Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü İmam Muhammed'in, Kitabu'l Asar ve Asl İsimli Eserleri Hakkında Bilgi Verir misiniz?

M Çevrimdışı

mübahis

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Esselamu aleykum we rahmetullah.
İmam Muhammed'in(r.aleyh) "kitab ul-asar" isimli hadis kitabı hakkında bilgi verirmisiniz? İçinde zayıf ve uydurma hadisler varmıdır? Varsa ne orandadır? Kaç rivayet barındırır? Bu eserin şerhleri nelerdir?

Not: Dalgınlıkla başlığı "Ebu Yusuf" diye açmışım. Düzletmenizi rica ediyorum
 
Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Âleykum selam we rahmetullahi we berakatuh kardeşim;

İmam Muhammed ve eseri el Âsâr

Muhammed b. Hasan eş-Şeybânî'nin (189/805) Hanefi fıkhında delil olarak kullanılan ahkâm hadislerini topladığı eseri.

Fıkıhta olduğu gibi hadiste de imam kabul edilen Muhammed b. Hasan eş-Şeybanî bu eserinde hocası Ebû Hanîfe'den rivayet ettiği merfû, mevkuf ve mursel hadisleri fıkıh bablarına göre tasnif etmiştir. Ebû Hanîfe dışında yirmi kadar hocadan aldığı bazı rivayetlere de kitabında yer, vermiştir. Daha önceleri fıkıh kitabları içinde bulunan bu hadisleri mustakil bir eserde toplaması İmam Muhammed'in tenkide uğramasına sebeb olmuştur. Şeybânî rivayetleri kaydettikten sonra çok defa; “Muhammed dedi ki biz bu görüşü benimsemekteyiz; zaten bu, Ebû Hanîfe’nin görüşüdür” diyerek veya varsa itirazlarını ve benimsediği görüşü delilleriyle zikrederek kendi fıkhî kanaatlerini ortaya koymaktadır. el-Âsâr bu muhtevasıyla klasik hadis kitablarından ayrılmakta, tartışmalı bir fıkıh kitabı görünümü kazanmaktadır.

Yazma nushalarının hemen bütün dünya kutubhanelerinde bulunması el-Âsâr'ın bilhassa Hanefî muhitlerde gördüğü ilginin bir delilidir. İstanbul'da Beyazıt Devlet, Millet, Suleymaniye, Selim Ağa, Köprülü ve daha birçok kutubhanede muhtelif yazma nushaları mevcuddur. Ebu'l-Hasenât Abdulhay el-Leknevi’nin kısa bir takdimi ile 152 sayfa olarak Leknev'de baskı usulüyle tabedilmiştir. Daha sonra Lahor'da basılmıştır. Fihristleri dışında 640 sayfa tutan I. cildinin yeni bir baskısı Ebu'l-Vefa el-Efgânî tarafından Pakistan'da gerçekleştirilmiştir.

el-Âsar'a bilhassa Hindistan âlimleri tarafından tâlik ve şerhler yazılmıştır. Bunlar arasında, Abdblbârî b. Abdblvehhâb el-Ensârînin et-Tâliku'l-muhtâr 'alâ Kitâbi'l-Âsâr'ı, Abdulazîz b. Abdurreşîd'in Feyzu's-settâr fî şerhi Kitâbi'l-Asar'ı ve Mehdî Hasan el-Şahcihanpûri’nin Kalâ'idu'l-ezhâr şerhu Kitâbi'l-Âsâr'ı anılmaya değer çalışmalardır. Ayrıca İbn Hacer el-Askalâni’nin el-îsâr bi mârifeti ruvâti'ı-Âsâr'ını zikretmek gerekir. Keşfu'z-zunûn'da Tahâvî'nin el-Âsâr'a şerh yazmış olduğuna dair bir kayıt varsa da bu şerhi tesbit etmek mümkün olmamıştır.


28596

28597

Asl.jpg


İmam Muhammed’in Kitabu’l-Asar’ı ve rivayetlerinin Kutub-i Sitte ile karşılaştırılması
İndir:

https://katalog.marmara.edu.tr/veriler/yordambt/cokluortam/D/C/C/F/D/T0081277.pdf




******

İmam Muhammed ve eseri el Asl

Muhammed b. Hasan eş-Şeybanî’nin (ö.189) Zahiru’r-Rivaye diye bilinen ve Hanefî mezhebinin ana kaynaklarını oluşturan altı eserden biri.


İmam Muhammed’in ilk ve en hacimli eseri olup el-Mebsûṭ diye de bilinmektedir. Ebû Hanîfe’nin görüşlerinin esas alındığı eserde kendisinin ve Ebû Yûsuf’un ona katılmadıkları konulardaki farklı görüşlere de yer verilmiştir. İhtilâfın zikredilmediği hususlarda Ebû Hanîfe ve iki talebesinin aynı görüşte olduğu anlaşılır. Yer yer İbn Ebû Leylâ’nın ihtilâflarının da zikredildiği ve genelde fıkhî tâlîllerin pek bulunmadığı el-Aṣl’ı İmam Muhammed’den birçok talebesi rivayet etmiştir. Bu rivayetlerin en kuvvetlisi Ebû Süleyman el-Cûzcânî’ninkidir. Hâkim eş-Şehîd, el-Aṣl esas olmak üzere İmam Muhammed’in zâhiru’r-rivâye eserlerini el-Kâfî adıyla ihtisar etmiş, bu eser de Serahsî tarafından el-Mebsûṭ adıyla şerhedilmiştir.
Başta Abdulazîz el-Halvânî ve Ebû Bekir Hâherzâde olmak üzere bazı müteahhir Hanefî âlimlerinin el-Mebsûṭ adıyla telif ettikleri eserler de esasen el-Asl’ın birer şerhinden ibarettirler. Abdürrahîm b. Ebû İsâm el-Belhî tarafından da ihtisar edilen el-Asl’ın çeşitli kutubhanelerde birçok yazma nüshası mevcut olup ilk defa Dr. Şefik Şehâte tarafından Kahire’de (1954) ve Ebu’l-Vefâ el-Efgānî tarafından da Haydarâbâd’da bir cildi neşredilmiştir (Sezgin, I, 422, 934). Eserin tamamını ise daha sonra İdâretu’l-Kur’ân ve’l-ulûmi’l-İslâmiyye Karaçi’de beş cilt halinde neşretmiş olup ilk dört cildin edisyon kritiğini Ebu’l-Vefâ el-Efgānî, son cildi de Dr. Şefik Şehâte yapmıştır.

N. R. Aghnides, Serahsî’ye dayanarak el-Aṣl’ın esasen Ebû Yûsuf’un eseri olduğunu, ancak Şeybânî tarafından kompoze edildiğini söylüyorsa da bu yanlıştır. Serahsî’nin söz konusu yerde (el-Mebsûṭ, XXX, 129) kastettiği, el-Aṣl’ın bütünü olmayıp kendi eseri el-Mebsûṭ’un metni olan el-Kâfî’de “Kitâbu İhtilâfi Ebî Hanîfe ve İbn Ebî Leylâ” başlığıyla geçen kısımdır (ayrıca Serahsî, I, 3; M. Ebû Zehre, s. 209-210).





İmam Muhammed b. el-Hasen eş-Şeybânî'nin Kitâbu'l-Asl İsimli Eserinin Tanıtımı ve Fıkıh Usulü Açısından Tahlili


Muhammed Boynukalın Hocayla Kitabu'l-Asl ve Tahkik Faaliyeti Üzerine
İmam Muhammed b. el-Hasen eş-Şeybânî’nin “Kitâbü’l-Asl” İsimli Eserinin Tanıtımı ve Fıkıh Usulü Açısından Tahlili Dr. Mehmet BOYNUKALIN Ocak Yayıncılık, Eylül, 2009, 288 s. Kitap Tanıtım: Abdülkadir YILMAZ 140 Temmuz-Eylül 2010 RIHLE Kitabiyat Üretimin en önemli unsurlarından biri olan sermaye ihtiyacının karşılanması için oluşturulan sektörlerden biri de bankacılıktır. Bankaların faizli olanları yaklaşık dokuz asır evveline dayanırken faizsiz bankacılık İslam dünyasında 50, Türkiye’de ise 30 yıla yakın bir süredir hizmet vermektedir. Faizli bankalara alternatif olarak ortaya çıkan faizsiz/İslamî bankacılık sektörü, faizli bankalara nispetle oldukça yeni sayılsa bile, kuruluşundan bu yana üzerinden geçen yaklaşık yarım asırlık süreye rağmen faizsiz bankacılık işlemlerinin fıkhî yönü, İslam dünyasında ve özellikle de Türkiye’de henüz tam olarak açıklığa kavuşturulabilmiş değildir. Faizsiz bankacılığın siyasi, iktisadi ve tarihi yönü üzerine Türkçe olarak birçok çalışma yapılmış olmasına rağmen, konunun fıkhî yönünü ele alan çalışmalar hemen hemen yok gibidir. Dr. Servet BAYINDIR’ın doktora tezi olarak hazırladığı ve Rağbet Yayınları tarafından 2005 yılında basılan “İslam Hukuku Penceresinden Faizsiz Bankacılık” isimli eser, faizsiz bankacılık işlemlerinin ana hatlarıyla tespiti ve bunların fıkhî açıdan değerlendirilmesine ağırlık veren ilk Türkçe eser olarak kabul edilebilir. Bayındır bu eserinde faizsiz bankacılık işlemlerini, bu işlemlerin klasik fıkıhtaki ıstılahî karşılıklarını da vererek, bu konulara az çok vakıf olan herkesin ren İmam Muhammed b. el-Hasen eşŞeybânî’nin“Kitâbu’l-Asl” İsimli Eserinin Tanıtımı ve Fıkıh Usulü Açısından Tahlili isimli bir çalışmayı 2009 Eylül’ünde yayınlamıştır. Yazar kitabının çalışma plânını şöyle anlatıyor: “Çalışmamız giriş ve iki bölümden oluşmaktadır. Girişte konunun mahiyeti, önemi, kaynakları ve Şeybânî’nin kısa bir biyografisi yer almaktadır. Birinci bölümde “el-Asl”ın fıkıh tarihindeki yeri, etkisi, orijinalliği, otantikliği, telifinde takib edilen yöntem ve üslûp, ne kadarının günümüze ulaştığı ve el yazmalarının tanıtımı ele alınmıştır. İkinci bölümde “el-Asl”da içkin olan fıkıh usûlü düşüncesi ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır.” “el-Asl” tahkikinin mukaddimesinden ibaret olan Boynukalın hocanın bu eseri, (Boynukalın, s. 150) “el-Asl” üzerine şu ana kadar yapılan en önemli etüttür. “el-Asl”ın mahiyeti hakkında içerdiği çok önemli analizlerin yanında, bir bölümü de bu temel fıkıh kaynağını usul ilmi açısından inceleyen eser, ileride bu alanda yapılacak çalışmalara da büyük oranda kaynaklık ve rehberlik edecektir. Ortaya koyduğu bu mühim eserden ve “el-Asl”a yaptığı tahkikten dolayı ilim ve ilim ehli adına “Mehmet Boynukalın” hocaya teşekkürü bir borç telâkki ediyor ve taliplilerinin, “el-Asl”ın orijinal neşrini sabırsızlıkla beklediklerini buradan kendisine duyurmak istiyoruz.


28600


28599


İmam Muhammed b. el-Hasen eş-Şeybani Kitabu'l Asl
İndir:

 
Üst Ana Sayfa Alt