AYETLERLE 5 VAKİT NAMAZ (VAHY'İN IŞIĞINDA)
Evet, kuran ayetlerine göre bize emredilen namaz vakitleri günde 5 vakit midir, yoksa 3 vakit mi kılınacak?
AYETLERİN DİLİ NE DİYOR ?
Bu soru son günlerde namazın kaç vakit olduğu hakkında tartışmalara yol açmaktadır ki, bu ayetlere göre açık ve net midir ? Delil olarak öne sürülen hac da namazın öğle ile ikindi vakitlerinin cem edilerek, ve akşam ve yatsı vakitlerinin de birleştirilerek 3 vakit olarak kılındığıdır.
ve şiilerin de namazı 3 vakit kıldıklarıdır.
HADİSLERE BAKTIĞIMIZDA ZATEN BU SORUN NET ÇÖZÜLMÜŞ VE GÜNDE 5 VAKİT OLDUĞU KESİN İKEN HADİSLERE DAİMA ŞÜPHE İÇİNDE YAKLAŞANLAR, AÇIK AYET DELİLİ ARAMAKTADIRLAR. HER İKİ TARAFIN GÖRÜŞÜNÜ ELE ALIP, NEREDE HATA YAPIP VE NASIL YANILDIKLARINI GÖRELİM
Tartismayi yerli yerine oturtabilmek icin bende Mehmet adlı bir arkadasin yazdigi namazin 3 vakit 2 rekat olduguna dair yaziyi akatariyorum.
ÖNCELİKLE 3 VAKİT 2 REKAT DİYENLERİN DELİLLERİ
MEALCİ -HAFİFLERE VE ŞİİLERİN KUR'ANDA NAMAZA BAKIŞI
BİZZAT MEALCİ VE ŞİİLERİN YAZILARINDAN İSTİFADE ETTİK
GİRİŞ;
Yazar : M.?
"Kur'an'a göre" Namaz derseniz, buyrun başlayalım. Namaz kaç rekat buradan ayetleri bulalım önce?
Hûd 114: Gündüzün iki tarafında ve geceye yakın saatlerde namaz kıl. ..
İsra 78 : Güneşin en üst noktasından, gecenin kararmasına kadar namazı kıl. Sabah Kur'an'ını da gözet. Çünkü sabah okunan Kur'an tanıklarca gözlenmektedir.
Etrafen en nehar başka yerde de tarafeyn en nehar=GÜNÜN İKİ TARAFI, gündüzün iki tarafı. Yani gündüze iki namaz vakti vermiş, GECEYE İSE TEK vermiş. Geceye yakın diye bir şey yok orada.
Olay şu, İsteyen gecenin bir yerinde kalkıp, dilediği kadar namaz kılabilir (üç vakit farz yani emir kipidir). Ama "Gecenin bir yerinde kalkıp namaza dursalardı, "dendiğinde emir değil DİLEK KİPİ olur. Serbestsiniz kılıp kılmamakta... Ama dikkat ediniz günün iki yanında ve gecede üç vakit emrolunmuştur. Vitir olan ise arzunuza bırakılmıştır. Orada üç vakit bellidir. Dördüncü olanı (Yani dilek kipi olanı) isegece yarısından sonraya tehir etmiştir ayet.
Hûd 114: ve akımıssalate tarafıeyninnehari ve zülefen minelleylinnelhasenati yüzhibnesseyyiat zalike zikra lizzakiriyn
Akımetüsselat= İkame edilen (Yerine konan) namazdır. O bir kredi borcudur. Yani Kalu Bela'da verilmiş sözümüzdür ve vakitli farz olduğu için bu namaz kılarız.
Akıymetüsselat=Bilinen namazdır. Ama Akıyme (İkame, Kaim) denmediğinde o NAMAZ DEĞİLDİR, DUA anlamına gelir. Örneğin "Allah ve melekleri nebilerine SALAT ederle...." ayetinde SALAT=NAMAZ derseniz bir çarpılırsınız ki sormayın. Allah ve Melekleriniçin "Peygambere" tapıp namaz kılsınlar...
Doğru yanıt şu: "Allah ve melekleri nebilerine DUA ederler..." İşte bu ince ayrımdan inceleyin ayetleri. Göreceksiniz ki, şimdiye kadar özenle seçtiğiniz ve ezberlediğiniz ayetlerde"
1. Dua var
2. Namaz var.
3. Dua ve Namaz yok VAKİT var.
Yukarıdaki Hud 114'de AkımetüsSelat=Kıyam, Rüku, Secde veka'deli namaz apaçık var. Namaz vakitlerini ise GÖLGE (Güneş) belirliyor. Ak iplik ile kara iplik ayırt edilince (Gölge en uzun olunca) sabah giriyor.
Gölge giderek kısalıyor ve kısalıyor. Öyle ki direğin dibine düşüyor. İşte onunla ilgili ayette, "SALATI VUSTA=ORTA DİREĞE DİKKAT" ediniz diyor. AkıymetüsSelat demiyor. Yani öğle Namazı KILIN ve DİKKAT edindemiyor. İkame kelimesi yok. Tam tersine VASAT'tan (Ortalama, ortadan) türeme ve bizim çok iyi bildiğimiz ORTA DİREK=VUSTA var. Direğin gölgesin dibine düşene kadar günün bir yanı yani taraflardan biridir "Amman dikkat, eğer gölge direğin öteki tarafına geçerse, günün ikinci tarafı üzerine namaz VAKTİ başlamış oluyor diyor ayet...
Namaz'dan söz etmiyor, NAMAZ VAKTİNDEN SÖZ EDİYOR.
Hanifliğe niyet etmek iyi de, bir de yol yöntem bilmek gerekecek dostlarım. Günün iki tarafı diye sadece yukarıdaki ayette değil iki ayrı aytete de geçmektedir. Birinde etrafen diğerinde tarafeyn diye geçmektedir. Nehar=Gündüz ve Taraf+eyn=İki taraf demektir. Fakat aynı ayet şöyle diyor. Öğle vakti çok kısa olan gölge giderek uzar uzar ve güneş batarken en uzun halinialır.
Bir süresonra ak ve kara ipliği de ayırt edemezsiniz. (Mesela kitap okuyamazsınız). Bununanlamı şudur: GECE GİRDİ. SABAHA KADAR TÜM GECE İÇİN BİR TEK VAKİT VAR. Öğlen direk vardı öte tarafta, ama dünyanın gece olan yüzünde bir direk ve gölge olamayacağı için, direği gece bölümüne nokta nokta uzatın. Göreceksiniz ki gece de ikiye ayrılıyor. Biri geceyarısından önceki ve farz olanı, ötekiise "Onlar gecenin bir yerinde kalkıp namaz kılsalardı, haklarında çok iyi olurdu" ayeti uyarınca VİTİR denen veisteği bağlı bir namaz daha var. Farz değil. Dileyen kılar ya da hiç kılmaz
İşte Hud 114'deki "Geceye yakın" denen ayet ile anlatılan meal budur. Şimdi başka bir Namaz ayeti daha bulunuz. Onu da inceleyelim. Bana 5 vakit diye bir tekayet göstermeniz mümkün değildir (Malleri bozmaları beni bağlamaz. Ben Allah'ın bildirdiğine inanırım).
Bakara 238: Namazlara ve orta namaza devam edin. Allah'a saygı ve bağlılık içinde namaz kılın. “Hafizu alessalavati vessalatilvusta vekuumu lillahi kaanitiym”
"Orta namaz" dediği deminki SalatıVusta orta direğe dikkat ediniz diyor. Hafizu=Muhafaza edin/koruyun/gözetleyin/amankaçırmayın, alesselavati=Selatlarınızı (NAMAZ KILIN DEMİYOR, Akımetüsselat yok burada) ves selatilVUSTA=Günün iki yanının ayıracı olan DİREK=Vusta
İsra 78: Güneşin en üst noktasından, gecenin kararmasına kadar namazı kıl. Sabah Kur'an'ını da gözet. Çünkü sabah okunan Kur'an tanıklarca gözlenmektedir. “Ekımissalate lidülükişşemsi ila gasakılleyli kuranelfecr innekuranelfecri kane meşhuda”
"Ekımüsselat=Namaz kılın diyor. Güneş'in en yüksek (Öğle direği) olduğu yere ve sonra da onun arkasından güneşin battığı yere kadar ve daha sonra da FECR=Gün ağarana kadar ÜÇVAKİT sayıyor, namaz kılın diyor. Ayrıca sabaha karşı meleklerin devri teslimi nedeniyle kılınan o namazında şahitli olduğunu bildiriyor (Gecenin şerri bitmektedir).
Devamı altta..
Evet, kuran ayetlerine göre bize emredilen namaz vakitleri günde 5 vakit midir, yoksa 3 vakit mi kılınacak?
AYETLERİN DİLİ NE DİYOR ?
Bu soru son günlerde namazın kaç vakit olduğu hakkında tartışmalara yol açmaktadır ki, bu ayetlere göre açık ve net midir ? Delil olarak öne sürülen hac da namazın öğle ile ikindi vakitlerinin cem edilerek, ve akşam ve yatsı vakitlerinin de birleştirilerek 3 vakit olarak kılındığıdır.
ve şiilerin de namazı 3 vakit kıldıklarıdır.
HADİSLERE BAKTIĞIMIZDA ZATEN BU SORUN NET ÇÖZÜLMÜŞ VE GÜNDE 5 VAKİT OLDUĞU KESİN İKEN HADİSLERE DAİMA ŞÜPHE İÇİNDE YAKLAŞANLAR, AÇIK AYET DELİLİ ARAMAKTADIRLAR. HER İKİ TARAFIN GÖRÜŞÜNÜ ELE ALIP, NEREDE HATA YAPIP VE NASIL YANILDIKLARINI GÖRELİM
Tartismayi yerli yerine oturtabilmek icin bende Mehmet adlı bir arkadasin yazdigi namazin 3 vakit 2 rekat olduguna dair yaziyi akatariyorum.
ÖNCELİKLE 3 VAKİT 2 REKAT DİYENLERİN DELİLLERİ
MEALCİ -HAFİFLERE VE ŞİİLERİN KUR'ANDA NAMAZA BAKIŞI
BİZZAT MEALCİ VE ŞİİLERİN YAZILARINDAN İSTİFADE ETTİK
GİRİŞ;
Yazar : M.?
"Kur'an'a göre" Namaz derseniz, buyrun başlayalım. Namaz kaç rekat buradan ayetleri bulalım önce?
Hûd 114: Gündüzün iki tarafında ve geceye yakın saatlerde namaz kıl. ..
İsra 78 : Güneşin en üst noktasından, gecenin kararmasına kadar namazı kıl. Sabah Kur'an'ını da gözet. Çünkü sabah okunan Kur'an tanıklarca gözlenmektedir.
Etrafen en nehar başka yerde de tarafeyn en nehar=GÜNÜN İKİ TARAFI, gündüzün iki tarafı. Yani gündüze iki namaz vakti vermiş, GECEYE İSE TEK vermiş. Geceye yakın diye bir şey yok orada.
Olay şu, İsteyen gecenin bir yerinde kalkıp, dilediği kadar namaz kılabilir (üç vakit farz yani emir kipidir). Ama "Gecenin bir yerinde kalkıp namaza dursalardı, "dendiğinde emir değil DİLEK KİPİ olur. Serbestsiniz kılıp kılmamakta... Ama dikkat ediniz günün iki yanında ve gecede üç vakit emrolunmuştur. Vitir olan ise arzunuza bırakılmıştır. Orada üç vakit bellidir. Dördüncü olanı (Yani dilek kipi olanı) isegece yarısından sonraya tehir etmiştir ayet.
Hûd 114: ve akımıssalate tarafıeyninnehari ve zülefen minelleylinnelhasenati yüzhibnesseyyiat zalike zikra lizzakiriyn
Akımetüsselat= İkame edilen (Yerine konan) namazdır. O bir kredi borcudur. Yani Kalu Bela'da verilmiş sözümüzdür ve vakitli farz olduğu için bu namaz kılarız.
Akıymetüsselat=Bilinen namazdır. Ama Akıyme (İkame, Kaim) denmediğinde o NAMAZ DEĞİLDİR, DUA anlamına gelir. Örneğin "Allah ve melekleri nebilerine SALAT ederle...." ayetinde SALAT=NAMAZ derseniz bir çarpılırsınız ki sormayın. Allah ve Melekleriniçin "Peygambere" tapıp namaz kılsınlar...
Doğru yanıt şu: "Allah ve melekleri nebilerine DUA ederler..." İşte bu ince ayrımdan inceleyin ayetleri. Göreceksiniz ki, şimdiye kadar özenle seçtiğiniz ve ezberlediğiniz ayetlerde"
1. Dua var
2. Namaz var.
3. Dua ve Namaz yok VAKİT var.
Yukarıdaki Hud 114'de AkımetüsSelat=Kıyam, Rüku, Secde veka'deli namaz apaçık var. Namaz vakitlerini ise GÖLGE (Güneş) belirliyor. Ak iplik ile kara iplik ayırt edilince (Gölge en uzun olunca) sabah giriyor.
Gölge giderek kısalıyor ve kısalıyor. Öyle ki direğin dibine düşüyor. İşte onunla ilgili ayette, "SALATI VUSTA=ORTA DİREĞE DİKKAT" ediniz diyor. AkıymetüsSelat demiyor. Yani öğle Namazı KILIN ve DİKKAT edindemiyor. İkame kelimesi yok. Tam tersine VASAT'tan (Ortalama, ortadan) türeme ve bizim çok iyi bildiğimiz ORTA DİREK=VUSTA var. Direğin gölgesin dibine düşene kadar günün bir yanı yani taraflardan biridir "Amman dikkat, eğer gölge direğin öteki tarafına geçerse, günün ikinci tarafı üzerine namaz VAKTİ başlamış oluyor diyor ayet...
Namaz'dan söz etmiyor, NAMAZ VAKTİNDEN SÖZ EDİYOR.
Hanifliğe niyet etmek iyi de, bir de yol yöntem bilmek gerekecek dostlarım. Günün iki tarafı diye sadece yukarıdaki ayette değil iki ayrı aytete de geçmektedir. Birinde etrafen diğerinde tarafeyn diye geçmektedir. Nehar=Gündüz ve Taraf+eyn=İki taraf demektir. Fakat aynı ayet şöyle diyor. Öğle vakti çok kısa olan gölge giderek uzar uzar ve güneş batarken en uzun halinialır.
Bir süresonra ak ve kara ipliği de ayırt edemezsiniz. (Mesela kitap okuyamazsınız). Bununanlamı şudur: GECE GİRDİ. SABAHA KADAR TÜM GECE İÇİN BİR TEK VAKİT VAR. Öğlen direk vardı öte tarafta, ama dünyanın gece olan yüzünde bir direk ve gölge olamayacağı için, direği gece bölümüne nokta nokta uzatın. Göreceksiniz ki gece de ikiye ayrılıyor. Biri geceyarısından önceki ve farz olanı, ötekiise "Onlar gecenin bir yerinde kalkıp namaz kılsalardı, haklarında çok iyi olurdu" ayeti uyarınca VİTİR denen veisteği bağlı bir namaz daha var. Farz değil. Dileyen kılar ya da hiç kılmaz
İşte Hud 114'deki "Geceye yakın" denen ayet ile anlatılan meal budur. Şimdi başka bir Namaz ayeti daha bulunuz. Onu da inceleyelim. Bana 5 vakit diye bir tekayet göstermeniz mümkün değildir (Malleri bozmaları beni bağlamaz. Ben Allah'ın bildirdiğine inanırım).
Bakara 238: Namazlara ve orta namaza devam edin. Allah'a saygı ve bağlılık içinde namaz kılın. “Hafizu alessalavati vessalatilvusta vekuumu lillahi kaanitiym”
"Orta namaz" dediği deminki SalatıVusta orta direğe dikkat ediniz diyor. Hafizu=Muhafaza edin/koruyun/gözetleyin/amankaçırmayın, alesselavati=Selatlarınızı (NAMAZ KILIN DEMİYOR, Akımetüsselat yok burada) ves selatilVUSTA=Günün iki yanının ayıracı olan DİREK=Vusta
İsra 78: Güneşin en üst noktasından, gecenin kararmasına kadar namazı kıl. Sabah Kur'an'ını da gözet. Çünkü sabah okunan Kur'an tanıklarca gözlenmektedir. “Ekımissalate lidülükişşemsi ila gasakılleyli kuranelfecr innekuranelfecri kane meşhuda”
"Ekımüsselat=Namaz kılın diyor. Güneş'in en yüksek (Öğle direği) olduğu yere ve sonra da onun arkasından güneşin battığı yere kadar ve daha sonra da FECR=Gün ağarana kadar ÜÇVAKİT sayıyor, namaz kılın diyor. Ayrıca sabaha karşı meleklerin devri teslimi nedeniyle kılınan o namazında şahitli olduğunu bildiriyor (Gecenin şerri bitmektedir).
Devamı altta..