Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü Bir Mezhebe Uyarak Namaz Kılmak Caiz mi? Mezhebler Arasındaki Farklılıklar?

Abdulmuizz Fida Çevrimiçi

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Allah'in selami dost ve kardes müslümanlarin üzerine olsun, Bu selami verdikten sonra önemli bir soru sormak istiyorum,
özelikle Abdulmuiz kardes senin vermis oldugun yanitlari dikkatle okuyorum. Nedendir bilmem, haiyirdir insaallah diyerekten vermis oldugun zahmetten dolayi Allah razi olsun. Baska kardeslerin hakkina tecavüz etmeden Allah cümle ümmeti Muhammed'in yolunda mücadele eden kardeslerden razi olsun.

Gelgelelim sorularima, eger yanlis anlamam olursa af buyurarak sözlerime baslamak istiyorum.

Daha öncede belirtmis oldugum gibi, hanefi mezhebi fikhini takip eden bir müslümanim.
Islamda Kuran'a ve sünnete önem ve ehemiyet veren biri olarak mezhepçilikten sakinirim.
Ama bazen olurya, insan hali diyerekten, okumus oldugum yazilar kafama takilip kaliyor.
Bu takintiyida hayira yorup imanimin geregidir diye düsünerek gönlümü teselli etmeye çalisiyorum.


RESİMLERLE NAMAZ

Resimlerle Namaz

1- Yillardin kilmis oldugum namaz bu yukarida görmüs oldugum resimlerden biraz farkli.
Örnegin el baglama seklini, birçok müslüman hanefi fikhini takip eden kardeslerimiz gibi, gögüs üzerine degilde göbek altina yapiyorum. Baska bir örnek ise her secdeden veya rükudan kalkisimda ellerimi kulagima götürecek sekilde tekbir getirmiyorum. Yani her Rüku ve secdeden kalkisimda sadece 'Allahu ekber' diyorum. Bunun disinda farzlarda aynilik var ama bazi sünnetlerde farkliliklar var. Eger kusurum varsa Allah bagislasin. O en dogrusu bilendir diyerekten devam etmek istiyorum.

Demek istedigim ve bu sitede okudugum ve anladigim kadariyla farkli 4 mezheb imaminin (yani hanefi, safii, maliki ve hanbeli) fikih imamlarinin görüslerine, kuran'a ve hadislere yer verilerek yanit veriliyor. Bir taraftan resimleri gösterip bu sekilde peygamberimizin namaz kilis sekli diye aktariliyor, diger taraftan ise devam okudugumda 4 mezheb imaminin bu resimlerden farkli aktarimlari ver.

Elbette sunu biliyorum. Namazlarin farzlarini ve vaciblerini yerine getirince namaz Allah'in izniyle kabul olur.

Bir taraftan 4 mezheb imamin aktardigi gibi namaz kilmak dogrudur deyip diger taraftan yukarida gösterlims oldugu gibi namaz kilmak dogrudur demek akil karisikligina ve çarpitilmaya müsait gibi geliyor.
Aleykum selam we rahmetullah kardeşim ; Güzel tesbit ve suallerin var inşeAllah sırasıyla gidelim ...

Sorular:

1. Yani yukaridaki resimin disindaki sekilde namaz kilmak, yani hanefi veya diger mezheb fikhini UYARAK ve elbette namazin farzlarini ve vaciblerini yerine getirmek sartiyle namaz kilinca namaz kabul olmazmi....?
C 1- Evvela şunu en baştan söyleyelim ki yanlış anlaşılmaların önüne geçelim. Mezheblerden her hangi birini delillerini bilerek taklid eden bir mukallidin namazı sahihtir. Mezheb muctehidlerinin namazın edasındaki birbirinden farklı olan amelleri sunnet, mustehab seviyesinde kalmaktadır. Bu sebeble (farzlarda ihtilaf olmadığından) namaz geçerlidir.
Namazın geçerli olması ayrı bir konu olmakla beraber, musalliyi huşuya götüren sebeblerden başlıcası ise, sahih delillerle amel ederek ibadet etmektir.
Namazın kılınışı esnasında tatbik edilen amellerde Hanefi mezhebinin bazı uygulamaları hariç, diğer mezheblerde genelde bütünlük vardır. Bunda sebeb, Ebu Hanife (rahimehullah)ın uyduğu metod, Hadislerin kendisine ulaşmamış olması veya farklı bir ictihad sergilemesidir. Hatta Ebu Hanife'nin talebelerinden olan İmam Yusuf, İmam Muhammed, İmam Zufer (rahimehullah) gibi muctehidler bile, kendi mezheb imamlarına (Ebu Hanife) yaklaşık her üç meseleden birinde muhalefet etmiş, farklı uygulamalarda bulunmuşlardır. Namazla ilgili bazı fetvalarda ise, diğer mezheb muctehidlerince zayıf görüldüğü veya daha sahih hadis tesbit edildiği için onunla amel etme gereği görülmüş, bu sebeble aralarındaki pratikte farklılıklar arzetmiştir.

Buna misal verecek olursak; Namaza başlarken iftitah tekbirinde Hanefi mezhebince elleri kulak hizasına kadar kaldırmak sünnet, baş parmakları kulak memesine temas ettirmek ise mustehabdır. Diğer mezheblerde ise eller omuza veya kulak hizasına kadar kaldırmak sunnettir. Kulak memesine değdirme rivayeti ise zayıf görüldüğünden amel edilmemektedir.
Yine Hanefi muctehidlerince namazın kıyamında elleri göbek altına bağlamak esas görülürken, diğer mezheb muctehidlerince elleri göbek üstüne, göğüse bağlama hadisi sahih kabul edilmiş, göbek altına bağlama rivayeti zayıf görülmüştür. Bu sebeble uygulamada farklılıklar mevcuttur. Yine namazda imama tâbi olunduğunda imamın arkasındakilerin Fatiha okumaması (imamın okuması, cemaatın okumasıdır) esas alınırken, Cumhura göre ise "Fatihasız namaz olmaz" hadisine itibar ederek okunması gereklidir.
Bu tarzda farklılıklar bulunmaktadır.



2. Yani ellerimizi gögüsümüz üzerine degilde göbek altina baglayinca namaz kabul olmazmi...?
C 2- Namazda elleri bağlamak sünnettir. Namazın batıllığına sebeb olmaz.
'Bu sünneti yaparken körü körüne atalar izinde giderek taklid mi yapacağız?' yoksa, evet ben bu toplumda yaşıyorum ve bundan dolayı burada falanca mezheb fıkhı yaygın olsa da, acaba takdir edilen görüşlerin delillerinin sıhhati nedir? diye araştırarak amel etmemiz gerekir. Çünkü isnad dindir. Mezheb muctehidlerinin dahi (İmam Şafii ve İmam Ebu Hanife'nin) dediği gibi "Delillerimizi bilmeden, bizim fetvalarımızla amel etmek taklidcilere helal değildir."
"Bu fetva bizim ulaşabildiğimiz sonuçtur. Bizim görüşümüzün tersine sahih bir hadis bulursanız, bizim sözümüzü taşa çalıp, sahih hadisle amel ediniz."


3. Illaki yukaridaki resimlere göremi namaz kilmak gerekiyor....?
C 3- Resimler nass değildir. Eksikler ve hatalar dahi bulunabilir. Fakat sahih hadislerden tesbit edebildiğimiz namazdaki bazı amellerin temsilidir. Daha farklı sahih uygulama ve hadisler de mevcuttur.

4. Bir avam (yani islami konulari pek bilmeyen, ama imani olan ve amellerine yerine getirmeye çalisan) bir kardesimiz bir mezhebe uysa mezhepçilikmi olur...?

5. Her konuda mesela imam Ebu Hanefi fikhina uymak veya takip etmek mezhepçilikmi olur...?
C 4 - 5 - Mezheb mukallidliği , ağırlık görüş mukallidin uyduğu mezhebin görüşlerinin delillerini bilerek uyması câizdir.
Delilini bilmeden, körü körüne bir taasubla / bağnazlıkla aldığı delillerini bilmeden, uyduğu mezhebi taklid eden; Kendi tatbik ettiği mezhebden başka diğer mezhebleri batılda / hatalı gören, yanlışta saymak ise câiz değildir. Kısaca Mezhebi taklid etmek câiz, mezhebcilik câiz değildir.


Mezheb ve Mezhebcilik?


007_MUKALLIDIN IMANI 1


008_MUKALLIDIN IMANI 2



6. Sadece bir mezhebe uymak ve sadece zaruri durumlarda bazi konularda baska mezhebe uymak sirkmi...?


C 6 - Câizdir kardeşim.

Mezheblerin Farklı Fetvalarının Sebebleri?


Mezhebler - Mezheblerde Neden Farklı İbadet Şekilleri Var?

MEZHEB - MEZHEBLERİN ÇIKIŞ SEBEBLERİ VE HUKMU

Mezheb Taasubcuları Selefileri Neden Eleştirir?

Mezheb Taklidi Hakkında 5 Soru ?

Rasulullah (s.a.v.)'ın Namaz Kılma Şekli:

Net ve tek tek yanit alirsam anlasirilir olacagina inaniyorum.

Essalumun Aleykum.
İnşeAllah açıklayıcı olmuştur. Aleykum selam we rahmetullah ;
 
Üst Ana Sayfa Alt