KADINLAR ICIN TESETTURUN SARTLARI
1- Ortu butun vucudu eller ve yuz dahil ortmelidir.
Cahiliye devrinde de kadinlar bas ortusu kullanirlardi. Fakat yalniz enselerine baglar veya arkalarina birakirlar, yakalari onden acilir ve gerdanlari oldugu gibi gorunur ziynetleri ortaya cikardi. (Kurtubi(7/230) Elmalili(5/3506))
Gunumuzde cagdaslik diye niteledikleri bu giyim sekli Nur suresi 31. ayeti ile yasaklanmistir. "Ortun de neyle ve nasil ortunursen ortun" diyen bazi zamane gafilleri ayetlere ve hadislere muhalefet etmektedirler.
2- Ortu; alttaki elbiseyi gosterecek kadar ince olmamalidir.
"Kalin, tenin rengini belli etmeyen elbiseyle avret yerlerinin ortulmesi gereklidir. Tenin rengini gosteren ince seyle vucudu ortmek caiz olmaz, tesettur de hasil olmaz, namaz da olmaz." (Sirazi Mezahib(3/170))
"Hafsa radiyallahu anha ince bir basortusu ile Aise radiyallahu anha’nin yanina girer. Aise r.a. bu ince ortuyu parcalar ve kalin bir basortusu verir. Sonra der ki; "Nur suresini bilmiyor musun? Basortusu teni ve saci gostermeyen ortudur." (Malik(libas 6) Miskat(4375) Ibni Sa'd(8/71-72) Beyhaki(2/235) Ibni Habib Gayetun Nihaye(s.213))
3- Ortunun kendisi bir ziynet olmamalidir.
Cazip renkli kumaslar kullanilmamalidir. Eger ustten ortulecek ortunun kendisi ziynet sayilabilecek renk ve gorunuste olursa ona hicab denilemez.
Ahzab suresi 33. ayetinde mealen; "Vakarla evinizde oturun. Onceki Cahiliye kadinlarinin kirila dokule, suslerini gostererek (teberruc) yuruyusleri gibi yurumeyin." buyruluyor.
Ayette gecen teberruc kelimesi; Zemahseri'ye gore; "Genelde; gizlenmesi gereken seyleri acmada caba sarf etme, ozelde ise; kadinlarin ziynetlerini ve guzelliklerini acip yabanci erkeklere gostermesidir" (Zemahseri Kessaf(2/9))
Imam Suyuti; "Kadinin endamli endamli yurumesi, basortusunu baglamadan basina atip kadinlarin tabii ve yapay guzelliklerini ve cekiciliklerini uygun olmayan yerlerde sergilemeleri, sus ve eylemleriyle kendilerinden yararlanma hakki olmayanlarin dikkatini ve ilgilerini cekmeleridir" der. (Suyuti Iklil(192))
Alusi der ki; "Bana gore zamanimizda mureffeh kadinlarin evlerinden cikarken ustluk olarak ortundukleri ortulerde yabanciya gosterilmemesi gereken ziynet kabilindendir. Cunku bunlar rengarenk cekici giysilerdir. Saniyorum erkeklerin karilarinin bu sekilde cikmalarina goz yummalari iman gayreti eksikliginden kaynaklaniyor. Butun bunlar Allah ve Rasulunun izin vermedigi seylerdir. " (Alusi Ruhul Meani(18/146) Bkz.: Fethul Bari(10/106) Cessas(7/172) Kurtubi(7/229) Fethul Beyan(7/274) Elbani Hicab(41) Ferra Meanil Kur'an(2/342) Ibni Kesir(3/283))
Ebu Uzeynetus Sadefi r.a.'den; "Kadinlarin serlisi (acilip sacilarak) teberruc yapanlardir. Onlar munafiktirlar. Bu yuzden kadinlarin cennete cok azi girer." (sahihtir; Beyhaki(7/82) Ibni Hacer el Isabe(7/9) Camius Sagir(4092,9180) Elbani sahihul Cami(1/3330) Feyzul Kadir(3/493) Tuhfetul Ahvezi(4/307) Muhlis El Asir(214/2) Hatib Tarih(3/358) Durru Mensur(5/197,6/602) Ibnu Katan Kitabun Nazar(s.177) Harbi Garibul Hadis(5/185) Ebu Nuaym(8/376) Elbani Sahiha(632) Kunuzul Hakaik(7996) Nesai(2/104) ibni Mes'ud r.a.'den benzeri rivayet edildi.)
Ibni Abbas r.a.'den; Rasulullah sallallahu aleyhi ve selem teberruc yapan (acilip sacilan) kadinlara lanet etti. (Nesai Sunenul Kubra(5/396) Ibni Adiy el Kamil(2/408) isnadi hasendir.)
4- Ortu, vucud hatlarini belli edecek ve fitneye sebep olacak kadar dar olmamalidir.
Zamanimizdaki mason mihrakli modacilarin "tesettur modasi" diye Muslumanlara yutturmaya calistiklari seylere dikkat etmelidir. Vallahi onlarin yaptiklarinin tesettur ile alakasi yoktur! Tesettur vecibesini tahrif ediyorlar! Hadisi serifte;
"Iki sinif insan vardir ki, onlar cehennem ehlidirler; Bunlardan biri ellerinde sigir kuyrugu gibi kamcilar olup insanlari dovecekler. Digeri; vucutlarini belli edecek elbise giyen, bu elbiselerle erkekleri meylettirmek icin kiritarak yuruyen, saclarini deve horgucu gibi baslarinda toplayan kadinlardir ki; bunlar cennete giremeyecek ve cok uzak mesafelerden bile hissedilen cennetin kokusunu dahi duyamayacaklardir." (Malik(Libas,7) Muslim(3/1680) Buhari(fiten,6) Tirmizi(2149) Ahmed(2/355) Deylemi(3783) Tac(4/333) Fethul Kebir(7286) Beyhaki(2/234) Suabul Iman(7801) Zubeydi ithaf(6/152) Kenz(45013) Ibni Hibban (16/500) Suyuti Tenvirul Havalik Serhu Muvattai Malik(3/103) Kayravani Muhtasari Mudevvene(s.210) Taberani Evsat(2/224) Darimi(isti'zan,15) Ibni Teymiye Mecmu(4/402) Ibnu Katan Kitabun Nazar(s177) Ibni Habib Gayet ve Nihaye(s.213))
"Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem Misir kumasindan dar bir elbiseyi kadinlara yasaklayinca; "O altini gosteren ince (seffaf) bir kumas degildir ki" dediklerinde buyurdu ki; "Bu kumas vucudun hatlarini belirtecek darliktadir" (Beyhaki(2/234) Hakim(4/187) Zehebi Telhis(4/187) Ebu Davud(2/385) Ahmed(5/205) Ibni Sa'd(8/184))
El-A’la Bin Ziyad der ki; “Kadinin elbisesine bakmaya devam etmek, kalpte sehvete sebep olur” (Ibni Ebi Seybe(3/409))
5- Ortuye guzel koku surulmemelidir.
Cunku guzel koku erkekleri igfal eder.Hadisi serifte buyruldu ki; "Herhangi bir kadin koku surunur de disari cikarsa ve erkekler de bu kokuyu duyarsa o kadin zina etmistir." (Muslim(salat,143) Ahmed(4/400) Hakim(2/396) Ebu Davud(4173) Tirmizi(2786) Nesai(8/153) Darimi(2649) Deylemi(6133) Beyhaki(3/133) Ibni Asakir(4/199))
Bu hadis kadinin suslu ve kokulu olarak cikmasinin, kocasinin yaninda cikmis olsa dahi haram oldugunu gosteriyor. Nitekim Ibni Dakik El Iyd diyor ki; "Suslu bir ortu icinde disari cikan da koku surunmus gibidir. Cunku bu da dikkati celp etmektedir. Hatta erkekleri tahrik eder."
Ebu Musa r.a. der ki; “Les kokusu benim icin yabanci kadinin surundugu kokuyu koklamamdan daha iyidir.” (Ibni Ebi Seybe(3/410))
Meymune Binti Sad r.a.'dan merfuan; "Kendi ailesinden baskasi icin suslenen gururlu kadin kiyamet gunu nursuz bir karanlikta olacaktir." (hasendir. Tirmizi(1167) Taberani(25/38) Ibni Ebi Asim Ahadu vel Mesani(6/209) Ibni Hayyat Tabakat(1/331) Ibni Hacer el Isabe(8/130) Ali Nasif Et Tac(3/597) Camius Sagir(8132) Cem'ul Fevaid(5789) Ibni Kesir Tefsir(3/297) Ibni Esir Nihaye(2/247) Kesful Hafa(2/406) isnadinda Musa Bin Ubeyde vardir ki, Ibni Sa’d onu suka saymis, Yahya Bin Main; “Onda beis yok, Salih birisi, lakin Abdullah Bin Dinar’dan munker hadisler rivayet etti” demistir. Yakub Bin Seybe de; “saduk, hadiste zayif” dedi. Cogunluk onu hadiste zayif saydi. Bkz.: Ibni Sa’d(1/408) Tarihu Ibni Main Bi Rivayetid Devri(3/60,247) Mizanul Itidal(6/551))
6- Ortu erkek elbisesi veya kafir elbisesine benzememelidir.
Mesela pantolon her iki benzeme cesidine de girer. "Rasulullah aleyhissalatu vesselam erkek elbisesi giyen ve erkekler benzemeye calisan kadinlara ve kadin elbisesi giyen ve kadinlara benzemeye calisan erkeklere lanet etti." (Buhari(libas,61) Ebu Davud(4098) Tirmizi(2784) Ibni Mace(nikah,22) Ahmed(1/254,330) Camius Sagir(7265) Darimi(2652) Tayalisi(s.349) Taberani(11/252) Tergib(2/104) Mecma(8/103) Taberani Evsat(4/212) Nevevi Minhac(14/164) Abdurrezzak(4/319) Ibni Ebi Seybe(5/319))
7- Evindeki ziynetlerini takinmis olarak disarida gostermemelidir.
Disari cikarken carsaf, koyu renk pardosu, eldiven gibi ortuler giyilerek eller, yuz, bilezikler, yuzuk gibi takilar ortulmelidir. Ahzab suresi 59. ayeti bunu gerekli kilar. Hadisi serifte buyrulur ki; "Herhangi bir kadin evinin disinda dis elbisesini (carsafini) cikarirsa Allah Azze ve Celle onun uzerinden hifzu himayesini kaldirir." (Ahmed(6/173) Beyhaki Suab(7774) Ebu Ya'la(12/460) Maksadu Ali(179) Mecmauz Zevaid(1/277) Taberani(23/314) Hakim(4/321) Ibni Mace(3750) Ebu Davud(4010) Ishak Bin Rahuye(3/915) Nuaym Bin Hammad Fiten(2/620) Hatib Muvaddah(1/357) Abdurrezzak(1/294))
8- Sohret ve gosteris elbisesinden sakinmalidir.
Bu erkek icin dahi gecerlidir. Hadisi serifte;"Kim dunyada sohret icin elbise giyerse Allah ona kiyamet gununde zillet elbisesi giydirir." Buyrulmustur. (Misbahuz Zucace(4/90) Ebu Davud(4029) Nesai Kubra(5/460) Ibni Ebi Seybe(5/205) Ma’mer Cami(11/80) Ahmed(2/139) Ebu Yala(10/62) Musnedi Ibnil Ca’d(1/315) Beyhaki Suab(6227) Dolabi Zurriyeti Tahire(s95) Tergib(3/19) Nevafihul Atire(2291) Mecma(5/141) Ibni Mace(3606) Hasendir.)
Diger bir hadiste de; "Sade giyinmek imandandir." (Ahmed Zuhd(29) Ibni Mace(4118) Taberani(1/246) Hakim(1/9) Beyhaki Suab(6173,6470,8135,8136) Ebu Davud(4161) Camius Sagir(1/106) Serahsi Kitabul Kesb(s.95) Deylemi(2200) Kudai(6/2) Elbani Sahiha(341) Tahavi Muskil(1/478) Humeydi(357) Ibni Esir Nihaye(1/110) Zemahseri Faik(1/90) ) Buyrulur.
Ibni Omer ve Ibni Mes'ud r.a.'dan rivayet edilen hadiste buyrulur ki; "Kadin ortulmesi gereken bir avrettir. Disari ciktiginda seytan bakislari ona cevirtir." (sahihtir. Tirmizi(1173) Deylemi(6713) Tac(3/596) Kenz(45158) Taberani(10/132) Mecmauz Zevaid(4/314) Kesful Hafa(2705) Beyhaki Suab(7819) Miskat(3109) Nasbur Raye (1/298) Ibni Hibban(Mevariduz Zaman(s103) Ibni Huzeyme(3/93) Iraki Mugni(1572) Elbani Sahihul Cami(6/14) Tergib Ve Terhib(2/269) Nevafih(1855) Ibnu Katan Kitabun Nazar(s137)) Buradaki "avret" lafzi mutlak olup kadinin sesini de kapsar. (El Harbi Ahkamulleti Tuhalif(s.114))
Ebu Hureyre radiyallahu anh; “Kadin tirnagina kadar avrettir” demistir. (Ibni Habib Gayetun Nihaye(s.216) Ibnu Katan Kitabun Nazar(s.139) Ahmed Bin Hanbel Ahkamun Nisa(s.30) Ibni Abdilberr Temhid(6/365))
Kadinin yabanci erkeklere sarki, turku soylemesinde yasak olduguna dair delil olmadigini soyleyen cahillere karsi bu hadis delil oldugu gibi asagidaki su hadis de delildir; "Namazda yanilan imami uyarmak icin; erkekler tesbih eder, kadinlar ise el cirpar." (Malik(Kasrus Salat,61) Buhari(1/99, 2/59) Muslim(Salat,102) Ahmed(5/332) Nesai(8/243) Ibni Mace(1416) Cem'ul Fevaid(1719) Gunye(s.115))
Abdulkadir Geylani r.a. der ki; "Namaz icin boyle olunca, siir, gazel, insan tabiatini costurmak icin asik masuk hallerini anlatan, sevginin inceliklerini dile getiren kotu nefsi olanlari dinlemeye ceken benzetmeler, dinleyeni heyecanlandiran ve kendisini harama kosturan seyleri dinlemek nasil caiz olur?. Hic kimse icin bunlari dinlemek caiz degildir. " (Gunyetut Talibin(s.115))
Ummu Atiye r.a.'dan; "Musibet uzerine ciglik atmamak, ancak mahremimiz olan erkeklerle konusmak, mahremimiz olmayanlarla konusmamak uzere Rasulullah sallallahu aleyhi ve selem bizden soz aldi.." (Taberani(25/168) Ahmed(5/85) Ibni Sa'd(8/144) Hakim(4/39) El Isabe(6/442) Kenz(45104))
Buraya kadar kadinlarin yabanci erkeklere nazik konusmasinin, sarki soylemesinin caiz olmadigi anlasildi. Ahzab suresi 32. ayetinde;
"… Eger takvaca hareket istiyorsaniz (yabanci erkeklerle) konusurken yumusak soylemeyin. Kalbinde maraz olan kimse kotu bir umide kapilmasin…" ve Nur suresi 31. ayetinde; "…Gizleyecekleri zinetleri bilinsin diye ayaklarini da vurmasinlar.." buyruluyor. Ulema bu ayetlerden kadinin sesinin avret oldugu hukmunu cikarmistir. (Bkz.abuni Revaiul Beyan(2/178) Cessas Ahkamul Kur'an(3/393) Alusi(18/146) Tarhut Tesrib(8/21))
Kaynak: Tevhid Aslanları
1- Ortu butun vucudu eller ve yuz dahil ortmelidir.
Cahiliye devrinde de kadinlar bas ortusu kullanirlardi. Fakat yalniz enselerine baglar veya arkalarina birakirlar, yakalari onden acilir ve gerdanlari oldugu gibi gorunur ziynetleri ortaya cikardi. (Kurtubi(7/230) Elmalili(5/3506))
Gunumuzde cagdaslik diye niteledikleri bu giyim sekli Nur suresi 31. ayeti ile yasaklanmistir. "Ortun de neyle ve nasil ortunursen ortun" diyen bazi zamane gafilleri ayetlere ve hadislere muhalefet etmektedirler.
2- Ortu; alttaki elbiseyi gosterecek kadar ince olmamalidir.
"Kalin, tenin rengini belli etmeyen elbiseyle avret yerlerinin ortulmesi gereklidir. Tenin rengini gosteren ince seyle vucudu ortmek caiz olmaz, tesettur de hasil olmaz, namaz da olmaz." (Sirazi Mezahib(3/170))
"Hafsa radiyallahu anha ince bir basortusu ile Aise radiyallahu anha’nin yanina girer. Aise r.a. bu ince ortuyu parcalar ve kalin bir basortusu verir. Sonra der ki; "Nur suresini bilmiyor musun? Basortusu teni ve saci gostermeyen ortudur." (Malik(libas 6) Miskat(4375) Ibni Sa'd(8/71-72) Beyhaki(2/235) Ibni Habib Gayetun Nihaye(s.213))
3- Ortunun kendisi bir ziynet olmamalidir.
Cazip renkli kumaslar kullanilmamalidir. Eger ustten ortulecek ortunun kendisi ziynet sayilabilecek renk ve gorunuste olursa ona hicab denilemez.
Ahzab suresi 33. ayetinde mealen; "Vakarla evinizde oturun. Onceki Cahiliye kadinlarinin kirila dokule, suslerini gostererek (teberruc) yuruyusleri gibi yurumeyin." buyruluyor.
Ayette gecen teberruc kelimesi; Zemahseri'ye gore; "Genelde; gizlenmesi gereken seyleri acmada caba sarf etme, ozelde ise; kadinlarin ziynetlerini ve guzelliklerini acip yabanci erkeklere gostermesidir" (Zemahseri Kessaf(2/9))
Imam Suyuti; "Kadinin endamli endamli yurumesi, basortusunu baglamadan basina atip kadinlarin tabii ve yapay guzelliklerini ve cekiciliklerini uygun olmayan yerlerde sergilemeleri, sus ve eylemleriyle kendilerinden yararlanma hakki olmayanlarin dikkatini ve ilgilerini cekmeleridir" der. (Suyuti Iklil(192))
Alusi der ki; "Bana gore zamanimizda mureffeh kadinlarin evlerinden cikarken ustluk olarak ortundukleri ortulerde yabanciya gosterilmemesi gereken ziynet kabilindendir. Cunku bunlar rengarenk cekici giysilerdir. Saniyorum erkeklerin karilarinin bu sekilde cikmalarina goz yummalari iman gayreti eksikliginden kaynaklaniyor. Butun bunlar Allah ve Rasulunun izin vermedigi seylerdir. " (Alusi Ruhul Meani(18/146) Bkz.: Fethul Bari(10/106) Cessas(7/172) Kurtubi(7/229) Fethul Beyan(7/274) Elbani Hicab(41) Ferra Meanil Kur'an(2/342) Ibni Kesir(3/283))
Ebu Uzeynetus Sadefi r.a.'den; "Kadinlarin serlisi (acilip sacilarak) teberruc yapanlardir. Onlar munafiktirlar. Bu yuzden kadinlarin cennete cok azi girer." (sahihtir; Beyhaki(7/82) Ibni Hacer el Isabe(7/9) Camius Sagir(4092,9180) Elbani sahihul Cami(1/3330) Feyzul Kadir(3/493) Tuhfetul Ahvezi(4/307) Muhlis El Asir(214/2) Hatib Tarih(3/358) Durru Mensur(5/197,6/602) Ibnu Katan Kitabun Nazar(s.177) Harbi Garibul Hadis(5/185) Ebu Nuaym(8/376) Elbani Sahiha(632) Kunuzul Hakaik(7996) Nesai(2/104) ibni Mes'ud r.a.'den benzeri rivayet edildi.)
Ibni Abbas r.a.'den; Rasulullah sallallahu aleyhi ve selem teberruc yapan (acilip sacilan) kadinlara lanet etti. (Nesai Sunenul Kubra(5/396) Ibni Adiy el Kamil(2/408) isnadi hasendir.)
4- Ortu, vucud hatlarini belli edecek ve fitneye sebep olacak kadar dar olmamalidir.
Zamanimizdaki mason mihrakli modacilarin "tesettur modasi" diye Muslumanlara yutturmaya calistiklari seylere dikkat etmelidir. Vallahi onlarin yaptiklarinin tesettur ile alakasi yoktur! Tesettur vecibesini tahrif ediyorlar! Hadisi serifte;
"Iki sinif insan vardir ki, onlar cehennem ehlidirler; Bunlardan biri ellerinde sigir kuyrugu gibi kamcilar olup insanlari dovecekler. Digeri; vucutlarini belli edecek elbise giyen, bu elbiselerle erkekleri meylettirmek icin kiritarak yuruyen, saclarini deve horgucu gibi baslarinda toplayan kadinlardir ki; bunlar cennete giremeyecek ve cok uzak mesafelerden bile hissedilen cennetin kokusunu dahi duyamayacaklardir." (Malik(Libas,7) Muslim(3/1680) Buhari(fiten,6) Tirmizi(2149) Ahmed(2/355) Deylemi(3783) Tac(4/333) Fethul Kebir(7286) Beyhaki(2/234) Suabul Iman(7801) Zubeydi ithaf(6/152) Kenz(45013) Ibni Hibban (16/500) Suyuti Tenvirul Havalik Serhu Muvattai Malik(3/103) Kayravani Muhtasari Mudevvene(s.210) Taberani Evsat(2/224) Darimi(isti'zan,15) Ibni Teymiye Mecmu(4/402) Ibnu Katan Kitabun Nazar(s177) Ibni Habib Gayet ve Nihaye(s.213))
"Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem Misir kumasindan dar bir elbiseyi kadinlara yasaklayinca; "O altini gosteren ince (seffaf) bir kumas degildir ki" dediklerinde buyurdu ki; "Bu kumas vucudun hatlarini belirtecek darliktadir" (Beyhaki(2/234) Hakim(4/187) Zehebi Telhis(4/187) Ebu Davud(2/385) Ahmed(5/205) Ibni Sa'd(8/184))
El-A’la Bin Ziyad der ki; “Kadinin elbisesine bakmaya devam etmek, kalpte sehvete sebep olur” (Ibni Ebi Seybe(3/409))
5- Ortuye guzel koku surulmemelidir.
Cunku guzel koku erkekleri igfal eder.Hadisi serifte buyruldu ki; "Herhangi bir kadin koku surunur de disari cikarsa ve erkekler de bu kokuyu duyarsa o kadin zina etmistir." (Muslim(salat,143) Ahmed(4/400) Hakim(2/396) Ebu Davud(4173) Tirmizi(2786) Nesai(8/153) Darimi(2649) Deylemi(6133) Beyhaki(3/133) Ibni Asakir(4/199))
Bu hadis kadinin suslu ve kokulu olarak cikmasinin, kocasinin yaninda cikmis olsa dahi haram oldugunu gosteriyor. Nitekim Ibni Dakik El Iyd diyor ki; "Suslu bir ortu icinde disari cikan da koku surunmus gibidir. Cunku bu da dikkati celp etmektedir. Hatta erkekleri tahrik eder."
Ebu Musa r.a. der ki; “Les kokusu benim icin yabanci kadinin surundugu kokuyu koklamamdan daha iyidir.” (Ibni Ebi Seybe(3/410))
Meymune Binti Sad r.a.'dan merfuan; "Kendi ailesinden baskasi icin suslenen gururlu kadin kiyamet gunu nursuz bir karanlikta olacaktir." (hasendir. Tirmizi(1167) Taberani(25/38) Ibni Ebi Asim Ahadu vel Mesani(6/209) Ibni Hayyat Tabakat(1/331) Ibni Hacer el Isabe(8/130) Ali Nasif Et Tac(3/597) Camius Sagir(8132) Cem'ul Fevaid(5789) Ibni Kesir Tefsir(3/297) Ibni Esir Nihaye(2/247) Kesful Hafa(2/406) isnadinda Musa Bin Ubeyde vardir ki, Ibni Sa’d onu suka saymis, Yahya Bin Main; “Onda beis yok, Salih birisi, lakin Abdullah Bin Dinar’dan munker hadisler rivayet etti” demistir. Yakub Bin Seybe de; “saduk, hadiste zayif” dedi. Cogunluk onu hadiste zayif saydi. Bkz.: Ibni Sa’d(1/408) Tarihu Ibni Main Bi Rivayetid Devri(3/60,247) Mizanul Itidal(6/551))
6- Ortu erkek elbisesi veya kafir elbisesine benzememelidir.
Mesela pantolon her iki benzeme cesidine de girer. "Rasulullah aleyhissalatu vesselam erkek elbisesi giyen ve erkekler benzemeye calisan kadinlara ve kadin elbisesi giyen ve kadinlara benzemeye calisan erkeklere lanet etti." (Buhari(libas,61) Ebu Davud(4098) Tirmizi(2784) Ibni Mace(nikah,22) Ahmed(1/254,330) Camius Sagir(7265) Darimi(2652) Tayalisi(s.349) Taberani(11/252) Tergib(2/104) Mecma(8/103) Taberani Evsat(4/212) Nevevi Minhac(14/164) Abdurrezzak(4/319) Ibni Ebi Seybe(5/319))
7- Evindeki ziynetlerini takinmis olarak disarida gostermemelidir.
Disari cikarken carsaf, koyu renk pardosu, eldiven gibi ortuler giyilerek eller, yuz, bilezikler, yuzuk gibi takilar ortulmelidir. Ahzab suresi 59. ayeti bunu gerekli kilar. Hadisi serifte buyrulur ki; "Herhangi bir kadin evinin disinda dis elbisesini (carsafini) cikarirsa Allah Azze ve Celle onun uzerinden hifzu himayesini kaldirir." (Ahmed(6/173) Beyhaki Suab(7774) Ebu Ya'la(12/460) Maksadu Ali(179) Mecmauz Zevaid(1/277) Taberani(23/314) Hakim(4/321) Ibni Mace(3750) Ebu Davud(4010) Ishak Bin Rahuye(3/915) Nuaym Bin Hammad Fiten(2/620) Hatib Muvaddah(1/357) Abdurrezzak(1/294))
8- Sohret ve gosteris elbisesinden sakinmalidir.
Bu erkek icin dahi gecerlidir. Hadisi serifte;"Kim dunyada sohret icin elbise giyerse Allah ona kiyamet gununde zillet elbisesi giydirir." Buyrulmustur. (Misbahuz Zucace(4/90) Ebu Davud(4029) Nesai Kubra(5/460) Ibni Ebi Seybe(5/205) Ma’mer Cami(11/80) Ahmed(2/139) Ebu Yala(10/62) Musnedi Ibnil Ca’d(1/315) Beyhaki Suab(6227) Dolabi Zurriyeti Tahire(s95) Tergib(3/19) Nevafihul Atire(2291) Mecma(5/141) Ibni Mace(3606) Hasendir.)
Diger bir hadiste de; "Sade giyinmek imandandir." (Ahmed Zuhd(29) Ibni Mace(4118) Taberani(1/246) Hakim(1/9) Beyhaki Suab(6173,6470,8135,8136) Ebu Davud(4161) Camius Sagir(1/106) Serahsi Kitabul Kesb(s.95) Deylemi(2200) Kudai(6/2) Elbani Sahiha(341) Tahavi Muskil(1/478) Humeydi(357) Ibni Esir Nihaye(1/110) Zemahseri Faik(1/90) ) Buyrulur.
Ibni Omer ve Ibni Mes'ud r.a.'dan rivayet edilen hadiste buyrulur ki; "Kadin ortulmesi gereken bir avrettir. Disari ciktiginda seytan bakislari ona cevirtir." (sahihtir. Tirmizi(1173) Deylemi(6713) Tac(3/596) Kenz(45158) Taberani(10/132) Mecmauz Zevaid(4/314) Kesful Hafa(2705) Beyhaki Suab(7819) Miskat(3109) Nasbur Raye (1/298) Ibni Hibban(Mevariduz Zaman(s103) Ibni Huzeyme(3/93) Iraki Mugni(1572) Elbani Sahihul Cami(6/14) Tergib Ve Terhib(2/269) Nevafih(1855) Ibnu Katan Kitabun Nazar(s137)) Buradaki "avret" lafzi mutlak olup kadinin sesini de kapsar. (El Harbi Ahkamulleti Tuhalif(s.114))
Ebu Hureyre radiyallahu anh; “Kadin tirnagina kadar avrettir” demistir. (Ibni Habib Gayetun Nihaye(s.216) Ibnu Katan Kitabun Nazar(s.139) Ahmed Bin Hanbel Ahkamun Nisa(s.30) Ibni Abdilberr Temhid(6/365))
Kadinin yabanci erkeklere sarki, turku soylemesinde yasak olduguna dair delil olmadigini soyleyen cahillere karsi bu hadis delil oldugu gibi asagidaki su hadis de delildir; "Namazda yanilan imami uyarmak icin; erkekler tesbih eder, kadinlar ise el cirpar." (Malik(Kasrus Salat,61) Buhari(1/99, 2/59) Muslim(Salat,102) Ahmed(5/332) Nesai(8/243) Ibni Mace(1416) Cem'ul Fevaid(1719) Gunye(s.115))
Abdulkadir Geylani r.a. der ki; "Namaz icin boyle olunca, siir, gazel, insan tabiatini costurmak icin asik masuk hallerini anlatan, sevginin inceliklerini dile getiren kotu nefsi olanlari dinlemeye ceken benzetmeler, dinleyeni heyecanlandiran ve kendisini harama kosturan seyleri dinlemek nasil caiz olur?. Hic kimse icin bunlari dinlemek caiz degildir. " (Gunyetut Talibin(s.115))
Ummu Atiye r.a.'dan; "Musibet uzerine ciglik atmamak, ancak mahremimiz olan erkeklerle konusmak, mahremimiz olmayanlarla konusmamak uzere Rasulullah sallallahu aleyhi ve selem bizden soz aldi.." (Taberani(25/168) Ahmed(5/85) Ibni Sa'd(8/144) Hakim(4/39) El Isabe(6/442) Kenz(45104))
Buraya kadar kadinlarin yabanci erkeklere nazik konusmasinin, sarki soylemesinin caiz olmadigi anlasildi. Ahzab suresi 32. ayetinde;
"… Eger takvaca hareket istiyorsaniz (yabanci erkeklerle) konusurken yumusak soylemeyin. Kalbinde maraz olan kimse kotu bir umide kapilmasin…" ve Nur suresi 31. ayetinde; "…Gizleyecekleri zinetleri bilinsin diye ayaklarini da vurmasinlar.." buyruluyor. Ulema bu ayetlerden kadinin sesinin avret oldugu hukmunu cikarmistir. (Bkz.abuni Revaiul Beyan(2/178) Cessas Ahkamul Kur'an(3/393) Alusi(18/146) Tarhut Tesrib(8/21))
Kaynak: Tevhid Aslanları