1
Konu:
Aile içinde çıkması muhtemel olan sorunlar karşısında eşler nasıl davranmalıdır?
Mukaddime:
Bir evlilikte kadın ve erkeğin anlaşamaması şer’en ve aklen deliller ile normaldir.
i.
Şer’en Peygamber as. ve sahabelerin evinde de huzursuzluk vardı. (Peygamber as. Eşlerine
yakla
şmayacağına dair yemin etmesi vs.) İslamın öngördüğü aile olan, aile içinde de huzur ve sukun
bulunan aile çatısında da sorunlar olabilir.
ii.
Aklen ise, insanlar farklı fıtrat ve yapılarda her anında farklı psikolojide olan varlıklardır, bu haseblerden
sorunlar olması normal, sorun olmaması anormaldir.
Muhim olan sorun çıktıktan sonra asr-ı saadet dönemi gibi çözüm bulmak önemlidir.
Aile içi sorunlar 2 kısımdır.
1.
Sorun çıkmadan önceki tedbirler
2.
Sorun çıktıktan sonraki eşlerin yaklaşımları
1. Sorunlar ba
ş göstermeden nelere dikkat etmeliyiz;
i.Aile kar
şılıklı fedakarlık isteyen bir kurumdur ve iki tarafta muhakkak fedakar olmalıdır (Misal doğu ve
batı kültürünün yeti
şmesi farklıdır).
Bo
şanmamak, aile saadet içinde demek değildir. Karşımızdakine kendi örfümüzü, kültürümüzü dayatmayıp
kar
şımızdakini anlamalıyız.
ii.Tara
"arın birbirini tanıması gerekir. Misal kadın açısından; erkeklerin umum özellikleri ve eşin hususi
özellikleri tanıması, bir erkekte e
şini aynı şekilde tanımlalıdır. Bu kaliteli, seviyeli bir ilişkinin anahtarıdır.
Misal erkekler sözün dinlenilmesinden ho
şlanır, bu erkekte saygı, sevgi hissi uyandırır. Hususen ise , eşinin
kendisine danı
şması, sığınması erkeğin davranışlarını güzelleştirir.
“Kadınlar e
ğe kemiğinden yaratılmışlardır. Sen onu düzeltmeye kalkarsan onu kırarsın. Senin onu
kırmanda onu bo
şamandır. Kadınlara hayırla muamele ediniz.”
En e
ğri kemik olan eğe kemiği düzeltilmezse yamuk kalır, fazla düzeltilirse kırılır, kırılması ise onu
bo
şamandır. Kadın nakıstır çünkü duygusaldır.
“Kadınlar dini ve aklı nakıs olanlardır.”
Dini nakıs olandır,özel günlerde oruç tutmaz, namaz kılmaz.
Aklı nakıs olnadır, 1 erkek yerine ise 2 kadının
şahitliği geçerlidir.
İ
lki sebepten takvası biraz noksandır.
İ
kinci olarak ise unutkandır, ev işleri, çocuk gibi yoğun olmasındandır. Kadının bu olumsuz yönleri
zikrediliyor ki, ki
şi bunları bilip sabırla aileyi yürütsün… Misal talak erkeğin hakkıdır, çünkü duygusal olan
kadın birçok sorunda ‘Beni babamın evine gönder’ yerine ‘Talak ile bo
şayabilir’. Kadın duygusaldır ve
duygular yo
ğun iken verilecek tepkiler doğru olmayabilir.
Peygamber e
şleri dahi birbirini kıskanmıştır. Evinde misa%r varken gönderilen tabağı Aişe rah. annemiz yere
vurmu
ş vs.
Bu ba
ştan bilinip yuva kurulmalıdır, yoksa Rasulullah (s.a.v.) dediği gibi kadında eğrilik vardır denilip yuva
kırılacaktır. Misal yay’da yamuktur, bunu düzeltmeye çalı
şıp kırmak yerine faydalı olduğu yerde ok için
kullanılıyor.
İnsanın eşine bakışı da böyle olmalıdır, onun duygusal yanını güzelce yönlendirip sevgi ve
ş
efkat zeminine çekmek gerekir. Misal eve gelip yemek bulamadık mı bağırıp çağırmak yerine
‘Allah sana yardımcı olsun ev i
şi, çocuk vs.’ denirse bu sefer duygusallık daha güzel bir zemine çekilir. Bu
serke
ş kadın için geçerli değildir. Kadın derseki ev işlerini ben yapamıyorum, o zaman kadına bir program
verilir çocuk e
ğitimi vs. kadın oturup bunu yaparak kanalize edilmiş olur.
O zaman kadın eksikli
ğini bilecek, erkekte bunu bilip ona göre davranacaktır. Bu şer’en bize bildirilendir.
Bunu çokça düzeltip kırmak yerine, hayırla muamele ederek düzeltilmelidir.
iii. Sorunlara takılmayıp, birbirlerindeki güzellikleri görmelidirler.
Misal erkek cimri ama ilgili
“Onu günahla beraber bir izzet kaplar” bu münafı
ğın özelliğidir. Biz hatalarımızı düzelten nasihat alanlarız.
Misal kadın da
ğınık olabilir lakin erkek şöyle bakarsa benim elbiselerimi düzenliyor, evi çekip çeviriyor vs.
Allah-u Teala da
“Kadınlarınızla güzel geçinin, bir huyundan ho
şlanmassanız , umulur ki Allah onda birçok hayırlar kılar “
Yine
İmam Müşlim de
“Bir erkek bir kadını kerih görmesin, umulur ki onda bir ahlakı güzel görmez, bir di
ğer ahlakından hoşnut
olur”
Konu:
Aile içinde çıkması muhtemel olan sorunlar karşısında eşler nasıl davranmalıdır?
Mukaddime:
Bir evlilikte kadın ve erkeğin anlaşamaması şer’en ve aklen deliller ile normaldir.
i.
Şer’en Peygamber as. ve sahabelerin evinde de huzursuzluk vardı. (Peygamber as. Eşlerine
yakla
şmayacağına dair yemin etmesi vs.) İslamın öngördüğü aile olan, aile içinde de huzur ve sukun
bulunan aile çatısında da sorunlar olabilir.
ii.
Aklen ise, insanlar farklı fıtrat ve yapılarda her anında farklı psikolojide olan varlıklardır, bu haseblerden
sorunlar olması normal, sorun olmaması anormaldir.
Muhim olan sorun çıktıktan sonra asr-ı saadet dönemi gibi çözüm bulmak önemlidir.
Aile içi sorunlar 2 kısımdır.
1.
Sorun çıkmadan önceki tedbirler
2.
Sorun çıktıktan sonraki eşlerin yaklaşımları
1. Sorunlar ba
ş göstermeden nelere dikkat etmeliyiz;
i.Aile kar
şılıklı fedakarlık isteyen bir kurumdur ve iki tarafta muhakkak fedakar olmalıdır (Misal doğu ve
batı kültürünün yeti
şmesi farklıdır).
Bo
şanmamak, aile saadet içinde demek değildir. Karşımızdakine kendi örfümüzü, kültürümüzü dayatmayıp
kar
şımızdakini anlamalıyız.
ii.Tara
"arın birbirini tanıması gerekir. Misal kadın açısından; erkeklerin umum özellikleri ve eşin hususi
özellikleri tanıması, bir erkekte e
şini aynı şekilde tanımlalıdır. Bu kaliteli, seviyeli bir ilişkinin anahtarıdır.
Misal erkekler sözün dinlenilmesinden ho
şlanır, bu erkekte saygı, sevgi hissi uyandırır. Hususen ise , eşinin
kendisine danı
şması, sığınması erkeğin davranışlarını güzelleştirir.
“Kadınlar e
ğe kemiğinden yaratılmışlardır. Sen onu düzeltmeye kalkarsan onu kırarsın. Senin onu
kırmanda onu bo
şamandır. Kadınlara hayırla muamele ediniz.”
En e
ğri kemik olan eğe kemiği düzeltilmezse yamuk kalır, fazla düzeltilirse kırılır, kırılması ise onu
bo
şamandır. Kadın nakıstır çünkü duygusaldır.
“Kadınlar dini ve aklı nakıs olanlardır.”
Dini nakıs olandır,özel günlerde oruç tutmaz, namaz kılmaz.
Aklı nakıs olnadır, 1 erkek yerine ise 2 kadının
şahitliği geçerlidir.
İ
lki sebepten takvası biraz noksandır.
İ
kinci olarak ise unutkandır, ev işleri, çocuk gibi yoğun olmasındandır. Kadının bu olumsuz yönleri
zikrediliyor ki, ki
şi bunları bilip sabırla aileyi yürütsün… Misal talak erkeğin hakkıdır, çünkü duygusal olan
kadın birçok sorunda ‘Beni babamın evine gönder’ yerine ‘Talak ile bo
şayabilir’. Kadın duygusaldır ve
duygular yo
ğun iken verilecek tepkiler doğru olmayabilir.
Peygamber e
şleri dahi birbirini kıskanmıştır. Evinde misa%r varken gönderilen tabağı Aişe rah. annemiz yere
vurmu
ş vs.
Bu ba
ştan bilinip yuva kurulmalıdır, yoksa Rasulullah (s.a.v.) dediği gibi kadında eğrilik vardır denilip yuva
kırılacaktır. Misal yay’da yamuktur, bunu düzeltmeye çalı
şıp kırmak yerine faydalı olduğu yerde ok için
kullanılıyor.
İnsanın eşine bakışı da böyle olmalıdır, onun duygusal yanını güzelce yönlendirip sevgi ve
ş
efkat zeminine çekmek gerekir. Misal eve gelip yemek bulamadık mı bağırıp çağırmak yerine
‘Allah sana yardımcı olsun ev i
şi, çocuk vs.’ denirse bu sefer duygusallık daha güzel bir zemine çekilir. Bu
serke
ş kadın için geçerli değildir. Kadın derseki ev işlerini ben yapamıyorum, o zaman kadına bir program
verilir çocuk e
ğitimi vs. kadın oturup bunu yaparak kanalize edilmiş olur.
O zaman kadın eksikli
ğini bilecek, erkekte bunu bilip ona göre davranacaktır. Bu şer’en bize bildirilendir.
Bunu çokça düzeltip kırmak yerine, hayırla muamele ederek düzeltilmelidir.
iii. Sorunlara takılmayıp, birbirlerindeki güzellikleri görmelidirler.
Misal erkek cimri ama ilgili
“Onu günahla beraber bir izzet kaplar” bu münafı
ğın özelliğidir. Biz hatalarımızı düzelten nasihat alanlarız.
Misal kadın da
ğınık olabilir lakin erkek şöyle bakarsa benim elbiselerimi düzenliyor, evi çekip çeviriyor vs.
Allah-u Teala da
“Kadınlarınızla güzel geçinin, bir huyundan ho
şlanmassanız , umulur ki Allah onda birçok hayırlar kılar “
Yine
İmam Müşlim de
“Bir erkek bir kadını kerih görmesin, umulur ki onda bir ahlakı güzel görmez, bir di
ğer ahlakından hoşnut
olur”