Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü Kafirken Yapılan Hırsızlığa Had Gerekir mi ?

فرقان Çevrimdışı

فرقان

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Selamun aleykum ve rahmetullah.
kafirken yapılan hırsızlıktan dolayı Müslüman olunca had gerekir mi ?

hırsızın elinin kesılmesini gerektiren mal değeri ne kadardır ?
kafirken yapılan herhangi bir şey için had gerekir mi ? yani zina,livata,adam öldürme vb.
 
Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Âleykum selam we rahmetullahi we berakatuh;

Kâfirken işlenen çeşitli curûmlar sebebiyle, kişinin İslama girmesiyle geçmişinin temizlenmesi sebebiyle hadde muhatab olmaz. Her ne kadar böyle olsa da, hırsızlık yaptığı kişiye ulaşarak helalleşmeye çalışması mustehabdır.


**

Hırz sayılabilmesi için çalınan malın nisab miktarında olması gerekmektedir.
Hanefî'lere göre, hırsızlık nisâbı bir dînâr (yaklaşık 4 gr. altın para) veya on dirhem (toplam 28 gr. gümüş para) yahud bu ikisine denk kıymetteki mal veya paradır. Peygamber (a.s.) devrinde 1 dinâr veya 10 dirhem para, iki tane kurbanlık koyun alabilecek kadar satın alma gücüne sahibdir (es-Serahsî, el-Mebsût, 3. baskı, Beyrut 1398/1978, IX,137; el-Kâsânî, a.g.e., VII, 77; İbnu'l-Humâm, a.g.e., IV, 220).
Delil şu hadislerdir:

"On dirhemden az olan şeylerde el kesme yoktur"
(Nesaî, Sârık, 10; Zeylaî, a.g.e., III, 359).

"El kesme, ancak bir dinâr veya on dirhem parayı çalma hâlinde olur."
(Zeylaî, a.g.e., III, 360, III, 358)

"Hırsıza ancak kalkanın satış bedeli kadarını çalması halinde had uygulanır. Hz. Peygamber devrinde bu kıymet, on dirhem idi"
(Zeylaî, a.g.e., III, 359).


Çoğunluk İslâm hukukçularına göre, hırsızlık nisâbı, altından dinarın dörtte biri, veya hâlis gümüşten üç dirhem yahud bunların kıymetidir.
Dayandıkları delil şu hadislerdir:
"Dinarın dörtte biri ve daha fazlası kadar hırsızlıkta had cezâsı uygulanır"
(Şevkânî, a.g.e., VII,124).

"Kıymeti üç dirhem olan kalkanda hırsızlık had'di uygulanır ki bu da dinarın dörtte biri kadardır"
(Zeylaî, a.g.e., III, 355; İbn Rüşd, a.g.e., II, 408; İbn Kudâme, a.g.e., VIII, 240).

Burada, iki görüşün dayanağı olan hadisteki kalkanı Hanefî'ler on dirhem kıymetinde kabul ederken, diğerleri dörtte bir dinar veya üç dirhem olarak kabul etmişlerdir. Çalınan malın kıymetinin, hırsızlık tarihinden cezânın uygulanacağı vakte kadar on dirhemden aşağıya düşmemesi gerekir. Ancak mal, bir ayıb isâbet etmesi veya telef olması yüzünden eksilmiş veya tamamen zâyi olmuşsa bu durum had cezâsına engel teşkil etmez (el-Kâsânî, a.g.e., VII, 79; el-Bâcî, el-Muntekâ ale'l-Muvatta', VII, 158).

Çoğunluğa göre ise, malın korunma yeri (hırz altı)nden çalındığı tarihe göre işlem yapılır. İslâm hukukçuları, toplu hırsızlıkta çalınan mal, her birine bölündüğünde nisâbı aşıyorsa hepsi için had cezâsı uygulanacağı konusunda görüş birliği içindedir. Nisâbın altına düşüyorsa Ebû Hanîfe ve Şâfiî'ye göre, hiç birine had uygulanmaz. Çünkü herbiri nisab kadar mal çalmamış sayılır (el-Kâsânî, a.g.e., VII, 78; İbnu'l-Humâm, a.g.e., IV, 225).

İlgili Konular:

Kafirin Kul Hakkı ve Kul Hakkının Çeşitleri?


Tevbe Ettim Ama; Geçmişimde İsyanlarımı Unutamıyorum, Ne Yapmalıyım?
 
Üst Ana Sayfa Alt