Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü Altın ve Gümüş Haricinde Takı Takmak Caiz midir?

|FaraH| Çevrimdışı

|FaraH|

°
İslam-TR Üyesi
Es selâmu aleyküm ve rahmetullâhi ve berekâtûh.

Kadınların altın ve gümüş haricinde herhangi bir maddeden yüzük/takı takması caiz midir?
 
Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Es selâmu aleyküm ve rahmetullâhi ve berekâtûh.

Kadınların altın ve gümüş haricinde herhangi bir maddeden yüzük/takı takması caiz midir?
Aleykum selam we rahmetullahi we berakatuh ;

Takı (zinet) konusunda kullanılan madenlerin erkek ve kadına farklılığı altın için kadınların lehine olacak şekilde farklılık izah eder. Erkeğe ise haram kılınmıştır.

Eş’as İbn Suleym’in bir rivayetine göre;
Rasulullah bizleri altın yüzük, yahud altın halka takınmaktan nehyetti.
(Muslim, Libas ve’z-zînet: 2)


"Şu iki şey ummetimin erkeklerine haram, kadınlarına helâldir.”

(İbni Mâce, Libas: 19)

Zinet” kelimesi Kur’an-ı Kerim’de geçmekte ve “süslenmeye yarayan şey” manasına gelmektedir. Bununla beraber, “zinetlerini taktığı bilek, boyun gibi yerler” manasını da ifade ettiği belirtilmiştir. Ancak, zinet meselesinde ayet-i celiledeki ifade umumidir. Dolayısıyla zinet deyince altın ve gümüşün dışındaki şeylerden de haliyle işin içine girenler vardır.

Gümüş dışındaki (kadınlara altın hariç, erkeklere demir, tunç bakır vb.) madenlerin takı / zînet kullanılması ise Hanefi mezhebinde ihtilaf arzetmekte, tenzîhen, tahrimen mekruh hatta haram olduğu da zikredilmektedir. Bu da dinen kesin bir yasağa mevzu olmayıp, ilgili delillerden, terkedilmesinin işlenmesinden daha iyi olduğu anlaşılan durumları belirtmektedir. Diğer mezheblerde ise erkek ve kadınlara diğer madenler câizdir. câizdir.


***
Abdullah bin Burayde, babasından (rahimehumullah) rivâyet ettiğine göre, o şöyle demiştir:
جَاءَ رَجُلٌ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَعَلَيْهِ خَاتَمٌ مِنْ حَدِيدٍ،
فَقَالَ: مَا لِي أَرَى عَلَيْكَ حِلْيَةَ أَهْلِ النَّارِ؟
ثُمَّ جَاءَهُ وَعَلَيْهِ خَاتَمٌ مِنْ صُفْرٍ، فَقَالَ: مَا لِي أَجِدُ مِنْكَ رِيحَ الْأَصْنَامِ؟
ثُمَّ أَتَاهُ وَعَلَيْهِ خَاتَمٌ مِنْ ذَهَبٍ، فَقَالَ: مَالِي أَرَى عَلَيْكَ حِلْيَةَ أَهْلِ الْجَنَّةِ؟
قَالَ: مِنْ أَيِّ شَيْءٍ أَتَّخِذُهُ ؟
قَالَ: مِنْ وَرِقٍ وَلاَ تُتِمَّهُ مِثْقَالاً

( أخرجه أبو داود والترمذي والنسائي و قَالَ الترمذي: هَذَا حَدِيثٌ غَرِيبٌ )

"Bir adam, elinde demir bir yüzük olduğu halde Peygamber (s.a.v.)'in huzuruna geldi.
Bunun üzerine Peygamber (s.a.v.) ona şöyle buyurdu: - Sana ne oluyor da üzerinde cehennem ehlinin zînetini görüyorum?
Adam bir süre sonra üzerinde bakır bir yüzük olduğu halde tekrar Peygamber (s.a.v.)'in huzuruna geldi.
Bunun üzerine Peygamber (s.a.v.) ona şöyle buyurdu: - Sana ne oluyor da üzerinde putların kokusunu görüyorum? (Çünkü putlar, bakırdan elde edilirdi/yapılırdı.)
Daha sonra üzerinde altın bir yüzük olduğu halde tekrar Peygamber (s.a.v.)'in huzuruna geldi.
Bunun üzerine Peygamber (s.a.v.) ona şöyle buyurdu: - Sana ne oluyor da üzerinde cennet ehlinin zînetini görüyorum? (Çünkü cennet ehli, altından yüzükler takarlar.)
Adam: - Hangi şeyden yüzük edineyim (takayım)? dedi.
Peygamber (s.a.v.) ona şöyle buyurdu: - Gümüşten yüzük edin (tak). Fakat yüzüğün ağırlığı bir miskale ulaşmasın (bir miskalden az olsun)."
(Ebu Dâvud, Tirmizî ve Nesâî rivâyet etmişlerdir.
Tirmizî hadis hakkında şöyle demiştir: Bu, garib - zayıf- hadis'tir.)


İyâs b. el-Hâris b. el-Muaykîb (radıyallahu anh) dedesinden rivâyet olunduğuna göre, o şöyle demiştir:

كَانَ خَاتَمُ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ حَدِيدٍ مَلْوِيٌّ عَلَيْهِ فِضَّةٌ. قَالَ: فَرُبَّمَا كَانَ فِي يَدِهِ. قَالَ: وَكَانَ الْمُعَيْقِيبُ عَلَى خَاتَمِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.
[ رواه أبو داود النسائي ]
"Peygamber (s.a.v.)'in yüzüğü, üzerine gümüş sarılmış demirden idi ve el-Muaykîb de o yüzüğün emânetçisi / koruyucusu idi."
(Ebu Davûd ; Nesâî)

Ensar'dan Sehl b. Sâ'd'dan (r.anh)rıvâyet olunduğuna göre, Peygamber (s.a.v.)'in huzuruna gelip de kendisini (evlenmesi için) Peygamber (s.a.v.)'e hibe eden, Peygamber (s.a.v.) de onunla evlenmek istemeyince orada bulunanlardan birisi o kadınla evlenmek isteyince,
Peygamber (s.a.v.) O adama şöyle buyurmuştur:

... الْتَمِسْ وَلَوْ خَاتَمًا مِنْ حَدِيدٍ...
[ رواه البخاري ومسلم ]
"Demirden de olsa bir yüzük arayıp bul."
(Buhârî ve Muslim)
el-Muaykîb'in bu hadisi, demir yüzük takmanın câiz olduğuna delâlet etmektedir. Üstte geçen Burayde'nin hadisine gelince, onun senedinde zayıflık (illet) vardır. Böylelikle demir yüzük takmanın mekruh olmadığı açıkça belli olmaktadır. Fakat gümüş yüzük takmak, daha fazîletlidir.

Abdullah İbni Berid’den rivayet edildiğine göre,
“Sahabîlerden bir zat Rasulullah'a geldi. Elinde tunçtan bir yüzük vardı.
Rasulullah, O'na hitaben, ‘Ne oluyor, sende putların kokusunu seziyorum.buyurdu.
Bunun üzerine o zat elindeki yüzüğü attı. Sonra parmağında demirden bir yüzük olduğu halde geldi.
Peygamberimiz, Ne oluyor, senin üzerinde Cehennem ehlinin zinetini görüyorum.buyurunca, o zat parmağındaki yüzüğü fırlattı.
Bunun üzerine o zat, Ya Rasulallah, nasıl bir yüzük takayım?diye sordu.
Peygamberimiz de Gümüşten bir yüzük tak, bu da miskali (yaklaşık 3,5 gramı) geçmesin. buyurdu.

(Ebû Davud, Hâtem: 4)

İbn Abidin, Reddu’l Muhtar isimli eserde bu hadisi zikrettikten sonra şöyle der:
Gümüşten yapılmış yüzük takmak helâl; altın, demir ve tunçtan yapılmış olan yüzüğü takmak ise haramdır.


Radıyyuddîn Ebû Bekr b. Alî b. Muhammed el-Haddâdi'nin Cevhere Tun Neyyire isimli fetva kitabından yaptığı bir nakilde ise, kadınlar için de, erkekler için de demirden, tunçtan, bakırdan ve kurşundan yapılmış yüzüklerin caiz olmayıp tahrimen mekruh olduğunu zikreder. Esas metinde ise, gümüşün haricindeki bütün madenlerden yapılan yüzükleri takmanın haram olduğu ifade edilmektedir. (İbni Âbidin, Reddu’l Muhtar, C. 5, Sf: 229)

Gümüşten yapılan yüzüğü takmak mubah, aynı zamanda sünnettir. Bu hususta Enes bin Mâlik’ten gelen rivayet şöyledir:
Rasulullahın (s.a.v.) mühür yüzüğü gümüşten idi. Bu yüzüğün kaşı da Habeşî (akik taşı) idi.
(Muslim, Libas ve’z-zînet: 15)



Kol saati ve saça takılan tokalar, kadın için hem ihtiyaç, hem süstür. Kadınlara ise her türlü süs câizdir. Bunlar demir ve çelik olmakla birlikte genelde kaplamadır. Deri ve plastik dahil, hepsi de sağlığa zararlı olmadıkları sürece takılabilir. Ancak yabancı erkeklere göstermek caiz olmaz, örtülü olarak takınabilirler. Mesela bazı yörelerde kadınların ayaklarına taktıkları halhalı şıngırdatıp sesini duyurmaları da caiz değildir.
(Kadınlar), gizlemekte oldukları zinetleri anlaşılsın diye, ayaklarını yere vurmasınlar.” [Nur suresi, 31]
Dikkat edilirse ayet-i kerimede, gizlemekte oldukları ziynet tabiri geçiyor. Yani ziynetlerin gizlenmesi gerekiyor. Koldaki bilezikleri, saatleri de yabancı erkeklere göstermemek gerekir. Zira el dışındaki kısım zaten avretten sayılır, açılması, gösterilmesi haramdır.
 
|FaraH| Çevrimdışı

|FaraH|

°
İslam-TR Üyesi
Son paragrafta 'Kadınlara her türlü süs câzdir' ifadesi kol saati, toka vs. için mi geçerlidir yoksa takı, yüzük konusunuda kapsıyor mu?
 
Üst Ana Sayfa Alt