Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü Bilerek veya Bilmeyerek Abdestsiz Namaz Kılan Kişinin Durumu?

İBNUZZEKİ Çevrimdışı

İBNUZZEKİ

Üye
İslam-TR Üyesi
Selamun Aleykum Kardeşlerim;

Abdestsiz olduğunu bile bile namaz kılan bir kişi dinden çıkar mı? (Dinin hükümlerini hafife aldığından dolayı)

CEVAP evet ise;
İkinci olarak abdestsiz olarak namaz kılmanın kendisini dinden çıkaracağını bilmeyen kişi için CEHALET MAZARET olur mu?

ABDUL MUİZ ABİMDEN açıklayıcı sağlam delilli bir cevap gelirse sevinirim..
 
Abdulmuizz Fida Çevrimiçi

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Aleykum selam we rahmetullah;


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فاغْسِلُواْ وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُواْ بِرُؤُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَينِ وَإِن كُنتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُواْ وَإِن كُنتُم مَّرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاء أَحَدٌ مَّنكُم مِّنَ الْغَائِطِ أَوْ لاَمَسْتُمُ النِّسَاء فَلَمْ تَجِدُواْ مَاء فَتَيَمَّمُواْ صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُواْ بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُم مِّنْهُ مَا يُرِيدُ اللّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُم مِّنْ حَرَجٍ وَلَكِن يُرِيدُ لِيُطَهَّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
Ey iman edenler, namaza kalktığınız zaman yüzlerinizi ve dirseklere kadar ellerinizi yıkayın, başlarınızı meshedin ve her iki topuğa kadar ayaklarınızı da (yıkayın.) Eğer cunubseniz temizlenin (gusul edin); eğer hasta veya yolculukta iseniz ya da biriniz ayak yolundan (hacet yerinden) gelmişse yahut kadınlara dokunmuşsanız da su bulamamışsanız, bu durumda, temiz bir toprakla teyemmum edin (hafifçe) yüzlerinize ve ellerinize ondan sürün. Allah size güçlük çıkarmak istemez, ama sizi temizlemek ve üzerinizdeki nimeti tamamlamak ister. Umulur ki şükredersiniz. (Mâide 6)
Bize Ma'mer, Hemmâm ibn Munebbih'ten haber verdi ki, o Ebû Hurayra (r.anh)'den şöyle derken işitmiştir:
Rasûlullah (s.a.v.):
"Kendisinde hades meydana gelen kimsenin namazı, o kimse abdest almadıkça kabul olunmaz" buyurdu.
Hadramevt ahâlîsinden bir kimse: "Yâ Ebâ Hurayra, hades nedir?" diye sordu.
Ebû Hurayra: "Sessiz veya sesli yel" cevâbını verdi.
(Buhari, Kitabu'l Vûdu, bab 2, hadis no: 1; İbn Haccr, 12/329; Vııdu’, 4/2, no: 135; Muslim, Taharat, 2/2, no: 225; Ebû Dûvûd, Taharat, 1/31, no: 60; Tirmizî, Tahârat, 1/56, no: 76)


Abdesti namazın farzlarından olduğunu bildiği ve abdestsiz namazın kabul olmayacağını bildiği halde, Allahın emrini hafife almak, aşağılamak, eğlenmek yahud abdestsiz namazı helal sayma kastıyla abdetsiz olarak bile bile namaz kılan kâfir olur. Bu kimseden tevbe etmesi dilenir. Eğer tevbe etmezse, murted (dînden dönmüş) olarak öldürülür.

Abdestsiz namaz kılmayı helal sayma niyeti olmadan veya namazla alay etme kastı taşımadan tenbelliğinden dolayı abdestsiz namaz kılarsa, İmam Ebu Hanife (rahimehullah) yine de kâfir olur, demiştir. (Zeyn b. İbrâhim b. Muhammed b. Muhammed İbn Nuceym, el-Bahru'r-Râik Şerhu Kenzi'd-Dekaik; c: 1, sf: 151, 302. c: 5, sf: 132; İbn-i Âbidîn Hâşiyesi; c: 3, sf: 719)
Âlimlerin büyük çoğunluğu ise, (helal saymadan, tembelliğinden dolayı abdestsiz namaz kılan) bu kimse kâfir olmaz, fakat büyük günahlardan birisini işlemiş olur, demişlerdir.

Şeyhu'l İslâm İbn-i Teymiyye -Allah ona rahmet etsin- bu konuda şöyle demiştir:
"Bir müslüman, kıbleden başka bir yöne doğru veya abdestsiz olarak namaz kılamaz rukû veya secde edemez. Her kim, böyle yaparsa, yerilmeyi ve azabı hak etmiş olur." (Minhâcu's-Sunne; c: 5, sf: 204)



Abdullah b. Mes'ud'dan (r.anh) rivâyet olunduğuna göre, Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurmuştur:

(( أُمِرَ بِعَبْدٍ مِنْ عِبَادِ اللهِ أَنْ يُضْرَبَ فِي قَبْرِهِ مِائَةَ جَلْدَةٍ، فَلَمْ يَزَلْ يَسْأَلُ وَيَدْعُو حَتَّى صَارَتْ جَلْدَةً وَاحِدَةً، فَجُلِدَ جَلْدَةً وَاحِدَةً، فَامْتَلَأَ قَبْرُهُ عَلَيْهِ نَارًا، فَلَمَّا ارْتَفَعَ عَنْهُ قَالَ: عَلَامَ جَلَدْتُمُونِي ؟، قَالُوا: إِنَّكَ صَلَّيْتَ صَلَاةً بِغَيْرِ طُهُورٍ, وَمَرَرْتَ عَلَى مَظْلُومٍ فَلَمْ تَنْصُرْهُ.))
[ رواه الطحاوي في مشكل الآثار وحسنه الألباني في سلسلة الأحاديث الصحيحة ]
"Allah'ın kullarından bir kula kabrinde yüz sopa vurulması emrolundu. Adam bir sopaya indirilinceye kadar Allah'a yalvarıp yakardı. Yalnız bir sopa vurulunca kabri ateşle doldu.
Ateş ondan kalkınca, adam ayıldı. - Neden bana vurdunuz? dedi.
Melekler: - Sen abdestsiz olarak bir vakit namaz kıldın ve bir mazlumun yanından geçip yardım etmedin, dediler."
(Tahâvî; "Muşkilu'l-Âsâr; c: 4, s: 231'de rivâyet etmiş, Elbânî de "Silsiletu'l-Ehâdîsi's-Sahîha"; hadis no: 2774'de hadisin hasen olduğunu belirtmiştir.")

İmam Nevevî (rahimehullah) ise şöyle demiştir:
"(Abdestsiz ise) abdestsiz olduğunu ve (cunub ise) yıkanmadığını bildiği ve bu halde namaz kılmanın haram olduğunu halde namaz kılarsa, büyük bir günah işlemiş olur. Bize göre bu kimse, helal saymadıkça bu davranışıyla kâfir olmaz. Ebu Hanife ise şöyle demiştir: Alay ettiği için kâfir olur."
Bu konudaki delilimiz; Abdestsiz veya cunub olarak namaz kılmak, zinâ ve benzeri bir günaha benzeyen bir ma'siyettir (günahtır)." (el-Mecmû', c: 2, sf: 84; Ravdatu't-Tâlibîn, c: 10, s: 67)


Bir kimse İslam diyarından uzak beldelerde yaşama veya yeni musluman olma, öğrenib araştırmaya ihmalkar davranma vs. gibi ilim eksikliğine sebebiyetten dolayı meşru mazeretlerin etkisi ve sebebiyle kılınmış olunan namazlar batıl olmakla beraber, Allah (c.c.)'ye tevbe etmekle beraber kazası gerekir.


İmamın, Abdestsiz Namaz Kıldırması :

Âlimlerin cumhuruna göre, kişi ister bu durumu bilsin ister bilmesin namazı batıldır.
Malikîlere göre, namazın batıl olması için, imam abdestsiz olduğunu ancak namazı tamamladıktan sonra farketse bile, kasten abdestsiz olmak şarttır. Eğer imam bilerek abdestsiz namaz kıldırırsa, hem kendisinin, hem de kendisine uyanların na
mazı batıldır.
Eğer unutarak abdestsiz kıldırırsa, ancak namazı tamamladıktan sonra üzerinde necaset bulunduğunu farkederse namazı sahihtir. Çünkü necasetten temizlenmek, Malikîlere göre, yalnız bilerek olursa namazın sahih olması için şarttır.
Cunûb veya abdestsiz olduğunu bilen bir imama uymak sahih değildir. Böyle durumlarda imama uyanların namazı sahih olub, dört mezheb imamının ittifakı ile cemaat sevabını elde ederler.
İmam cunûb yahud abdestsiz olduğu hâlde namaz kıldırırsa ister bilerek olsun, ister unutarak olsun ittifakla namazı batıl olur. Kasten olursa cemaatin de namazı batıl olur. Fakat unutarak olursa cemaatin namazı batıl olmaz. (Ebu'l-Kasım Muhammed b. Ahmed b. Muhammed el-Kelbi el-Gırnâtî İbn Cuzey, el-Kavânînu’l-fıkhiyye fî telhîsi mezhebi’l-Mâlikiyye ve’t-tenbîh ‘alâ mezhebi’ş-Şâfi’iyye ve’l-Hanefiyye ve’l-Hanbeliyye, 69)



Ancak Şafiî ve Hanbelîlere göre, abdestsiz yahut üzerinde necaset bulunan imamla birlikte namaz kılıb , imamın abdestsiz olduğunu yahud üzerinde necaset bulunduğunu namaz bittikten sonra öğrenenlerin sayısı kırk kişi ise, o takdirde cemaatin namazı sahihtir. Çünkü Peygamber (a.s.) şöyle buyuruyor:
"Cunûb olan bir kişi eğer cemaatle namaz kıldırırsa, kendisi namazını yeniden kılar, cemaatin namazı ise tamamdır."

(Bu hadisi Muhammed b. Huseyin el-Harranî, Berâ b. Âzib'den rivayet etmiştir. Bu hadisin benzeri Ömer, Osman, Ali ve İbni Ömer'den rivayet edilmiştir.
Şeyh Mansûr b. Yûnus b. Salâhaddin El-Hanbeli El-Behûti, Keşşafu'l-Kınâ an Metni'l-İkna, I, 565)


Şafii'lere göre, namazı yeniden kılması gereken kimseye uymak sahih değildir. Mesela, mûkim olan bir kişi, su bulunmadığı için teyemmüm etmişse veya bedeni üzerinde necaset bulunduğu hâlde onu yıkamaktan korktuğu yahud iki temizleyici maddeyi, yani su ile toprağı bulamadığı için abdestsiz namaz kılmışsa, böyle kimselere başkalarının uyması sahih değildir.
İmamın cunûb olduğu, abdestsiz olduğu yahud elbise veya bedeninde gizli bir necasetin bulunduğu ortaya çıkarsa o imama uyanların namazlarını yeniden kılmaları vâcib değildir. Çünkü bunda kendilerinin bir kusuru bulunmamaktadır. Cumua namazı bu hükmün dışındadır. Cumua namazında imamla birlikte namaz kılanlar, abdestsiz yahut üzerinde pislik bulunan kişi dahil, sadece kırk kişi ise namazlarını yeniden kılmaları gerekir. Bunun gibi, imamın üzerindeki pislik, eğer görünür pislik ise, yine cemaatin namazlarını yeniden kılmaları gerekir. Çünkü imama uyan kişinin bunda kusuru vardır. Ayrıca görülen pislik cemaat durumundaki kişinin, biraz düşünüb dikkat edecek olsa görebileceği şekildedir. Gizli olan pislik böyle udeğildir. (Muhammed b. Ahmed El-Hatîb Eş-Şirbini El-Mısri , Mugni'l-Muhtâc, 1, 241; Ebû İshak eş-Şîrâzî, el-Muhezzeb fi'l-Fikhi'ş-Şafii, 1,97)

Hanbelîlere göre: İmamlık eden kişinin abdestsiz yahud üzerinde necaset bulunduğunu bilen kimsenin imamlığı sahih değildir. Çünkü bu kişi yapabildiği hâlde namazın şartlarını ihlâl etmiştir. Bu kişi namaz kılarken namazı hafife alan kimseye benzer.
İmama uyan kimse, abdestsiz olduğunu yahud üzerinde necaset bulunduğunu bilen bir imama uyması durumunda kendisi imamın durumunu bilmese de namazını yeniden kılması gerekir. Fakat imam kendisinin abdestsiz olduğunu yahud üzerinde necaset bulunduğunu bilmezse, bunun gibi imama uyanlar da bunu bilmezlerse ve namazı beraber tamamlarlarsa, bu durumda sadece cemaatin namazı sahih olur, imamın namazı sahih olmaz. Çünkü daha önce geçen hadiste şöyle buyurulmaktadır:
"Cunûb kişi bir cemaate namaz kıldırırsa kendisi namazını yeniden kılar, cemaatin namazı ise tamam olur."

Buna göre, bir imam cemaate bilmeyerek cunûb yahud abdestsiz olarak namaz kıldırsa ve ne kendisi ne de kendisine uyanlar namazı bitirinceye kadar bunu bilmezlerse, ittifakla cemaatin namazı sahih, imamın namazı fasiddir. (Şeyh Mansûr b. Yûnus b. Salâhaddin El-Hanbeli El-Behûti, Keşşafu'l-Kınâ an Metni'l-İkna, c. 1, sf: 559, 564, 565; İbn Kudâme, el-Mugnî, II, 99)



Hanefi'lere göre: Eğer imam abdestsiz yahut cunûb ise yahud iftitah tekbirinden önce yahud cemaatin tekbirine yakın yahut imamın tekbiri ile cemaatin tekbiri arasında namazı bozacak bir durum imamın başından geçerse hem imamın hem de cemaatin namazı batıl olur. Çünkü imamın namazı, sahih olma yahud fasid olma bakımlarından cemaatin namazını tazammun eder, yani imamın namazı cemaatin namazım muhtevası içine almaktadır. İmamın namazı sahih olunca cemaatin de sahih olur. Ancak başka engel çıkarsa bu müstesnadır. Çünkü imamın namazı fasid olursa onun muhtevasında olan cemaatinki de fasid olur.
Bir kimse her hangi bir imama uyub sonra imamın abdestsiz olduğunu bilirse, ittifakla namazını yeniden kılar. Çünkü imamın namazının batıl olduğu ortaya çıkmıştır.
Fakat, sonradan namazı bozan yahud şart ve ruknun yerine getirilmesine bir engel çıkacak olursa, önce namaz gerçekleşmiş olur, sonra mesela engel yahut abdestsizlik arız olursa imamın namazı batıl olur. Bu imama uyan kişinin namazını yeniden kılması gerekmez, imam dinden dönse yahud öğle namazını cemaatle kıldıktan sonra cuma namazını kılmaya gitse, sadece imamın namazı fasit olur. Bunun gibi, cemaat dağıldıktan sonra imam tilâvet secdesine varsa yine hüküm böyledir. Teşehhud miktarı oturduktan sonra, imam selâm vermeden önce cemaat selâm verse ve bundan sonra imama abdestsizlik hâli arız olsa, sadece imamın namazı batıl olur.

Yukarıdaki meselelerde imamın namazı bozulur, cemaatin namazı ise sahih olur. "İmamın namazı, cemaatin namazını tazammun eder" kaidesi bu sebeble bozulmaz. Çünkü bu bozulma, imamlık alâkası bittikten sonra imama arız olmuştur. (Durru'l-Muhtar, 1,553 vd.; El Lubab fi Şerhi'l Kitab, I, 84)


İmam ve Cemaatin Namazını Bozan Hâller:

İmam namaz kılarken abdesti bozulması durumunda imamın namazı bozulacağı, cemaatin namazının ise sahih olacağı konusunda âlimler ittifak etmişlerdir.

Cemaat, İmamın Abdestsiz Namaz Kıldırdığını Sonradan Öğrenirse :

İmam cunûb yahud abdestsiz olduğu hâlde imam insanlara namaz kıldırsa, namazdan sonra bunu cemaat öğrense namazlarının hükmü;

Hanefîlere göre; bu kimselerin namazı mutlaka fasiddir. (İbn Ruşd, Bidayetu'l Muctehid ve Nihayetu'l Muktesid, I, 150 vd)

Malikî'lere göre; imam bile bile abdestsiz yahut cunûb olarak namaz kıldırsa cemaatin namazı batıldır. Fakat unutarak kıldırırsa batıl değildir.

Şafiî ve Hanbeli'lere göre; cemaatin namazı sahihtir. Ancak kılınan namaz eğer Cumua namazı ise ve imamla birlikte yalnız kırk kişilik bir cemaat varsa o takdirde cemaatin de namazı fasid olur.

Bu ihtilâfın sebebi şudur:
Cemaatin namazını imamın namazı ile irtibatlı görenler Hanefiler olub onlara göre, hem imamın hem de cemaatin namazı bozulur.
Cemaatin namazının sıhhatini imamın namazının sıhhati ile irtibatlı görmeyen Şafiî ve Hanbelîler olub onlara göre, cemaatin namazı sahihtir.
Maliki'ler, bile bile abdestsiz kıldırmakla, yanılarak abdestsiz kıldırma durumları arasında ayırım yaparlar ve onlara göre, aşağıdaki hadisin zahirî manasına dayanılmalıdır.

"Ebu Bekre'den rivayet edildiğine göre,
Peygamber (a.s.) namaza başladı, tekbir getirdi, sonra cemaate, yerinizden ayrılmayın diye işaret ederek evine girdi.
Başından su damlayarak çıktı, cemaate namaz kıldırdı.
Namazı tamamlayınca şöyle buyurdu: Ben sadece sizin gibi bir beşerim. Ben cunûb idim."
(İmam Şevkâni, Neylu'l-Evtar, III, 175)

Bu hadisin zahirine göre, cemaat Peygamber ile önce başladıktan namazlarına devam etmişler, yeniden kılmamışlardır.
Şafîflerle Hanbeli'lere göre, eğer sahabenin namazı Peygamber (a.s.)'in namazı ile irtibatlı olsaydı, ikinci kere namaza başlamaları gerekirdi.






İlgili Konu:

Gusul Abdestsiz (Hayız, Cunub) Kur'an-ı Kerim Okumak Câiz mi?
https://www.islam-tr.org/konu/gusul-abdestsiz-hayiz-cunub-kuran-i-kerim-okumak-caiz-mi.27468/
 
Üst Ana Sayfa Alt