Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

BAKARA- 21, ZARİAT-57. ARASINDAKİ İLİŞKİ

!sLaM4eVeR Çevrimdışı

!sLaM4eVeR

لا اله الا الله
Admin
BAKARA- 21, ZARİAT-57. ARASINDAKİ İLİŞKİ

"insanları ve cinleri ancak bana sadece bana ibadet etmeleri için yarattım. "

Öncelikle ayetteki ibadet kelimesini tevhitteki ibadet mefhumuyla ele alırız. Bu ayetin tefsirinde ibni Abbas, ayetin ilk muhatabının yşadığı toplum olduğunu düşünerek ilah kelimesini Allah olarak tefsir etmiştir. Çünkü ayetin ilk muhataplarının yaşadığı toplumda rububiyet tevhidi hakim idi. " Deki: yeri göğü kim yarattı? Diyeceklerki Allah' Gerçi bu ayetin sibakında ben mekkelileri ibadet için yarattım demiyor belli coğrafya parçasınıda kast etmiyor ancak, umum olarak ele alındıktan sonra, ayetin muhatabı olarak kullandığımız toplum hangisi ise, ayetin en sonundaki ibadet kelimesini ikisinden birisine hamlederiz; ya fıtrattaki ibadet veya tevhitteki ibadet mefhumuna.

Bu ayette iki mana vardır.

a insanın yaradılış gayesi kulluk.

b insan sadece Allah'a kulluk için yaratılmıştır.

aa fıtrattaki ibadet mefhumu manası getirilir

bb Tevhitteki ibadet mefhumu manası getirilir.

"ey insanlar sizi ve sizden öncekileri yaradan Rabbınıza ibadet edin"

Birinci ayet, umumidir; hitap tüm insanlara ve cinleredir. İkincide ise,

"sizi ve sizden öncekileri"hitabından dolayı, has bir ayettir, devamlı has olan mufassaldır, insanların zaten yaradılış gayeleri kulluktur ancak bunu, sizi ve sizden öncekileri yaradan Rabbınıza eda edin vurgusu vardır.

İnsanların zaten ibadet eder bir varlık olamları, fıtratlarının tamamının ibadet mefhumuyla donatılmış olmasını düşünerek bu ayeti ele aldığımızda, ayetteki "Allah'a ibadet edin" ifadesinden, kast edilenin "ibadetlerinizi, sizi ve sizden öncekileri yaradan Rabbınıza has kılın" muradı ilahiyyesi anlaşılır.

Burada sadece "sizi yaradan rabbımza ibadet edin" denseydi, maksat hasıl olabilirdi. 'dığer tek bir kelimeyle maksat hasıl oluyor idiyse, ikincisinin zikredilmesinde başka bir muradın olduğuna işaret var demektir. ' o ' Burada yaradanın tek olduğuna delalet etmesinden dolayı "yaradan Rabbı birleyin" manasını çıkarmak mümkündür.

Yani, "yaratma sıfatının olduğu rabba" ibadet edin. Burada anlıyoruzki, Rabler çökmüş; çünkü, Rabb kelimesi cins bir isimdir. Eğer gündeme Rab kalimesi gelirse, tevhit mefhumuyla ele alınır.

Tevhit, üç kısma ayrılır: Rububiyet Tevhidi, İsim ve Sıfat Tevhidi ve Uluhiyct Tevhidi,

"şu bir gerçektir ki biz insanı, çamurun safından yarattık. Sonra onu sağlam bir kalış yerinde bir nutfcde yaptık. Sonra o nütfeyi asılı bir hücre kümesine çevirdik. Hücre kümesin i bir et parçası haline çevirdik. Et parçasından kemik yarattık. Kemiğinede et giydirdik. Nihayet onu bambaşka bir varlık olarak inşa ettik. Yaratanların en güzeki olarak Allah'ne yücedir."

sizi yaratan" derken vurgulanmak islenilen bir murad var. bu kelimenin teleffuzu mücerret bir ifade değildir. Burada bir maksadın ifadesi vardır; maksadın ifadesinide kur'anın tümünde yakalanabilir. Belki kur'andaki her ayet her mevzu bu kadar geniş tutulamaz ancak, bu ayette vurgulanmak istenilen, yaratıcı yaradan Rabb olamsı, bizden onun için ibadet beklemesi öncelikli bir meseledir.

Çok önemli en mufassal meselelerden birisidir bu. Kur'anda ilk dikkatimizi çeken, ilk okunması gereken, ilk birilerine anlatma merhalesinde öncelik taşıyan, bunların olması gerekir. Burada bir tefsir usulünü gündeme getiriyoruz; tesir ettiğimiz ayetten çıkan sonuç ise, insanın insan olarak bir taksimatı grekyorsa, öcelıkle bu ayet, bu ayetin ihtiva ettiği insan oğlunun bir çekirdeği olamsıdır.

Yani kulluktaki çekirdek olan kısmıdır. Çekirdeği cürüm cüsse olarak intaç ettiği, verdiği ağaca göre mukayese etmezler.(ör) küçük bir incir çekirdeğinin kıymetini anlamak için ondan nevşu nema bulan ağacğn cürmüne göremukayese etmek abes bir şey olurdu ama o ağacın intaç edenin aslının o çekirdek olduğu konuşulursa ancak ozaman küçücük çekirdeğin kıymeti anlaşılır.

Tek yaratıcının bizden istediği kulluk, bütün herşeyin çekirdeğidir. Asırların, başlangıçların, kıymeti böyle ölçülür. Böylelikle kur'anın kısmıazamının tefsiri anlaşılmış olur. Hayatımızın 24 saatini meşgul eden kulluğun çekirdeğini, bunları kavramakla almış oluruz. İşte bunu kavramak, büyük bir tefsir alimi olamk demektir, öncelikle tefsir edilmesi gereken,, muhkemlerin, ilk başında gelen budur. Bu ayetteki kullukta kastedilen, namaz oruç (vs) ibadet türü değildir. Burada kast edilen umum ibadette, yradan Rabbın birlenmesidir.

Allahtan başka ilah yok, derken, adatte birleme kast etmiyor. Bilakis, ilahlar çok ancak, siz burada yaradan, Rızık veren, öldüren, dirilten ve bütün bu isim ve sıfatlara sahip, her şeyimizle ona borçlu olduğumuz, hatrını gütmemiz gereken, tek olan Rabbınıza ibadetedin! muradı ilahisi vardır.

Yani ibadete müstahak tek ilah'ın Allah olduğuna delil vardır. Burada ibadete mustehaklık , gündeme geliyor ve ibadete başkasının mustehak olmadığı durumu ortayaçıkıyor
 
Üst Ana Sayfa Alt