hadis (6540)

حدثنا أبو بكر حدثنا بن فضيل عن عبد الله بن سعيد عن جده عن أبي هريرة عن النبي صلى الله عليه وسلم قال إذا سجد أحدكم فليبدأ بركبتيه قبل يديه ولا يبرك بروك الفحل


İsnadındaki Abdullah b.Sa’id el-Mukburi İbn Hacer’e göre metruk (hadisi alınmayan) bir kişidir.Yahya el-Kattan ve diğer bazı alimler bu hadisin zayıf olduğunu söylerler Ahmed b.Hanbel el-Mukburi’nin rivayet ettiği hadisler münker olup kabul edilmez Yahya b. Ma’in Bu rivayet kabul edilmez ve bu raviden yazılmaz Ebu Zur’a Bu ravi zayıftır Ebu Hatim Bu ravinin hadisleri kuvvetli değildir demişlerdir. Bkz: Neylu’l-Evtar (2/25) Takrıbu’t-Tehzib (2/215)

( كُناَّ نَضَعُ الْيَدَيْنِ قَبْلَ الرُّكْبَتَيْنِ فَأُمِرْناَ بِالرُّكْبَتَيْنِ قَبْلَ الْيَدَيْنِ. )

Mus’ab b.Sa’d babası Sa’d r a ‘dan: Biz dizleri ellerden önce koyardık fakat dizleri ellerden önce koymamız emredildi.(İbn Huzeyme Sahih (no:628) Beyhaki Sunenu’l-Kubra (2/100)

İbn Huzeyme’deki rivayet (628)

أخبرنا أبو طاهر نا أبو بكر نا إبراهيم بن إسماعيل بن يحيى بن سلمة بن كهيل حدثني أبي عن أبيه عن سلمة عن مصعب بن سعد عن سعد قال كنا نضع اليدين قبل الركبتين فأمرنا بالركبتين قبل اليدين

Hafız İbn Hacer el-Askalani der ki: İbn Huzeyme Ebu Hüreyre r a hadisinin Sa’d r a hadisiyle nesh edildiğini iddia etmektedir.Eğer bu iddiası doğru olsaydı tartışma biterdi.Oysa Sa’d r a hadisinin ravileri arasında İbrahim b.İsmail b.Yahya b.Seleme b.Kuheyl ve babası bulunmaktadır her ikisi de hadis alimleri tarafından zayıf kabul edilmektedir.Bkz Hafız İbn Hacer el-Askalani ( (2/241) Takribu’t-Tehzib (1/83)

Enes b.Malik r a’dan. Rasülullah s a v tekbir getirerek secdeye gitti ellerinden önce dizlerini yere koydu:

Beyhaki (2/99) Darekutni (1/345) Hakim Müstedrek (1/226) Hakim dedi ki: Bu hadisin senedi Buhari ve Müslim’in şartlarına göre sahihtir ben bunun herhangi bir illetini bilmiyorum Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir Zehebi de Hakim’in bu görüşüne katılmıştır.

Beyhaki dedi ki: Bu hadisi meçhul bir ravi olan el-Ala b.İsmail el-Attar tek başına rivayet etmiştir.

Darekutni (1/345) el-Ala b.İsmail meçhul bir kişidir.İbn Hacer de et-Telhis’te aynı şeyi söylemiştir.İbn Ebi Hatim ise el-ilel’de (1/188) bu hadis münkerdir dedi.

Seyfurrahman Mübarek Furi de Buluğu’l-Meram dipnotta şöyle der: Vail’in hadisini Enes’in hadisi teyit etmektedir.Ancak Enes’in hadisinde hadis alimlerince tanınmayan raviler bulunmaktadır. İbn Hacer el-Askalani.s.127 (dipnot)

Görüldüğü gibi Sahih olan rivayet Ebu Hüreyre hadisidir: Biriniz secdeye giderken devenin çöktüğü gibi çökmesin önce ellerini sonra dizlerini koysun.

Diğer rivayetler ise yani: Dizlerin ilk önce konulacağına dair rivayetler ya zayıftır yada münkerdir Bizlere düşen ise zayıf ve münker rivayetleri bırakıp Sahih olan rivayetler ile amel etmektir….
 
H Çevrimdışı

Habibullah

İyi Bilinen Üye
Site Emektarı
namaz fiilinin fiziksel sekilleri yani oturmak kalkmak egilmek bukulmek selam vermekoturdugun yerden kalkmak oturdugun yere tekrar egilmek HZ ibrahimden beri aynidir yapila gelmistir mekke ye gidenler medineye gidenler neyin dogru oldugunu cok iyi gorurler saglik durumu musait olmayan beli egilmeyen bukulmeyen oturamayan kalkamayan kolarinda ayaklarinda belinde problem olan kisiler hz.hreyye gore hareketleriniyapabilirler saglam insanlarin yere egilirken secde yerine yani secde noktasina elini koymalari imkansizdir elinizi koyacaksiniz sonra elinizi tekrar secd yerine dogru cekeceksiniz ortaya hilkat garibesi gibi bir sekil cikiyor bu sekiller namazi zor kilabilen yukarida bahsi gecen kisiler icindir vesselam namaz kilan insanlarin bunu anlamasi gayet kolaydir.
 
E Çevrimdışı

Ehli_Hadis

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Yani sen demek istiyorsun ki: Sakat olanlar önce elleri'ni yere koyabilirler...

Ama sağlam olanlar önce ellerini koyamaz çünkü garip şekiller ortaya çıkar zorlanırlar.....

Bu ne saçma bir fıkıh anlayışıdır Habibullah .........nasıl secde yerine koymaları imkansız oluyor hiçte imkansız olmuyor gayet kolay ve rahat oluyor ....

Sense burada Rasülün yasakladığı bir fiili ciğneyip ellerini secde yerine koymaları imkansız diyorsun ve Sen yukarda Deve gibi çökmeyin önce elleri sonra da dizleri koyun bu amre muhalefet edip sen sahih olanı bırakın münker ve zayıf olan rivayet ile amel edin demek istiyorsun Allah seni ıslah etsin

hz.hreyye gore hareketleriniyapabilirler.......

Dikkat edersen bu Hz Ebu Hüreyre'ye göre değil Allah Rasülü Muhammed s a v sözü...
 
H Çevrimdışı

Habibullah

İyi Bilinen Üye
Site Emektarı
yukaridaki yazdigin yazilar senin kendi fikrin kardesim 60 to 90 yasi arasindakilerinkac tanesi belini egebiliyor izah edermisin felsefe yapmadan.....ellerini ilk once yere koyacak isen dizlerinde faydalanmadan yapman gerekir yani dizlerin ile egilmeden kiyamdan direkt olarak ellerini secde edecegin noktaya getirirsin eger dizlerini egerek bu isi yapacaksan yazdiklarinin hepsini unnutman gerekir.......sevgiler
 
hitman Çevrimdışı

hitman

Üye
İslam-TR Üyesi
zorlanan kimseye (yaşlı, sakat vs...) illa o pozisyona girecen diyen yok, yapabilen kimse için...sunnet kimseye taşıyamayacağı yükü yüklemiyor zaten. ama geçersiz bir mazerete ("ilginç görüntüler oluşuyor vs..") dayanmak kabul edilemez bi şey.
 
E Çevrimdışı

Ehli_Hadis

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْراً أَن يَكُونَ

لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَن يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالاً مُّبِيناً

Allah ve Resûlü bir işe hüküm verdiği zaman, inanmış bir erkek ve kadına o işi kendi isteklerine göre seçme hakkı yoktur. Her kim Allah ve Resûlüne karşı gelirse, apaçık bir sapıklığa düşmüş olur.Ahzab/36
 
G Çevrimdışı

Gulamcan

Üye
İslam-TR Üyesi
Vâil b. Hucr'den; demi?tir ki: "Ben, Peygamber sallallahu aleyhi ve sellemi, secdeye varaca??nda ellerinden önce dizlerini (yere) koyarken, (secdeden aya?a) kalkaca??nda ise, dizlerinden önce ellerini kald?r?rken gördüm." (Ebu Davud, Salât, 136-137)

Ulemân?n büyük ço?unlu?u bu görü?tedir. Ömer b. Hattâb, en-Nehaî, Müslim b. Yesâr, Süfyân es-Sevrî, ?mam Ahmed, ?shâk, Ebû Hanife ve ashab? bunlardand?r.

?mam Malik ile kendisinden nakledilen di?er bir görü?e göre ?mam Ahmed önce ellerin sonra dizlerin konulaca??n? söylerler. Onlar da "Sizden biriniz secdeye vard??? zaman devenin çökü?ünü and?r?r gibi çökmesin de ellerini yere dizlerinden önce koysun" (Ebu Davud, Salât, 136-137) hadisini delil getirirler.

Her iki grup birbirinin hadisinin zay?f oldu?unu söylemektedir. Ebu Davud hadislerini ?erh eden Hattabi "Secdeye inerken yere ellerin dizlerden önce konulaca??n? ifâde eden Vâil b. Hucr hadisi, bu son hadisten daha sa?lamd?r." demi?tir. ?bn Kayy?m el-Cevziyye de -bizim de kat?ld???m?z- ?u aç?klamay? yaparak meseleye güzel bir aç?kl?k getirmi?tir.

"Allah (c.c.) daha iyisini bilir. Öyle zannediyorum ki, bu hadisi (önce ellerin yere konaca??n? bildiren hadis) rivayet edenlerden birisi vehme kap?larak hadisi yanl?? rivayet etmi?tir. Çünkü bu hadisin ifadele çeli?ki vard?r. Sebebine gelince, insan elini dizlerinden evvel yere koyunca, tam deve gibi yere çökmü? olur. Halbuki bu hadiste "devenin çökü?ü gibi çökmesin" buyurulmakta sonra "ellerini yere dizlerinden evvel koysun" denilerek deve gibi çökmeye te?vik edilmektedir. Bilindi?i gibi deve çökerken önce elleri mesabesinde bulunan ön bacaklar?n? yere koyar, sonra da insana nissbetle dizleri durumunda olan arka bacaklar?n? yere indirir. Bu hadise sar?lan kimseler, bu çeli?kiyi görünce ?öyle bir te'vile ba?vurdular: "Diz insan?n bacak k?sm?nda ve dört ayakl? hayvanlar?n ise, kol k?sm?ndad?r. Bu husus, göz önünde bulundurulursa mesele çözülmü? olur. O zaman hadisin mânâs? ?öyle olur: "Sizden hiç biriniz devenin çöktü?ü gibi önce dizlerini yere indirmesin yere dizlerinden önce ellerini koysun" i?te hadisi bu ?ekilde te'vil ederek ona sar?ld?lar. Halbuki bu durum Resûl-i Ekrem (s.a.)'in nehyetti?i durumdur. Çünkü:



1. Deve çökerken önce ön ayaklar?n? yere koyar, sonra arka ayaklar?n?,



2. Kalkarken de önce arka bacaklar?n? kald?r?r, sonra da ön bacaklar?n?, i?te Resûl-i Ekrem'in yasaklad??? durum da budur.



Resûl-i Ekrem (s.a.) ise, secdeye var?rken önce dizlerini sonra ellerini, sonra da aln?n? yere koyard?. Secdeden aya?a kalkarken de önce ba??m, sonra ellerini ve daha sonra da dizlerini kald?r?rd?." (?bn Kayy?m, Zadü'l-Me'âd, I, 56-59'den naklen: Sünen-i Ebu Davud Terceme ve ?erhi, ?amil Yay?nlar?: 3/311-314.
 
Üst Ana Sayfa Alt