Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Soru Fusillet 9-12 ve Naziat 27-30 Ayetlerini Nasıl Anlamalıyız?

ozan27k Çevrimdışı

ozan27k

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Selam aleykum dostlar, su iki surelerde gecen Ayetteki baglantiyi kuramadim bi yardimci olsaniz sevinirim.

Fusillet suresine Göre, Daglarin yaratilsindan sonra Gökyüzünün 7 kat olarak düzenlendigi gecior

Naziat Suresinde Gök yüzü bina edildikten düzene konulduktan sonra Daglari oturtu diye gecior.

Süphesiz Kuranda celiski olmaz, ama ben baglantiyi kuramadim


Fusillet suresi

8. Şüphesiz iman edip iyi iş yapanlar için tükenmeyen bir mükâfat vardır.

9. De ki: Gerçekten siz, yeri iki günde yaratanı inkâr edip O'na ortaklar mı koşuyorsunuz? O, âlemlerin Rabbidir.

10. O, yeryüzüne sabit dağlar yerleştirdi. Orada bereketler yarattı ve orada tam dört günde isteyenler için fark gözetmeden gıdalar takdir etti.

11. Sonra duman halinde olan göğe yöneldi, ona ve yerküreye: İsteyerek veya istemeyerek, gelin! dedi. İkisi de "İsteyerek geldik" dediler.

12. Böylece onları, iki günde yedi gök olarak yarattı ve her göğe görevini vahyetti. Ve biz, yakın semâyı kandillerle donattık, bozulmaktan da koruduk. İşte bu, azîz, alîm Allah'ın takdiridir.




Naziat Suresi
27 - Yaratılışça siz mi daha çetinsiniz, yoksa gök mü? Onu Allah bina etti.

28 - Tavanını yükseltti, onu bir düzene koydu.

29 - Gecesini kararttı, kuşluğunu çıkardı.

30 - Bundan sonra da yeryüzünü döşedi.

31 - Ondan suyunu ve otlağını çıkardı.

32 - Dağlarını oturttu.
 
İ Çevrimdışı

İbrahim_Asaf

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
NOT: bU konuyu araştırırken gözüme iki yazı ilişti ben de onlardan alıntı yaptım. Cevaplar ciddi kaynaklara dayandırılmış ve bence kısa, öz cevaplar olduğu için gerekli bölümleri alıp birleştirip bir görüş olarak aktarıyorum. Her iki yazı metnini de tamamen almıyorum çünkü bu bölümler kayda değerdi bence. Adres de vermek istemiyorum çünkü cevapları onlar da zaten meşhur kaynaklardan derlemişler. Umarım açıklayıcı bulursunuz.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bakara suresinde bildirildiği gibi, önce yer küre, sonra gökler yaratıldı. Naziat suresinde de bildirildiği gibi otların, suların, dağların düzenlenmesi, yani yerleşime müsait hale getirilmesi ise göklerden sonra oldu. Naziat suresinde yaratmadan bahsedilmez, yaratılanın döşenmesinden bahsedilir. (bk. Razî, Ebüssüûd, Medârik, ilgili ayetlerin tesfirleri)

Kur’an’da 7 âyette kainatın 6 günde yaratıldığı bildiriliyor. Fussilet Suresinde ise detaylı olarak altı gün açıklanıyor. Bunun ikisi yer küre, ikisi içindekiler olmak üzere kısaca yer küre için 4 günden toplam bahsedilir. Yani ikisi yerin yaratılması, ikisi de içindekiler için. Geri kalan iki günde de gökler yaratılır. Hepsi altı gün eder.

(Rabbiniz, gökleri ve yeri altı günde yaratandır. (Araf 54)
O, gökleri ve yeri altı günde yaratandır. (Hud 7)
Rabbiniz, gökleri ve yeri altı günde yaratandır. (Yunus 3)
Gökleri, yeri ve ikisinin arasındakileri altı günde yaratandır. (Furkan 59)
Gökleri, yeri ve ikisinin arasında bulunanları altı günde yarattı. (Secde4)
Biz gökleri, yeri ve ikisi arasında bulunan şeyleri altı günde yarattık. (Kaf 38)
Göklerle yeri ve aralarındakileri altı günde yaratan Odur. (Hadid 4)

Bu ayetlerde ise sanki 8 günmüş gibi anlatılsa da yerlerin yaratılması ve daha sonra düzenlenmesi toplam 4 gündür:

Siz, yeri iki günde yaratanı inkâr edip Ona ortaklar mı koşuyorsunuz? O, yeryüzüne sabit dağlar yerleştirdi. Orada bereketler yarattı ve orada tam dört günde isteyenler için fark gözetmeden gıdalar takdir etti. Sonra duman halinde olan göğe yöneldi, ona ve yer küreye: İsteyerek veya istemeyerek, gelin! dedi. İkisi de "İsteyerek geldik" dediler. Böylece onları, iki günde yedi gök olarak yarattı. (Fussilet9,10,11,12)

Müfessir Kurtubi bu âyet-i kerimeyi şöyle açıklıyor:

Basra’dan Bağdat’a 10 günde, Küfe’ye de 15 günde gittim, denince, Bağdat’la Kufe arasının 15 gün olduğu anlaşılmaz. Aksine 15 -10 = 5 gün olduğu anlaşılır. Basra-Bağdat arası 10 gün, Bağdat-Kufe arası 15 gün denirse, toplam 25 olur ki yanlış olur. Çünkü Basra ile Bağdat arası 10 gün, Bağdat ile Kufe arası ise 5 gündür. (bk. el-Câmiu li Ahkâm-il-Kur’ân, ilgili ayetin tefsiri)

Âyet-i kerimede de durum aynen böyledir. 2 günde yeri, iki günde gıdaları ki toplam dört gün eder, âyette de bu dört gün bildiriliyor. İki günde de gökler yaratılıyor.

Benzer bir açıklamayı Müfessir Beydavi de yapar: Buradaki dört gün, önceki iki günle beraber dört gündür. Bu, şöyle demene benzer: “Basra’dan Bağdad’a on gün yürüdüm. Kûfe’ye de onbeş gün yürüdüm.” Bu merhale anlatılırken “iki günde” demek yerine, “dört günde” denilmesi önceki iki günle bitişik olduğunu hissettirmek içindir. (Envaru’t-tenzil, ilgili ayetlerin tefsiri)

Bu kısa açıklamadan sonra konunun detayına geçebiliriz:

Kur’an-ı Kerim'de değişik ayetlerin ifadeleri, gök ile yerin yaratılış sırasının farklı anlaşılmasına müsait bir şekildedir. Bu sebeple eskiden beri müfessirler bu konuyu özellikle Bakara suresinin 29. ayetinin tefsiri çerçevesinde incelemeye tabi tutmuşlar. (O, yeryüzünde olanların hepsini sizin için yaratan, sonra göğe yönelip onları yedi gök hâlinde düzenleyendir. O, her şeyi hakkıyla bilendir.) Bakara 29

Taberî (Taberî Tefsiri, I/192-195.), kendi görüşünü belirtmeksizin farklı görüşler yansıtan düşüncelere yer verirken; Kurtubî, değişik görüşleri belirtmekle beraber, “Katade’nin dediği gibi, Allah önce göğü duhan (gazlar) halinde; arkasından yeri yarattı. Daha sonra göğü düzenleyip, ardından da yeri düzene soktu.” (Kurtubî Tefsiri, I/256) demek suretiyle kendi görüşünü de ortaya koymuştur. Dikkat edilirse, bu açıklamada, bir yönüyle yerin, bir yönüyle de göğün daha önce yaratıldığına işaret edilmiştir.

(ALINTIDIR)

Kısaca diyebiliriz ki Allah'ın yerleri ve gökleri yaratması, yani yoktan var etmesi ile yarattığı yere ve göğe şekil ve düzen vermesi ayrı şeylerdir. Naziat suresinde zaten yaratılmış olan göğe şekil verdikten sonra zaten var olan yeryüzüne de son şeklini, düzenini veriyor.

Burada söz konusu olan duman halinde var olan göğün, yerin yaratılmasından sonra 7 kat gök olarak tabakalandırılmasıdır. Yeni bir yaratılış söz konusu değildir. Sadece düzenleme söz konusudur. (Allahualem)
 
ozan27k Çevrimdışı

ozan27k

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Allah razi Olsun, ama benim sorum tam olarak bu degil, yer mi önce gök mü önce degil.

Burda diyorki yer yaratildiktan sonra gök yaratilip düzenlendi sonra daglar vs yerlestirildi. Problem de tam Burda

Cünkü fusillet suresinde gögü düzenlemeden daglari yerlestirdiginden bahsedior.

Ama.naziat da düzenden sonra Daglari yerlestirdim diyor.

Yani mesele önce yer sonra gök sona yine yerin düzenlemesi degil.
Mesele daglar naziat suresinde düzenden sonra yerlestirdigini bildiriken, fusillet suresinde dumanli göge yönelmeden "yani gögü düzene koymadan" 4 günde daglarin yerlestirdigi yazior. Tam bu daglarin siralamasi kafa kurcalior.
 
Muhammed087 Çevrimdışı

Muhammed087

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
fussilet 11'deki sümme kelimesi sonra değil yine aynı zamanda anlamında da kullanılıyor
 
ozan27k Çevrimdışı

ozan27k

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
fussilet 11'deki sümme kelimesi sonra değil yine aynı zamanda anlamında da kullanılıyor

Mevdudi ve seyyid kutub da böyle anlamiş. Böyle anlarsak problem ortadan kalkior, ve bilimlede uyuşuyor. Ama bana bu biraz zorlama gibi geliyor. Sonucta hic bir eski tefsirde böyle aciklanmamiş.

Aklima bisey geldi acaba böyle olmus olabilir mi:

Fusillet / 9 da 2 günde yeri yaratigini dediginde ayni anda günes ve ay da yaratilmisti, sonra Daglari vs yaratti
Ve sonra 7 gögü düzenledi.

Yani daglardan önce günes ay var (böylece naziat suresinle celismior cünkü orda gece gündüz den sonra dagdan bahsedior) ve en son da 7 gögü düzenledi

Yani duman halinde göge yöneldiginde dünya günes ay var. Geri kalan semayi düzenlior. Buda biraz zorlama gibi bilmiom hangisi daha mantikli sizce
 
Muhammed087 Çevrimdışı

Muhammed087

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Mevdudi ve seyyid kutub da böyle anlamiş. Böyle anlarsak problem ortadan kalkior, ve bilimlede uyuşuyor. Ama bana bu biraz zorlama gibi geliyor. Sonucta hic bir eski tefsirde böyle aciklanmamiş.

Aklima bisey geldi acaba böyle olmus olabilir mi:

Fusillet / 9 da 2 günde yeri yaratigini dediginde ayni anda günes ve ay da yaratilmisti, sonra Daglari vs yaratti
Ve sonra 7 gögü düzenledi.

Yani daglardan önce günes ay var (böylece naziat suresinle celismior cünkü orda gece gündüz den sonra dagdan bahsedior) ve en son da 7 gögü düzenledi

Yani duman halinde göge yöneldiginde dünya günes ay var. Geri kalan semayi düzenlior. Buda biraz zorlama gibi bilmiom hangisi daha mantikli sizce

kuran'da yerle gök bitişikken önce ayrıldı sonra yer gök sonrada yeryüzü içindekiler yaratıldı diyor, mevdudi gibi bazılarıda önce gök sonra yer yaratıldı diyor bilimadamlarının söyledikleride teori sonuçda tam kanıtlanmış şeyler değil , bugün inandıklarını yarın değiştirebiliyorlar
 
ozan27k Çevrimdışı

ozan27k

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
kuran'da yerle gök bitişikken önce ayrıldı sonra yer gök sonrada yeryüzü içindekiler yaratıldı diyor, mevdudi gibi bazılarıda önce gök sonra yer yaratıldı diyor bilimadamlarının söyledikleride teori sonuçda tam kanıtlanmış şeyler değil , bugün inandıklarını yarın değiştirebiliyorlar

Fusillet 10 daki daglar ozaman 7 gökten sonra mi yaratilior?

GöK 7 kat olarak yapilmadan önce daglarin yaratilisindan bahsedior fusillet suresi. Sen bu siralamayi neye Göre yaptin önce yer gök sonra icindeki diye
 

Benzer konular

Üst Ana Sayfa Alt