Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü Abdestte Mazmaza - Gargaranın Ölçüsü Nedir?

I Çevrimdışı

islam savaşçısı

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Es selamu aleykum arkadaşlar,

Abdestte ağza su verdiğimizde sadece çalkalamak yeterli midir yoksa gargara da yapmalı mıyız?

ALLAH(s.v.t.) tüm Müslümanlardan razı olsun.
 
Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Âleykum selam we rahmetullah;

abdest2.jpg

Fakihler oruçlu olmayanın mazmaza (ağıza su alıp çalkalamak) ve istinşakta (buruna su çekib sümkürmek) mubalağa etmesinin sünnet olduğunda ittifak etmiştir.

Mazmaza: Suyun ağza konması, çalkalanması ve atılması ya da bütün ağzın su ile doldurulması demektir.
Îstinşak ise; suyun buruna konması ve nefes ile burnun içine hafifçe çekilmesidir.

İbni Kattan'ın isnadını sahih gördüğü bir rivayette Peygamber (a.s.) şöyle buyurdu:
"Abdest aldığında, oruçlu olmadıkça mazmaza ve istinşakta mubalağa et."

Lakit b. Sabri'nin hadisi de şöyledir:
"Abdesti güzel al, parmaklarının aralarını hilâlle, oruçlu olmadıkça istinşakta mubalağa et.
(Tirmizi ve diğerleri sahih demiştir. Beş İmam -İmam Ahmed ve dört Sunen sahibi- rivayet etmişlerdir.. Neylu'l-Evtâr, I, 145)
Oruç için mubalağa sünnet değildir; bilakis orucu bozma korkusundan dolayı mekruhtur.

Mazmazada mubâlağa:

Kişinin suyu boğazın en ucuna ve diş ve damak kenarlarına kadar ulaştırmasıdır. Sağ elinin parmağını bunlarda gezdirmesi sünnettir.
İstinşakta: Nefesle suyu genize çekmesidir. Suyun ağızda döndürülüb tükürülmesi sünnettir.

İbni Abbas'ın Peygamber (a.s.)'den haberindeki emre binaen istinşak da sünnettir:
"İki kere mubalağalı olarak istinşak edin ya da üç defa."
(Ahmed, Ebu Dâvud, ibni Mace, Hakim ve Ibnu'l-Carud rivayet edip Îbnu'l-Kattan sahih demiştir..
Hafız ibni Hacer de Tathıs'da zikretmiş, zayıf olduğunu söylememiştir. Neylu'l-Evtâr, I, 146)


Mazmaza ve İstinşakta Hanefi'lerin kitablarında geçen cümle şöyledir:
İkisi de beş sünneti ihtiva eden muekked sünnetlerdir:
Tertib, üçleme, suyu yenileme, sağ elle yapılmaları, gargara ve (ifsad ihtimalinden dolayı) (ed-Durrul-Muhtar, I, 108) oruçlu olmayanın burun yumuşağını aşarak mubalağa yapması...

Malikî'lere göre:
Her biri için üç avuçla ve oruçlu olmayanın mubalağası ile mazmaza ve istinşakın yapılması mendubdur.

Şafiî'lere göre:
Esah olan, sağın sola takdiminin aksine, bu ikisinde tertib, mustehab değil mustahaktır.
Nevevî'nin el-Minhac'da dediğine göre azhar olan, mazmaza ve istinşak arasında üç avuçla birden yapmanın ayrı ayrı yapmaya üstün olduğudur. Her birinden mazmaza eder, sonra da istinşak. Yani ikisi için bir avuçta toplama, ayrı ayrı olmadan efdaldir. Bu konuda sahih haberler vardır. (Muğni'l- Muhtâc, I, 58)

Hanbelî'lere göre:
Mazmaza ve istinşak abdestte ve gusulde vacibdir. Çünkü yüzün yıkanması ikisinde de vacibdir. Ağız ve burun da yüzdendir. Ve Aişe (r.anha)'nin rivayet ettiği hadis şöyledir:
"Mazmaza ve istinşak, muhakkak abdesttendir."
(Ebu Bekr, isnadı ile eş-Şafi ve Dârakutnî Sunen'inde rivayet etmişlerdir.)

Rasulullah (a.s.)'ın abdestini anlatan hadislerden onun mazmaza ve istinşaka devam ettiği anlaşılmaktadır. Daha önce geçen Osman (r.anh)'ın hadisi ve Ali (r.anh)'nin hadisi gibi:

"Abdest suyu istedi, mazmaza ve istinşak yaptı, sol eliyle de istinşar etti. Bunu da üç defa yaptı. Sonra dedi ki: Bu Allah'ın Peygamberinin abdestidir."
(İmam Ahmed ve Neseî, Ali (r.anh)'dan rivayet etli. Neylu'l-Evtâr, I, 143)

Ebu Hurayra'nin de bu hususla iki hadisi vardır:
"Peygamber (a.s.) buyurdu ki:
"Biriniz abdest aldı mı burnuna su koysun sonra da sümkürsün."
"Rasulullah (a.s.) mazmaza ve istinşakı emretti."
(Birinci hadis muttefakun aleyhtir, ikincisini de Dârakutnî rivayet etmiştir. Neylu'l-Evtâr, I, 143)

Bu hadisler, mazmaza ve istinşakın vacib olduğunda zahirdir. Şafiî'lerden bir grub ve diğerleri; mazmaza, istinşak ve istinsarın vacib olmadığını söyleyenlerin delillerinin zayıf olduğunu bildirmişlerdir.
Hafız İbni Hacer el-Feth'le diyor ki: İbnu'l-Munzir'in zikrettiğine göre, Şafiî, bu husustaki emir sahih olmasına rağmen, istinşakın vacib olmadığına delil getirmemiştir. Sebebi de istinşakı terk edenin iade etmeyeceğinde ehl-i ilim arasında ihtilâf bilmeyişindendir. Bu da fıkhı bir delildir. Bu, sahabe ve Atâ hariç tabiînin hiç birinden nakledilmedi.

(
Ebû Abdillâh Muhammed b. Alî b. Muhammed eş-Şevkânî es-San‘ânî el-Yemenî , Neylul-Evtâr şerḥu Munteḳa’l-aḫbâr, C. l, Sf: 141)
 
Üst Ana Sayfa Alt