RABITA BİDATİ
Ayet ve hadisleri n çoğunda rabıta, Allah ve Peygamber in düşmanlarına karşı silahlanm a, cihat için hazırlıklı olma, müslümanlarla kâfirlerin arasındaki hudut karakolla rında nöbet bekleme ve bu duygulara sıkı sıkıya bağlı olma demektir. Buna göre ayet ve hadislerd e kasdedile n anlamlard an mutasavvıfların uygulamasını destekley ecek en ufak bir işaret yoktur. Ayet ve hadislerd e dile getirilen cihad ruhunu meskenete çevirmekten başka bir şey yapmayan mutasavvıflar Kur'an ve hadislerd eki bu ribat kelimesin i çok yanlış bir alana çekmişlerdir. Hiçbir sahabi Resululla h'ı aracı kılarak rabıta yapmadığı gibi, hiçbir tabii de sahabe'yi aracı kılarak rabıta yapmamıştır.
Abdulhaki m Arvasi, Rabıta kitabında, mürşidi rabıta etmenin en eriştirici yol olduğunu(!) belirtirk en Ebu Bekr r.a.’ın helada bile Rasululla h’ı düşündüğünü, İmam Buhari’nin de bunu rivayet ettiğini söyleyerek delil getirir. Ancak bu ne sahihi Buhari’de ne de başka bir hadis kitabında geçmemektedir. Bu rivayet sabit olsaydı bile rabıtaya delil olmaz. Aksi halde Ebu Bekir r.a.’ın Allah’a ulaşmak için helada rabıta yaptığını mı söyleyecekler?
Rabıtanın bu şekildeki uygulaması, tarikatla rın Hicri yedinci yüzyıldan sonraki dönemlerde uydurdukl arı bir bid'attir. Hakka ulaşmak için mürşidi rabıta etmenin şart olduğunu iddia edenlere sormak lazım; Bu tarihten önce yaşamış olan ve dolayısıyla böyle bir rabıtanın ne olduğunu bilmeyen sahabe, tabiin, Salih zatlar batılda mı kalmışlardır?
Bazı sofiler, şeyhlerin müridleri sohbetle değil, himmet nazarı ile irşad ettiğini iddia ediyorlar . Bunu iddia eden kişinin şeyhinin, Rasululla h sallallah u aleyhi ve sellem’den ve sahabeler den üstün olduğunu da söylemesi gerekir. Bu da imkânsızdır. Zira böyle bir irşat metodu olsaydı Rasululla h sallallah u aleyhi ve sellem’in müşriklerle cihad etmesine hiç gerek kalmaz, şirk üzere ölen iki amcasının hidayetin e de vesile olabilird i. Hidayet ancak Allah’tandır.
İÇİNDEKİLER
MUKADDİME.. 2
GİRİŞ: BİDATİN TARİFİ 3
Birinci Bölüm: 4
Bütün Bidatleri n Sapıklık Oluşu ve Bunlarda Hiçbir Güzellik Olamayacağının Delilleri: 4
İKİNCİ BÖLÜM: 17
BİDATLERİ TAKSİM EDENLERİN ŞÜPHELERİ 17
Birinci Şüphe; 17
İkinci Şüphe : 19
Cevap: 19
Üçüncü Şüphe: 21
Dördüncü Şüphe: 23
Cevap: 23
Beşinci Şüphe: 26
Altıncı Şüphe: 27
Yedinci Şüphe: 28
Sekizinci Şüphe: 29
Cevap: 29
Dokuzuncu Şüphe: 31
Onuncu Şüphe: 33
Cevap: 33
On Birinci Şüphe: 35
Cevab: 35
On İkinci Şüphe: 41
On Üçüncü Şüphe: 42
On Dördüncü Şüphe: 43
Bu Meselede Âlimlerin Görüşleri 45
TEMİZLİK HUSUSUNDA BİDATLER.. 49
EZAN HAKKINDAKİ BİDATLER.. 51
NAMAZ HAKKINDAKİ BİDATLER.. 53
Bayramlar la İlgili Bidatler 57
CENAZELER LE İLGİLİ BİDATLER.. 59
ÖLÜMDEN ÖNCEKİ BİD'ATLER.. 59
ÖLÜMDEN SONRA İŞLENEN BİD'ATLER.. 59
ÖLÜNÜN YIKANMASI NDA BİDATLER.. 61
KEFEN VE CENAZEYİ KABRE GÖTÜRMEKTE BİDATLER.. 61
CENAZE NAMAZI İLE İLGİLİ BİDATLER.. 64
DEFİN VE ONDAN SONRAKİ BİDATLER.. 65
TAZİYE VE ONA BAĞLI OLARAK YAPILAN DİĞER BİDATLER.. 66
KABİR ZİYARETİ İLE İLGİLİ BİDATLER.. 68
ALLAH’I ZİKRETME KONUSUNDA Kİ BİDATLER.. 77
Yahudiler in Zikir Şekli 82
Tasavvufçularda Zikrin Şekli Ve Sözleri 82
Rasululla h Nasıl Zikretmiştir?. 83
CEVŞEN, DELALİLU HAYRAT, HİZBUL BAHİR, KENZUL ARŞ GİBİ UYDURMALA RI VİRD EDİNME BİDATİ 90
Cevşen sahih değildir 91
RAKS, MUSİKİ VE SEMA BİDATİ 96
KUR’AN OKUMA HUSUSUNDA BİDATLER.. 118
BAZI GÜN VE GECELER HAKKINDAKİ BİDATLER.. 121
1) MEVLİT KANDİLİ: 122
2) REGAİP KANDİLİ: 124
3) Mİ'RAC KANDİLİ: 125
4) BERAAT KANDİLİ: 125
BERAAT KANDİLİNDE KILINAN NAMAZ. 126
BU NAMAZIN ÇIKIŞ TARİHİ: 127
Oruç tutmanın yasaklandığı günler; 128
Aşure gününde yapılan bidatler; 130
Muska takmak. 131
EBCEDCİLİK BİDATİ 133
Hurafeci Tahrif Akımlarından Hurufîlik, Ebcedcili k, Cifircili k: 135
RABITA BİDATİ 137
İÇİNDEKİLER.. 138
--------------------------------------------------------------------------------
[1] El-Havadis vel-Bid’a(s.40)
[2] El-İ’tisam(1/15) Ali el-Halebî İlmu Usulil Bid’a(23)
[3] Suleym bin Iyd el-Hilalî el-Bid’a ve Eseruhus Seyyie(s.7)
[4] İbni Kesir Tefsiri(2/19)
[5] Lalkaî es-Sünne(1/96) Mervezî es-Sunne(s.28) İbni Vaddah el-Bid’a(s.43) Darimi(mukaddime 205) El-Hilalî el-Bid’a(s.23)
[6] Buhari(7282)
[7] Şatıbi el-İtisam(1/147)
[8] El-Hilali el-Bid’a(s.13)
[9] Müslim
[10] Taberani(1647) isnadı sahihtir.
[11] Elbani Sahihu Süneni İbni Mace(1/32)
[12] Buhari, Müslim
[13] Müslim
[14] Şatıbi el-İtisam(1/64)
[15] El-Hilali el-Bid’a(s.16)
[16] Beyhaki Medhal, Ali el-Halebi İlmu Usulil Bid’a(s.40)
[17] Buhari(2697) Müslim(1718)
[18] Müslim
[19] Müslim(iman 80)
[20] İ’lamul Muvakkiin(1/344)
[21] Mecmuul Fetava(31/35)
[22] İbni Kesir Tefsiri(4/401)
[23] Ali el-Halebi İlmu Usulil Bid’a(s.70-73)
[24] Elbani Sahihu Ebu Davud(1/53) İbni Hacer Telhisul Habir(1/160)
[25] Buhari ve Müslim.
[26] Buhari ve Müslim
[27] Tirmizi(2738) Hakim(4/265) isnadı hasendir.
[28] Gazalî el-Menhul(s.374) Mahalli Cemul Cevami(2/395) Ali el-Halebi İlmu Usulil Bid’a(s.70-73)
[29] Hasendir. Elbani Zılalul Cenne(1/13)
[30] Lalkaî Şerhu Usuli İtikad(1/96)
[31] Mecmuul Fetava(1/189)
[32] Ebu Nuaym Hilye(8/95) İlmu Usulil Bida(s.61)
[33] Elbani Sahihu Süneni Nesai(2/384)
[34] Buhârî(Nikah 1) Müslim(1401) Nesâî(6/60)
[35] Buhari, Müslim, Tirmizi ve Ahmed
[36] Darimi(1/68) Taberani bunu hasen bir isnad ile rivayet etmiştir. Bkz.: Taberâni(9/125) Mecmau'z-Zevâ'id, (1/181). Hadisin merfû kısmı için bkz. Müslim(1/663); İbn Mâce(1/59); Ahmed b. Hanbel(1/380, 404)
[37] Halebi İlmu Usulil Bid’a(s.244) Hilali el-Bida(s.15) Ebu Şame el-Bais(s.63)
[38] İsnadı ceyyiddir . Darimi(1/116) Abdurrezz ak(3/52) Beyhaki(2/466) Hatib el Fakih(1/147)
[39] İbni Abdilberr Cami(s.559) Şatıbi Muvafakat(4/18)
[40] El-Elbani el-İrva(2/236)
[41] Hatib el-Fakih(1/148) Ebu Nuaym Hilye(6/326) Beyhaki Medhal(236) İbni Batta el-İbane(98) Halebi İlmu Usulil bida(s.72)
[42] Müslim ve Nesai
[43] Ahmed(4/126, 127) Ebu Davud(4607) Tirmizi(2815, 2816) İbni Mace(42,44) İbni Ebi Asım Es Sünne(1/29-30) İbni Hibban(1/104) İbni Abdilberr Cami(2/222, 224) Hakim(1/65, 96, 97) Taberani(18/537-602, 617, 625) Beyhaki(10/114) Cem’ül Fevaid(127) Darimi(95) Tahavi Müşkil(1/85-87) Tayalisi(2615-16) Suyuti el-Emru bil-İttiba(s.34) Elbani Sahihu Ebu Davud(3/119) Sahihtir.
[44] Buhari ve Müslim
[45] Müslim
[46] Lalkai(126) İbni Batta(205) Beyhaki Medhal(191) İbni Nasr es-Sunne(70) isnadı sahihtir; Ali el-Halebi İlmu Usulil Bida(s.92)
[47] Darimi(1/61) Lalkai(1/77) Fethul Bari(13/253) sahihtir; İlmu Usulil Bida(s.226)
[48] Abdulkayy um es-Suheybanî el-Lum’a Fir Reddi Ala Musiniyil Bid’a(49-51) Şatıbi el-İtisam(1/187-188)
[49] Müslim(831) Ebu Davud(3192) Tirmizi(1030) Nesâi(1/275, 26)
[50] Buhârî(3935) Müslim(685) Muvatta(1/146) Ebu Dâvud(1198) Nesâî(1/225).
[51] Elbani Sahihu Ebu Davud(1/46)
[52] Müslim
[53] Taberi(1/80) Kurtubi(1/39)
[54] Sülasiyatu Müsnedil İmam Ahmed(2/276)
[55] Muvatta(1/205) Kurtubi(1/39)
[56] İbni Teymiyye Mukaddime tun Fi Usulit Tefsir(s.8-9)
[57] El-Muvafakat(3/72)
[58] El-Muvafakat(3/77)
[59] Sarimul Menkî Fir Reddi Ales Subkî(s.318)
[60] Es-Savaikul Mürsele Alel Cehmiye vel Muattıla muhtasarı(2/128)
[61] Ebu Davud(538) isnadı hasendir.
[62] Et-Tartuşi el-Havadis vel Bid'a(s.149)
[63] Tirmizi(2738) Hakim(4/265) isnadı hasendir.
[64] Lalkai Şerhu Usuli İtikadi Ehlis Sunne vel-Cemaa(1/174) Beyhaki Medhal(233) Acurri Şeriat(2/673-674) İsnadı sahihtir.
[65] Ali el-Halebî İlmu Usulil Bid'a(s.137-145)
[66] Şeyh Hamud et-Tuveycirî er-Reddul Kavî Aler Rıfaî vel Mechul ve ibni Alevi ve Beyanu Ahtanihim Fil Mevlidin Nebevî(16-17)
[67] Müslim(1017)
[68] Bu, Darimi’nin lafzıdır (1/141); Müslim’de ise, daha uzun olarak gelmiştir.
[69] İbn Useymin, el-İbdâ’ fi Kemâli’ş-Şer’i ve Hataru’l-İbtidâ(s.19)
[70]Bkz. İbn Useymin, el-İbdâ’(s.20)
[71] Sünen İbn Mâce(209) Elbânî bu hadisin sahih olduğunu söylemiştir. Suheybani el-Lum'a(s.18)
[72] Buhari(335)
[73] Şâtıbî, İ’tisâm(1/236)
[74] Ahmed, Müsned(1/379)
[75]İbn Kayyim, el-Furûsiyye(s.167)
[76] el-Aclûnî, Keşfu’l-Hafâ(2/245)
[77] Nasbu’r-Râye(4/133)
[78] es-Silsiletu’l-ehadisi’d-Daîfe(2/17)
[79] el-Müstedrek(3/78) (el-Hâkim, hadisin isnadının sahih olduğunu söylemiş, ez-Zehebi de buna muvafakat etmiştir).
[80] Bkz(3/78)
[81] el-İzz b. Abdusselâm, Fetâvâ(s.42, no: 9)
[82] Taberi Tefsiri(13/26-27)
[83] Kurtubi(16/206)
[84] İktizaus Sıratil Mustakim(s.274-275)
[85] Buhari(2010)
[86] İ’lâmu’l-Muvakkıîn(2/282)
[87] İ’lâmu’l-Muvakkıîn(2/282)
[88] Tabakatu’l-Henâbile(2/15) İbâne(1/260)
[89] Buharî(1129)
[90] Bkz. Lisanu’l-Arab(6/8)
[91] İ’tisâm(1/250)
[92] İktidâu’s-Sırâti’l-Mustakîm(s. 276)
[93] Tefsir İbn Kesir(2/117)
[94] Bkz. Câmi’u’l-Ulûm ve’l-Hikem(s.28)
[95] Tefsîru’l-Menâr(9/660) (Ali Hasan’ın Usulu’l-Bida’ adlı kitabından nakledilm iştir, s.95).
[96] Buhari ve Müslim.
[97] Müslim
[98] El-Bid’a ve Eseruhas Seyyie Fil Ümme(s.55-60)
[99] Ali el-Halebi İlmu Usulil Bid’a(Haşiye s.232)
[100] Ali el-Halebî İlmu Usulil Bid’a(s.34-36)
[101] Ahmed, Müsned(4/105)
[102] Bkz. Tehzîb’l-Kemâl(33/108)
[103] İbn Hacer, et-Takrîb(7974)
[104] İbn Hacer,Tarifu ehli’t-Takdis(s.121)
[105] Usdu’l-Ğabe(4/340) Siyeru A’lami’n-Nübela(3/453) el-İsabe(3/453)
[106] İbn Hacer, Fethul Bari(13/254)
[107] Usame Kassas İşrakatuş Şir’a Fil Hukmi Ala Taksimil Bid’a(s.40)
[108] Buhari(1/310)
[109] Kurtubi(18/100)
[110] Şafii el-Ümm(1/173) el-Elbani Ecvibetun Nafia(9-12)
[111] İktizaus Siratil Mustakim(2/594)
[112] Tahrici daha önce geçti.
[113] Hilyetu’l-Evliya(9/113)
[114] el-Beyhakî, Menakıbu’ş-Şafiî(1/469) Ebu Şâme, el-Bâis(s.94)
[115] Suleym Bin Iyd el-Hilali el-Bid’a(s.63-66) Ali el-Halebi İlmu Usulil Bid’a(s.121)
[116] Fetâva’s-Subkî(1/138) Şöyle demiştir: Bu ibareyi Mücahid, İbn Abbas’tan, Malik de her ikisinden almış, böylece ifade Malik’ten meşhur olmuştur
[117] Bkz. Cami’u’l-Ulûm ve’l-Hikem(s. 28)
[118] İbnu’l-Cevzî, Sifatu’s-Safve(2/256)
[119] Siyeru A’lâmi’n-Nubelâ(10/34)
[120] Siyeru A’lâmi’n-Nubelâ(10/34)
[121] Hilyetu’l-Evliyâ(9/107) Siyeru A’lâmi’n-Nubelâ(10/33)
[122] Tevâli’t-Te’sis(s. 108)
[123] Kavâidu’l-Ahkâm(2/173)
[124] el-İ’tisâm(1/246)
[125] Müslim(iman 80)
[126] Buhari
[127] Elbani Sahihu İbn Mace(1/94)
[128] İsmail Ensari el-Kavlul Fasl Fi Hukmil İhtifal(s.156)
[129] Hatib Tarih(10/46) İbn Abdilberr Camiu Beyanil İlm(1/72) Elbani Sahiha(5/40)
[130] Bkz.: İbnul Muni Huvari Maal Maliki(s.104)
[131] Bu konuda bkz.: el-İtisam(1/263)
[132] Tuveyciri; erReddul Kavi Aler Rifai velMechul vebni Alevi(s.115)
[133] Elbani Sahihu Süneni Ebi Davud(1/133)
[134] Seyyid Şankıti el-Mukiza Mines Sunne Alel Eb’deti Hasene(s.64)
[135] Bkz.: Huvaru Maal Maliki(s.105)
[136] el-İ’tisâm(1/246)
[137] es-Sübkî, Tabakat u’ş-Şâfiiyye(8/210)
[138] Fetavâ İzz b. Abdisselâm(s. 46, no 15)
[139] Age(s.47)
[140] Muhtemele n bununla sabah namazındaki kunut duasını kastetmiştir, zira Şafiî mezhebine mensuptu. Şafiî’ler bunun meşru olduğunu söylerler. Yoksa Hz. Peygamber (s.a.s.)’e vitir namazının kunut duasında salât etmek meşru bir uygulamadır. Zira Hz. Ömer’in hilafeti zamanında Ubeyy b. Ka’b teravih namazı kıldırırken bunu yapmıştır. İbn Huzeyme bunu Sahihinde 1100 no’lu hadiste tahriç etmiştir. Bunun için ayrıca Elbanî’nin Sifatu Salâti’n-Nebî adlı kitabına bkz.(s. 160)
[141] Fetava’l-İzz(s. 47)
[142] el-Elbanî, Sifatu Salâti’n-Nebî(s. 161)
[143] Mücâseletün İlmiyye Beyne’l-İmâmeyni’l-Celîleyn, el-İzz b. Abdisselâm ve’bni’s-Salâh(s.31)
[144] el-İ’tisâm(1/187)
[145] el-İ’tisâm(1/187)
[146] el-İ’tisâm(1/188)
[147] Ahmed b. Hacer Âl-Butâmî, Tahzîru’l-Müslimîn ani’l-İbtidâi fi’d-Dîn(s. 75)
[148] Age(s.76)
[149] Mecmu’u’l-Fetâvâ(17/129)
[150] Bkz. Suleym el-Hilali Der’ul İrtiyab risalesi
[151] Bkz.: Tuveyciri er-Reddul Kavi(s.126)
[152] Bursevi Ferahur Ruh(1/16) Ruhul Beyan(3/255,5/439) Kitabun Netice(1/55) İbni Arabi Futuhat(2/322,399)
[153] El-İbriz(s.54-55)
[154] Ferahur Ruh(2/237)
[155] Ferahur Ruh(2/236)
[156] Kasımi Kavaidutt ahdis(s.183)
[157] Hatib Tarih(10/248) Kuşeyri(s.25)
[158] Heytemi Fetava(s.300) Yusuf Bin Yakub Tenbihul Gabi Fi Rüyetin Nebi(s.16)
[159] bkz.: Fethul Bari(12/385) Mubarekfu ri Mukaddime(s.308) Suyuti Tenvirul Halek(El Havi içerisinde)
[160] Futuhat(3/50)
[161] Malik(s.993) Buhari(8/4,5) Muslim(s.1379) Ebu Davud(2976) Nesai(7/137)
[162] Buhari(5/2122) Muslim(4/2322) Ebu Avane(5/100) İbni Hibban(12/182) İbni Hazm Muhalla(9/282) Darekutni(4/252) Mervezi es Sunne(s.58) Bezzar(1/281) Ebu Davud(3669) Beyhaki(6/245)
[163] İbni Hacer el Askalanî Fethul Bari(12/384)
[164] Münavi Feyzul Kadir(6/129) Şeyh Alauddin Şerhu Fetavayı Nevevi(s.342) Kastalani Mevahibu Leduniye(1/734) bkz. Karafi Furuk(4/244) el Aşkar Efalir Rasul(2/144)
[165] Zehebi Siyeri A’lamin Nubela(17/37-38)’da der ki; “Bu hikayeyi sırf garip karşıladığım için yazdım. İsnadı da kopuktur.”
[166] Şeyhul İslam İbni Teymiye Mecmuul Fetava(3/333)
[167] bkz.; İbni Hacer el İsabe(1/513)
[168] El-Bidaye ven Nihaye(12/196)
[169] İbnul Cevzî el Kussas vel Muzekkiri n(s156)
[170] Fethul Bari(12/385)
[171] Kastalani Mevahibul Leduniye(1/733)
[172] Aliyul Kari Cem’ul Vesail(2/238)
[173] Muslim(15/24) Buhari(6197) Ahmed(1/400,2/232,342,411,463,472) İbni Mace(3901)
[174] Şatıbi Muvafakat(2/267-70) Heytemi Fetava(s.322) Cürcani Tarifat(s.34) İbni Hacer Fethul Bari(12/338) Kesteli Haşiye(s.45,108) İbnül Esir Nihaye(4/282)
[175] Tenbihul Muğterrin(s.25)
[176] Ayni Umdetul Kari(20/18) Nablusi Ta’tirul Enam(s.663) Bkz.: Buhari(6/2567)
[177] Müslim(hacc 239)
[178] Nablusi Ta’tirul Enam(s.663)
[179] Nevevi el-Minhac Bişerhi Sahihi Müslim Bin Haccac(15/25) Suyuti Dibac(5/286) Nablusi Ta’tirul Enam(s.663) Feyzul Kadir(6/131)
[180] Ayni Umdetul Kari(1/295) Kastalani(10/133) Feyzül Kadir(6/121) Nakşul Füsus(s.122) İsmail Hakkı Çetin İnsan ve Vazifesi(s.46)
[181] Bkz.: İmam Malik Mudevvene(1/13) Bağdadi İrşadus Salik(s.
Tecridul İhtiyarati İbn Teymiye(s.6) Hukmun Necaseti Demil Ademî(passim)
[182] Bkz. Fetaval Lecnetid Daime(3/353) Fetaval İslamiye(1/381)
[183] Buhari(Fethul Bari-2/251) Muslim(Nevevi-2/302)
[184] Buhari(1/236) Müslim(2/118)
[185] El-Kavlul Mübin(s.176) Fetaval Lecnetid Daime(6/66)
[186] Müslim(2/66)
[187] Bu konuda bkz.: Şeyh Ali Mahfuz el-İbda(s.172-174) İbn Abidin Haşiye(1/390) Ali el-Kari Mirkatul Mefatih(2/349) İbn Hacer Fethul Bari(2/232) İbnul Hac el-Medhal(2/255) İbn Hacer el-Mekkî Fetaval Kübra el-Fıkhiye(1/131) Seyyid Sabık Fıkhus Sunne(1/122) İbn Baz Fetava(1/240) Şukayri es-Sunen vel-Mubtediat(s.234)
[188] Bu konuda bkz.: İbn Cevzi Telbis(s.137) Fethul Bari(2/232) Kasımi Islahul Mesacid(s.133) Fıkhus Sunne(1/121)
[189] Cemaleddi n Kasımi Islahul Mesacid(s.105)
[190] Muvatta(1/90) Sahihu Süneni Ebu Davud(1/247) el-İstizkar(4/161)
[191] Bkz.: İbn Cevzi Telbisu İblis(s.182)
[192] Abdurrazz ak(1852) Taberani(13059) Tahavi(4/128) Serahsi Mebsut(1/138) Sahiha(42)
[193] Bkz.: Zadul Mead(1/201) Telbisu İblis(s.183)
[194] Bkz.: Mekasıdul Mükellefin(s.24-30) Karafi ez-Zehira(1/240) Karafi el-Ümniyye Fi İdrakin Niyye(s.17) İbn Teymiyye Mecmuul Fetava(22/236) İbn Kayyım Bedaiul Fevaid(3/192) Şirazi el-Muhezzeb(3/276) Suyuti el-Eşbah ven Nezair(s.76) Ahmed Şuveyki et-Tavdih(1/233)
[195] Bkz.: Husamuddi n Affane el-İttiba La İbtida(s.245-247)
[196] Bkz.: Husameddi n Affane el-İttiba(s.124) İbn Teymiye Mecmuul Fetava(22/519) Ali Mahfuz el-İbda(s.283) Zadul Mead(1/257) Nevevi el-Ezkar(s.58)
[197] Affane(s.129) Fethul Bari(13/294) Mirkatul Mefatih(8/458) Mucemul Menahi(s.206) İz Bin Abdissela m Fetava(s.389) Mecmuul Fetava(23/339) İbn Abidin(6/381) İbnul Hac el-Medhal(2/223)
[198] Beyhaki(2/212) Elbani es-Sahiha(2/146) Mervezi el-Vitr(s.236) Eczaul Hadisiye(s.83) İz Bin Abdissela m Fetava(s.392) Mecmuul Fetava(22/519)
[199] Cem’ul Fevaid İhtisaru Islahul Mesacid(s.11) bkz.: Fethul Bari(2/232) el-İbda(s.168) el-Medhal(2/424) İbn Hacer el-Mekkî Fetava(1/129-131)
[200] İhtiyaratu’l-İlmiyye 48. İmam Nevevi de bunun bir bid’at olduğunu söylemiştir. Bkz: Ravdatu’t-Talibin 2/32.
[201] Ecvibetu’n-Nafia (69); Sunen ve’l-Mubtediat (56).
[202] Medhal 2/271; es-Sunen ve’l-Mubtediat 57.
[203] El-Bahru’r-Raik 2/156; Reddu’l-Muhtar 1/606.
[204] El-Bais ala İnkari’l-Bidai ve’l-Havadis 84.
[205] Haşiyetu İbn Abidin 1/759; İslahu’l-Mesacid 48.
[206] Müslim(874) Ebu Dâvud(1104) Tirmizî(515) Nesâî(3/108).
[207] Şerhu’n-Nevevi ala Sahih Müslim 6/162. Ebu Şâme ve Suyuti bu amelin eski bir bid’at olduğunu söyler. El-Bais ala İnkari’l-Bidai ve’l-Havadis 84; el-Emru bi’l-Maruf ve’n-Nehyu ani’l-İbtida 25/b.
- İbn Abidin de bunun kerahiyet i tahrim babından olduğunu belirtir. Haşiye 1/769.
- Cuma günü hutbe esnasında elini kaldıran ilk hatib Ubeydulla h b. Ma’merdir.
- Hatibin dua esnasında ellerini kaldırması yasaklığı yalnız hutbeye hastır. Bunu genelleme k doğru değildir. Çünkü genelde elleri kaldırmanın meşruiyyeti hususunda bir çok sahih hadis gelmiştir. Bk: Fethu’l-Bari 11/143.
- Geçen Ammar hadisi mutlak manada değildir. Çünkü Cuma günü hutbe de yamur duası yapılırken ellerin dua için kaldırılması sünnettir. Buhari de 2/214, 933 gelen hadiste Nebi (sallallah u aleyhi ve sellem) Cuma günü hutbedeyk en yağmur duası yapmış ve ellerini kaldırmıştır.
[208] Haşiyetu İbn Abidin (1/768).
[209] Tirmizi(3095) İbn Cerir, Tefsir 1/81. Hadis yolları ve şahidleriyle birlikte hasen derecesin dedir.
[210] et-Tahkikatu’l-Ulâ, s. 46
[211] Husamuddi n Affane el-İttiba(s.247) Turtuşi el-Havadis vel-Bid’a(s.150) İbnTeymiye İktizaus Sıratil Mustakim(s.180) Suyuti el-Emru Bil İttiba ven Nehyu Anil İbtida(s.144)
[212] Beyhaki(9/234)
[213] Müslüman beldeleri ndeki bu tür bayramlar gerçekten çoktur ve sayılmasıda güçtür. Bazı sayımlarda Hindistan daki müslümanların her yıl 144 tane bayramı olduğu ortaya çıkmıştır!!!
[214] Buhari (945) (989) (1364); Müslim (884).
1 Bk. Şiaya ait kitablard an Miftahu'l-Kerame (I, 408)
1 Daha önce değindiğimiz kaynak (I, 153)'de şianın bu hususta icma ettiğini nakletmek tedir. Halbuki bu kendisine işaret edilmiş bulunan hadis ile çatışmaktadır.
2 Derim ki: Ancak nadir bazı hallerde olabilir. Mesela ölüde bir hastalık bulunması gibi. Bu takdirde eğer ölüden bir şeyler çıkıp, bunların kefeni kirletece klerinden ya da necis edecekler inden korkulması gibi nadir bazı haller müstesnadır.
3 Miftahu'l-Kerame (I, 509)'da belirtild iği üzere bu imamiyeni n benimsediği görüştür.
4 Bunu Şeyh Ali el-Kari, Şerhu'l-Fıkhi'l-Ekber (s. 91)'de nakletmiş ve: "Şüphesiz ki bu batıldır" sözleriyle bunu reddetmiştir. Bunun batıl olduğu hususunda daha da açık diğer görüş şöyle demektedi r: Şüphesiz kabir azabı kâfirin üzerinden cuma günü ve ramazan ayı boyunca Peygamber (s.a)'ın hürmetine kabir azabı kaldırılır. Yine bunu Şeyh Aliyyu'l-Kari nakletmiş ve aynı şekilde reddetmiştir.
1 bu kabilden bazı hususlar zayıf birtakım hadislerd e rivayet edilmiştir. Buradakin e en yakın hadis Cabir (r.a)'ın rivayet ettiği şu hadistir: "Ölülerinizin kefenleri ni güzel yapınız. Çünkü onlar kabirleri nde kefenleri yle birbirler ine karşı öğünürler ve kefenleri yle birbirler ini ziyaret ederler." Hadisi Deylemi rivayet etmiştir. Senedinde tanımadığım birtakım raviler vardır. Yine buna yakın başka iki hadis daha vardır. Bunları İbnu'l-Cevzi, el-Mevduat adlı eserinde zikretmiş, Suyuti ise ilmi bakımdan pek faydası olmayan birtakım cevablar (el-Leani, II, 234) vermiştir. Karşılaştırmak için Silsiletu'l-Ahadiysi's-Sahiha, 1425 ve daha önce bu hususta geçen bilgilere bakınız.
2 Miftahu'l-Kerame, I, 455-456'da belirtild iği üzere imamiyye bu kanaatted ir.
3 Bazıları bu işi zekat develeri üzerine "lillah: Allah için" yazılmasına kıyasen bunu yapmışlardır. Ancak et-Teratibu'l-İdariyye (I, 440)'da onun verdiği isimle el-Muhtar ala Reddi'l-Muhtar'dan naklen bu görüşü reddetmek tedir. Ancak bu şekilde isimlendi rme bir hata ya da bir yanılmadır. Çünkü eserin doğru adı Reddu'l-Muhtar ale'd-Durri'l-Muhtar'dır. Belirtile n husus ise Reddu'l-Muhtar'ın 1. cildinde yer almaktadır. (I, 847-848)
4 Bazı fakihler buna: "Her kim bir cenazeyi kırk adım taşıyacak olursa, onun kırk tane büyük günahı bağışlanır." hadisini delil göstermişlerdir. Bunu el-Bahru'r-Raik (II, 207-208)'de Bedaiu's-Sanai'den nakletmek tedir. Haşiye (İbn Abidin)'de (I, 833) belirtild iği üzere Şerhu'l-Minye'de: "Bunu Ebu Bekir en-Neccad rivayet etmiştir" denilmekt edir. Bu şekilde biri diğerinden hadisi naklederk en hadisin durumuna herhangi bir işarette bulunulma maktadır. Bu hadis sahih değildir. Çünkü senedinde Ali b. Ebi Sare adındaki ravi vardır ve bu zayıf bir ravidir. Böyle bir hadis ayrıca ez-Zehebi'nin de belirttiği üzere münker kabul edilmiştir. Bundan dolayı bizler bu hadisi el-Camiu's-Sağir'de yer alan mevzu hadisler arasında zikrettik . Bununla birlikte hadis böyle bir bid'atin yapılabileceğine delil de değildir. Buna dikkat gerekir.
5 Daha sonra Katade'den şu rivayeti zikretmek tedir: Ben aralarında Ebu's-Sevvar'ın da bulunduğu bir cenazede bulundum. -es-Sevvar'ın asıl adı Hureys b. Hassan el-Adevi'dir- Tabutu taşımak üzere izdiham oldu. Ebu's-Sevvar şöyle dedi: Ne dersiniz bunlar mı daha faziletli dir, yoksa Muhammed'in ashabı. Onlardan herhangi birisi cenazeyi taşıyacak bir yer görürse taşır, değilse bir kenarda durur kimseye eziyet vermezdi.
6 Şerhu Şir'ati'l-İslam (s. 665)'de müstehab olduğunu belirtmek tedir.
7 Bunu Miftahu'l-Kerame (I, 469-471)'de müstehab olduğunu açıkça ifade etmektedi r.
8 Bu hadis Şerhu'ş-Şir'a (s. 665)'de zikredilm iştir. Baştarafı şöyle olan bir hadisin devamıdır: "Ölüm bir korkutucu hadisedir . Cenazeyi gördüğünüz vakit ayağa kalkıp şöyle deyiniz.. ." deyip bu sözleri zikretmek tedir. Ben hadisi bu şekilde bu bütünlük ile bilmiyoru m. Hadisin baş tarafı Müsned(III,317); Beyhaki (IV, 26)'da Cabir'in rivayet ettiği bir hadis olarak yer almaktadır. Ravileri sikadırlar. Cenaze dolayısıyla ayağa kalkmaya dair emir veren hadisler çoktur. Bu hadisler daha önce ilgili yerde açıklandığı üzere neshedilm iş ise de bunlarda burada kaydedile n fazlalık bulunmama ktadır. İşte bu, bu fazlalığın münker olduğuna delalet etmektedi r.
1 Bu imamiyye kitablarından Miftahu'l-Kerame (I, 483)'de belirtild iği üzere diğer müslümanlardan ayrı olarak özel bir şekilde imamiyye'nin yaptıkları uygulamal ar arasındadır.
1 Miftahu'l-Kerame (I, 497)'de böyle iddia etmektedi r.
2 Miftahu'l-Kerame (I, 499)'de belirtild iği üzere bu İmamiye'nin bir görüşüdür. Onlar sanki bu suretle Peygamber (s.a) efendimiz in avuç içleriyle toprak attığı şekilde sünnete muhalefet etmek istemiş gibidirle r. Bk. Mesele 103
3 Bunu ve bundan önceki Şerhu'ş-Şir'a, s. 568'de müstehab kabul etmiştir. Ancak bunun sonradan ortaya konulduğunun delilleri nden birisi de Azrail'in adının anılmasıdır. Halbuki daha önce dikkat çektiğimiz üzere sünnette bu isim kesinlikl e zikredilm emiştir.
4 Bu İbn Ömer'in naklettiği bir hadiste merfu olarak zikredilm iş ise de Heysemi (III, 45)'de bunun zayıf olduğunu belirtmiştir. Ondan mevkuf olarak da rivayet edilmiş olmakla birlikte oldukça zayıftır. 122. meselede açıklandığı üzere
5, 6 Bu her iki uygulamad a İmamiye mezhebini n görüşlerindendir. Miftahu'l-Kerame (I, 500, 507)'de belirtild iği üzere.
1,2 Şerhu'ş-Şir'a (s. 562, 563 ve başka eserlerde bu iki duanın yapılmasını güzel kabul etmiştir. Birinci dua Peygamber (s.a)'ın Muaz b. Cebel'i oğlu dolayısıyla taziye ederken söylediği sözler olduğu rivayet edilmiştir. Fakat bu uydurma hadistir. Diğeri de ? (a.s)'ın Peygamber efendimiz in vefatı dolayısıyla ehl-i beytini taziye ederken söylediği sözler olduğu rivayet edilmiştir. Bu da zayıf bir rivayetti r. Şafiî bunu Müsned'inde (1820) rivayet etmiş olup, İbn Kesir, Tarih'inde (I, 332) zayıf olduğunu belirtmek tedir. Bunların birincisi ne daha önce 112. mesele ile ilgili notta dikkat çekilmiş bulunmakt adır.
3 Garib hususlard an birisi de şudur: Bu bid'ati kendisind en naklettiğim kitab olan Şerhu'ş-Şir'a (s. 568) de şöyle denilmekt edir: "Sünnet olan ölünün velisinin ... tasaddukt a bulunmasıdır" demektedi r. Fakat bunun sünnette kesinlikl e bir aslı yoktur. Bu sözüyle meşayıhın sünnetini kastetmiş olma ihtimali vardır. Nitekim şarihlerden birisinin: Namaza başlandığı vakit niyeti lafzan söylemek sünnettendir şeklinde şarihlerden birisinin kullandığı bu ifadeyi haşiye yazanlard an birisi böyle açıklamıştır.
4 Şunları da söylemektedir: "Kim bin defa kulhuvall ahu ahad suresini okursa, nefsini cehennemd en satın almış (kurtarmış) olur." Hadisi ise uydurmadır.
1 Bu hususu Şerhu'ş-Şir'a (s. 570) müellifi şu sözleriyle kaydetmek tedir: "Ziyarette sünnet olan önce abdest almakla başlayıp, herbir rekatte.. . okuyacağı iki rekat namaz kılar." Oysa bunun sünnetle hiçbir alakası yoktur. Aksine sünnette önceden de geçtiği üzere bu şekilde kabirleri n yanında namaz kılmak kastı ile gitmenin haram kılınması sözkonusudur. Az önce kaydettiğimiz nota da bakabilir siniz.
2 Elbani der ki; "Kim kabristan a girip de Yasin suresini okursa Allah onların (yüklerini) hafifleti r ve o kabirlerd e bulunanla r sayısınca o kimselere hasenat yazılır." diye rivayet edilen hadisin sünnet kitablarının hiçbirisinde herhangi bir aslı esası yoktur. Suyutî bunu Şerhu's-Sudur(s.130)'da kaydettik ten sonra hadisin kaynaklarına "el-Hallal'ın arkadaşı Abdu'l-Aziz kendi senediyle Enes'den rivayet etmiştir" sözlerinden daha fazla bir şey söylememiştir. Daha sonra bu hadisin senedine vakıf oldum. el-Ahadiysu'd-Daife, 1246'da tahkik ettiğim üzere bu senedin elle tutulur hiçbir tarafının bulunmadığını gördüm.
3 Bu hadisi Birgivi, Ahvalu Atfali'l-Müslimin(s. 229)'de zikretmek te ve şöyle demektedi r: "Haberde nakledild iğine göre: Kim bir mü'minin kabrini ziyaret eder ve Allah'ım... Senden isterim diyecek olursa, Allah sura üfleneceği günde üzerinden azabı kaldırır." Bu batıl bir hadis olup, sünnet kitablarının hiçbirisinde bunun aslı astarı yoktur. Birgivi merhumun muhaddisl erden herhangi bir kimseye bunu isnad etmeksizi n bu hadisi nakletmey i nasıl caiz gördüğünü bilemiyor um. Çünkü bu hadiste yine ona göre az önce belirtile n eserinde kaydettiği üzere (s. 352) bid'at haram ve tahrimen mekruh kabilinde n olan tevessül de sözkonusu edilmekte dir.
4 Bu bid'ati kabul edenlerin birisi de eş-Şir'a'nin şarihi (s.757)'dir. Bunlar bunu Cabir b. Süleym'in rivayet ettiği şu hadise dayanırlar: Rasûlullah (s.a) ile karşılaştım. Ona aleyke's-selam dedim. O aleyke's-selam, ölüye verilen selam şeklidir... diye buyurdu. Hadisi Ebu Davud(II,179), Tirmizi(II,120), Hakim (IV, 186), Hakim hadisin sahih olduğunu belirtmiş, Zehebi de bu hususta ona muvafakat etmiştir. Hadis dedikleri gibidir. Hattabi de şöyle demektedi r:
"Peygamber efendimiz in bu sözü söylemesi ölülere selam vermek hususunda onların -cahiliye dönemindeki arabları kastediyo r- görülegelen gelenekle rine işaret etmektedi r. Çünkü onlar duadan önce ölenin ismini söylüyorlardı. Aynı zamanda bu şiirlerinde de geçen bir ifadedir. Şairin şu beyitinde olduğu gibi:
"Sana olsun Allah'ın selamı ey Kays b. Asım
Ve rahmeti de her rahmet etmek istediğinde."
Ancak sünnet canlılara ve ölülere selam vermek bakımından farklılık arzetmez." Bu açıklamayı İbnu'l-Kayyim, Tehzib-u Sünen-i Ebi Davud adlı eserinde Ali el-Kari de el-Mirkat (II, 406, 479) adlı eserinde desteklem işlerdir. Oraya bakınız.
5 Şerhu'ş-Şir'a (s. 568)'de bunu müstehab görmüş. Ancak sünnette bunun herhangi bir aslı astarı yoktur. Aksine sünnette buna muhalif olan husus vardır. 125. meseleye bakınız.
7 Şeyhu'l-İslam, el-İhtiyarat (181)'de şunları söylemektedir: "Kabirleri ve meşedleri sadece kendisine hacı denilsin diye ziyaret eden bir kimse kâfir ve sapık hacıların ayağına vurulan bukağı gibi bir bukağı vurularak tazir edilir ve her kim bu gibi yerleri ziyaret etmeye hac adını verir yahutta bunların özel birtakım ziyaret ibadetler inin olduğunu kabul ederse, şüphesiz ki o sapık ve saptırıcıdır. Beytullahın haccının özelliklerinden olan herhangi bir şeyi hiçbir kimse bu gibi yerlerde yapma hakkına sahip değildir.
8 İbn Abidin (I, 839)'de bunun mekruh olduğunu söylemektedir ki bu da tahrimen mekruh demektir.
9 Gazali, el-İhya, (I, 244)'de bunu kabul etmeyerek şöyle demiştir: "Şüphesiz ki bu hristiyan ve yahudiler in adetidir."
10 İğasetu'l-Lehfan (I, 218) ve başka yerlerde şöyle demektedi r: "İmam Şafiî'nin, Ebu Hanife'nin kabri yanında dua etmek üzere gittiğine dair nakledile n hikaye açıkça yalandır." Şeyhu'l-İslam fetvalarında (IV, 310-311, 318) şunları söylemektedir: "Dımaşk camiinin doğu tarafında Hud (a.s)'ın kabri olduğu söylenen yerde -ki ilim adamlarının kabul ettikleri oranın Muaviye b. Ebi Süfyan'ın kabri olduğudur- yahut ta Yahya b. Zekeriya'nın başının altında bulunduğu ahşabın yakınında namaz kılmaya çalışmak ve dua etmek de buna yakındır.
11 Malik bunu mekruh görerek şöyle demiştir: "Bu ümmetin ilklerini n ve önce gelenleri nin bu işleri yaptıklarına dair bana bir haber ulaşmış değildir. Böyle bir hareket ancak bir yolculukt an gelen yahutta Medine dışından Mescid-i Nebevi'ye gelen kimseler için müstesna mekruhtur . Kadı Iyad da bunu böylece nakletmiştir.
13 İbnu's-Salah'dan şöyle dediği nakledilm ektedir: "Kabr-i şerifin etrafında dolaşmak (onu tavaf etmek) caiz değildir."
15 Üzücü hususlard an birisi de bu bid'at ile bundan sonraki bid'ati İbnu'l-Hac (I, 259, 264)'e ait Kitabu'l-Medhal'de nakletmiş idim. O bunları şeriatte haklarında nass bulunan hususlard anmış gibi teslimiye tle kabul etmiş bir şekilde zikretmek tedir. Bu kabilden onun pekçok örnek gösterilecek hususları vardır. Bunların bazılarının ondan olduğuna dair işarette bulunmaksızın geçmiş bulunmakt adır.. Bundan çokça hayret etmemizin sebebi onun bu kitabının tek tek bid'atleri zikretmek hususunda önemli ve büyük bir kaynak oluşundan dolayıdır. fakat onun da bu husustaki bilgisind e başkasını taklid ettiğini ve büyük ölçüde sufilerin yolundan ve saçmalıklarından etkilendiğini öğrenince bu hayret ortadan kalkar ve İmam Malik'in söylediği şu sözün doğruluğuna olan kesin inancımız daha da artar: "Bizden sözleri arasında reddolunm adık hiçbir kimse yoktur. Şu kabrin sahibi müstesna." Allah'ın salât ve selamı ona.
16 Şeyhu'l-İslam, er-Raddu ale'l-Bekri (s. 31)'de şunları söylemektedir: "Kimileri Rasûlullah'ın yahutta şeyhin -sözkonusu etmeden dahi- günahlarını ve ihtiyaçlarını bildiğini, günahlarını bağışlamaya, ihtiyaçlarını karşılamaya muktedir olduğunu, Allah'ın muktedir olduğu şeylere kadir olduğunu, Allah'ın bildikler ini bildiğini zanneder. Bu gibi kimseleri ben bizzat gördüm ve bunu kendileri nden dinledim. Onlardan kimileri de şeyhtir, müftüdür, hakimdir, müderristir." Yardımcımız Allah'tır. La havle ve la kuvvete illa billah.
[215] Kadı Iyaz Tertibul Medarik(2/54)
[216] İbni Teymiye Ubudiyet(s.110-112)
[217] Müslim(234)
[218] Ahmed Davudoğlu Sahihu Müslim Şerhi(2/26)
[219] İbni Ebi Şeybe(2/231) Kurtubi(4/310)
[220] Zayıftır. Ahmed(4/124) Hakim(1/679) Taberani Müsnedi Şamiyyin(2/157-8) Tergib(2/268) Taberani Mucemi Kebir(7/289) Bezzar(7/157,8/407) Mecmauz Zevaid(1/19,10/81) Kandehlev i Fezailiz Zikr(s.97/6) Hayatus Sahabe(4/38) İbni Receb Hanbeli Camiul Ulum vel Hikem(s398) Seyyid Ahmed Rıfai El Bürhanul Müeyyed(s.58) Leknevi Sibaha(s.57) İsnadında bulunan İsmail Bin Iyaş’ın rivayeti, bazılarına göre sadece Şamlılardan rivayet ettiğinde makbuldür. Hicazlılardan ve ıraklılardan rivayetle rinde yanlışları çoktur. Bununla birlikte imam Buhari yine de onunla delil getirilem eyeceğini söyler. İbni Hibban onun hüccet olmadığını, çok hata yaptığını, Ali Bin Medini ile Nesai de; zayıf olduğunu, Ahmed; hadisleri nin muzdarip olduğunu söyler.(bkz. Zehebi Men Tekelleme Fiyh(38) Mizanul İtidal(1/401) el Muğni(697) Cerh ve Tadil(2/191) İbnül Cevzi Duafa(1/118) İbni Iyaş, bu hadisi Raşid Bin Davud’dan rivayet etmiştir ki o da Şamlıdır. Ancak Raşid bin Davud hakkında Buhari; “Şüpheli”, Darekutni; “zayıftır, onunla delil getirilem ez” der. (Zehebi Mizan(3/55) Kaşif(1/388) Tehzibul Kemal(9/7) Tehzibut Tehzib(3/195) el Muğni(2066)
[221] Darimi(206) Taberani bunu hasen bir isnad ile rivayet etmiştir. Bkz.: Taberâni(9/125) Mecmau'z-Zevâ'id, (1/181). Hadisin merfû kısmı için bkz. Müslim(1/663); İbn Mâce(1/59); Ahmed b. Hanbel(1/380, 404)
[222] Ebu Nuaym Hilye(3/167-168) el-İtisam(1/306)
[223] Abdurrazz ak Tefsir(2/172) bkz.: Said Bin Mansur Tefsir(no:94)
[224] Ebu Ubeyd Fadailul Kur’an(s.112) Şatıbi el-İtisam(1/306)
[225] İbni Ebi Şeybe(7/189) Kurtubi(1/10)
[226] Mecmauz Zevaid(10/80) Taberani ve Bezzar İbni Mesud r.a.’den rivayet etmiş olup, ricali güvenilirdir.
[227] Leknevi Sibahatul Fikr(s.37)
[228] Buhari(Cihad ve siyer,131, megazi,38, deavat 50,67, kader 7, tevhid,9) Müslim(zikir 44-2704) Tirmizi(5/457) Ebu Davud(2/182) Nesai Amelül Yevme vel Leyle(s.364) Tuhfetul Eşraf(6/426)
[229] Kastalani İrşadus Sari(5/135)
[230] Leknevi Sibaha(s.38)
[231] Müslim(4/2074) Beyhaki Şuab(2/262)
[232] Sahihtir. Darimi(1/113) İbni Ebi Şeybe(6/156,7/135) Beyhaki Şuab(1/448,2/357) ed-Dubbî Kitabud Dua(s.279) Hatib Muvazzahu Evham(2/533-34) İbni Receb Cami(s.344)
[233] Sahihtir, Müslim(zikr 27) Ahmed, Tirmizi(3379) ve Nesai(adabul kudat 17) tahric etti.
[234] Müslim(1455) İbni Mace(225)
[235] Şatıbi el İ’tisam(1/294-298)
[236] Acurri Kitabul Erbain(s.37 bizim tercememi z.)
[237] Müslim(1066)
[238] Haruriler; Kufe’den iki mil uzakta Haravra denilen yere nispet edildiler . Ali r.a.’a muhalefet için toplanan ilk hariciler dir.
[239] Rasululla h Sallallah u aleyhi ve sellem’in onların işleri hakkında verdiği haberi tasdiktir .
[240] Bu, isyancı gruplar hakkındaki hükümdür; kadınlarına ve çocuklarına dokunulma z, malları paylaşılmaz, yaralıları öldürülmez, kaçanları takip edilmez ve onlar savaşa başlamadıkça savaş başlatılmaz.
[241] Buna Bera Bin Azib r.a. rivayeti şahittir. Buhari(5/303,304-Fethul Bari) Müslim(12/134-137-Nevevi Şerhi) Enes r.a.’den; Müslim(12/138-139)
[242]Ebu Nuaym Hilye’de(1/317) sahihtir. Tahrici için bkz.: Munazarat us Selef(s.95)
[243] Âcurrî eş Şeriat(s.58)
[244] R.N.Külliyatı, II,1738 (Emirdağ Lâhikası I).
[245] İslam Ansiklope disi Cevşen bölümünde güzel mülahazalar vardır. Konuyu daha derin araştırmak isteyenle re tavsiye olunur. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklope disi, c: 7, s: 462-4
[246] İslam Tarihi Mustafa Asım Köksal, c. 3, s. 172
[247] a.g.e., c. 3, s. 233
[248] İşaratı Gaybiye ve Ayniye, Yazan M. Ali Nebioğlu, 1964, Ankara
[249] İlkadım dergisi'nin internet sitesinde n.
[250] Şia'nın dua kitaplarından el Kummî'nin Mefatihul Cinan adlı eserinde, el Kef'ami'nin Beledul Emin adlı eserinden naklen kopuk bir isnad ile zikredilm iştir.
[251] Ebu Nuaym Hilye(8/95)
[252] Taberani Mucemul Kebir(1647)
[253] Şatıbi el-İtisam(1/64)
[254] Tirmizi(2738) Hakim(4/265) isnadı hasendir.
[255] sahihtir. Ebu Davud(96,1480) Deylemi(3440) Ahmed(1/172) İbni Hibban(15/166) Hakim(1/267) Beyhaki(1/196) Abd Bin Humeyd Müsned(1/180) Hüseyni El Beyan Vet Tarif(2/181) Tuhfetul Ahvezi(1/157) Neylul Evtar(1/215) Tayalisi(1/28) Feyzul Kadir(4775) İbni Mace(3864) Kenz(3295) benzerini; Cem’ül Fevaid’de(9252) Rudani nakleder.
[256] Buhâri, Daavât 7, 9; Tevhid 34; Müslim(2710) Tirmizi(3391) Ebu Dâvud(5046, 5047, 5048).
[257] Şeyhulislam el Ensari el İ’lam vel İhtimam(s.490 v.d.)
[258] El İ’lam vel İhtimam(s.492-493)
[259] İbni Ebi Şeybe(3/322); Gunder – Şu’be – Eba İshak – Amr Bin Rabia isnadı ile.
[260] el Hallal ;Emri Bil Maruf(s.29) benzerini İbni Ebi Şeybe(3/322); Yahya Bin Said – Süfyan – Mansur – İbrahim senediyle rivayet eder.
[261] Sahihtir. Buhari(10/51-Fethul Bari) İbn Hibban Sahih’inde (8/265 no:6719) Taberani, el-Mucemu’l-Kebir(3/319 no:3417) Taberani, Müsnedu’ş-Şamiyyin(1/334,588) Beyhaki, Sünen(10/221) İbni Hacer Tağliku’t-Talik(5/17-19) İbn Asakir, Tarih-u Dımaşk(18/156) İbn Mace(4020) İbn Ebi Şeybe(8/107 no:3810) Ahmed(5/342) el-Mehamili, el-Emali(101/61) İbnu’l-Arabi, Mucem(vr.182/a) Silsiletu’l-Ahadisi’s-Sahiha(1887) İbnu’s-Salah Mukaddime tu Ulumi’l-Hadis(s.72)
[262] hasendir. Ahmed(5/257,268) Deylemi(1608) Telbisu İblis(336) Zebidi İthaf(6/472) Tuveyciri Faslul Hitab(45)
[263] sahihtir. Bezzar(1/377,NO: 795, Keşfu’l-Estar) Ebu Bekr eş-Şafii er-Rubaiyyat’da(2/22/a ez-Zahiriye kütüphanesinde el yazma) Ziya el-Makdisi, el-Ehadisu’l-Muhtare(6/188, no: 2200-2201) el-Münziri’nin Tergib(4/177)’de belirttiği üzere ravileri sikadırlar. El-Heysemi de Mecmauz Zevaid(3/13)’de ona tabi olmuştur. Fakat Şebid b. Bişr hakkında ihtilaf vardır. Bundan dolayı hafız (İbn Hacer) onun hakkında “Muhtasaru Zevaidi’l-Bezzar(1/349)”da şunları söylemektedir: “Şebid’in sika bir ravi olduğu söylenmiştir.” Et-Takrib’de de şöyle demektedi r: “Doğru sözlü birisidir . (Bazen) hata da ettiği olur” demektedi r. Derim ki: O halde sened hasendir. Hatta bundan sonraki senet dolayısıyla da sahihtir. Bu hususta İsa b. Tahman, Enes’den diye ona mutabaat da etmiştir.
[264] Buhari Edebul Müfred(784) Beyhaki Şuab(5102)
[265] Ahmed sahih isnad ile; Mecmauz Zevaid(8/130) Cemül Fevaid(8015)
[266] Tuveyciri der ki; sahihtir. Ahmed ve Tarihinde Buhari rivayet ettiler. Faslul Hitab(s.37)
[267] Hakim(4/40) Beyhaki(4/69) Şuabu’l-İman(7/241) İbn Ebi’d-Dünya, Zemmu’l-Melahi(vr.159/1-Zahiriyye kütüphanesi) el-Acurri Tahrimu’n-Nert(201, 63) Beğavi, Şerhu’s-Sünne(5/430-431) Tayalisi(1683) İbn Sad, Tabakat(1/138) İbn Ebi Şeybe(3/393) Abd bin Humeyd, el Muntehab(1044) Zeylai Nasbu’r-Raye(4/84) İbnu’l-Kayyim, el-İğase(1/254) Heysemi, Mecmau’z-Zevaid (3/17)
[268] Ebu Davud(3696) Beyhaki(10/221) Ahmed(1/274), Ahmed el-Eşribe(193) Ebu Ya’la(2729) İbni Hibban(5341) Ebu’l-Hasen et-Tusi, el-Erbain(vr.13/a zahiriyye) Taberani(12/101/a-b, 12598 ve 12599)
[269] sahihtir. Ebu Davud(3685) Tahavi, Şerhu Meani’l-Asar(2/325) Beyhaki(10/221-222) Ahmed(2/158,170) Eşribe (207) Yakub el-Fesevi, el-Marife(2/519) İbn Abdi’l-Berr, et-Temhid(5/167) el-Mizzi, et-Tehzib(31/45-46) Taberani, el-Mucemu’l-Kebir(13/51-52, 127) Abdu’r-Rahman b. Abdullah b. Abdi’l-Hakem Futuh-u Mısır(s. 273) İbn Ebi Şeybe(8/197)
[270] Tirmizi(2213); İbn Ebi’d-Dünya, Zemhu’l-Melahi (vr. 1/b); Ebu Amr ed-Dani, es-Sunenu’l-Varide fi’l-Fiten(vr. 39/a ve 40/b), İbnu’n-Neccar, Zeylu Tarih-i Bağdad(18/252) İbn Ebi Şeybe(15/164) İbn Asakir Tarih-u Dımeşk(12/582) ed-Dulabi, el-Kuna(1/52) Taberani el-Evsat(6901) Hakim (4/515), Beyhaki, Şuabu’l-İman (5/16); Ahmed (5/329) Asbahani, et-Terğib (1/498-499) Tayalisi (155, 1137) Ebu Nuaym, el-Hilye (6/295)
[271] Taberani el-Mucemu’l-Kebir (VIII, 7749, 7805, 7825, 7855, 7861, 7862) es-Sahiha(2922)
[272] Beyhaki (X, 222)
1 Enes’den gelen rivayet yoluyla hadis Buhari ve Müslim tarafından rivayet edilmiştir. Bu hadisin yer aldığı kaynaklar el-Ehadiysu’s-Sahiha, 383’de ve Ğayetu’l-Meram 78’de gösterilmiştir.
[273] Bu hadisi Buhari rivayet etmiş olup, kaynakları Silsiletu’l-Ahadisu’s-Sahiha (2851)’de gösterilmiştir.
[274] Bu da yine Silsiletu’l-Ahadisi’s-Sahiha(447)’de kaynakları gösterilmiş bir hadistir. Aişe (r.anha) validemiz de böyle demiştir: “Sen hasen olanı alıp kabul et, çirkin olanı bırak.
[275] Hadisi Hakim (III, 291); Abdu’r-Rezzak (XI, 6, 19742)’de rivayet ettikleri gibi Abdu’r-Rezzak’ın rivayet yoluyla Taberani el-Mucemu’l-Kebir (II, 12, 1178)’de ondan Ebu Nuaym, el-Hilye (I, 353)’de rivayet etmişlerdir. Hakim: “Buhari ve Müslim’in şartına göre sahihtir” demiş. Bu hususta Zehebi ona muvafakat etmiştir.
[276] Bunu Abdu’r-Rezzak (19739)’da onun yoluyla Beyhaki (I, 224)’de rivayet etmiştir. Senedi Buhari ve Müslim’in şartına göre sahihtir.
[277] Bunu Abdu’r-Rezzak (19741) –muhtasar olarak- rivayet etmiştir. Beyhaki (X, 230)’de –anlatım ona ait- rivayet etmiştir. Senedi Buhari ve Müslim’in şartına göre sahihtir.
3 Bk. İbn Matula, el-İkmal, VII, 276
[278] Hadisi Beyhaki (X, 224)’de ceyyid bir isnad ile rivayet etmiş ve şunları söylemiştir: “Nasb: Arapların şarkı türlerinden bir çeşittir. Fida diye bilinen türe benzer bu açıklamayı Ebu Ubeyd el-Herevi yapmıştır.” Kamus’ta da şöyle denilmekt edir: “Arapların nasbı: Fidadan daha yumuşak şarkı türlerinden birisidir .”
[279] Hadisi Beyhaki (X, 223-224) rivayet etmiştir. Buhari de el-Edebu’l-Müfred(1247)’de muhtasar olarak hasen bir senedle ya da hasen derecesin e gelmesi ihtimali olan bir senedle rivayet etmiştir. Sahihu’l-Edebi’l-Müfred (no: 945) Hafız İbn Receb ise Nüzhetu’l-Esma(s. 55)’da sahih olduğunu belirtmek tedir.
6 Hasen bir hadis olup, kaynakları el-İrva (1995) ile Adabu’z-Zifaf (s. 181)’de gösterilmiştir.
7 Derim ki: İmam Şatıbi bu kabilden şiir ihtiva eden bir başka kıssa daha zikretmek te ve sonra (I, 270) şunları söylemektedir: “Bu ve buna benzer hususlar onların yaptıkları işler idi. Bununla birlikte onlar sadece nefisleri gayrete getirmekl e mücerred şiir ile vazetmekl e yetinmedi ler. Aksine onlar kendileri ne her türlü öğüdü verdiler. Şiirleri hatırlamak için şarkıcıları huzura getirmezl erdi. Çünkü bu onların istedikle ri bir şey değildi. Ayrıca günümüzde uygulanan şarkılardan herhangi bir şeyi de bilmiyorl ardı. Bu İslama onlardan sonra acemler müslümanlara karışınca girdi.” İmam caiz olan fıtri şarkı ile mustala ve yasak şarkı arasındaki farka işaret etmektedi r ki men olunan da budur.
[280] Hadisi Buhari (Fethu’l-Bari, 3182); Müslim (V, 175-176)’da rivayet etmişlerdir. Anlatım Müslim’e aittir. Ahmed (III, 486)’da rivayet etmiştir. Müslim ve Ahmed’in Sehl’den naklettik leri ifade de şöyle denilmekt edir: “Ey insanlar! Kendi görüşlerinizi itham ediniz...” şeklindedir. Bu rivayeti Said b. Mansur (III, 2, 374), İbn Ebi Şeybe (XV, 299)’da rivayet etmişlerdir.
[281] Bu hadisi Müslim ve başkaları rivayet etmiş olup, el-İrva (V, 299)’da kaynakları gösterilmiştir.
[282] Hadisi Ahmed (I, 270) ve başkaları sahih bir senetle rivayet etmişlerdir.
1 el-Gazali, İhya-u Ulumi’d-Din, II, 273
2 Eğer hadisin zayıf senedi tek başına hadisin sabit olduğunu ifade etmiyor ise yollarının toplamı da onun sabit olduğunu ifade etmez diyenleri n sözleri de buna benzer. Bazı yıkıcı ve cahilleri n söyledikleri gibi.
3 İbn Asakir, III, 330-331, İbn Ebi’d-Dünya’nın rivayet yoluyla
7 Hasen bir hadis olup, kaynakları el-İrva(1589) ile Silsiletu’l-Ahadisi’s-Sahiha (3207)’de gösterilmiştir.
8 Hadisi Müslim, Temim ed-Dari (r.a)’dan rivayet etmiş olup, kaynakları el-İrva (26) ile Ğayetu’l-Meram, 332)’de gösterilmiştir.
10 Bugün anka kuşu gibi sadece adı duyulan Allah’ın hududlarını uygulayan hakim ve yönetici tarafından kastetmek tedir.
11 Hadisin kaynakları el-İrva (VIII, 218, 2591)’de gösterilmiştir. Orada “güneşte” ifadesini n Buhari’de yer almadığı da açıklanmıştır. Hadis sahihtir.
12 Bu kişi Süfyan es-Sevri’dir. Bunu İbnu’l-Cad müsnedinde (II, 748, 1885) rivayet etmiştir.
13 Nesai, İbn Huzeyme, Sahih’inde sahih bir isnad ile rivayet etmiş olup, İbn Teymiye birkaç yerde sahih olduğunu belirtmiştir. Hutbetu’l-Hace(s. 37)
14 Bk. İbn Kesir, Tefsir, (III, 306); İğasetu’l-Lehfan, (I, 244-245)
15 el-Hallal, el-Emr bi’l-Maruf (s. 36); Ebu Nuaym, el-Hilye, (IX, 146)’da, ondan İbnu’l-Cevzi (s. 244-249) rivayet etmiş olup senedi sahihtir. İbnu’l-Kayyim, İğasetu’l-Lehfan (I, 229) bunun Şafii’den mütevatir olarak nakledild iğini belirtmek te, sonra da “et-Tağbir” lafzını metinde zikrettiğimiz şekilde açıklamaktadır.
16 Yine bunu el-Hallal ondan gelen çeşitli rivayetle rle zikretmiştir. Fazlalık: Mes’eletu’s-Sema (s. 124)’dandır.
17 Adı Ahmed b. Yahya b. İshak er-Ravendi’dir. Ünlü zındıktır. Hafız Lisanu’l-Mizan’da şunları söylemektedir: “Önceleri mutezile kelamcılarından idi. Sonra zındıklaştı ve inkarcılıkla meşhur oldu. İslama dil uzatan pekçok kitap yazdı. Merhum Şeyh bu kitapta (el-Mizan’ı kastediyo r) tercümesini zikretmem ekle güzel bir iş yapmıştır. Benim zikredişimin sebebi ise ona lanet etmek içindir. Allah’ın lanetine 298 yılında gitti.
18 Adı Muhammed b. Muhammed b. Tarhan et-Türki’dir. Şezeratu’z-Zeheb (II, 350-354)’de genişçe bir biyografi si vardır. Şeyhu’l-İslam’ın işaret ettiği hikaye orada zikredilm ektedir. Sanki bir efsaneye benziyor. Gazali ve başkaları onun kafir olduğunu söylemiştir. 339 yılında öldü.
19 Bu hususta bir uyarıda bulunmamız gerekir. Çağdaş bazı kimseler şeytanın insana gerçek manada dokunup, zarar verdiği inancını insanın bedenine girip, onu sar’aya düşürmesini kabul etmeyerek kimileri bu hususta bazı eserler de telif etmiştir. İnsanlara karşı gerçekleri uyandırmışlar, daha önce sözü edilen ve sahih hadisleri zayıf kabul eden şahıs yine büyüklenmesini sürdürerek el-Ustura (efsane) adını taşıyan kitabında –adeti üzere- bu hususta gelen sahih hadisleri n zayıf olduğunu ileri sürmüş, kendisi ve başkaları mutezilen in tevilleri ne meyletmiştir. Başkaları bu hususta aşırıya giderek bu sahih akideyi istismara yöneldiler ve onun hakikatin i değiştirecek şekilde başka hususları ona kattılar ve bu yolla onu inkar edenlere yardımcı oldular. Bunu etraflarında insanları toplamak için bir yol edindiler . Güya kendi iddialarıyla göğüslerindeki cinleri çıkarmak için böyle yaptılar. Bunu insanların mallarını batıl yollarla yemek için meslek edindiler . Nihayet kimileri büyük zenginler den oldu. Hak ise bu işi batıla sürükleyen bu gibi kimseler ile diğer inkarcılar arasında kaybolup gitmekted ir. Bkz. Silsiletu’l-Ahadisi’s-Sahiha(2918)
20 Hadis Sahih-i Müslim’dedir. bkz.: Nakd-u Nufusin Hadisiyet in (s. 36)
21 Hadisin aslını İmam Buhari Sahih’inde (5011), Müslim, Sahih’inde (597) rivayet etmişlerdir. Fakat hadiste bu olayın başından cereyan ettiği şahıs olan –Useyd-in adı zikredilm emektedir . Fakat Hafız İbn Hacer, Fethu’l-Bari’de (IX, 57): “Bunun Useyd b. Hudayl olduğu söylenmiştir” demektedi r. İbn Kesir, Tefsir’inde, (III, 115) bunu kat’i bir ifade ile söylemektedir. Muhtemeld ir ki o bu hususta el-Hatib el-Bağdadi’nin el-Esmau’l-Mübheme(s. 4)’deki açıklamalarına dayanmakt adır. Bütün bunlar ise ihtimale mebnidir. Bu şekilde tayini kesin olarak yapabilme ye elverişli ortada kat’i bir nass bulunmama ktadır.
22 Bu Şafii fukahasının büyüklerindendir. Zehebi ondan Siyer-u Alami’n-Nubela (XVII, 668)’de şöylece nitelendi rmektedir : “İmam, büyük ilim adamı, Şeyhu’l-İslam... aklı sağlam, kavrayışı yerinde olduğu halde 450 h. Yılında 102 yaşında iken vefat etti. Allah’ın rahmeti üzerine olsun).
23 İbnu’l-Kayyim, Mes’eletu’s-Sema (s. 262). Bu Risaletu’t-Taberi (s. 32)’de bulunan bilgileri n bir özetidir.
24 Kurtuba’da, Malikiler in en ileri gelen ilim adamı idi. Zehebi (XVIIII, 490)’da şunları söylemektedir: “İmam, büyük ilim adamı, uyulan önder, zahid... 520 yılında vefat etti.”
25 Fakih el-Heysemi, Keffu’r-Rua an İstinai Alati’s-Sema, s. 50, ez-Zevacir ile; Kurtubi, (XI, 237-238)
26 Ünlü Ahmed b. Ahmed el-Ensari el-Kurtubi olup, el-Cami li Ahkami’l-Kur’an’ın müellifidir. 671 yılında vefat etmiştir. Birinci satırı el-Cami’de buna yakın ifadelerd e (XIV, 54)’de yer almaktadır.
27 Allame Alûsi, Ruhu’l-Meani (XI, 70)
28 İmam, büyük ilim adamı Şeyhu’l-İslam Takıyu’d-Din, ünlü Mukaddime tu Ulumi’l-Hadis’in müellifi, Zehebi, Siyer-u Alami’n-Nubela’da şunları söylemektedir: “Çağında tefsir, hadis ve fıkıhta... fazilet sahibi kimselerd en birisi idi. 643 yılında vefat etti.”
29 Bk. Fetava, İbni’s-Salah (300-301), Dr. Kalaci’nin tahkiki. İbnu’l-Kayyim ondan İğasetu’l-Lehfan (I, 228)’de bundan daha geniş bir bölüm iktibas etmiştir. Onun iktibasında bunun bir bölümü de yer almaktadır.
32 Bu herhangi bir kimse tarafından bilinmeme si sözkonusu olmayacak kadar meşhur bir kimsedir. 751 yılında vefat etmiştir.
34 Büyük ilim adamı Ebu’l-Fadl Şihabu’d-Din es-Seyyid Mahmud el-Alûsi Bağdat müftüsü olup, pekçok eseri vardır. En meşhurları ve büyükleri Ruhu’l-Meani adını taşıyan bu tefsiridi r. 1270 yılında vefat etmiştir.
35 Silsiletu’l-Ahadisi’s-Sahiha, 1803
[283] Buhari(Tevhid 52) Ebu Davud(1468) Nesâî(2/179,180) İbnu Mâce(1342) Darimi(3504) Hakim(1/575) Beyhaki Şuab(2/386) Tayalisi(s.100) Ahmed(4/283) İbni Ebi Şeybe(2/251) Buhari Halku Efalil İbad(250) Yakub Bin Şeybe Marife(3/177) Beyhaki(10/229) Muhammed Bin Nasr Kıyamul Leyl(95) Ebu Ubeyd Fadailul Kur’an(34/a) İbni Hibban(Mevarid-661) Mecmauz Zevaid(1/171)
[284] Buhari(tevhid 44) Ebu Davud(vitr 20) Darimi(1498) Ahmed(1/172) Hakim(1/569)
[285] Buhari(6/107) Müslim(1/545) Darimi(1496)
[286] Darimi(1499, 3491) Beyhaki Şuab(2/529) Tahavi Müşkilül Asar(2/130) İbni Kesir Fezailul Kur’an(s.103 v.d.) Nevevi Tıbyan(s.78) Ahmed Davudoğlu Sahihi Müslim Şerhi(4/347) Kurtubi(1/10) Et Tizkar(s.123)
[287] Darimi(1496)
[288] bkz.:İbni Kesir Fezailul Kur’an(s.108)
[289] İbni Kesir Fezailul Kuran(s.113) Kurtubi(1/16) et Tizkar(s.129) İbni Kudame el Muğni(1/459)
[290] sahihtir. Taberani Mucemul Kebir(3/211,18/34-37,51) Taberani Mucemul Evsat(1/212,2/106) Abdurrazz ak(2/488) Hakim(3/501) İbni Ebi Şeybe(7/329) Haris Bin Ebi Üsame Müsned(2/640) Ahmed(3/494,6/22) Beyhaki Şuab(2/541) Deylemi(2328) Buhari Tarihul Kebir(7/80) Bezzar, Mecmauz Zevaid(2/316, 4/199, 5/245, 7/323, 10/206) İbni Kesir Fezailul Kur’an(s.112) Suyuti el Havi(1/252)
[291] Ebu Davud(830) Beyhaki Şuabul İman(2/538-539) Buhari Tarihul Kebir(8/191) Cemül Fevaid(7354) İbni Ebi Şeybe’den; Metalibul Aliye(3492)
[292] Buhari Halku Efalil İbad(259) İbni Sad(5/59) Muhammed Bin Nasr Kıyamul Leyl(s.171)
[293] sahihtir. Darimi(3505) İbni Ebi Şeybe(10/466) İbni Kesir Fezailul Kur’an(s.112)
[294] sahihtir. Darimi(3506)
[295] Darimi(3498)
[296] Taberani Evsat(7/183) Beyhaki Şuab(2/540) Hakiym et Tirmizi Nevadir(3/255) Zehebi el Muktena(2/58) İbni Kesir Fezailul Kur’an(s.111) Kurtubi(1/17) et Tizkar(s.130) Mecmauz Zevaid(7/169) Suyuti el İtkan(1/256) Mişkat(2207) Rezîn’den; Cemül Fevaid(7361) Suyutî, Câmiu's-Sağîr(1339) Feyzu'l-Kadir(2/65) Beyhaki bunu birkaç tarikten rivayet etti. Zayıf olduğu da söylendi. Lakin şahitleri vardır.
[297] Beyhaki Şuab(2/541)
[298] Buharî(Fedaili'1-Kur'ân 42, 29) Buhari Halku Ef’alil İbad(298) Ebu Dâvud(1465) Begavi Şerhus Sunne(4/481) Muhammed İbnul Muzaffer Garaibu Şube(s.113)
[299] Buharî(Fedailu'l-Kur'ân 24, 30, Meğâzi 48, Tefsir, Feth 1, Tevhid 50) Müslim(794) Ebû Dâvud(1467)
[300] Bkz.:İbni Kesir Fazailul Kur’an(s.139)
[301] Rezîn’den; Cemül Fevaid(7370) Bağavî Tefsiri(7/238).
[302] Nevevi Fetava(s.54-55)
[303] Nevevi Tıbyan(s.79)
[304] Abdurrazz ak(1852) Taberani(13059) Tahavi(4/128) Serahsi Mebsut(1/138) Sahiha(42)
[305] Şatıbi el İtisam(2/40)
[306] Aliyul Kari Esrarul Merfua(s.169) bkz. Fethul Bari(11/55) Tuhfetul Ahvezi(3/367) Nevevi Şerhu Müslim(8/20) Zehebi Mizan(5/172) Lisanul Mizan(2/403) Ebu Abdullah Razi Nakdul Menkul(1/82) Keşful Hafa(2/554-566) Suyuti el-Emru bil İttiba(s.166)
[307] Ebcedil Ulum(2/349)
[308] Darimi(mukaddime 21)
[309] Ebu Şame el-Baisu Ala inkari'l-Bida'i ve'l-Havadisi s. 39-40
[310] Ebu Şame el-Baisu Ala inkari'l-Bida'i ve'l-Havadisi s.40 İbnu'l-Cevzi, el-Mevdu'at c.2 s. 125-126
[311] Ebu Şame el-Baisu Ala inkari'l-Bida'i ve'l-Havadisi s.30. İbnu'l-Cevzi. el-Mevdu'at c.2s. 127
[312] Ebu Şame el-Baisu Ala inkari'l-Bida'i ve'l-Havadisi s.40
[313] Şukayri, Es-Sunenu ve'l-Mubîede'at s. 140
[314] Tartuşi, El-Havadisu ve'l-Bid’a. S.133
[315] Şukayri, Es-Sunenu ve 'l-Mubtedi'at s.143
[316] Şukayri, Es-Sunenu ve 'l-Mubtede'at s.143
[317] ibn Mace(1388) Beyhaki, Fedailu'l-Evkat(24) Şuabu'l-İman(3542) İbnu'l-Cevzi, El-ilelu'l-Mutenahiye(2/71)
[318] Busiri, age c.2s.10
[319]Busayri, Misbahu'z-Zucace fi Zevaidi İbn Mace c.2 s. 10
[320] age c.2 s.11
[321] İmam Beyhaki, Ed-Da'avatu'l-Kebir el yazma)EbuŞame el-Baisu Ala inkari'l-Bida'i ve'l-Havadisi s. 35
[322] İmam Beyhaki, Ed-Da 'vatu'l-Kebir (el yazma)
[323] Ebu Şame el-Baişsu Ala inkari'l-Bida'i ve'l-Havadisi s. 35
[324] Muhanmed Tahir Bin Ali el-Hindi, Tezkirati l-Mevduat s.45
[325] Şukayri, Es-Sunenu ve'l-Mubtede'at s. 144
[326] ibnu'l-Cevzİ, el-Mevdu'at c.2 s. 127
[327] İktidau's-Sıtatu'l-Mustakim c. 2 s. 632,639
[328] Tartuşi, EI-Havadisu ve'l-Bida'u s. 132
[329] Buharı, Müslim
[330] Buhari, Savm 67, Fadlu's-Salât 6, Cezâu's-Sayd 26 Müslim(827) Ebu Dâvud(2417) Tirmizi(772).
[331] Müslim(1141)
[332] Buhari, Savm 63; Müslim, Sıyâm 147, 148; Ebu Dâvud(2420) Tirmizi(743).
[333] Ebu Dâvud(2421) Tirmizi(744); İbnu Mâce(1726); Sahihu İbni Mace(1403) İrva(960)
[334] Ebu Dâvud(2334); Tirmizi(686); Nesâi(4, 153); İbnu Mâce(1645) el İrva(961)
[335] Buhari, Savm 14; Müslim(1082); Ebu Dâvud(2335); Tirmizi(684); Nesâi(4, 149).
[336] Nesâi(4, 205, 206) bkz: Müslim(1161)
[337] Buhari(5192) Müslim(1026)
[338] Ebu Dâvud(2337); Tirmizi(738) Sahihu Ebu Davud(2049)
[339] İbni Ebi Şeybe sahih isnad ile; el İrva(957)
[340] İbni Ebi Şeybe sahih isnad ile; el İrva(958)
[341] bkz. Mecmuul Fetava(25/299)
[342] Ahmed sahih senedle; Sahiha(492)
[343] Ebu Davud(3883) Sahihu Ebu Davud(3288) Sahihu İbni Mace(2845) Sahiha(331)
[344] Ahmed(13621) Ebu Davud(3868) sahihtir.
[345] Hattabi Mealimus Sünen (4/201) İbnil Cevzi Camiul Mesanid'den; Fethul Bari(10/198)
[346] Tirmizi(2072) Sahihu Tirmizi(1691)
[347] Tirmizi(2072) mürseldir dedi. Lakin Abdullah bin Ukeym'in sahabe oluşu Taberani'nin rivayetin deki "Semi'tu" ibaresi ile sabit olmuştur. Lakin Muhammed bin Ebi Leyla'nın hıfzı kötüdür. Bkz.; Mecmauz Zevaid (5/103) Busayri İthaf (4689)
[348] Sahihtir. Tirmizi(2055) Tirmizi; "Hasen, Sahih"dedi. Ahmed (4/249) İbni Mace (3489) - İbni Ebi Şeybe - İsmail bin Uleyye -Leys -Mücahid- Akkar bin el Mugira -babası – merfuan isnadıyle aynısını rivayet etti.
[349] Ahmed (4/154,156) Heysemi Buğyetül Bahis (538) Mecmauz Zevaid (5/103) Ahmed'in ricali güvenilirdir. Busayri İthaf (4690), Ebu Yala (3/1759). Ahmed bunu ; Ebu Abdurrahm an - Havye - Halid bin Ubeyd - Müşerrih bin Haan - Ukbe bin Amir el Cuheni - Merfuan isnadıyla rivayet etti. Maksadul Ali (1110), Tahavi Şerhu Maanil Asar (4/325), Hakim (4/384,219).
[350] Heysemi Buğyetül Bahis (540), Busayri İthaf (4707)
[351] sahihtir. İbni Ebi Şeybe(6/129) Fethul Bari(11/351) Suyuti İtkan(2/26) merfuan zayıf senedle; Taberani(11/41) Deylemi(3250) Camiüs Sağir(4408) Durrül Mensur(3/331) Tysirul Azizil Hamid(s.363) Kenzul Ummal(29154) ancak bu rivayetin de şahitleri vardır.
[352] Sahihtir. İbni Ebi Şeybe(6/129) Elbani Sahiha(793) Ebu Davud(3905) İbni Mace(3726) Ahmed(1/227,311) Harbi Garibul Hadis(5/195)
[353] Ebu Ya’la(12/6709-6714) Heysemi Maksadu Ali(612-613) Mecmauz Zevaid(3/299) Metalibu Aliye(663-64) Taberani’den; Cemül Fevaid(7623) zayıf ravisi vardır.
[354] Şatıbi Muvafakat(2/77-79)
[355] Şatıbi Muvafakat(3/383-384)
[356] Fethul Bari(11/351) Süyûti, el-İtkan(2/26)