Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü İftitah Tekbirindeki Lafzatullah'ın Lam 'ı Ne Kadar Uzatılmalıdır?

E Çevrimdışı

erczz

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Esselamu aleykum.

Niyet eder etmez tekbir almaya çalışıyorum ama çok vesvese ediyorum. Niyet edip şöyle konuşmadan yemek yemeden gene ayaktayken birazcık sonra tekbir getiremez miyiz? Hem niyeti hem tekbiri toparlamak çok zor. Ve abi sen niyeti tayin ediyor musun? Bana Müslümanlar öyle yapmadıklarını söylüyorlar ama niye 4 mezhep tayin edilmeli diyor. Ayrıca iftitah tekbirinde lafzatullah ın lamının biraz uzatılmazsa sahih olmayacağı söylenmiş. En az ne kadar uzatmalıyız? Üzerinde asar var ama niye ezan okurken çooook uzatıp okuyolar. Hangi med kuralına giriyor ki? Onu uzatırkende vesvese yaşıyorum. Allah için cevap verirsen çok sevinirim.
 
Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Âleykum selam we rahmetullah;

اللهِ Lafza-i celâlin ikinci “lâm”mı medd-i tabiî (Bir elif miktarı) kadar (ALLah - ALLLah) uzatmak gerekir, hükmü vâcibdir. Bu hususta mezheblerin görüş birliği vardır.
Lafza-i celâlin sonundaki “he” harfi mutlak olarak telâffuz edilmelidir. “H” siz olarak “Alla ekber” diyen kişinin tekbiri sahîh olmaz. Bu hususta ittifak vardır. Ama lafza-i celâlin sonundaki “h”yı uzatarak bir “vav” harfinin meydana gelmesi hâlinde alınan tekbir, Hanefi ve Mâlikîlere göre sahih olur. Şafiî ve Hanbelîlerse buna muhalefet etmişlerdir.


Şâfiîler derler ki: Namaz kılan kişi eğer avam tabakasından sa bu, onun için afvedilecek bir hatadır. Eğer avamdan değilse bu onun için afvedilecek bir hata olmaz. Bunu yaptığı takdirde tekbiri bâtıl olur.

Hanbelîler derler ki: Bu şekilde telâffuz ederek tekbir alan kişinin, her halükârda mutlak olarak tekbiri bâtıl olur.

Lafza-i celâl ile “ekber” kelimesinin arasına bir sessizlik fasılası konmamalıdır. Şöyle ki: “Allah” deyip sustuktan bir muddet sonra “ekber” kelimesini telâffuz eden kişinin aradaki susuşu, örfe göre uzun sürmüşse bütün mezheblerin İttifakına göre tekbire zararı olur. Susması kısa sürmüşse bir zararı olmaz.
Mâlikîler kısa susmanın ölçüsünü örfün takdirine bırakmışlardır.
Şâfiîlere gelince bunlar, derler ki: Kısa susma süresi, kişinin soluk almak için durakladığı süredir. Veya kekeleyen kişinin kelimeyi düzgün çıkarmak için beklediği süredir.
Hanefî ve Hanbelîlere gelince bunlar derler ki: Aradaki susma süresi kişinin az da olsa konuşabileceği bir zaman kadarsa bu, tekbir için sakıncalı olur.


“Allah” lafza-i celâli ile “ekber” kelimesi arasına az olsun çok olsun bir harfle de olsa fasıla konmamalıdır. Meselâ bir kişi, “Allahu'l-Ekber” diyecek olursa tekbiri sahîh olmaz. Bu hükümde Hanbelî ve Mâlikîler ittifak etmişlerdir. Hanefîlere gelince bunlar, “Allah” lafza-i celâli ile “ekber” kelimesi arasına lâm-ı tarifin fasıla olarak konulmasını câiz görmüşlerdir. “Allahu'l-ekber” veya “Allahu'l-Kebir” diyerek iftitah tekbirini alan kişinin tekbiri sahîh olur. Aynı şekilde “Allahu kebir” diyenin de tekbiri sahih olur.
Şâfiîlere gelince; bilindiği gibi bunlar lafza-i celâl ile “ekber” kelimesi arasına Allah'ın sıfatlarından bazılarının, iki kelimeyi geçmemek kaydıyla, fasıla olarak konulmasını caiz görmüşlerdir. Meselâ “Allahu'r-Rahmanu'r-Rahîmu ekber” diyen kişinin tekbiri sahîh olur. Nitekim bu husus, Şafiî mezhebinde daha önce açıklanmıştı.


***

Dik Çizgi = Âsar :
Asar-65px50.gif
Ceker-65px50.gif

Harfin üzerine (Âsar) veya altına (Çeker) gelen dik çizgi harfi bir elif * miktarı uzatır. Harfin üzerindeki dik çizgi kalın okunan harfleri a sesiyle, ince okunan harfleriyse a ile e arasında bir sesle uzatarak okutur. Dik çizgi uzatmasından sonra gelen harekesiz vav (و) ile harekesiz ya (ى) okunmaz, atlanır.


DikCizgi01v1.gif

bihī
DikCizgi02v1.gif

ādeme
DikCizgi03v1.gif

tāhā
DikCizgi04v1.gif

zālike
DikCizgi05v1.gif

āmene
DikCizgi06v1.gif

lākin
DikCizgi07v1.gif

hāzihī
DikCizgi08v1.gif

kezālike
DikCizgi09v1.gif

lākinne
DikCizgi10v1.gif

suleymānu
DikCizgi11v1.gif

hedā
DikCizgi12v1.gif

necātûn
DikCizgi13v1.gif

salātûn
DikCizgi14v1.gif

zekātûn
DikCizgi15v1.gif

ibrāhīme


Bir Elif Miktarı:
Parmak kaldırana kadar (indirme yok) veya ağzımızdan bir elif miktarı çıkana kadar geçen süredir veya Bir hareke uzunluğunun iki katı (Misal: ha –> haa) kadardır.

 
E Çevrimdışı

erczz

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Teşekkür ederim abi, ben önüme gelen her soruyu sormuyorum inan ki. Yalnızca şimdiki müslümanlar tağutu reddettim oy şirktir diyor fıkıh kısmıyla ilgilenmiyorlar resmen. Kendim okuyorum kendim araştırıyorum ama muhakkakki muallimsiz olmuyor , Allah razı olsun .
 
Üst Ana Sayfa Alt