Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Hadîs İmâmları Hangi Mezhebe Tâbi İdiler?

S Çevrimdışı

sawtulcihad

Üye
İslam-TR Üyesi
Şeyhulislâm İbn Teymiyye rahimehullah’a soruldu:

Soru: Buhârî, Müslim, Ebû Dâvûd, Tirmizî, Nesâî, İbn Mâce, Ebû Dâvûd et-Tayâlisî, Dârimî, Bezzâr, Dârekutnî, Beyheqî, İbn Huzeyme ve Ebû Ya‘lâ el-Mevsılî; bunlar, herhangi bir imâmı taklîd etmeyen birer müctehid miydiler yoksa mukallid miydiler? Bunlardan herhangi biri Ebû Hanîfe’nin mezhebine intisab etmiş miydi?
Cevap: Elhamdulillahi rabbil âlemîn. Buhârî ve Ebû Dâvûd fıkıhta ictihad ehli imâmlardı. Müslim, Tirmizî, Nesâî, İbn Mâce, İbn Huzeyme, Ebû Ya‘lâ, Bezzâr ve benzerleri ise Ehl-i Hadîs’in mezhebi üzere idiler. Ne muayyen olarak imâmlardan birini taklîd ediyorlardı, ne de mutlak olarak müctehid imâmlardan idiler. Onlar, Şâfiî‘, Ahmed, İshâk, Ebû Ubeyde ve emsâli hadîs imâmlarının görüşlerine meylediyorlardı.Onlardan bazıları; Ebû Dâvûd ve benzerlerinin Ahmed b. Hanbel ile hususi olarak alakadâr olduğu gibi, bazı imâmlar ile hususi olarak ilgileniyorlardı.Onlar, Ebû Hanîfe ve Sevrî gibi Irak ehlinin mezheblerinden daha çok Mâlik ve emsâlleri gibi Hicâz ehlinin mezheblerine meylediyorlardı.Ebû Dâvûd et-Tayâlisî ise bunların hepsinden daha eskidir. O, Yahyâ b. Sa‘îd el-Kattân, Yezîd b. Hârûn el-Vâsıtî, Abdullah b. Dâvûd, Vekî b. Cerrâh, Abdullah b. İdris, Mu‘âz b. Mu‘âz, Hafs b. Gıyâs, Abdurrahmân b. Mehdî ve emsâlleri gibi İmâm Ahmed’in şeyhleri tabakasındandır.
Bunların hepsi hadîsi ve sünneti ta‘zîm ederlerdi. Aralarından Vekî ve Yahyâ b, Sa‘îd gibi bazıları Ebû Hanîfe, Sevrî ve benzeri Iraklıların mezhebine; Abdurrahmân b. Mehdî gibi bazıları da, Mâlik ve benzeri Medînelilerin mezhebine meylediyorlardı.Beyheqî ise, Şâfiî‘ mezhebi üzere idi, genel olarak bütün görüşlerinde ona destekleyiciydi.Aynı şekilde Dârekutnî de, Şâfiî‘nin ve sünnet ve hadîs imâmlarının mezheblerine meylediyordu. Ne var ki o -Beyheqî gibi- Şâfiî‘yi taklîd etmiyordu. Bununla birlikte Beyheqî’nin de birçok meselede ictihadları vardır. Dârekutnî’nin ictihadları ise onun ictihadlarından daha kuvvetlidir.Zirâ o, Beyheqî’den daha âlim ve daha fakîh bir kimse idi.Mecmûu‘ Fetâvâ (20/39-40)

 
E Çevrimdışı

es-saffat

Üyeliği İptal Edildi
Banned
Şeyhulislâm İbn Teymiyye rahimehullah’a soruldu:

Soru: Buhârî, Müslim, Ebû Dâvûd, Tirmizî, Nesâî, İbn Mâce, Ebû Dâvûd et-Tayâlisî, Dârimî, Bezzâr, Dârekutnî, Beyheqî, İbn Huzeyme ve Ebû Ya‘lâ el-Mevsılî; bunlar, herhangi bir imâmı taklîd etmeyen birer müctehid miydiler yoksa mukallid miydiler? Bunlardan herhangi biri Ebû Hanîfe’nin mezhebine intisab etmiş miydi?
Cevap: Elhamdulillahi rabbil âlemîn. Buhârî ve Ebû Dâvûd fıkıhta ictihad ehli imâmlardı. Müslim, Tirmizî, Nesâî, İbn Mâce, İbn Huzeyme, Ebû Ya‘lâ, Bezzâr ve benzerleri ise Ehl-i Hadîs’in mezhebi üzere idiler. Ne muayyen olarak imâmlardan birini taklîd ediyorlardı, ne de mutlak olarak müctehid imâmlardan idiler. Onlar, Şâfiî‘, Ahmed, İshâk, Ebû Ubeyde ve emsâli hadîs imâmlarının görüşlerine meylediyorlardı.Onlardan bazıları; Ebû Dâvûd ve benzerlerinin Ahmed b. Hanbel ile hususi olarak alakadâr olduğu gibi, bazı imâmlar ile hususi olarak ilgileniyorlardı.Onlar, Ebû Hanîfe ve Sevrî gibi Irak ehlinin mezheblerinden daha çok Mâlik ve emsâlleri gibi Hicâz ehlinin mezheblerine meylediyorlardı.Ebû Dâvûd et-Tayâlisî ise bunların hepsinden daha eskidir. O, Yahyâ b. Sa‘îd el-Kattân, Yezîd b. Hârûn el-Vâsıtî, Abdullah b. Dâvûd, Vekî b. Cerrâh, Abdullah b. İdris, Mu‘âz b. Mu‘âz, Hafs b. Gıyâs, Abdurrahmân b. Mehdî ve emsâlleri gibi İmâm Ahmed’in şeyhleri tabakasındandır.
Bunların hepsi hadîsi ve sünneti ta‘zîm ederlerdi. Aralarından Vekî ve Yahyâ b, Sa‘îd gibi bazıları Ebû Hanîfe, Sevrî ve benzeri Iraklıların mezhebine; Abdurrahmân b. Mehdî gibi bazıları da, Mâlik ve benzeri Medînelilerin mezhebine meylediyorlardı.Beyheqî ise, Şâfiî‘ mezhebi üzere idi, genel olarak bütün görüşlerinde ona destekleyiciydi.Aynı şekilde Dârekutnî de, Şâfiî‘nin ve sünnet ve hadîs imâmlarının mezheblerine meylediyordu. Ne var ki o -Beyheqî gibi- Şâfiî‘yi taklîd etmiyordu. Bununla birlikte Beyheqî’nin de birçok meselede ictihadları vardır. Dârekutnî’nin ictihadları ise onun ictihadlarından daha kuvvetlidir.Zirâ o, Beyheqî’den daha âlim ve daha fakîh bir kimse idi.Mecmûu‘ Fetâvâ (20/39-40)




Zira bilindiği gibi Ehli Hadis arasında Beyhaki'yi saymamıştır. Çünkü kendisi Eşari'dir.

Onun dışında sayılan isimler ise Ehli Hadis ekolündendir. Allah hepsine rahmet etsin.
 
E Çevrimdışı

es-saffat

Üyeliği İptal Edildi
Banned
Ehli hadis diye bir mezhep var mıdır? Kurucusu kimdir?

Mezhep görüş demektir.

Ehli Hadis mezhebinin kurucusu Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellemdir. Sahabe, tabiin, Evzai, Şafii, İshak, Ahmed, Buhari, Muslim, Ebu Davud, Tirmizi, Nesai ve benzeride bu mezheptendir. Nitekim Ebu Hanife ve ashabı, rey ekolünden ötürü Ehli Hadis mezhebinden uzaktır.
 
bahakar Çevrimdışı

bahakar

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Mezhep görüş demektir.

Ehli Hadis mezhebinin kurucusu Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellemdir. Sahabe, tabiin, Evzai, Şafii, İshak, Ahmed, Buhari, Muslim, Ebu Davud, Tirmizi, Nesai ve benzeride bu mezheptendir. Nitekim Ebu Hanife ve ashabı, rey ekolünden ötürü Ehli Hadis mezhebinden uzaktır.

son derece iddalı sözler... siz ebu hanife ve ashabını hadis ehli olmanın dışına attınız... o halde lütfewn cevap verin... size göre mesela müdelles hadis zayıf mıdır??? ve elinizde bir mesele ile ilgili sadece müdelles bir hadis var... bu durumda müdelles hadise mi itibar edersiniz yoksa diğer hükümlere kıyas mı edersiniz???
 
A Çevrimdışı

akilli55

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Mezhep görüş demektir.

Ehli Hadis mezhebinin kurucusu Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellemdir. Sahabe, tabiin, Evzai, Şafii, İshak, Ahmed, Buhari, Muslim, Ebu Davud, Tirmizi, Nesai ve benzeride bu mezheptendir. Nitekim Ebu Hanife ve ashabı, rey ekolünden ötürü Ehli Hadis mezhebinden uzaktır.

“Mezheb” kelimesi lügatte, gidilecek yol veya yer anlamına gelir. Istı*lahta ise “İmamların seçtikleri meslek, yol ve sistem”, demektir. Elinizdeki kitabın konusuyla ilgili olan fıkhî mezhebler tebe-i tabiîn devrinden itibaren ortaya çıkmışlardır. Hanefi, Şafiî, Hanbelî ve Malikî mezhebleri ise bunlar arasında en yaygın ve bağlıları en fazla olan mezheblerdir. Okuyucunun bu dört mezheb hakkında fikri olsun diye bu mezheb ve onların İmamları hak*kında genel bilgiler verildi.[Abdurrahman Cezırî, Dört Mezhebe Göre İslâm Fıkhı- I, Çağrı Yayınları, 7. Baskı, İstanbul, 1993: XVII-XVIII.]

Burada mezhep bu şekilde tarif edilmiş.

Rasulullah'ın bir mezhebi yoktu! Rasulullah, Cebrail (Aleyhisselam)’ın vasıtası ile Allah-u Teâlâ’dan öğrendiği dinî ümmetine anlatmıştır Mezheplerin hepsi Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) öldükten sonra ortaya çıkmıştır. 'diye söyleniyor.

Rasulullah'ın ehli hadis mezhebinin kurucusunun delili nedir?

Ben hiçbir fıkıh kitabında görmedim ki, Rasulullah'ın bir mezhebi olduğu, adının Ehli hadis olduğu, bu mezhebin kurucusu olduğu yazılı olsun.
 
E Çevrimdışı

es-saffat

Üyeliği İptal Edildi
Banned
“Mezheb” kelimesi lügatte, gidilecek yol veya yer anlamına gelir. Istı*lahta ise “İmamların seçtikleri meslek, yol ve sistem”, demektir. Elinizdeki kitabın konusuyla ilgili olan fıkhî mezhebler tebe-i tabiîn devrinden itibaren ortaya çıkmışlardır. Hanefi, Şafiî, Hanbelî ve Malikî mezhebleri ise bunlar arasında en yaygın ve bağlıları en fazla olan mezheblerdir. Okuyucunun bu dört mezheb hakkında fikri olsun diye bu mezheb ve onların İmamları hak*kında genel bilgiler verildi.[Abdurrahman Cezırî, Dört Mezhebe Göre İslâm Fıkhı- I, Çağrı Yayınları, 7. Baskı, İstanbul, 1993: XVII-XVIII.]

Burada mezhep bu şekilde tarif edilmiş.

Rasulullah'ın bir mezhebi yoktu! Rasulullah, Cebrail (Aleyhisselam)’ın vasıtası ile Allah-u Teâlâ’dan öğrendiği dinî ümmetine anlatmıştır Mezheplerin hepsi Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) öldükten sonra ortaya çıkmıştır. 'diye söyleniyor.

Rasulullah'ın ehli hadis mezhebinin kurucusunun delili nedir?

Ben hiçbir fıkıh kitabında görmedim ki, Rasulullah'ın bir mezhebi olduğu, adının Ehli hadis olduğu, bu mezhebin kurucusu olduğu yazılı olsun.


Ben latife yaptım bunu söylerken. Tabii ki Rasulullah s.a.v.'in senin anladığın şekilde bir mezhebi olamaz. Çünkü dinin ta kendisi Peygamber s.a.v.'dir.

Latifeyi anlaman için şunu nakledeyim : Şafii rahimullah dedi ki "Ne zaman ehli hadisten birini görsem, Rasulullah s.a.v'ın ashabından birini görmüş gibi oluyorum" Şifa li Kadı İyad

İnşaAllah latifemi anlamışsındır şimdi
 
E Çevrimdışı

es-saffat

Üyeliği İptal Edildi
Banned
son derece iddalı sözler... siz ebu hanife ve ashabını hadis ehli olmanın dışına attınız... o halde lütfewn cevap verin... size göre mesela müdelles hadis zayıf mıdır??? ve elinizde bir mesele ile ilgili sadece müdelles bir hadis var... bu durumda müdelles hadise mi itibar edersiniz yoksa diğer hükümlere kıyas mı edersiniz???

Böyle tuzak sorular sizi ancak taasup kuyularına götürür.

Ebu Hanife'nin Ehli Hadis'ten olmadığını bugün 10 yaşında ki hadis talebesine söyleseniz o bilir. Ashabı Rey ve Ashabul Hadis ayrımının sebebi budur. Ebu Hanife'de Ashabı Rey'e dahildir.
 
bahakar Çevrimdışı

bahakar

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Böyle tuzak sorular sizi ancak taasup kuyularına götürür.

Ebu Hanife'nin Ehli Hadis'ten olmadığını bugün 10 yaşında ki hadis talebesine söyleseniz o bilir. Ashabı Rey ve Ashabul Hadis ayrımının sebebi budur. Ebu Hanife'de Ashabı Rey'e dahildir.

soruma cevap alamadım... geniş bir kitleyi bir sınır çizip dışarı attığınıza göre en azından bunu bilerek bir sebebe dayanarak yapacağınızı umduğumdan sordum.. sorunun cevabı ve bu soruya benzer bir çok sorunun cevanı ve bu durum karşısında mezheb imamlarının tavrı aslında gerçeği ortaya çıkaracak...
 
A Çevrimdışı

akilli55

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Ben latife yaptım bunu söylerken. Tabii ki Rasulullah s.a.v.'in senin anladığın şekilde bir mezhebi olamaz. Çünkü dinin ta kendisi Peygamber s.a.v.'dir.

Latifeyi anlaman için şunu nakledeyim : Şafii rahimullah dedi ki "Ne zaman ehli hadisten birini görsem, Rasulullah s.a.v'ın ashabından birini görmüş gibi oluyorum" Şifa li Kadı İyad

İnşaAllah latifemi anlamışsındır şimdi
O halde Ehli Hadis'den olduklarını söyleyen imamlar kendileri başlı başına bir müçtehid idi. Kendi hayatlarında dini yaşarken Kur'an ve Hadislerden hüküm çıkararak uyguluyorlardı. Peki ehli hadis imamları bir konuda hepsi aynı içtihadı mı kabul ediyorlardı? Yoksa birbirlerinden habersiz farklı içtihadlarda mı bulunuyorlardı?
 
bahakar Çevrimdışı

bahakar

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
acizane tavsiyem fıkıh ve hadis usulü okumadan ve alimlerin ihtilafının arka planını bilmeden alimleri "TAASSUPLA!" tenkidde bulunmamanız... aşağıdaki linki de okumanızı tavsiye ederim... sorduğum sorunun cevabı karşısında hanefi mezhebi ile şafii mezhebinin bu durumda hadisleri fıkh etmedeki tavrını öğrenirseniz aslında hanefi mezhebinin değil şafii mezhebinin daha çok ashabı rey gibi davrandığını görürsünüz... haşa ben şafii mezhebine filan ashabı rey demek bir zillet işine düşmem... ama sizin mantıkla bakıınca öyle görünür.. birbirimize dua edelim...

https://www.islam-tr.org/serbest-ku...yhulislami-forum-ibn-i-teymiyyeden-cevap.html
 
E Çevrimdışı

ehlieser

Yeni Üye
İslam-TR Üyesi
acizane tavsiyem fıkıh ve hadis usulü okumadan ve alimlerin ihtilafının arka planını bilmeden alimleri "TAASSUPLA!" tenkidde bulunmamanız... aşağıdaki linki de okumanızı tavsiye ederim... sorduğum sorunun cevabı karşısında hanefi mezhebi ile şafii mezhebinin bu durumda hadisleri fıkh etmedeki tavrını öğrenirseniz aslında hanefi mezhebinin değil şafii mezhebinin daha çok ashabı rey gibi davrandığını görürsünüz... haşa ben şafii mezhebine filan ashabı rey demek bir zillet işine düşmem... ama sizin mantıkla bakıınca öyle görünür.. birbirimize dua edelim...

https://www.islam-tr.org/serbest-ku...yhulislami-forum-ibn-i-teymiyyeden-cevap.html

İki çeviriyi yapanda iki cevabı verende aynı kişiler.
Ancak Ebu Hanife rahimehullah'ın rey ekolünü temsil ettiği bilinen ve ashabınında inkar etmediği bir gerçektir. Bununla birlikte Ebu Hanife kasıtla değil ya ulaşan rivayeti asılsız bularak veya hadis ulaşmadığında reye başvurmuştur. Hanefi mezhebindeki reylerin çokluğu zaten inkar edilemez ki.

Ben Ebu Hanife'yi asla tenkit etmem. Ancak reyinede uymam. Allah rahmet etsin, kendisine hadis ulaştığında ve sahih bulduğunda reyini öne sürmemiştir. Hatta o'nun mezhebinde zayıf hadis dahi kıyastan evladır.

Yine sayılan diğer imamlarında ehli hadis olarak isimlenmesi meşhur bir olaydır.
Hanefilere ashab-ı rey demek kendilerincede kabul gören bir isimlendirme.

İbn-i Kayyim, ashabı hadis deyince şafii, malik ve ahmedin etbaını kastederdi. Ancak ehli hadis ile ehli sünneti kastedeceğinde hanefileride dahil ederdi.

şahsım adına bu konularda kalp kırmaya gerek yok bu isimlendirmeler zaten maruf.
 
M Çevrimdışı

mustafa_mardin

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
es-saffat
Ebu Hanife'nin Ehli Hadis'ten olmadığını bugün 10 yaşında ki hadis talebesine söyleseniz o bilir. Ashabı Rey ve Ashabul Hadis ayrımının sebebi budur. Ebu Hanife'de Ashabı Rey'e dahildir.

:friends_1_1:

bahakar
geniş bir kitleyi bir sınır çizip dışarı attığınıza göre en azından bunu bilerek bir sebebe dayanarak yapacağınızı umduğumdan sordum

iyi de adam imam ebu hanife ve ashabı için rey ehlidirler hadis ehli değildirler demiş. herkesin bildiğini tekrar etmiş. ehli sünnetten ve islam ümmetinden değildirler dememiş ki.

soru dediğin bilmediğin şeyi öğrenmek için sorulur. soralım millet birbirine girsin diye değil. :),

acizane tavsiyem fıkıh ve hadis usulü okumadan ve alimlerin ihtilafının arka planını bilmeden alimleri "TAASSUPLA!" tenkidde bulunmamanız.

adam tenkidde bulunmamış ki taassupla hareket edip etmediğini tartışalım. rey ehli olsa ne olur hadis ehli olsa ne olur.
 
K Çevrimdışı

Kozzsoy

İslam-tr Sakini
İslam-TR Üyesi
İbn Ma‘în; Ebû Hanîfe hakkında “hadiste sika idi.”der. Yine bir keresinde ‘’Ebû Hanîfe sıdk ehlindendir yalanla itham edilmemiştir.’’demiştir.[24] İbn Ma‘în’e; “Yâ Ebâ Zekeriyyâ Ebû Hanîfe hadiste sıdk ehlinden miydi?” denildi. O da “Evet (O) sadûktu.” demiştir.[25] Yine İbn Ma‘în; Ebû Hanîfe hakkında sorduklarında “(O) sikadır. Onu zayıf sayan kimseyi duymadım. Bu Şu‘be b. Haccâc ona hadis rivâyet etmesini yazar ve emrederdi. Şu‘be Şu‘be’dir.”[26] Yahyâ b. Ma‘în’in bu ifâdeleri Ebû Hanîfe taraftarlarınca Yahyâ b. Ma‘în’in ağzından uydurulduğu ileri sürülebilir ancak bize göre söz konusu açıklamaların Yahyâ b. Ma‘în’in kendi eseri Târih’inde Ebû Hanîfe’den övgü ile bahsetmesi bu düşünceyi çürütür.[27


[24] İbn Hacer, Tehzîbu’t-tehzîb, IV,229 (Müessesetü’r-risâle) (Yersiz ve Tarihsiz) (İbn Ma‘în’in bu ifadesinden kendi zamanına kadar yalanla itham edilmeği açık olarak görülmektedir. İbn Ma‘în’den sonra kizble ithâm edilmesi demekse Ebû Hanîfe’den en az bir asır sonra yaşamış kişilerin bunu yapmasını gerektirir ki bu da geçersiz bir cerh olur.)

[25] İbn Abdilberr, Câmi‘u beyâni’l-ilm, II,149

[26] İbn Abdillberr el-İntikâ’ fî fadâilü’l-eimmeti’l-fukahâ, 197 (Bu rivâyet de Ebû Hanîfe’nin İbn Ma‘în zamanına kadar zayıf kabul edilmediğine açık delil olmasının yanında imamı zayıf addetme konusunda mihne hâdisesinden sonra Mu‘tezile’nin etkisiyle Kûfeliler ve özellikle Hanefîlerin hedef olduğunu gösterir.)

[27] Muhaddislerin nazarında Ebû Hanîfe, I,218(özetle)İbn Ma‘în Târih’inde Yahyâ b. Sa‘îd el-Kattân’ın ‘’Biz yalan söylemeyiz, doğrusu Ebû Hanîfe’nin ictihadlarını öğrendik, onları güzel bulduk ve esas aldık.’’ dediğini nakletmektedir.(krş) İbn Ma‘în et-Târih, III,607


Allah (c.c) ebu Hanifeden razı olsun ona rahmet eylesin Amin !
 
E Çevrimdışı

es-saffat

Üyeliği İptal Edildi
Banned
acizane tavsiyem fıkıh ve hadis usulü okumadan ve alimlerin ihtilafının arka planını bilmeden alimleri "TAASSUPLA!" tenkidde bulunmamanız... aşağıdaki linki de okumanızı tavsiye ederim... sorduğum sorunun cevabı karşısında hanefi mezhebi ile şafii mezhebinin bu durumda hadisleri fıkh etmedeki tavrını öğrenirseniz aslında hanefi mezhebinin değil şafii mezhebinin daha çok ashabı rey gibi davrandığını görürsünüz... haşa ben şafii mezhebine filan ashabı rey demek bir zillet işine düşmem... ama sizin mantıkla bakıınca öyle görünür.. birbirimize dua edelim...

https://www.islam-tr.org/serbest-ku...yhulislami-forum-ibn-i-teymiyyeden-cevap.html


Fıkh ve hadis usulünü kimden okuduğunuzu bilmiyorum. Hanefilerden okuduysanız bu sözleri sarfetmeniz normaldir.

Ama biz bunları Ehli Hadisten okuduk. Zira ihtilafların temelinde "REY" mi var, "HADİS" mi var, hamdolsun bunlarıda iyi biliyoruz.

Zira senin kavrayamadığın şey şu. Ben Ebu Hanife'ye "Hadis sevmez" demedim. Ehli Hadisten değildir dedim.

Ebu Hanifeye Ashabı Rey demek zillet ise, Ahmed, Şafii, Malik, Buhari, Ebu Davud ve tüm ehli sünnet zillet içinde demektir. Bu ayrımı ümmet binlerdce yıldır yapmışken, buna zillet demek sizin onlara olan iftiranızdır.

Şafii'nin usulünün Ashabı reye yakın olduğunu söylemeye gelince, bu bir saçmalıktır. Er-risale'yi okuyan herkes fıkh usulünü görecektir.

Sana dipnot olarak bir güzellik yapayım. İbn Abdilberr'den Ashabul Hadis kim, Ashabı Rey kim göresin diye koyayım :

İbn Abdilberr dedi ki : Ashabı Hadis'in bayrağını Hicaz'da Şafii ve hocası Malik, Bağdatta Ahmed ve Ali, Kufe'de ise Süfyan yaşattı. Buhari ile bunlar pekişti.
Ashabı Rey'e gelince, bunların çoğu Irak ehlidir. Ebu Hanife, Ebu Yusuf, Muhammed bin Hasan eş-Şeybani ve Ebu Muti bunlardandır. Camiul Beyan

Şimdi dediğinin batıl ve boş olduğunu umarım anlamışsındır.
 
A Çevrimdışı

akilli55

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Ehli Hadis ne demek? Bir müctehid imamın ehli hadis kavramının içinde olduğunun tespiti nedir? Kriterler nelerdir?
 
E Çevrimdışı

es-saffat

Üyeliği İptal Edildi
Banned
Allah (c.c) ebu Hanifeden razı olsun ona rahmet eylesin Amin !

Allah şeyhe rahmet etsin.

Zira yapılan nakil uydurmadır. Nitekim ravilerden Muhammed el-azdi zayıftır ( Tarihi Bağdad cilt 2 sayfa 244 ve Hadiussaari sayfa 386 )

Ve el-Azdi'den İbn Main'e giden zincir kopuktur. Arada hiç bir ravi zikredilmemiştir. Munkatıdır.

Ve Hafız İbn Abdilberr'den el-Azdi'ye kadar olan zincirde kopuktur.

Yahya İbn Main'den gerçek Ebu Hanife rahimullah yorumu : "Onun hadisi yazılmaz." ( El-Kamil Fi Duafa er-Rical Cilt 7 Sayfa 2473, Tarihi Bağdad 450/13, el-Muntazam 137/8)

Ahmed bin Hanbel'in oğlu Abdullah dedi ki : Ebu Fadl bana dedi ki, Yahya bin Main dedi ki : " Ebu Hanife mürcie idi, ve o buna çağırırdı. Ve o hadiste birşey değildir. Ashabından Ebu Yusuf ise sikadır. ( Kitabus Sunne (İmam Ahmedin Oğlunun Kitabıdır) 402 )

İbn Ebi Şeybe dedi ki, Yine Yahya İbn Main'e Ebu Hanife'den soruldu dedi ki : " O kesinlikle hadiste zayıftı" ( el-Duafa el-Kebir 285/4, Meseleh el-İhticac bi eş-Şafii 59, Tarihi Bağdad 450/13)

İbn Hammad el-Mukri dedi ki : Yahya ibn Main'e Ebu Hanife hakkında soruldu. Dedi ki : " Ebu Hanife kaçtane hadise sahipki, onun hakkında bana soru soruyorsunuz?" (Tarihu Bağdad 445/13)

Bu yaptığım dört nakilinde zincirleri ceyyidtir. Zayıf veya uydurma olduğunu iddia edenlerede iddialarını ıspatlamalarını istiyorum.

Yine dediğim gibi, Ebu Hanife Ashabı Rey'den demek, "Hadis sevmez" demek değildir. Zaten onun hadiste zayıf olduğunu cerh-tadilde uzman herkes söylüyor. ( Örnek vermek gerekirse, Ali, Yahya, Ahmed ve oğlu, Buhari ve İbn Ebi Şeybe, İbn Ebi Hatim ve Babası, Ebu Zura ve Mervezi ve Muzeni, Nesai, İbn Hibban, Darekutni, Darimi, Ebu Davud)

Heralde sözlerimiz şimdi anlaşılmıştır.
 
A Çevrimdışı

akilli55

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Bahsettiğiz hususlar daha önce de konuşulmuş ve Forum yöneticileri cevabı o kişiye vermiştir. Aynısını alıntı yapacaktım fakat Alıntı yapmabölümü kapalı. Olduğu gibi forum yöneticisin cevabı buraya aktaracak olursak

GAZELI BIRAKTA OKU.... A. Yüce Allah'ın Tevhidi, Şer'î Tevessül ve Bid'at Tevessül


1. Ebû Hanîfe dedi ki:

"Bir kimsenin Yüce Allah'a ancak onu vesile kılarak ve ancak Yüce Allah'ın şu buyruğundan anlaşıldığı üzere emrolunmuş ve izin verilmiş surette dua etmesi gerekir:

"En güzel isimler Allah'ındır. O halde O'na bunlarla dua edin. Onun isimlerin de eğriliğe sapanları terkedin. Onlar yapmakta olduklarının cezasını çekecektir." (el-A'raf, 7/180) (ed-Durru'l-Muhtar maa Haşiyeti Reddi'I-Muhtar (VI, 396-397)

2. Ebû Hanîfe dedi ki:

"Dua eden kimsenin filânın hakkı için yahut peygamber lerinin ve rasûllerinin hakkı için Beyt-i Haram'ın ve Meş'ar-i Haram'ın hakkı için senden dilekte bulunuyor um demesi mekruhtur ." (Şerhu'l-Akîdeti't-Tahâviyye, s. 234; İthafu's-Saâdeti'l-Muttakîn, II, 285; Aliyyu'l-Kârî, Şerhû'l-Fıkhi'l Ekber, s. 198)

3. Ebû Hanîfe dedi ki:

"Herhangi bir kimsenin Allah'a ancak onu vesile ederek dua etmesi gerekir. Bir kimsenin senin Arşının izzet noktaları hakkı için yahutta mahlukatının hakkı için demesini mekruh görüyorum." (et-Tevessulu ve'l-Vesile, s. 82; Ayrıca bk. Şerhu'l-Fıkhi'l-Ekber, s. 198)

(İmam Ebû Hanîfe ile Muhammed b. el-Hasen dua eden bir kimsenin:

"Allah'ım senin Arşının izzet noktaları hakkı için senden diliyorum" demesini mekruh görmüşlerdir. Çünkü böyle bir duaya izin verildiğine dair bir nass bulunmama ktadır. Ebû Yûsuf ise sünnette bu konuda bir nassa vâkıf olduğundan ötürü böyle bir duaya cevaz vermekted ir. Vâkıf olduğu bu nassa göre Peygamber sallallah u aleyhi ve sellem şu duayı yaparmış:

"Allah'ım senden Arşının izzet noktalan ve kitabının rahmetini n son sınırlan hakkı için... diliyorum"... el-Binaye, IX, 382'de ve Nasbu'r-Raye, IV, 272'de belirtild iği gibi Beyhaki, Kitabu'd-Daavat el-Kebire'de rivayet etmiştir. Ancak bu hadisin senedinde tenkid edilmiş üç nokta vardır:

1. Davud b. Ebî Asım'ın İbn Mes'ud'dan hadis dinlememiş olduğu,

2. Abdu'l-Melik b. Cureyc hem tedlis yapan, hem mürsel rivayetle r nakleden birisidir .

3. Ömer b. Harun yalancılıkla itham edilmiş birisidir . Bundan dolayı İbnu'l-Cevzî, el-Binaye, IX, 382'de belirtild iği üzere: "Bu hadis hiç şüphesiz uydurmadır, senedi de gördüğün gibi boştur" demiştir. Bk. Tehzibu't-Tehzib, III, 189, VI, 405, VII, 501 Takribu't-Tehzib, I, 520)


B. Yüce Allah'ın Sıfatları ve Cehmiye'ye Cevab



4. Ebû Hanîfe dedi ki:

"Yüce Allah yaratılmışların sıfatları ile nitelendi rilemez. Onun gazabı ve rızası kendisine ait ve nasıllığı tarafımızdan bilinemey en iki sıfattır. Ehl-i sünnet ve'l-cemaatin görüşü budur. O gazab da eder, razı da olur. Onun gazabı cezalandırması, rızası da sevap ve mükafatıdır denilemez . Biz onu kendi zatını nitelendi rdiği gibi nitelendi ririz. O Ehaddir (bir ve tektir), Sameddir (kimseye muhtaç olmayandır), doğurmamıştır, doğmamıştır ve onun eşi benzeri hiç kimse yoktur, o hayydır, kadîrdir, semîdir, basîrdir, alîmdir. Allah'ın eli onların eli üstündedir, fakat onun eli yarattıklarının eli gibi değildir, yüzü de yarattıklarının yüzü gibi değildir." (el-Fıkhu'l-Ebsat, s. 56)

5. Ebû Hanîfe dedi ki:

"Yüce Allah'ın Kur'ân-ı Kerim'de de belirttiği gibi eli, yüzü ve nefsi vardır. Yüce Allah'ın Kur'ân-ı Kerim'de söz konusu ettiği yüz, el ve nefis ona ait nasıllığı bizce bilinemey en sıfatlardır. Onun eli, kudreti ya da nimetidir denilmez. Çünkü o takdirde bu sıfatın iptali söz konusudur . Bu ise (sıfatların iptali) kaderiyye cilerin ve mutezile mensuplarının görüşüdür." (el-Fıkhu'l-Ekber, s. 302)

6. Ebû Hanîfe dedi ki:

"Herhangi bir kimsenin Allah'ın zatı hakkında (kendiliğinden) bir şeyler söylememesi gerekir. Aksine o Allah'ı kendi zatını nitelendi rdiği vasıflarla vasfeder. Kendi görüşünden hareketle onun hakkında hiçbir şey söylemez. Âlemlerin Rabbi olan Allah bundan pek yücedir, pek mübarektir." (Şerhu'l-Akideti't-Tahaviye, II, 427, Tahkik: Dr. et-Türki; Celâu'l-Ayneyn, s. 368)

7. Yüce Allah'ın "inmesi" hakkında kendisine soru sorulunca:

"O nasıllığı bizce bilinmeye n bir şekilde" diye cevap vermiştir.

(Akidetu's-Selef Eshabu'l-Hadis, s. 42, Daru's-Selefiye baskısı; Beyhaki, el-Esmau ve's-Sıfat, s. 456 -Bu rivayet hakkında el-Kevseri herhangi bir şey söylememiştir.-; Şerhu'l-Akideti't-Tahaviyye, s. 245, Tahric: el-Elbânî; el-Kari, Şerhu'l-Fıkhi'l-Ekber, s. 60)

(Sahabeden bir topluluk tarafından sahih senedler ile rivayet edilmiş ve mutevatir derecesin e yükselmiş hadiste şöyle buyurulma ktadır:

"Yüce Allah her gecenin son üçte biri kalınca dünya göğüne iner..."

İmam Ebû Hanîfe'ye Yüce Allah'ın bu "inişi" hakkında sorulmuştur.)
Kaynak: islami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler (İmam Ebû Hanîfe'nin Akidesi)https://www.islam-tr.org/akide-itikad/13092-imam-ebu-hanifenin-akidesi.html#post123211

8. Ebû Hanîfe dedi ki:

"Yüce Allah'a (eller) yukarı doğru (kaldırılarak) dua edilir. Aşağıdan dua edilmez. Çünkü aşağıda olmanın rububiyye t ve uluhiyyet in herhangi bir niteliği ile hiçbir ilgisi yoktur." (el-Fıkhu'l-Ebsat, s. 51)

9. Yine Ebu Hanife dedi ki:

"O gazab da eder, razı da olur. Onun gazabı cezalandırması, rızası da mükâfatlandırmasıdır denilemez ." (el-Fıkhu'l-Ebsat, s. 56, Kitabın muhakkiki el-Kevseri bu söz hakkında herhangi bir şey dememiştir.)

10. Ebû Hanife dedi ki:

"O mahlukatından hiçbir şeye benzemediği gibi mahlukatından hiçbir şey de ona benzemez. O ezelden beri isim ve sıfatlarına sahip olduğu gibi ebediyyen de böyledir." (el-Fıkhu'l-Ekber, s. 301)

11. Ebû Hanife dedi ki:

"Onun sıfatları yaratılmışların sıfatlarına benzemez. O bilir fakat onun bilmesi bizim bilmemiz gibi değildir. O muktedird ir fakat bizim kudretimi z gibi değil. O görür fakat bizim görmemiz gibi değil. O işitir fakat bizim işitmemiz gibi değil. O konuşur fakat bizim konuşmamız gibi değil." (el-Fıkhu'l-Ekber, s. 302 )

12. Ebû Hanife dedi ki:

"Yüce Allah asla yaratılmışların nitelikle riyle nitelendi rilmez." (el-Fıkhu'l-Ebsat, s. 56)

13. Ebû Hanife dedi ki:

"Allah'ı insanlara ait herhangi bir özellikle nitelendi ren bir kimse kâfir olur." (el-Akidetu't-Tahaviyye, Talik: el-Elbânî, s. 25)

14. Ebû Hanife dedi ki:

"Sıfatları zati ve fiili sıfatlar (olmak üzere iki türlü)'dır.

Zatî sıfatlar hayat, kudret, ilim, kelâm, semi', basar ve iradedir.

Fiilî sıfatlar ise yaratmak, rızıklandırmak, var etmek (inşâ), ibda (yoktan ve benzersiz modelsiz yaratmak), sun' ve buna benzer fiilî sıfatları vardır. O bütün isim ve sıfatlarına ezelden beri sahiptir ve ebediyyen böyle kalacaktır." (el-Fıkhu'i-Ekber, s. 301)

15. Ebû Hanife dedi ki:

"O fiiliyle ezelden beri faildir. Fiil onun ezelden beri bir sıfatıdır. Fail Yüce Allah'ın kendisidi r. Fiil ezelden beri o'nun sıfatıdır. Mef'ul (fiilden etkilener ek var olan) ise mahluktur . Yüce Allah'ın fiili ise mahluk değildir." (el-Fıkhu'l-Ekber, s. 301)

16. Ebû Hanife dedi ki:

"Ben Rabbimin gökte mi yoksa yerde mi olduğunu bilemiyor um diyen bir kimse kâfir olur. Aynı şekilde o Arşın üzerindedir amma Arş gökte midir yoksa yerde midir bilemiyor um diyen kimse de böyledir."

(el-Fıkhu'l-Ebsat, s. 46 Buna benzer ifadeleri Şeyhu'l-İslam İbn Teymiye, Mecmûu'l-Fetâvâ (V, 48)da, İbnu'l-Kayyim, İctimau'l-Cuyuşi'l-İslâmiyye (s. 139)da Zehebî, el-Uluvv (s. 101-102)de, İbn Kudame, el-Uluvv (s. 116)de, İbn Ebi'l-lzz, Şerhu't-Tahâviyye, (s. 301 )de nakletmişlerdir.)

17. Kendisine: İbadet ettiğin ilahın nerededir? diye soran kadına da şu cevabı vermiştir:

"Şüphesiz Yüce Allah yerde değil, göktedir. Bir adam kendisine:

Yüce Allah'ın:

"Ve o sizinle beraberdi r." (Hadid, 57/4) buyruğu hakkında ne dersin deyince ona şu cevabı vermiştir:

Bu senin yanında olmadığın kimseye:

Ben seninle beraberim diye bir mektub yazmana benzer." (el-Esmau ve's-Sıfat, s. 429)

18. Ebû Hanife dedi ki:

"Allah'ın eli onların ellerinin üzerindedir fakat onun eli mahlukatının eli gibi değildir." (el-Fıkhu'l-Ebsat, s. 56)

19. Ebû Hanife dedi ki:

"Şüphesiz Yüce Allah yerde değil, göktedir. Bir adam kendisine:

Peki Yüce Allah'ın:

"Ve o sizinle beraberdi r." (Hadid, 57/4) buyruğu hakkında ne dersin? deyince şu cevabı verdi:

"Bu senin yanında bulunmadığın bir kimseye:

Ben seninle beraberim diye mektup yazmana benzer." (el-Esmau ve's-Sıfat, II, 170)

20. Ebû Hanife dedi ki:

"O henüz Mûsâ aleyhisse lâm ile konuşmadan önce de (ezelden) mütekellim idi." (el-Fıkhu'l-Ekber, s. 302)

21. Ebû Hanife dedi ki:

"O kendine has kelâmıyla mütekellimdir. Kelâm onun ezelden beri bir sıfatıdır." (el-Fıkhu'l-Ekber, s. 301)

22. Ebû Hanife dedi ki:

"O konuşur fakat bizim konuşmamız gibi değil." (el-Fıkhu'l-Ekber, s. 302)

23. Ebû Hanife dedi ki:

"Mûsâ aleyhisse lâm Yüce Allah'ın kelâmını işitti. Nitekim Yüce Allah şöyle buyurmakt adır:

"Allah Mûsâ ile özel bir şekilde konuştu." (Nisa, 4/164)

Yüce Allah henüz Mûsâ aleyhisse lâm ile konuşmadan önce de (ezelden) mütekellim idi." (el-Fıkhu'l-Ekber, s. 302)

24. Ebû Hanife dedi ki:

"Kur'ân Allah'ın kelâmıdır. Mushaflar da yazılıdır, kalblerde ezberleni p bellenmiştir. Dillerde okunur, Peygamber sallallah u aleyhi ve selleme indirilmiştir." (el-Fıkhu'l-Ekber, s. 301)

25. Ebû Hanife dedi ki:

"Kur'ân yaratılmış (mahluk) değildir." (el-Fıkhu'l-Ekber, s. 301)

C. İmam Ebû Hanîfe'nin Kader ile İlgili Görüşleri

1. Bir adam İmam Ebû Hanîfe'ye gelerek onunla kader hususunda tartışmaya koyuldu. Ona şunları söyledi:

"Sen kader üzerinde düşünen kimsenin güneşin kendisine bakana benzediğini ve güneşe baktıkça şaşkınlığının da arttığını bilmiyor musun?" (Kalâidu Ukudi'l-lkyan, vr. 77 b)

2. İmam Ebû Hanîfe diyor ki:

"Yüce Allah, daha var olmalarından önce ezelden beri eşyayı biliyordu ." (el-Fıkhu'l-Ekber, s. 302, 303)

3. Ebû Hanife dedi ki:

"Yüce Allah var olmayanı var olmama halinde yok olarak bilir. Onu varedeceği takdirde nasıl olacağını da bilir. Yüce Allah var olanı varlığı halinde var olarak bilir. Onun nasıl yok olacağını da bilir." (el-Fıkhu'l-Ekber, s. 302-303)

4. İmam Ebû Hanîfe diyor ki:

"Onun kaderi Levh-i Mahfuzdadır." (el-Fıkhu'l-Ekber, s. 302)

5. Ebû Hanife dedi ki:

"Yüce Allah'ın kaleme yazmasını emrettiğini, kalemin: Neyi yazayım Rabbim dediğini, Yüce Allah'ın: "Kıyamet gününe kadar olacak olan her şeyi yaz" dediğini ikrar ve kabul ederiz. Çünkü Yüce Allah şöyle buyurmakt adır:

"İşledikleri her şeyde defterler dedir. Küçük büyük herşey satır satır yazılıdır." (Kamer, 54/52 53) (el-Vasiyye (şerhi ile) s. 21)

6. İmam Ebu Hanife dedi ki:

"Dünyada da ahirette de o dilemedikçe hiçbir şey olmaz." (el-Fıkhu'l-Ekber, s. 302)

7. İmam Ebû Hanîfe diyor ki:

"Yüce Allah eşyayı yokken var etti." (el-Fıkhu'l-Ekber, s. 302)

8. Ebû Hanife dedi ki:

"Allah varlıkları yaratmada n önce de hâlık (yaratıcı) idi." (el-Fıkhu'l-Ekber, s. 304)

9. Ebû Hanife dedi ki:

"Bizler kulun amelleriy le ikrar ve marifetiy le de mahluk olduğunu kabul ve ifade ederiz. Fail (işi yapan) fiilleriy le yaratılmış olduğuna göre fiillerin in de yaratılmış olması öncelikle söz konusudur ." (Vasiyye -şerhi ile- s. 14)

10. Ebû Hanife dedi ki:

"Kulların hareket ve sükûn türünden bütün fiilleri onların kesbi (kazanması)dır. Yüce Allah da onların yaratıcısıdır. Hepsi de onun meşieti (dilemesi), ilmi, kaza ve kaderi iledir." (el-Fıkhu'l-Ekber, s. 303)

11. İmam Ebû Hanîfe dedi ki:

"Kulların hareket ve sükûn (hareketsi zlik) gibi bütün fiilleri gerçek anlamıyla onların kesbleri (kazanımları)'dir. Yüce Allah da onların yaratıcısıdır. Hepsi onun meşieti (dilemesi), ilmi, kaza ve kaderi iledir. İtaatlerin tamamı da Allah'ın sevmesi, rızası, ilmi, meşieti, kaza ve kaderi ile ve onun emri ile vacibtir. Bütün masiyetle r de onun ilmi, kazası, takdiri ve meşieti ile olmakla birlikte; onları sevmesi, onlardan razı olması ve onları emretmesi yle değildir." (el-Fıkhu'l-Ekber, s. 303)

12. Ebû Hanife dedi ki:

"Yüce Allah insanları küfür ve imandan azade olarak yaratmıştır." (Doğrusu şöyle olmalıdır: "Yüce Allah insanları İslam fıtratı üzere yaratmıştır." Nitekim Ebû Hanîfe bunu bundan sonraki sözleriyle açıklayacaktır.)

Sonra onlara hitapta bulundu, onlara emirler verdi, yasaklar koydu. Kâfir olan kendi fiili, inkârı ve hakkı reddetmes i, Yüce Allah'ın da onu yardımsız bırakmasıyla kâfir olur. İman eden kimse de kendi fiiliyle, ikrarıyla Yüce Allah'ın tevfiki ve ona yardım etmesi ile iman eder." (el-Fıkhu'l-Ekber, s. 302-303)

13. Ebû Hanife dedi ki:

"Adem'in soyundan gelecek olanları sulbünden zerrecikl er şeklinde çıkardı. Onlara akıl verdi, onlara hitab etti. Onlara imanı emretti, küfrü yasakladı. Onlar da onun rububiyye tini kabul ettiler. Bu onların iman etmeleri demekti. İşte onlar bu fıtrat üzere doğarlar. Bundan sonra kâfir olanlar ise değiştirmiş ve değişiklik yapmış olurlar. İman edip tasdik edenler ise o ahid üzere sebat etmiş ve devam etmiş olur." (el-Fıkhu'l-Ekber, s. 302)

14. Ebû Hanife dedi ki:

"Eşyayı takdir edip onların hakkında hükmünü veren odur. Dünyada da, ahirette de onun meşîeti (iradesi), ilmi, kazası, kaderi ve Levh-i Mahfuzda yazması ile olmadıkça hiçbir şey olmaz." (el-Fıkhu'l-Ekber, s. 302)

15. Ebû Hanife dedi ki:

"Yarattıklarından hiçbir kimseyi kâfir olmaya ya da iman etmeye mecbur etmez. Onları şahıslar halinde yaratmıştır. İman ve küfür kulların fiilidir. Yüce Allah kâfir olanı küfür halinde kâfir olarak bilir. Bundan sonra iman edecek olursa onu mü'min olarak bilir ve onu sever. (Bütün bunlar sebebiyle de) ilminde herhangi bir değişiklik söz konusu olmaz." (el-Fıkhu'l-Ekber, s. 303)

D. İmam Ebû Hanîfe'nin İmâna Dair Görüşleri

1. Ebû Hanife dedi ki:

"İman ikrar ve tasdikten ibarettir ." (el-Fıkhu'l-Ekber, s. 304)

2. Ebû Hanife dedi ki:

"İman dil ile ikrar, kalb ile tasdiktir . Tek başına ikrar iman olmaz. (Vasiyet-şerhi ile-, s. 2)

Tahâvî de bunu Ebû Hanîfe'den ve onun arkadaşından nakletmiş bulunmakt adır. (el-Akidetu't-Tahaviyye -şerhi ile-, s. 360)

3. Ebû Hanife dedi ki:

"İman artmaz ve eksilmez." (Vasiyet -şerhi ile-, s. 3)

Derim ki: İmanın artıp eksilmeye ceğine dair görüşü ile imanın neye ad olduğu ve imanın kalb ile tasdik, dil ile ikrardan ibaret olup amelin imanın hakikati dışında olduğuna dair görüşü ile İmam Ebû Hanîfe'nin iman ile ilgili itikadî kanaati ile Malik, Şafiî, Ahmed, İshak, Buhârî ve diğer İslam önderlerinin bu husustaki itikadî kanaati birbirind en ayrılmaktadır. Ebû Hanîfe'nin görüşü doğru olmaktan uzaktır. Fakat her iki halde de o ecir almıştır. İbn Abdi'l-Berr ve İbn Ebi'l-İzz, Ebû Hanîfe'nin bu görüşünden döndüğünü hissettir en ifadeler nakletmişlerdir.

Doğrusunu en iyi bilen Allah'tır. (İbn Abdi'l-Berr, et-Temhid, IX, 247; Şerhu'l-Akideti't-Tahaviye, s. 395)

E. İmam Ebû Hanîfe'nin Ashab-ı Kiram'a Dair Görüşleri

1. İmam Ebû Hanîfe dedi ki:

"Rasûlullah sallallah u aleyhi ve sellem'in ashabından hiçbir kimseden hayırdan başkası ile söz etmeyiz. (el-Fıkhu'l-Ekber, s. 304)

2. İmam Ebû Hanîfe dedi ki:

"Rasûlullah sallallah u aleyhi ve sellem'in ashabından hiçbirisinden teberri edip uzaklaşmadığımız gibi kimilerin i dışarda tutarak, kimilerin i de veli bilmeyiz (hepsini veli biliriz.)" (el-Fıkhu'l-Ebsat, s. 40)

3. İmam Ebû Hanîfe dedi ki:

"Onlardan herhangi birisinin Rasûlullah ile birlikte geçirdiği bir an dahi, bizden herhangi bir kimsenin ne kadar uzun olursa olsun ömür boyu amelinden daha hayırlıdır." (el-Mekki, Menakıbu Ebî Hanife, s. 76)

4. İmam Ebû Hanîfe dedi ki:

"Peygamber imiz Muhammed sallallah u aleyhi ve sellem'den sonra bu ümmetin en faziletli sinin Ebu Bekir es-Sıddîk olduğunu, sonra Ömer, sonra Osman, sonra da Ali -Allah hepsinden razı olsun- olduğunu ikrar ve ifade ederiz." (Vasiyet -şerhi ile-, s. 14)

5. İmam Ebû Hanîfe dedi ki:

"Rasûlullah sallallah u aleyhi ve sellem'den sonra insanların en faziletli si Ebu Bekir, Ömer, Osman ve Ali'dir. Ayrıca Rasûlullah sallallah u aleyhi ve sellem'in bütün ashabı hakkında onları güzel bir şekilde anmaktan başka bir şey söylemeyiz." (en-Nuru'l-Lami', vr. 119 b'de ondan nakledild iği gibi.)

F. İmam Ebû Hanîfe'nin Kelâm ve Din Hususunda Tartışmaları Yasaklayışı

1. İmam Ebû Hanîfe dedi ki:

"Basra'da heva sahipleri pek çoktur. Oraya yirmi küsur defa girip çıktım. Kimi zaman orada bir sene, kimi zaman daha fazla veya daha az bir süre kaldım. O zamanlar kelâm ilminin ilimlerin en üstünü olduğunu zannediyo rdum." (el-Kürdi, Menakibu Ebî Hanife, s. 137)

2. İmam Ebû Hanîfe dedi ki:

"Kelâm ilmini tetkik eder dururdum. O kadar ki bu hususta parmakla gösterilecek seviyeye kadar ulaştım. Hammad b. Ebî Süleyman'ın halkasına yakın bir yerde oturuyord uk. Yanıma bir kadın gelerek dedi ki:

Bir adamın cariye bir hanımı olup onu sünnete uygun boşamak isterse kaç talak ile onu boşar. Ona ne söyleyeceğimi bilemedim . Kendisine Hammad'a gidip sormasını sonra da dönüp bana verdiği cevabı bildirmes ini söyledim. Kadın gidip Hammad'a sordu. Hammad dedi ki:

Kadını önce ay halinden temizlend ikten sonra ve onunla cima etmeden bir defa boşar. Sonra iki defa ay hali oluncaya kadar ona ilişmez. Kadın (son ay halinden temizleni p) gusletti mi başka bir koca ile evlenmesi helal olur. Kadın dönüp bana söylediğini bildirdi. Ben de kendi kendime:

Kelâm ilmine ihtiyacım yoktur, deyip ayakkabılarımı alarak Hammad'ın ders halkasına oturdum." (Târîhu Bağdad, XIII, 333)

3. İmam Ebû Hanîfe dedi ki:

"Allah Amr b. Ubeyd'e lanet etsin. Çünkü o insanlara hakkında söz söylemelerinin kendileri ne hiçbir fayda sağlamayacağı kelâma giden yolu açmıştır." (el-Herevî, Zemmu'l-Kelâm, s. 28-31)

Bir adam kendisine bir soru sorarak:

İnsanların arazlar ve cisimler hakkında sonradan ortaya koydukları söz ve açıklamalar (kelâm) hakkında ne dersin? dedi. Şunları söyledi:

"Bunlar felsefeci lerin görüşleridir. Sen rivayetle re ve selefin yoluna tabi ol. Sonradan ortaya çıkartılmış her bir şeyden uzak dur. Çünkü sonradan çıkartılanlar bid'attir." (el-Herevî, Zemmu'l-Kelâm, vr. 194 b)

4. Ebu Hanife'nin oğlu Hammad dedi ki:

"Bir gün babam -Allah'ın rahmeti üzerine olsun- yanıma geldi. Yanımda kelâm ile uğraşanlardan bir topluluk da vardı. O sırada bir husus hakkında yüksek sesle tartışıyorduk. Onun evde olduğunu farkedinc e yanına çıktım. Bana:

Ey Hammad yanında kimler var dedi. Ben:

Filan, filan ve filan diyerek yanımda bulunanla rın adını verdim. Peki neyi konuşuyorsunuz dedi. Ben:

Şu şu hususları konuşuyoruz dedim. Bana dedi ki:

Ey Hammad kelâmı bırak. (Hammad devamla) dedi ki:

Ben babamın işleri birbirine karıştırdığını hiç görmediğim gibi bir işi emredip sonra da o işi yasakladığını da görmemiştim. Bunun üzerine ona dedim ki:

Babacığım sen daha önce bana kelâm ile uğraşmayı emretmiyo r muydun? Şu cevabı verdi:

Evet, fakat evladım bugün ben sana kelâmla uğraşmayı yasaklıyorum. Niye? diye sordum şu cevabı verdi:

Evladım çeşitli kelâmî meseleler hakkında ihtilafa düştüğünü gördüğün bu kimseler bir görüş etrafında birleşmiş ve tek bir din üzere idiler. Nihayet şeytan onları birbirler inden uzaklaştırdı, aralarına düşmanlığı ve ayrılığı soktu, onlar da sonunda ayrılığa düştüler..." (el-Mekkî, Menakibu Ebî Hanîfe, s. 183-184)

5. Ebu Hanîfe, Ebû Yusuf'a dedi ki:

"Dinin esasları ile ilgili avama kelâm esaslarına göre sakın konuşmayasın. Çünkü onlar seni taklid eden bir toplulukt ur. O takdirde onlar da kelâmla uğraşırlar." (el-Mekkî, Menakibu Ebî Hanîfe, s. 373)

İşte Ebû Hanife'nin bu sözleri onun dinin esasları ile ilgili meseleler e dair akîdesini, kelâma ve kelâmcılara karşı tavır ve tutumunu açıkça ortaya koymaktadır.

KAYNAK : https://www.islam-tr.org/namaz/1724...islere-dayanmadigi-iddialarina-reddiye-5.html

 
Üst Ana Sayfa Alt