Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü Vehhabilik ile Selefiliğin Farkı Nedir?

Ummu Aişe Çevrimdışı

Ummu Aişe

حسبي الله ونعم الوكيل
Site Emektarı
Rahman ve Rahim olan Allah'ın adıyla

Allah’a çağıran, salih amel işleyen ve “Kuşkusuz ben müslümanlardanım” diyenden daha güzel sözlü kimdir?

Fussilet Suresi 33. Ayet

Bu isimleri kabul etmeyişimizin yegane sebebi. Şahsen herkese tavsiye ediyorum, gruplara ayrılmayı, gruplaştırmayı bırakın. Eğer müslümanlar isek: yolumuz bellidir: Kur'an ve Sünnet. İtikadi konularda 4 hak mezhebin hepsi aynıdır. Ameli konularda ise en başka ilgili bir link verilmiş, o konu okunmalı. Kısaca ayrımız gayrımız yok, müslüman haricinde ne isim edinin, ne isim takın. Yolumuz Kur'an ve Sünnet mi? Tamam, bunun ötesi yok. İhtilaf konusu bir kaç husus bulunur, onlar da delilleri ile tartışılır, orta yol böylelikle bulunur. Herkes "şucuyuz, bucusunuz" demeyi bıraksa ve ihtilaf söz konusu olan bilgileri delilleri ile güzelce tartışsa, kısa sürede hepimizin bir olduğunu görebileceğiz inşaAllah.

Ve ama tekraren:

Herkes önce "şucuyuz, bucusunuz" demeyi bıraksa...
 
İlimSeven Çevrimdışı

İlimSeven

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Rahman ve Rahim olan Allah'ın adıyla

Allah’a çağıran, salih amel işleyen ve “Kuşkusuz ben müslümanlardanım” diyenden daha güzel sözlü kimdir?

Fussilet Suresi 33. Ayet

Bu isimleri kabul etmeyişimizin yegane sebebi. Şahsen herkese tavsiye ediyorum, gruplara ayrılmayı, gruplaştırmayı bırakın. Eğer müslümanlar isek: yolumuz bellidir: Kur'an ve Sünnet. İtikadi konularda 4 hak mezhebin hepsi aynıdır. Ameli konularda ise en başka ilgili bir link verilmiş, o konu okunmalı. Kısaca ayrımız gayrımız yok, müslüman haricinde ne isim edinin, ne isim takın. Yolumuz Kur'an ve Sünnet mi? Tamam, bunun ötesi yok. İhtilaf konusu bir kaç husus bulunur, onlar da delilleri ile tartışılır, orta yol böylelikle bulunur. Herkes "şucuyuz, bucusunuz" demeyi bıraksa ve ihtilaf söz konusu olan bilgileri delilleri ile güzelce tartışsa, kısa sürede hepimizin bir olduğunu görebileceğiz inşaAllah.

Ve ama tekraren:

Herkes önce "şucuyuz, bucusunuz" demeyi bıraksa...
En güZel cevap da bu olmuş haklısın gerçekten
 
R Çevrimdışı

rmc

Yeni Üye
İslam-TR Üyesi
Yani ben öyle çok hakaret içeren bir tanım olarak görmüyorum Vehhabi'yi, Vehhabi benim bildiğim ibn teymiye nin görüşlerinin ibn AbdulVehhab tarafından formlanmış itikata tabi olanlar, demek değil mi?
 
أهل الحديث Çevrimdışı

أهل الحديث

لا إله إلا الله
Moderatör
Yani ben öyle çok hakaret içeren bir tanım olarak görmüyorum Vehhabi'yi, Vehhabi benim bildiğim ibn teymiye nin görüşlerinin ibn AbdulVehhab tarafından formlanmış itikata tabi olanlar, demek değil mi?
Değil
 
Abdulmuizz Fida Çevrimiçi

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Yani ben öyle çok hakaret içeren bir tanım olarak görmüyorum Vehhabi'yi, Vehhabi benim bildiğim ibn teymiye nin görüşlerinin ibn AbdulVehhab tarafından formlanmış itikata tabi olanlar, demek değil mi?
Mesela İbn Teymiyye neler demişte, Vehhabi'cesi nasıl olmuş yorumlanmış misallendirirsen
 
R Çevrimdışı

rmc

Yeni Üye
İslam-TR Üyesi
Mesela İbn Teymiyye neler demişte, Vehhabi'cesi nasıl olmuş yorumlanmış misallendirirsen
yani sizi bilmiyorum ama ibn Teymiyye nin bazı görüşleri olarak şunları duymuştum:
-Kısıtlı nedensellik vardır,
-Müteşabih Ayetler tevil edilmez(gerekmedikçe buna bende katılıyorum),
-Allah yukardadır,
-tarikatları tenkit ediyor(bunun nedenini bilmiyorum).
 
Abdulmuizz Fida Çevrimiçi

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
yani sizi bilmiyorum ama ibn Teymiyye nin bazı görüşleri olarak şunları duymuştum:
-Kısıtlı nedensellik vardır,
-Müteşabih Ayetler tevil edilmez(gerekmedikçe buna bende katılıyorum),
-Allah yukardadır,
-tarikatları tenkit ediyor(bunun nedenini bilmiyorum).
Vahhabi bunları nasıl yorumluyor? da Vahhabi oluyor?

Bu usulunuze göre ;
Vahhabi diye birisi yaşamasaydı yahud 1700'lü yıllarda yaşayan tarikatçı olmayan muvahhidlere Teymiyeci diye mi lakap takılacak(mış)ktı?
 
Ummu Aişe Çevrimdışı

Ummu Aişe

حسبي الله ونعم الوكيل
Site Emektarı
Vahhabi bunları nasıl yorumluyor? da Vahhabi oluyor?

Bu usulunuze göre ;
Vahhabi diye birisi yaşamasaydı yahud 1700'lü yıllarda yaşayan tarikatçı olmayan muvahhidlere Teymiyeci diye mi lakap takılacak(mış)tı?
Cevabı bilen birisi olsam da, bu zihin açıcı sorularınız beni bile zorluyor Abdulmuizz abi ) Ve ama faydalılar, zihin zorlandıkça açılır elhamdülillah.
 
R Çevrimdışı

rmc

Yeni Üye
İslam-TR Üyesi
Vahhabi bunları nasıl yorumluyor? da Vahhabi oluyor?

Bu usulunuze göre ;
Vahhabi diye birisi yaşamasaydı yahud 1700'lü yıllarda yaşayan tarikatçı olmayan muvahhidlere Teymiyeci diye mi lakap takılacak(mış)ktı?
Yani bana göre isim, şahsın uyduğu kişiye göre takılır, örneğin ben Maturidiyim çünkü Maturidi adındaki yaşamış şahse uyuyorum, sizde AbdulVehhab a uyuyorsanız bana göre Vehhabisiniz, bunlar bana göre tanımlar, yani AbdulVehhab yaşamasaydı, bu durumda zaten ona tabi olamazdın, ibn Teymiyye ye tabi olsaydınızda Teymiyyeci olurdunuz, Maturidi yaşamasaydı bende Maturidi olamazdım Eşari olurdum herhalde. AbdulVehhab'dan önce Teymiyyeci olanlara ne deniyordu bilmiyorum, Teymiyyeci diye olabilirler. Zaten bildiğim kadarıyla o dönemde bu grup fazla değil ibn AbdulVehhab ile fazlalaşıyorsa eskiden fazla takipçi olmadığı için isim takılmamış olabilir.
 
R Çevrimdışı

rmc

Yeni Üye
İslam-TR Üyesi
Vahabbi lafı biraz kulağa korkunç geliyor. Selefi lafı daha güzel bence
Öyle aşılandığı için olabilir, fakat Vehhab Allah'ın İsmi , fakat ben bu ismi ibn AbdulVehhab'a itikatta tabi olan kişiler manasında kullanıyorum, o yüzden Vehhabilerin Vehhabi olduklarını inkar etmeleri tuhafıma gitti.
 
أهل الحديث Çevrimdışı

أهل الحديث

لا إله إلا الله
Moderatör
Yani bana göre isim, şahsın uyduğu kişiye göre takılır, örneğin ben Maturidiyim çünkü Maturidi adındaki yaşamış şahse uyuyorum, sizde AbdulVehhab a uyuyorsanız bana göre Vehhabisiniz, bunlar bana göre tanımlar, yani AbdulVehhab yaşamasaydı, bu durumda zaten ona tabi olamazdın, ibn Teymiyye ye tabi olsaydınızda Teymiyyeci olurdunuz, Maturidi yaşamasaydı bende Maturidi olamazdım Eşari olurdum herhalde. AbdulVehhab'dan önce Teymiyyeci olanlara ne deniyordu bilmiyorum, Teymiyyeci diye olabilirler. Zaten bildiğim kadarıyla o dönemde bu grup fazla değil ibn AbdulVehhab ile fazlalaşıyorsa eskiden fazla takipçi olmadığı için isim takılmamış olabilir.
Vikipedi'yi değil, sana atılan yazıları oku.
Vahhabi diyerek neyi kastettiğini kendin de bilmiyorsun.


Bilmiyorum'la, duymuştum'la bu iş yürümez. Hem soru soruyorsun. Hem cevabı okumuyorsun. Sana bugün cevapla diyen yok. Git 2 günde oku, 5 günde oku... Yeter ki oku, anlamaya çalış. Sonra merak ettiğini gelip yine sorarsın
 
R Çevrimdışı

rmc

Yeni Üye
İslam-TR Üyesi
Vikipedi'yi değil, sana atılan yazıları oku.
Vahhabi diyerek neyi kastettiğini kendin de bilmiyorsun.




Bilmiyorum'la, duymuştum'la bu iş yürümez. Hem soru soruyorsun. Hem cevabı okumuyorsun. Sana bugün cevapla diyen yok. Git 2 günde oku, 5 günde oku... Yeter ki oku, anlamaya çalış. Sonra merak ettiğini gelip yine sorarsın
Tamam okuduğumda o görüşlere sahip kişilere gene Vehhabi Selefi diyeceğim
 
R Çevrimdışı

rmc

Yeni Üye
İslam-TR Üyesi
Vikipedi'yi değil, sana atılan yazıları oku.
Vahhabi diyerek neyi kastettiğini kendin de bilmiyorsun.
Vehhabîlik (Arapça: الوهابية, al-Wahhābiyyah), ya da Vahhabizm,[1] İslam'a bağlı Sünni-Hanbelî mezhebinin bir altkolu olan ve 18'inci asırda Muhammed bin Abdülvehhâb tarafından başlatılmış fikir akımıdır.[2] Muhammed bin Abdülvehhâb kendi düşüncelerini Kur'an ve Hadislerde olmayan her şeyin reddi, esas İslam'a dönüş olarak tanımlar. Abdülvehhâb'ın etkilendiği İbn Teymiyye ve Ahmed bin Hanbel gibi İslam alimlerinin düşüncelerinin ve şirk olarak görülen şeylere karşı duruşlarının etkisi Vehhabîlik akımında baskındır. Vahhabi(zm) terimi Abdülvehhâb'ın şahsı tarafından kullanılmadı, hatta bazı taraftarları "Selefî" terimini kullanmayı tercih ederek "Vahhabi" kullanımını reddederler.[3] Bunun bir sebebi ise Muhammed bin Abdülvehhâb'ın yeni bir İslam yorumu getirmediği ve esas İslam'ı, Ahmed bin Hanbel'i takip ederek tekrar canlandırdığı düşüncesidir. Vehhabîlik tanımlamasını nadir olarak benimseyen Vehhabîler olsa da, sıklıkla bu mezhepte olmayanlar tarafından onları tanımlama amacıyla kullanılır.[4]

ibn AbdulVehhab İmam Ahmed'in akımını canlandırdı yeni akım kurmadı mı diye Vehhabi demiyorsunuz, bu mantıkla bende kendime Sünni denmesini kabul etmeli fakat Maturidi denmesini reddetmeliyim.
 
أهل الحديث Çevrimdışı

أهل الحديث

لا إله إلا الله
Moderatör
Son düzenleme:
Abdulmuizz Fida Çevrimiçi

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Öyle aşılandığı için olabilir, fakat Vehhab Allah'ın İsmi , fakat ben bu ismi ibn AbdulVehhab'a itikatta tabi olan kişiler manasında kullanıyorum, o yüzden Vehhabilerin Vehhabi olduklarını inkar etmeleri tuhafıma gitti.
Muhammed bin Abdulvehhab'a kinleri olup muslumanlara Vahabi diye lakap takanlar, kâbirperest olup ayrıca Hükmetme yetkisini, Hakimiyeti mahlukata veren muşriklerdir. Bir de izahatımıza rağmen inkâr eden yalancılıkla itham etmek de ancak bu pislik zumreden olandır.
Gerek Muhammed bin AbdulVehhab olsun gerek şeyh'ul İslam ibn Teymiyye olsun kendileri dâhi selefe tâbi olurken bizler neden her yüzyılda bir gelen sofi bükücülere tâbi olalım ki?
Tamam bu âlimleri sever, sayarız, muvahhid, mucâhid diğerleri gibi bizim âlimlerimizdir. Ama bir müslümanın ifadesine rağmen, 'yok sen böyle desen de aslında inkar ediyorsun, sen Ona değil, Şuna uyuyorsun' demek de hangi dinin tezâhürüdür?
Kendi mezhebini bilmeyen Cübbeli soytarı ve tilmizlerinin kendisi gibi şirk içinde yüzmeyen müslümanlara mezheb yamamasından bıktık, siz de bıkın!

Günümüzde Selef-i sâlihini bırakıp ibn Teymiyye'yi tâkib eden var mıdır?
Var ise bahsettiğiniz Vahabi'yi tâkib edenden ne farkı vardır?
Vahabi dedikleriniz bu akideden ayrıca ne yaparsa ya da neyi terk ederse Selefi olacaklar, bunlardan ne farkı vardır?

 
Ummu Aişe Çevrimdışı

Ummu Aişe

حسبي الله ونعم الوكيل
Site Emektarı
Zaten bildiğim kadarıyla o dönemde bu grup fazla değil ibn AbdulVehhab ile fazlalaşıyorsa eskiden fazla takipçi olmadığı için isim takılmamış olabilir.
Üzücü. Cevap bu satırlarda idi aslında.

Muhammed bin Abdulvahhab, bozulmuş bir zamanda bilinen ehl-i sünnet üzere toplumu yeniden sünnete döndüren bir kişidir. Kendisi tastamam ehl-i sünnet, müslümandır. Bu yüzden onun bozulduktan sonra yeniden dirilttiği "sünnete" yeni ad vermiyoruz, tıpkı ilkler gibi: ehl-i sünnet müslümanız elhamdülillah. Ve o da öyleydi. Yeni bir şey değildi yani, hiçbir zaman.

Ebû Hureyre (r.a.)’dan rivayet edildiğine göre Resûlullah (s.a.v.) şöyle buyurdu: “İslam garip olarak başladı. Başladığı gibi yine garip olarak dönecektir. Öyleyse ne mutlu o gariplere!”

Müslim, İman, 232

İlk hadis lugat kitabını yazan âlimler arasında yer alan Hattâbî (v. 388/998), bu mevzuda şu bilgileri verir: Abdurrahman b. Senne tarikiyle gelen rivayette, “Yâ Resûlallah, garipler kimlerdir?” diye sual sorulunca, “İnsanların bozduklarını (ifsad ettiklerini) düzelten (ıslah eden) kimselerdir” cevabını verdi,1 şeklinde bir açıklama mevcuttur.

Amr b. Avf’ın, dedesinden naklettiği rivayette ise bu açıklamanın kayıtlandığı görülür: “O hâlde gariplere ne mutlu ki, onlar benden sonra halkın bozduğu yolumu ve tatbikatımı (sünnet) düzeltirler.”2

Başka bir tarikle gelen rivayette ise açıklama şöyledir: “Onlar, benden sonra sünnetimi ihya edenler ve onu Allah’ın kullarına öğretenlerdir.”3
  1. Hattâbî, Garîbu’l-hadîs, I, 176. Ayrıca bkz. Ahmed b. Hanbel, IV, 73-74. Krş. II,177, 222.
  2. Tirmizî, İman, 13
  3. Hatîb, a.g.e., s. 23.
Ve söylediği her şey, tekraren Kur'an ve Sahih Hadislerle ispatlıdır. Bu yüzden kurtulacak fırka-i naciyeyi arayanlar, bir de bu tarafa bakabilir. Hadis derken daima "sahih" dediğimin altını da tekrar çiziyorum.
 
Üst Ana Sayfa Alt