Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Hadis Ayeti Nesh Edebilir Mi?

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
M Çevrimdışı

maşukin

Yeni Üye
İslam-TR Üyesi
— 29 October 2011
Arapça’da “nesh” kelimesi; “silme, ortadan kaldırma” anlamları taşımaktadır. “Mensuh” ise “silineni, ortadan kalkanı” ifade eder. Mezhepçi din anlayışını benimseyenler, Kuran’ın içinde nasih ve mensuh olduğunu, bir kısım Kuran ayetlerinin, diğer bazı Kuran ayetlerini iptal ettiklerini iddia etmişlerdir. Hatta hadislerin bile Kuran’ın ayetlerini iptal edebileceğini söylemişlerdir. Sonuç olarak
Kuran ayetlerinin bir kısmı hadisler aracılığı ile iptale kalkışılmıştır. Dine birçok ilave yapmakta kullanılan hadisleri “Kuran’a eş koşulmuştur” diye eleştirirken, nasih yaklaşımıyla, hadislerin Kuran’ın üstüne çıkartıldığına da şahit olmaktayız. Mezhep kitapları nasih-mensuh için dört şart ileri sürmüşlerdir:









1- Hükmü kaldıran nasih olmalı


2- Hükmü kaldırılan mensuh bulunmalı
3- Nasih mensuhtan sonra gelmeli
4- Her ikisi arasında açık çelişki olmalı
Eldeki kaynakları incelersek; Kuran ayetlerinin hangi tarihte, hangi sırayla indiğine dair herkesin ittifak ettiği bir sıra olmadığını görürüz. Hadis rivayetinde ise; hangi hadisin, hangi ayetten önce veya sonra söylendiğini belirten bilgiler daha çok belirsizdir. Nasih-mensuh iddialarını incelediğimizde; asıl yapılanın, dinin, mezhep imamlarının insaflarına ve görüşlerine bırakılması olduğunu görüyoruz. Mezhep imamı neyin nasih, neyin mensuh olduğunu belirler. Böylece nasih-mensuh sihirli değneğini eline alan mezhep imamı, Kuran’ın hükmünü iptal edebilecek güce de kavuşur. Yani nasih-mensuh ile dini oyuncağa çevirmenin sonucu; mezhep imamlarının dindeki otoritesini sağlamlaştırmak ve mezhep imamlarını adeta “din kurucusu” konumuna yaklaştırmak olmuştur. Daha önce gördüğümüz gibi, mezhep imamları on binlerce çelişkili uydurma hadisin içinden istediğini seçerek zaten dinde istedikleri tasarrufta bulunmuşlardır. Nasih-mensuh ise mezhep imamlarının gerektiğinde Kuran’ın hükmünü de aşabilmelerini sağlamaktadır. Böylece mezhep imamı, Kuran ve hadisin üstünde bir yerde duran ve dilediği kaynaktan dilediğini seçme veya iptal ettirme yetkisini taşıyan kişi olmaktadır. Sırf Allah’ın tekelinde olan dine, uydurma hadislerle, sanki Peygamber de dine ilaveler ve eksiltmeler yapmış gibi bir hava verilmiştir. Fakat sonuçta on binlerce hadisten dilediğini seçme ve nasih-mensuh sihirli değneğini istediği gibi kullanma yetkisine sahip olan mezhep imamları; Peygamber’in, hatta Allah’ın üstünde bir konumla dinde hüküm oluşturma yetkisini ellerine almışlardır. Bu tahrifatı yapanlar, Kuran’ın şu ayetinin manasını kaydırarak, bu zihniyetlerini temize çıkarmaya kalkışmışlardır. Önce ayeti görelim, sonra inceleyelim:

Biz daha hayırlısını, ya da bir benzerini getirmedikçe bir ayeti (delili, belgeyi, işareti) neshetmeyiz (silmeyiz, yürürlükten kaldırmayız) veya unutturmayız.
2- Bakara Suresi 106


“AYET” KELİMESİNİN KURAN’DAKİ MANASI

Kuran’da kullanılan “ayet” kelimesi, Allah’ın varlığının ve söylediklerinin ispatı olan, bunları destekleyen her şey için kullanılır. Türkçe çevirilerdeki “belge, mucize, delil, işaret” kelimelerinin çoğunun Arapça’daki karşılığı “ayet” kelimesidir. Kuran’a göre Allah’ın yarattığı her şeyde, bitkilerde, insanda, eski kavimlerin başlarına gelenlerde, gece ile gündüzde “ayetler” vardır. (Türkçe’de “ayet” kelimesinin birçok kişi tarafından sadece “Kuran ayetleri” manasında kullanılması yanlış anlamaya zemin hazırlayan nedenlerden biridir.)

Bazı çevirilerde, Arapça’sında hiç geçmemesine rağmen “hüküm” kelimesi de yukarıdaki ayetin çevirisine ilave edilip “ayetin hükmü” şeklinde çeviri yapılıp, sanki ayetlerin hükmü neshedilebiliyormuş gibi bir hava verilmeye çalışılmıştır. Oysa Kuran’da geçen “ayet” kelimesine baktığımız vakit çok ilginç bir kullanım şekli olduğunu görüyoruz: “Ayet” kelimesinin çoğul şekli olan “ayat” kelimesi, tüm Kuran’da “mucize, belge, delil, işaret, Kuran ayetleri” manasında kullanılır. Fakat “ayat”ın tekili olan “ayet” kelimesi, Kuran’ın hiçbir yerinde “Kuran’ın bölümleri olan ayet” manasında kullanılmamıştır. Tekil olan “ayet” kelimesinin geçtiği şu ayetleri inceleyip söylediğimizi gözlemleyebilirsiniz: [2-Bakara Suresi 106, 118, 145, 211, 248, 259; 3-Ali İmran Suresi 13, 41, 49, 50; 5-Maide Suresi 114; 6-En’am Suresi 4, 25, 35, 37, 109; 7-Araf Suresi 73, 106, 132, 146, 203; 10-Yunus Suresi 20, 92, 97; 11-Hud Suresi 64, 103; 12-Yusuf Suresi 105; 13-Ra’d Suresi 7, 27, 38; 15-Hicr Suresi 77; 16-Nahl Su- resi 11, 13, 65, 67, 69, 101; 17-İsra Suresi 12; 19-Meryem Suresi 21; 20- Taha Suresi 22, 47, 133; 21-Enbiya Suresi 5, 91; 23-Müminun Suresi 50; 25-Furkan Suresi 37; 26-Şuara Suresi 4, 8, 67, 103, 121, 128, 139, 154, 158, 174, 190, 197; 27-Neml Suresi 52; 29-Ankebut Suresi 15, 35, 44; 30-Rum Suresi 58; 34-Sebe Suresi 9, 15; 36-Yasin Suresi 33, 37, 41, 46; 37-Saffat Suresi 14; 40-Mümin Suresi 78; 43-Zuhruf Suresi 48; 51-Zariyat Suresi 37; 54-Kamer Suresi 2, 15; 79- Naziat Suresi 20]. Listeden de gördüğümüz gibi, söz konusu ifade Bakara Suresi 106. ayette “ayet” olarak tekil şekilde geçtiği için, bu ifadeden Kuran’ın ayetlerini değil Allah’ın kainattaki delilleri, belgeleri, mucizeleri, işaretleri manasındaki “ayet”i anlamak doğru olur. Bu anlaşıldığında, Kuran’ın ayetleriyle nasih-mensuh oyuncağıyla oynama çabası suya düşer. Zaten Kuran, kendisinde hiçbir çelişki olmadığını ifade ederek bu tarzda uydurmalara geçit vermemiştir. Bunu önümüzdeki satırlarda işleyeceğiz
 
M Çevrimdışı

maşukin

Yeni Üye
İslam-TR Üyesi
SUNENİ İBNİ MACEDE recm ayetlerinin keçi tarafından yendiğini anlatan bir betimleme..Keçi yemeseymiş recm ayetleri kurana girecekmiş..
islama ,allahın kelamı kurana hakarettir bu....peygamberimiz s.as ayetleri uygulamakla zorunlu iken ,hadis diye ona atfedilen sözlerin kuranın bazı ayetlerini nesh edeceğini düşünmek ,ne kadar mantıklı sizce?
Başka bir örnek;
"Zina eden erkek, zina eden veya müşrik olan bir kadından başkası ile evlenemez; zina eden bir kadınla da ancak zina eden veya müşrik olan erkek evlenebilir. Bu, müminlere haram kılınmıştır. "nur suresi 3.ayet

Bu ayetin yorumuna baktığımızda,zina eden bir erkek zina eden bir kadınla evlenebilir demek lazım..tefsirlere bakıldığında hemen ayet nesh ediliyor?
bir ayetin neshi bukar kolaymı?Hemde hadisle nesh ediyor..mantıklımı sizce
 
M Çevrimdışı

maşukin

Yeni Üye
İslam-TR Üyesi
suneni ibni macede recm ayetlerinin keçi tarafından yenildiğini anlatıyor.Buna binaen recm cezası kuranda olmamasına rağmen güncelliğini koruyor.

başka bir ayete bakalım:

"Zina eden erkek, zina eden veya müşrik olan bir kadından başkası ile evlenemez; zina eden bir kadınla da ancak zina eden veya müşrik olan erkek evlenebilir. Bu, müminlere haram kılınmıştır. "nur suresi 3.ayet

Bu ayette hemen nesh ediliyor bizim hadisci ulema tarafından .neye göre ?çünkü uygulaması hoş değil nefse dokunuyor..
 
Ömer İbn Abdulaziz Çevrimdışı

Ömer İbn Abdulaziz

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
suneni ibni macede recm ayetlerinin keçi tarafından yenildiğini anlatıyor.Buna binaen recm cezası kuranda olmamasına rağmen güncelliğini koruyor.

başka bir ayete bakalım:

"Zina eden erkek, zina eden veya müşrik olan bir kadından başkası ile evlenemez; zina eden bir kadınla da ancak zina eden veya müşrik olan erkek evlenebilir. Bu, müminlere haram kılınmıştır. "nur suresi 3.ayet

Bu ayette hemen nesh ediliyor bizim hadisci ulema tarafından .neye göre ?çünkü uygulaması hoş değil nefse dokunuyor..

Evet doğru Recm cezası Kur'an'da yoktur. Kur'an'da zina yapanlarla ilgili şu ayetler vardır. "Kadınlarınızdan fuhuş yapanlara karşı aranızdan dört şahit getirin. Eğer şahitlik ederlerse, o kadınları ölüm alıp götürünceye yahut Allah onlara bir yol açıncaya kadar evlerde hapsedin"

Nisa Suresi 15. Ayet

Rasulullah(aleyhisselatu vesselam) bu ayetekki "Allah onlara bir yol açıncaya kadar" ayeti hakkında dedi ki:

"Allah, o kadınlar için bir çözüm getirdi; bekar erkek bekar kadın ile zina ederse yüz celd (sopa) ve bir yıl sürgün; dul dul ile zina ederse yüz celd ve recm"

Müslim, Sahihu Müslim Hudud 3, Ebu Davud, Sünen-i Ebu Davud Hudud 23, Tirmizi, Süneni’t- Tirmizi Hudud 8


Ve yine Allah zina edenler hakkında buyuruyor ki: "Zina eden kadın ve zina eden erkekten her birine yüzer değnek vurun. Allah’a ve ahiret gününe inanıyorsanız, Allah’ın dini konusunda onlara acıyacağınız tutmasın. Mü’minlerden bir topluluk da onların cezalandırılmasına şahit olsun."

Nur Suresi 2. AyetAllah Kur'an'da bekar erkek ve kadın zina ederlerse 100 sopa vurulmasını emretmiştir. Rasulullah (aleyhissalatu vesselam)'da zina edenlerin evli veya evlilik geçirmiş kimseler olması halinde recm edilmesini emretmiştir.

Ki akla da şeriata da uygun olan evli ve nikahlı olanın cezasının, bekar ve nikah akti olmayanla bir olmamasını gerektirir.

Nitekim İslam'ın tüm tafsilatı Kur'an'la bildirilmemiştir. O Kur'an'ı açıklayan ve müstakil hüküm koyan Rasulullah(aleyhissalatu vesselam)'ın sünneti de Allah'ın bize indirdiği hükümdür.

Tıpkı Kur'an'da Allah'ın "Oruç gecesi eşlerinize yaklaşmak size helal kılındı" buyurması gibi. Halbuki Oruç gecesi insanın eşine yaklaşmasını haram kılan bir ayet bulunmamaktadır.

Nesh, Recm gibi konulardan önce Sünnetin bağlayıcılık yönünü konuşmak gerekir. Sünneti inkar eden bir kafirden elbetteki recm cezasını kabul etmesi beklenemez.
 
M Çevrimdışı

mezekkin

Üyeliği İptal Edildi
Banned
Verdiğiniz cevabda ,kuranda muallakta kalmış ifadlerde hadislerden yararlanmanın gerekliğini vurgulamışsınız.Tamam buna bir itirazım yok.Fakat işi cığırından çıkarıpta hadisle ayetin nesh edilebileceğine kadar hüküm bildirenler var.
Şimdi,recm ayeti kuranda yok buna ,recm uygulamasına farz diyeiblirmiyiz?

Evet doğru Recm cezası Kur'an'da yoktur. Kur'an'da zina yapanlarlailgili şu ayetler vardır. "Kadınlarınızdan fuhuş yapanlara karşıaranızdan dört şahit getirin. Eğer şahitlik ederlerse, o kadınları ölüm alıpgötürünceye yahut Allah onlara bir yol açıncaya kadar evlerde hapsedin"

Nisa Suresi 15. Ayet

Rasulullah(aleyhisselatu vesselam) bu ayetekki "Allah onlara bir yolaçıncaya kadar" ayeti hakkında dedi ki:

"Allah, o kadınlar için bir çözüm getirdi; bekar erkek bekar kadın ilezina ederse yüz celd (sopa) ve bir yıl sürgün; dul dul ile zina ederse yüz celdve recm"
Başka bir ayetten örnekleme yapılmış.Ayetin tevilsiz salt manasına bakılırsa ,ölüm onu götürünceye kadar gözetimde tutulması veya allah onlarla bir yol açıncaya kadar gözetimde tutulması..
Allahın açtığı veya açacağı yol ne?
şeri olarak diğer ayetlerden buna çözüm geliyor..şahsa yüz deynek vurulması ve tövbe etmesi..yani kişiye bunlar uygulandığında gözetimden çıkıyor..

Tüm akli ve nakli ilimler kuranı anlamada bir araçdır.Zaten uygulamadada biz bunu yapıyoruz..Kurana ters veya kuranın desdeklemediği akidelere ,hadisde böyledeniyor denerek onay vermek bence şirke açılan bir kapıdır
 
M Çevrimdışı

mezekkin

Üyeliği İptal Edildi
Banned
Onları bulduğunuz yerde öldürün. Sizi yurtlarınızdan çıkardıkları gibi siz de onları çıkarın. Fitne çıkarmak adam öldürmekten daha kötüdür……” (Bakara,191)

“Ey iman edenler! Yahudileri ve hıristiyanları dost edinmeyin. Onlar birbirlerinin dostudurlar. Sizden kim onları dost edinirse, şüphesiz o onlardan olur. Şüphesiz Allah, zalim kavmi doğru yola iletmez.” (Maide,51)

Kuranı kerimde bu ayetleride baz aldığımızda,ben sadece kurandan anladığım mantığıyla haraket edersek,tüm kafiri gördüğün yerde öldürmek ve hiçbir ,kafiri müşriğide dost edinmmemem ,devamlı onlardan uzak durmam ,daima cedelleşmem tayakkuzda olmam lazım..
Fakat ne resulullah ,nede halife nede islam devletlerinde böyle bir uygulama vaki olmamış .Ehli kufur ve ehli kıtapla ticaretler yapılmış ,ortak sosyal paylaşımlar yapılmış.

Tüm bunlara bakıldığında ,konu başındaki ayete dönersek ,zina edenin zina edenle veya müşürkle evlenmesi "emrine yorum getirmek şarttır..Bu yorumdada hadis dahil tüm ilimlerden yararlanıyoruz..

Dinler arası diyalog çerçecesinde ,kuranın yukardaki ayetlerini salt manada değerlendirip milleti kafir ilan ederken ,neden işinize gelmediği durumlarda ,hadis ve diğer ilimlere koşarak ayetlere yorum getiriyorsunuz pek anlamadım???

 
M Çevrimdışı

mezekkin

Üyeliği İptal Edildi
Banned
Hiç bir hadis, kuranı azimuşşanın bir kelimesini dahi nesh edemez..İsterse 100 bin kere mütevatir olsun....
 
E Çevrimdışı

Ebu & Dücane

Guest
Tüm bunlara bakıldığında ,konu başındaki ayete dönersek ,zina edenin zina edenle veya müşürkle evlenmesi "emrine yorum getirmek şarttır..Bu yorumdada hadis dahil tüm ilimlerden yararlanıyoruz..

Evli olanlar arasında yapılan zina,evliliğe ihanettir.Müslüman olduktan sonra mürted olmak,islama ihanettir.Fakat bekar olan birisi için tövbe ettiği sürece evli olmadığı için ihanet kapsamında değerlendirilmemiş,had cezası ile cezalandırılmasını Allah(C.C)belirlemiştir.Bu ihanetlerin karşılığı ise ölüm ile cezalandırılmıştır.Cezalandırma işi ise halifenin onayı ile yapılagelmiştir.4 şahiti olan,özellikle evli olan birisi için,bir zinanın da af edilebilir bir mazareti olmasa gerek.Evlilik müessesine islamın verdiği değer bakımından bunlar çok önemlidir.Sünnet kuranın bir uygulaması olduğuna göre sünnette var olan şeyler kuranda yok denilirse sünneti inkar etmiş olursunuz.Bekar birisi zina ettiyse,bu kişi ile evlenecek mümin için bu durum ızdırap olur.Zina etmiş birisi ile evlenmesi daha evladır.Eğer zina eden tövbe etmediyse bir müşrik ile evlenmesi daha evladır.
 
Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Kur'an, Sünnet (Hadis)'le Nesh Olunur Mu? : "OLUR!"
https://www.islam-tr.org/tevhid/17191-hadis-sunnet.html


Kur'an-ı Kerim'de Nesh ve Metnin Kaldırılıp, Hukmun Kalması
https://www.islam-tr.org/kuran-i-ke...nesh-ve-metnin-kaldirilip-hukmun-kalmasi.html



2182d1345298413-hadis-sunnet-574771_231607023614705_798436674_n.jpg
 
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
Üst Ana Sayfa Alt