Aleykum selam we rahmetullah kardeşim ; Güzel tesbit ve suallerin var inşeAllah sırasıyla gidelim ...Allah'in selami dost ve kardes müslümanlarin üzerine olsun, Bu selami verdikten sonra önemli bir soru sormak istiyorum,
özelikle Abdulmuiz kardes senin vermis oldugun yanitlari dikkatle okuyorum. Nedendir bilmem, haiyirdir insaallah diyerekten vermis oldugun zahmetten dolayi Allah razi olsun. Baska kardeslerin hakkina tecavüz etmeden Allah cümle ümmeti Muhammed'in yolunda mücadele eden kardeslerden razi olsun.
Gelgelelim sorularima, eger yanlis anlamam olursa af buyurarak sözlerime baslamak istiyorum.
Daha öncede belirtmis oldugum gibi, hanefi mezhebi fikhini takip eden bir müslümanim.
Islamda Kuran'a ve sünnete önem ve ehemiyet veren biri olarak mezhepçilikten sakinirim.
Ama bazen olurya, insan hali diyerekten, okumus oldugum yazilar kafama takilip kaliyor.
Bu takintiyida hayira yorup imanimin geregidir diye düsünerek gönlümü teselli etmeye çalisiyorum.
RESİMLERLE NAMAZ
Resimlerle Namaz
1- Yillardin kilmis oldugum namaz bu yukarida görmüs oldugum resimlerden biraz farkli.
Örnegin el baglama seklini, birçok müslüman hanefi fikhini takip eden kardeslerimiz gibi, gögüs üzerine degilde göbek altina yapiyorum. Baska bir örnek ise her secdeden veya rükudan kalkisimda ellerimi kulagima götürecek sekilde tekbir getirmiyorum. Yani her Rüku ve secdeden kalkisimda sadece 'Allahu ekber' diyorum. Bunun disinda farzlarda aynilik var ama bazi sünnetlerde farkliliklar var. Eger kusurum varsa Allah bagislasin. O en dogrusu bilendir diyerekten devam etmek istiyorum.
Demek istedigim ve bu sitede okudugum ve anladigim kadariyla farkli 4 mezheb imaminin (yani hanefi, safii, maliki ve hanbeli) fikih imamlarinin görüslerine, kuran'a ve hadislere yer verilerek yanit veriliyor. Bir taraftan resimleri gösterip bu sekilde peygamberimizin namaz kilis sekli diye aktariliyor, diger taraftan ise devam okudugumda 4 mezheb imaminin bu resimlerden farkli aktarimlari ver.
Elbette sunu biliyorum. Namazlarin farzlarini ve vaciblerini yerine getirince namaz Allah'in izniyle kabul olur.
Bir taraftan 4 mezheb imamin aktardigi gibi namaz kilmak dogrudur deyip diger taraftan yukarida gösterlims oldugu gibi namaz kilmak dogrudur demek akil karisikligina ve çarpitilmaya müsait gibi geliyor.
C 1- Evvela şunu en baştan söyleyelim ki yanlış anlaşılmaların önüne geçelim. Mezheblerden her hangi birini delillerini bilerek taklid eden bir mukallidin namazı sahihtir. Mezheb muctehidlerinin namazın edasındaki birbirinden farklı olan amelleri sunnet, mustehab seviyesinde kalmaktadır. Bu sebeble (farzlarda ihtilaf olmadığından) namaz geçerlidir.Sorular:
1. Yani yukaridaki resimin disindaki sekilde namaz kilmak, yani hanefi veya diger mezheb fikhini UYARAK ve elbette namazin farzlarini ve vaciblerini yerine getirmek sartiyle namaz kilinca namaz kabul olmazmi....?
Namazın geçerli olması ayrı bir konu olmakla beraber, musalliyi huşuya götüren sebeblerden başlıcası ise, sahih delillerle amel ederek ibadet etmektir.
Namazın kılınışı esnasında tatbik edilen amellerde Hanefi mezhebinin bazı uygulamaları hariç, diğer mezheblerde genelde bütünlük vardır. Bunda sebeb, Ebu Hanife (rahimehullah)ın uyduğu metod, Hadislerin kendisine ulaşmamış olması veya farklı bir ictihad sergilemesidir. Hatta Ebu Hanife'nin talebelerinden olan İmam Yusuf, İmam Muhammed, İmam Zufer (rahimehullah) gibi muctehidler bile, kendi mezheb imamlarına (Ebu Hanife) yaklaşık her üç meseleden birinde muhalefet etmiş, farklı uygulamalarda bulunmuşlardır. Namazla ilgili bazı fetvalarda ise, diğer mezheb muctehidlerince zayıf görüldüğü veya daha sahih hadis tesbit edildiği için onunla amel etme gereği görülmüş, bu sebeble aralarındaki pratikte farklılıklar arzetmiştir.
Buna misal verecek olursak; Namaza başlarken iftitah tekbirinde Hanefi mezhebince elleri kulak hizasına kadar kaldırmak sünnet, baş parmakları kulak memesine temas ettirmek ise mustehabdır. Diğer mezheblerde ise eller omuza veya kulak hizasına kadar kaldırmak sunnettir. Kulak memesine değdirme rivayeti ise zayıf görüldüğünden amel edilmemektedir.
Yine Hanefi muctehidlerince namazın kıyamında elleri göbek altına bağlamak esas görülürken, diğer mezheb muctehidlerince elleri göbek üstüne, göğüse bağlama hadisi sahih kabul edilmiş, göbek altına bağlama rivayeti zayıf görülmüştür. Bu sebeble uygulamada farklılıklar mevcuttur. Yine namazda imama tâbi olunduğunda imamın arkasındakilerin Fatiha okumaması (imamın okuması, cemaatın okumasıdır) esas alınırken, Cumhura göre ise "Fatihasız namaz olmaz" hadisine itibar ederek okunması gereklidir.
Bu tarzda farklılıklar bulunmaktadır.
C 2- Namazda elleri bağlamak sünnettir. Namazın batıllığına sebeb olmaz.2. Yani ellerimizi gögüsümüz üzerine degilde göbek altina baglayinca namaz kabul olmazmi...?
'Bu sünneti yaparken körü körüne atalar izinde giderek taklid mi yapacağız?' yoksa, evet ben bu toplumda yaşıyorum ve bundan dolayı burada falanca mezheb fıkhı yaygın olsa da, acaba takdir edilen görüşlerin delillerinin sıhhati nedir? diye araştırarak amel etmemiz gerekir. Çünkü isnad dindir. Mezheb muctehidlerinin dahi (İmam Şafii ve İmam Ebu Hanife'nin) dediği gibi "Delillerimizi bilmeden, bizim fetvalarımızla amel etmek taklidcilere helal değildir."
"Bu fetva bizim ulaşabildiğimiz sonuçtur. Bizim görüşümüzün tersine sahih bir hadis bulursanız, bizim sözümüzü taşa çalıp, sahih hadisle amel ediniz."
C 3- Resimler nass değildir. Eksikler ve hatalar dahi bulunabilir. Fakat sahih hadislerden tesbit edebildiğimiz namazdaki bazı amellerin temsilidir. Daha farklı sahih uygulama ve hadisler de mevcuttur.3. Illaki yukaridaki resimlere göremi namaz kilmak gerekiyor....?
C 4 - 5 - Mezheb mukallidliği , ağırlık görüş mukallidin uyduğu mezhebin görüşlerinin delillerini bilerek uyması câizdir.4. Bir avam (yani islami konulari pek bilmeyen, ama imani olan ve amellerine yerine getirmeye çalisan) bir kardesimiz bir mezhebe uysa mezhepçilikmi olur...?
5. Her konuda mesela imam Ebu Hanefi fikhina uymak veya takip etmek mezhepçilikmi olur...?
Delilini bilmeden, körü körüne bir taasubla / bağnazlıkla aldığı delillerini bilmeden, uyduğu mezhebi taklid eden; Kendi tatbik ettiği mezhebden başka diğer mezhebleri batılda / hatalı gören, yanlışta saymak ise câiz değildir. Kısaca Mezhebi taklid etmek câiz, mezhebcilik câiz değildir.
Mezheb ve Mezhebcilik?
Çözüldü - Mezheb ve Mezhebcilik?
Mezhep ve Mezhepçilik? Yanlış okumadıysam mezhepçilik kötü mezhep iyi:) Asıl konular Ebu Hanife(rh.a) benden sonra daha sağlam bi nass bulursanız benim fetvamı birakip on Aleykum selam we rahmetullah kardeşim ; Aynen dediğin gibi Mezheb caiz, mezhebcilik haramdır. Ehli sunnetin...
www.islam-tr.org
007_MUKALLIDIN IMANI 1
008_MUKALLIDIN IMANI 2
008_MUKALLIDIN IMANI 2
6. Sadece bir mezhebe uymak ve sadece zaruri durumlarda bazi konularda baska mezhebe uymak sirkmi...?
C 6 - Câizdir kardeşim.
Mezheblerin Farklı Fetvalarının Sebebleri?
Çözüldü - Mezheplerin Farklı Fetvalarının Sebebleri?
Selamun aleyküm Mezhepleri araştıtırken farkjettim ki bir konu hakkında 4 mezhep imamı farklı görüş beyan edebiliyorlar hatta iş öyle noktalara varıyorki biri helal derken diğerleri haran diyor. Ahiretde mezhep takipçileri bir konu hakkında mezheplerinin görüşü ile mi hesaba çekilecekler yok...
www.islam-tr.org
Mezhebler - Mezheblerde Neden Farklı İbadet Şekilleri Var?
Çözüldü - Mezhebler - Mezheblerde Neden Farklı İbadet Şekilleri Var?
Merhabalar gönüldaşlar.Benim kafama takılan bir sual var, sizin de kafanızı karıştırmamasını umarak ilgili arkadaşlardan yardım istiyorum.Mezheplerin farklı ibadet şekilleri üzerine sorum.Ben hanefi mezhebini mensup bir insanım.Niçin bir maliki gibi ya da hanbeli gibi ya da şafi gibi namazlarımı...
www.islam-tr.org
MEZHEB - MEZHEBLERİN ÇIKIŞ SEBEBLERİ VE HUKMU
İlmi Konu - Mezheb - Mezheblerin Çıkış Sebebleri ve Hukmu
MEZHEB - MEZHEBLERİN ÇIKIŞ SEBEBLERİ VE HUKMU MEZHEB Dinin inanç esaslarını veya amelî hükümlerini anlama ve yorumlama konusunda kendine özgü yaklaşımlara sahip düşünce sistemi; bu yaklaşımlar etrafında meydana gelen ekolleşmenin ürünü olan ilmî ve fikrî birikim. Sözlükte "gitmek"...
www.islam-tr.org
Mezheb Taasubcuları Selefileri Neden Eleştirir?
Çözüldü - Mezheb Taasubcuları Selefileri Neden Eleştirir?
1 - s.a şimdi böyle bir video buldum hocam . ben hanefiyim aslen . çünkü hanbeli fıkıh kitabı vs si yok oyüzden hanefiyim . fakat burdaki videodaki kişi ya iftira ediyor selefisaliha yada ? kafam karıştı .selefiler böylemi yoksa uyduruk fitneci selefilermi yol açıyor böyle...
www.islam-tr.org
Mezheb Taklidi Hakkında 5 Soru ?
Çözüldü - Mezheb Taklidi Hakkında 5 Soru ?
es Selamu Aleykum, Benim bir kaç sorum olacaktı. 1- Bir arkadaşım ''mezheplerden en sahih olanları alma'' hakkında bahsetti, sizce bu nedir? Böyle bi durum Telfik gibi mi olur? Caiz midir? 2- Bir kitapta 4 mezhepten olmayan kafirdir yazıyodu, gerçekten öyle midir? 3- Birde Şafii mezhebinde...
www.islam-tr.org
Rasulullah (s.a.v.)'ın Namaz Kılma Şekli:
Çözüldü - Rasulullah'ın (s.a.v.) Namaz Kılışı Nasıldır?
rasullullah s.a.v. nasıl namaz kılmıştır.
www.islam-tr.org
İnşeAllah açıklayıcı olmuştur. Aleykum selam we rahmetullah ;Net ve tek tek yanit alirsam anlasirilir olacagina inaniyorum.
Essalumun Aleykum.