İSLAMA GÖRE OYUNCAK, ÇİZGİ FİLM, ANİMASYON vb. HÜKMÜ
İslam fıkhına göre evet resim (tasvir) çizmek, asmak vs men edilmiştir. Aynı şekilde insan, hayvan heykelleri yapmak ve bulundurmakta daha şiddetli şekilde yasaklanmıştır.
Fakat buna rağmen bu tarz heykelleri daha minyatür ve sevimli hale getirilerek "oyuncak" adı altında evde bulundurulmasına, ebeveynin çocuklarına bunları alarak oynamasında bir beis görülmemiştir.
Fukaha, çocuklar için yapılan insan ve hayvan şeklindeki oyuncaklara cevaz vermişlerdir. İmam Kurtubî şöyle der:
"Heykel, mücessem insan ve hayvan figürlerinin haram kılınmasından bir istisna vardır. O da çocukların oynadığı oyuncaklardır. Çünkü bu konuda Âîşe'den rivayet edilen şu hadis-i şerif vardır:
Âişe Validemiz (r. anha) anlatıyor :
Peygamber (s.a.v.) Efendimiz ya Tebuk seferinden ya da Hayber savaşından döndüğünde Âişe'nin odasına girdi. Odadaki raf üzerindeki perdeyi rüzgâr kaldırınca arakasında Âişe'ye ait oyuncak bebeklerin bulunduğu göründü.
Bunun üzerine Peygamber (s.a.v.) Efendimiz sordu : — Bunlar nedir ya Âişe!?
— Kızlarımdır, diye cevab verdi.
Peygamber oyuncaklar arasında bir de iki kanatlı bir at oyuncak gördü.
— Oyuncaklar arasında gördüğüm şu nedir, diye sordu.
Âişe (r.anha) : At'tır, diye cevab verdi.
— Ya şu iki tarafında olanlar nedir?
— Kanatlarıdır.
— İki kanadı olan bir at öyle mi? diyerek hayretini belirtmek istedi.
Bunun üzerine Âişe (r.anha) : Suleyman Peygamberin kanatlı hayli atlarının bulunduğunu duymadınız mı? deyince, Peygamber (s.a.v.) dişleri görünecek şekilde güldü.
(Ebû Dâvud; Edeb 54 - Nesâî: )
(Buhârî, Edeb 81 Muslim, Fedailu's-Sahabe 81; (2440); Ebu Davud, Edeb 62, (4931, 4932)
Bu hadisler, kız çocuklarının bebeklerle oynamasının caiz olduğuna delil kılınmıştır. Her çeşit put yasağından, bebekler istisna edilmiştir. Cumhurun görüşü budur.
Kızlar için bebek ve benzeri oyuncakların satın alınması "küçüklüklerinden itibaren onların ev işlerine ve çocuk bakımına alıştırılmaları için" tecviz edilmiştir.
İslam uleması, oyuncakların terbiyevi yönüne, Batılı terbiyecilerden çok önce dikkat çekmiş olmaktadırlar. Ancak şunu da belirtelim:
Cumhurun tecvizine rağmen bazı (azınlık) fakihler bu ruhsatın mensuh olduğunu, dolayısıyla bebek ittihazının caiz olmadığını söylemiştir.
Çocuğun oyun için kullandığı oyuncak çocuğun oyun oynadığı sürece oyuncak adını aldığından câizdir.
Fakat biblo, (minyatür de olsa put) heykel vs. türdeki minik Hubel'leri eve sokmak câiz değildir. Çocuğun oynadığı bebek dahi olsa; oyun olarak oynanmayıp da aksine süs, motif veya her hangi bir sebeble evde bulundurulması kesinlikle caiz değildir.
Evde oyun oynayacak çocuğun, oyun oynadıktan sonra oyuncaklarını toplayıp kaldırması, oyun oynarken kapalı bir kutu-torbadan çıkarıp oynaması; oyun çağı geçtikten sonra o oyuncağı ya evden çıkartıp ihtiyacı olan bir çocuğa, veya kapalı bir yerde saklamalıdır.
Muslumanların bu tür oyuncakların, sadece oyuncağa verilen ruhsatıyeti istismar ederek evde (açık olarak) yüksek yerlere koymaları , asmaları da saygıya gireceğinden câiz değildir.
İbn Abbas (r.anhuma) den: "Ebu Talha'nın Rasulullah (s.a.v.)'den dinlediği şu hadisi ben de ondan dinledim: "Melekler, içinde köpek ve heykel (put) olan eve girmezler"
(Nevevî, Muslim Şerhi, Xll, 84).
İslami içerikli çizgi film, animasyonlar vb. gibi güncel teknolojik gelişmeleri (oyuncağı hareket ettirip belli konu içeriğiyle çizgi film halinde sunulması) film aynı oyuncak gibi düşünüp hatta oyuncaktan daha olumlu, verimli kullanmanın mümkün olabilirliği söz konusu olduğundan; Muslumanların çocuklarına bu tür çizgi filmlerin; tesettur ve edebe riayet edilerek eğlence olmasından başka , haber, dini bilgiler, ahlak kuralları, beynini pratik kullanabilme vb. gibi daha pek çok önemli sayılabilecek, hatta pek çok ebeveynin çocuğuna öğretemeyeceği şekilde güzellikte verilebileceği bir hakikattir. Bu yayınların olumlu etkileri ise tesbitler ile de ortadadır.
Yani bunların hazırlanmasından, evde çocuğa yayınlanmasına kadar; niyet, Allah gibi yaratmada (tasvir çizenler gibi) küstahlık taslamak yerine, aksine her türlü putun yasak olmasına rağmen oyuncağa izin veren Rasulullah'ın anlayışı - niyeti gibi yaklaşarak icazetinda bir beis görmüyorum.
Çizgi film ve büyükler için film bu maksatlarla, yani senaryosunun konusu, niyeti ve öğretip tanıtıcılığı ile birlikte; film veya çizgi filmde gösterilen (ismi geçeni canlandırır olan) taklid eden oyuncuların ister çizgi, ister artis-aktör olsun; fitneye sebeb olmaması kesinlikle Peygamberler ve Peygamber efendimizi, Hulefa-i Raşidini (4 halifeleri) hatta ashabı da (stv gibi! meleklerin gösterilmemesini yazmıyorum bile) göstermemelidir, gözükmemelidir.
İslami hassasiyete sahip muslumanların, ister kendi izleyip izlettirecekleri (yapacakları film-çizgi film) ; istersek çoluk çocuğuna izletirreceği veya çocukların izlemesi için yapacağı (isterse ticari amaçlı olsun) vebalini düşünerek bunlardan haramiyet konularından uzaklaşarak , İslama ve muslumana yakışır ve faydalı olacak şekilde hareket etmelidir.
Böyle olursa da caiz olacağına (hatta ecir de alabileceğine) inanıyorum . (Allahu alem)
Namaz Öğreniyorum
Habil ile Kabil
Hay
Son Peygamber : Muhammed (s.a.v.)
Musab bin Umeyr
İlgili Konu :
Müzikli İslami Film İzlemek Câiz midir?
salah-ad-din;187921' Alıntı:resulallah(salat ve selam olsun)'tan bize ulaşan sahih hadislere göre canlı tasvirleri ve suretler çizmek caiz değil
fotoğraf veya film kaydı almak ise içeriği islami kaideler uymak kaydı ile caiz(Allahualem)- ki bu konuda abdulmuizz axinin hazırlamış olduğu bir çalışma forumda mevcut.
benim kafama takılan ise, çizgi filmlerin veya animasyonların hazırlanmasının, yayınlanmasının, izlenmesinin ve izlettirmesinin hükmünün ne yönde olduğu. acaba bu konuda muasır alimlerin vermiş olduğu fetvalar var mı? yok ise hocalarımızın bu konudaki içtihadları nasıldır acaba?
Şüphesiz Allah(cc) hüküm verenlerin en hayırlısıdır.
Fakat buna rağmen bu tarz heykelleri daha minyatür ve sevimli hale getirilerek "oyuncak" adı altında evde bulundurulmasına, ebeveynin çocuklarına bunları alarak oynamasında bir beis görülmemiştir.
Fukaha, çocuklar için yapılan insan ve hayvan şeklindeki oyuncaklara cevaz vermişlerdir. İmam Kurtubî şöyle der:
"Heykel, mücessem insan ve hayvan figürlerinin haram kılınmasından bir istisna vardır. O da çocukların oynadığı oyuncaklardır. Çünkü bu konuda Âîşe'den rivayet edilen şu hadis-i şerif vardır:
Âişe Validemiz (r. anha) anlatıyor :
Peygamber (s.a.v.) Efendimiz ya Tebuk seferinden ya da Hayber savaşından döndüğünde Âişe'nin odasına girdi. Odadaki raf üzerindeki perdeyi rüzgâr kaldırınca arakasında Âişe'ye ait oyuncak bebeklerin bulunduğu göründü.
Bunun üzerine Peygamber (s.a.v.) Efendimiz sordu : — Bunlar nedir ya Âişe!?
— Kızlarımdır, diye cevab verdi.
Peygamber oyuncaklar arasında bir de iki kanatlı bir at oyuncak gördü.
— Oyuncaklar arasında gördüğüm şu nedir, diye sordu.
Âişe (r.anha) : At'tır, diye cevab verdi.
— Ya şu iki tarafında olanlar nedir?
— Kanatlarıdır.
— İki kanadı olan bir at öyle mi? diyerek hayretini belirtmek istedi.
Bunun üzerine Âişe (r.anha) : Suleyman Peygamberin kanatlı hayli atlarının bulunduğunu duymadınız mı? deyince, Peygamber (s.a.v.) dişleri görünecek şekilde güldü.
(Ebû Dâvud; Edeb 54 - Nesâî: )
ـ5339 ـ1ـ عن عائشة رَضِيَ اللّهُ عَنْها قالت: ] كُنْتُ ألْعَبُ بِالْبَنَاتِ عِنْدَ رَسُولِ اللّهِ # وَكُنَّ يَأتِينَنِي صَواحِبِي فَيَنْقَمِعْنَ مِنْ رَسُولِ اللّهِ #. وَكانَ يُسَرِّبُهُن إليّ فَيَلْعَبْنَ مَعِي
[ أخرجه الشيخان وأبو داود.» اِنْقِمَاعُ « استتار والتغيب.و» يُسَرِّبُهن «: أي يبعثهن ويرسلهن إلي
1. (5339)- Aişe (radıyallahu anhâ) anlatıyor: "Rasulullah (s.a.v.)'ın yanında bebeklerle oynardım. Arkadaşlarım (da oynamak için) yanıma gelirlerdi. Rasulullah (s.a.v.) (eve gelince, utanarak) saklanırlardı. Ama Aleyhissalâtu vesselâm onları tekrar bana gönderirdi. Beraber oynamaya devam ederdik." [ أخرجه الشيخان وأبو داود.» اِنْقِمَاعُ « استتار والتغيب.و» يُسَرِّبُهن «: أي يبعثهن ويرسلهن إلي
(Buhârî, Edeb 81 Muslim, Fedailu's-Sahabe 81; (2440); Ebu Davud, Edeb 62, (4931, 4932)
Bu hadisler, kız çocuklarının bebeklerle oynamasının caiz olduğuna delil kılınmıştır. Her çeşit put yasağından, bebekler istisna edilmiştir. Cumhurun görüşü budur.
Kızlar için bebek ve benzeri oyuncakların satın alınması "küçüklüklerinden itibaren onların ev işlerine ve çocuk bakımına alıştırılmaları için" tecviz edilmiştir.
İslam uleması, oyuncakların terbiyevi yönüne, Batılı terbiyecilerden çok önce dikkat çekmiş olmaktadırlar. Ancak şunu da belirtelim:
Cumhurun tecvizine rağmen bazı (azınlık) fakihler bu ruhsatın mensuh olduğunu, dolayısıyla bebek ittihazının caiz olmadığını söylemiştir.
Çocuğun oyun için kullandığı oyuncak çocuğun oyun oynadığı sürece oyuncak adını aldığından câizdir.
Fakat biblo, (minyatür de olsa put) heykel vs. türdeki minik Hubel'leri eve sokmak câiz değildir. Çocuğun oynadığı bebek dahi olsa; oyun olarak oynanmayıp da aksine süs, motif veya her hangi bir sebeble evde bulundurulması kesinlikle caiz değildir.
Evde oyun oynayacak çocuğun, oyun oynadıktan sonra oyuncaklarını toplayıp kaldırması, oyun oynarken kapalı bir kutu-torbadan çıkarıp oynaması; oyun çağı geçtikten sonra o oyuncağı ya evden çıkartıp ihtiyacı olan bir çocuğa, veya kapalı bir yerde saklamalıdır.
Muslumanların bu tür oyuncakların, sadece oyuncağa verilen ruhsatıyeti istismar ederek evde (açık olarak) yüksek yerlere koymaları , asmaları da saygıya gireceğinden câiz değildir.
İbn Abbas (r.anhuma) den: "Ebu Talha'nın Rasulullah (s.a.v.)'den dinlediği şu hadisi ben de ondan dinledim: "Melekler, içinde köpek ve heykel (put) olan eve girmezler"
(Nevevî, Muslim Şerhi, Xll, 84).
İslami içerikli çizgi film, animasyonlar vb. gibi güncel teknolojik gelişmeleri (oyuncağı hareket ettirip belli konu içeriğiyle çizgi film halinde sunulması) film aynı oyuncak gibi düşünüp hatta oyuncaktan daha olumlu, verimli kullanmanın mümkün olabilirliği söz konusu olduğundan; Muslumanların çocuklarına bu tür çizgi filmlerin; tesettur ve edebe riayet edilerek eğlence olmasından başka , haber, dini bilgiler, ahlak kuralları, beynini pratik kullanabilme vb. gibi daha pek çok önemli sayılabilecek, hatta pek çok ebeveynin çocuğuna öğretemeyeceği şekilde güzellikte verilebileceği bir hakikattir. Bu yayınların olumlu etkileri ise tesbitler ile de ortadadır.
Yani bunların hazırlanmasından, evde çocuğa yayınlanmasına kadar; niyet, Allah gibi yaratmada (tasvir çizenler gibi) küstahlık taslamak yerine, aksine her türlü putun yasak olmasına rağmen oyuncağa izin veren Rasulullah'ın anlayışı - niyeti gibi yaklaşarak icazetinda bir beis görmüyorum.
Çizgi film ve büyükler için film bu maksatlarla, yani senaryosunun konusu, niyeti ve öğretip tanıtıcılığı ile birlikte; film veya çizgi filmde gösterilen (ismi geçeni canlandırır olan) taklid eden oyuncuların ister çizgi, ister artis-aktör olsun; fitneye sebeb olmaması kesinlikle Peygamberler ve Peygamber efendimizi, Hulefa-i Raşidini (4 halifeleri) hatta ashabı da (stv gibi! meleklerin gösterilmemesini yazmıyorum bile) göstermemelidir, gözükmemelidir.
İslami hassasiyete sahip muslumanların, ister kendi izleyip izlettirecekleri (yapacakları film-çizgi film) ; istersek çoluk çocuğuna izletirreceği veya çocukların izlemesi için yapacağı (isterse ticari amaçlı olsun) vebalini düşünerek bunlardan haramiyet konularından uzaklaşarak , İslama ve muslumana yakışır ve faydalı olacak şekilde hareket etmelidir.
Böyle olursa da caiz olacağına (hatta ecir de alabileceğine) inanıyorum . (Allahu alem)
Namaz Öğreniyorum
Habil ile Kabil
Hay
Son Peygamber : Muhammed (s.a.v.)
Musab bin Umeyr
İlgili Konu :
Müzikli İslami Film İzlemek Câiz midir?
Çözüldü - Müzikli İslami Film İzlemek Caiz midir?
Esselamu aleykum ve rahmetullah, Kardeşler hakkınızı helal edin belki çoktan cevaplandırılmış ama ben formda bulamadım. Sorum :Müzik içeren islami film veya çizgifilm izlemek caiz midir? Mesela ; Ve Allah sizden ve çalışmalarınızdan razı olsun. Selametle...
www.islam-tr.org