Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Sehiv (yanılma) Secdesi

I Çevrimdışı

islami bilgiler

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Namaz içerisindeki her yanılmadan[16] ve unutmadan[17] dolayı selam vermeden önce iki defa secde edilir, sonra tahiyyat yada başka dua okumadan[18] selam ile namaz bitirilir . [19] İmamın yanılmasında, cemaat sübhanallah diyerek uyarabili r. İmam hatasını hemen telafi edemezse namazın sonunda sehv secdesi yapmakla telafi eder ve hatasını anladığını da sübhanallah diyerek cemaate mukabele eder.[20] Rasululla h’ın (sallallah u aleyhi ve sellem) yaptığı sehv secdeleri ni tafsili olarak anlatan hadisler çoktur. Namazın her rüknünde yanılmalar olabilir, özetle diyebilir iz ki; namazda eksik rekat kılındığı, namaz bittikten sonra anlaşılırsa, bir iş veya konuşmadan sonra bile[21] -bu farz namaz ise yine kamet getirilir[22]- eksik olan rekat veya rek’atlar kılınır, sonra selam verilir, iki defa sehv secdesi yapılır ve sonra tahiyyat okunmadan selam verilir.[23] Namazda iken kaç rekat kıldığını şaşıran kimse, az olan rekatı tercih eder. İki mi kıldım üç mü derse iki kıldığını varsayar ve namazı ona göre tamamlar ve selam vermeden önce sehv secdesi yapar sonra selam verir.[24] Beş rekat kılarsa da yine iki defa sehv secdesi yapması yeterlidi r.[25] Her hangi bir yanılmadan (tekbir, kıraat, rüku, secde, tahiyyat vb. den biri unutulsa) namaz içerisinde hatırlandığında, tahiyyat ve diğer dualar bitirilin ce selam vermeden önce iki kere secde edilir ve sonra selam verilir. Namazda esneme, öksürme, kaşınma vs. gibi durumlard an dolayı sehv secdesi gerekmez. Farz namazlard aki yanılma ve vehmetme dolayısıyla, sehv secdesi gereken bütün durumlard a, sünnet namazlard a da sehv secdesi gerekir.





--------------------------------------------------------------------------------

[1] Müslim (686/4) Ebu Davud (1199-1200) Nesai (1432) Tirmizi (3034) İbn-i Mace (1065) Darimi (1/354) İbn-i Huzeyme (945)

[2] İbn-i Huzeyme (1255)

[3] Müslim (4/686) Ebu Davud (1199-1200) Nesâî (1432) Tirmizi (3034) İbn-î Mace (1065) Darimi (1/354) İbn-î Huzeyme (945) İbn-î Hibban (2739) Beyhaki (1/134) Ahmed (1/25)

[4] Müslim (681/311)

[5] Buhari (ter. 1061) Nesai (ter. 481)

[6]Buhari (ter. 1061) Ahmed (2/83-154) Albani (3/28 el-İrva)

[7] Müslim (17/694)

[8] Beyhaki (3/157) Albani (3/22 el-İrva)

[9] Beyhaki 3/157 Ahmed 1 862

[10] Rasululla h (S) sizden biri mescide geldiğinde (namaza durması müstesna) oturacaks a (en az) iki rekat namaz kılsın, buyurmuştur. Buhari (444 Ter.540) Müslim (714/69) Ebu Avane 1/415 Ebu Davud (467) Nesai (729) Tirmizi (508) İbn-i Mace (1013) Darimi (1/323) Vakit namazlarının haricinde kılınan bu namazın adı tahiyyatül mescid (mescide oturma) namazıdır.Bu namaz en az iki rekat kılınır, daha fazla kılmak isteyen Cuma günü imam minbere çıkıncaya, diğer günler de namaz için kamet oluncaya kadar kılabilir. Sahabeler den bu namazı oniki rekata kadar kılanlar olmuştur.

[11] Nesai (ter. 604)

[12]Buhari (ter. 1061-1069) Nesai (mevakit 598-599-600) Ahmed (1/367-368) Beyhaki (3/163-164) Darekutni (1/388/1)

[13] Nesai (ter. 481-656-657-661-662)

[14] Tirmizi (187) Nesai (ter. 603)

[15] Ebu Davud (287) İbn-i Mace (627) Tirmizi (128)

[16] Ebu Ya’la (4594-3684) Bezzar (574 Keşfu’l Estar) Taberani (7150 M. Evsat) Beyhaki (2/346)

[17] Ebu Davud (1021)

[18] Teşehhüdü (tahiyyat için oturmayı ve okumayı) unutan kimse dahi, bu yüzden sehv secdesi yaptığında, tahiyyat okumadan selam verir. Buhârî (ter. 817-818) Ebu Davud (1034) Sehv secdesind en sonra tahiyyat okunur diyenleri n delil kabul ettiği şu hadis zayıftır. İmran b. Husayn (radıyallâhu anh)’dan Rasululla h (sallallâhu aleyhi ve sellem) onlara namaz kıldırdı ve sehvetti (yanıldı). Bunun üzerine iki defa secde yaptı, sonra oturup tahiyyatı okudu, sonra selam verdi. Ebu Dâvud (1039) Tirmizi (Salat 173) Tirmizi bu hadis için hasen-gariptir dedi. Mezkur hadis “şaz”dır. Şâz olmak demek : Sika (güvenilir) bir ravinin kendisind en daha sika ravilere muhalefet ederek rivayet ettiği ve bunda da tek başına kaldığı (o muhalif hadisi bir başkasının da rivayet etmediği) hadis demektir. Bu durum hadisin sahih kabul edilmesin e manidir. Çünkü bir hadisin sahih kabul edilebilm esi, şaz olmamasıyla da ölçülür. Dolayısıyla bu hadis zayıftır, zayıf hadisle amel etmek ise caiz değildir. Çünkü Rasululla h’ın (sallallâhu aleyhi ve sellem) söylediği yada yaptığı kesin belli olmayan şeyleri din kabul etmek, elbette ki dini bozmak olacaktır. Ayrıca sehv secdesind en sonra tahiyyat okunacağını bildiren ilgili hadisin de zayıf olduğunu müellif Ebu Davud zikretmiştir Ebu Davud (1028)

[19]Tafsilat için bakınız. Müslim (574/102-575/86) Ebu Davud (1018-1036) Nesai (1236-1260) Buhari (829-830 ter. 818)

[20] Ebu Davud (1037)

[21] Ebu Davud (1018)

[22] Nesai (ter. 664)

[23] Buhârî (ter. 817-818) Ebu Davud (1027)

[24] Ebu Davud (1024)

[25] Ebu Davud (1019-1022)
 
Üst Ana Sayfa Alt