selamun aleykum kardeslr burya yeni üye oldum ilk yazim burada daha ziyade hukuki alanda olan konulara yer vermeyi calisacagim ve kardeslerimizin genelde cokca hata yapilan konulara gündeme getirip ilmi müzakereyi acacagim inssallah sizlerinde ilmi cevaplarinizida bekliyorum
Lafzi beyanla maksati ,amaci yönelik beyani birbirine karistirmamak lazim
Malumdurki ister ayetlerde ister hadislerde ister kanun ve yasalarda daha ziyade lafzi manadan daha cok maksata yönelik anlamina ihtibar edilir. Tabiki bu hep böyle olur anlamina gelmez ayni zamanda hem lafzi anlami hemde maksatina yönelik anlami ayni olan meselelerde vardir. simdi bu kaideyi bilhassa kanun ve yasalardaki yansimasina görelim
1.örnek
Mesela bir ülkenin kimligine almak veya orada eman istemek o ülkenin sistemine ve kanun ve yasalarina baglilik ve saygili olmayi ister .iste yukaridaki kurali bilmeyen bagzilari hemen buna Tagut devleti velayet yoluyla baglanmayi kastederler . oysa bu ilede böyle olmasi gerekmez . örnegin lafzende olsa „Ben bu ülkenin anayasasina ve kanunlarina bagli kalip saygili olacagim gibi v.s .“ ifade gecer . Ama burada bu sistemi ,Anayasa,ya dolayisiyla kanunlarina bagli olup saygili olmaktan maksat ve amac orada kalmak istiyenin o ülkede suc islememe ve sistem ve kanunlara karsi hilekar ve sidet ve kaba kuvet kulanmama ve bu tip kisileri destekci olmamayi gerektiren bir karsilikli Güven anlasmasidir.
Iste burada müslümanin ilk yapacagi sey onlarin Anayasasinda bu kanun ne amacla cikarilmis ve ne amcla kisileri kabul etmeyi istiyorlar yani kisacasi bu yasa,kanun onlari velayet yoluyla baglanmayami gerektiriyor ? yoksa onlarin kendi memleketine gelmis yabancilarla bir karsilikli güven anlasmasimi yapmak istiyorlar ? iste bu ince noktayi iyi dikkat etmemiz gerek malum onlara velayet bagiyla baglanmak küfür olup onlarla karsilikli güven anlasmasi ise küfür olmaz lafzen yukaridaki gibi gecsede yani „Ben bu ülkenin anayasasina ve kanunlarina bagli kalip saygili olacagim gibi v.s .“ gecse dahi burada kanunun ne dedigi degil bizden ne istedigdir önemli olan hukuk kural ve üsülü buna gerektiriyor. . En dogrusuna Allah.cc bilir.
2.örnek
Aslen her yönüyle mübah sayilan bir dernek veya vakif var her dernek ve vakifin bir tüzügü olur baktiginizda tüzüge tüzükte söyle bir kural geciyor „ „Bu dernek,vakif bu ülkenin anayasasina ve kanunlarina bagli ve saygilidir.“ gibi v.s .“ ilk bakista sanki bu kurulus demokrasiye, tagut rejime velayet bagiyla baglanmis gibi gözükebiliyor ama meseleyi iyi arastirdiginizda bu yasa ve kanundan maksat ve amac bu dernegin dernek ve vakiflar kanununa baglidir anlamina geliyor. Yani vakif ve dernekler kanununa sadakatli oldugna gösteren bir kanun madesi .Birde o vakif ve dernek kanunlarina bakiyorsunuz onlarda hepsi mübah veya islamda tesfik edilmis maddeler olabiliyor. Ve o zaman da gercek ortaya cikinca kisi tekfirden vaz geciyor.
3.örnek
islam devletinde iki cesit vatandaslik statüsü vardir 1. müslümanlarin islam devletine Biat aktiyle bagliligi 2. kitapehli olan hiristiyan ,ve yahudi gibi kisilerin zimmet aktiye islam devletinin vatandaslari.
Bu ikisiler (müslümanlar ve ehli kitap.) söyle bir akitde ve tahüdte bulunurlar
„ Biz bu devletin sistemine ,egemenligine tanidik. Ve kanunlarina,yasalarina karsi bagli ve saygili olacgimiza tahhüt ederiz.“ Diye kabul ederler.
Burada ince nokta islam devleti müslümanlari kendisine velayet yoluyla baglanmis kisiler olarak kabul ederken ehli kitapta ayni tahütte bulunmasina ramen velayet bagiyla baglanmis saymaz .cünkü zimmiler de ayni ifadeleri kulanmasina ramen aslen islam devletine velayeten degil islam devletine güvence teminati vermis sayilir bu ifadeyle su tahüddü vermis sayilirlar
„biz bu devletin sistemine ve kanularina karsi uyumlu yasayip herhangi bir kabakuveti ve siddeti bas vurmayacagimiza teminatina veririz.“ Ifadesidir.
Buradanda görülüyorki lafiz baska maksat baska olabiliyor. Onun icin lafizdan daha ziyade kanundaki amac ve maksati yönelik tarafina göre hüküm verilir.
4.örnek :mesela bagzi anlasmalarda söyle bir söz gecer „ihtilaf halinde filanca mahkeme yetkilidir.“ Gibi buradan maksat acaba ihtilaf oldugunda ihtilafin giderilmesinde otomatikman yukaridaki mahkemenin devreye girmesine gösteren bir maddemir ? yoksa taraflarin haklarinin korunmasi noktasindan taraflari bir güven vermek icinmi konulmustur ? iste bu gibi ince noktalar hukuki acidan arastirildiktan sonra baglayici mi ? degilmi o zaman anlasilir.
Sonuc
Cogu kadeslerimizinde iste bu gibi sosyal alanda ortaya cikan konularda cok hatta ediyorlar ve aceleci oluyorlar oysa biraz arastirsalar durumun her zaman küfür ,sirk ve müsriklik olmadigi görülür. ve hatayi düsmezler.aslinda örnekleri daha cok verebiliriz ama ben bir kac örnek vermekle konuya ele aldim.
Niyetimiz Allah.cc rizasi kardeslerimize uyridir.
Lafzi beyanla maksati ,amaci yönelik beyani birbirine karistirmamak lazim
Malumdurki ister ayetlerde ister hadislerde ister kanun ve yasalarda daha ziyade lafzi manadan daha cok maksata yönelik anlamina ihtibar edilir. Tabiki bu hep böyle olur anlamina gelmez ayni zamanda hem lafzi anlami hemde maksatina yönelik anlami ayni olan meselelerde vardir. simdi bu kaideyi bilhassa kanun ve yasalardaki yansimasina görelim
1.örnek
Mesela bir ülkenin kimligine almak veya orada eman istemek o ülkenin sistemine ve kanun ve yasalarina baglilik ve saygili olmayi ister .iste yukaridaki kurali bilmeyen bagzilari hemen buna Tagut devleti velayet yoluyla baglanmayi kastederler . oysa bu ilede böyle olmasi gerekmez . örnegin lafzende olsa „Ben bu ülkenin anayasasina ve kanunlarina bagli kalip saygili olacagim gibi v.s .“ ifade gecer . Ama burada bu sistemi ,Anayasa,ya dolayisiyla kanunlarina bagli olup saygili olmaktan maksat ve amac orada kalmak istiyenin o ülkede suc islememe ve sistem ve kanunlara karsi hilekar ve sidet ve kaba kuvet kulanmama ve bu tip kisileri destekci olmamayi gerektiren bir karsilikli Güven anlasmasidir.
Iste burada müslümanin ilk yapacagi sey onlarin Anayasasinda bu kanun ne amacla cikarilmis ve ne amcla kisileri kabul etmeyi istiyorlar yani kisacasi bu yasa,kanun onlari velayet yoluyla baglanmayami gerektiriyor ? yoksa onlarin kendi memleketine gelmis yabancilarla bir karsilikli güven anlasmasimi yapmak istiyorlar ? iste bu ince noktayi iyi dikkat etmemiz gerek malum onlara velayet bagiyla baglanmak küfür olup onlarla karsilikli güven anlasmasi ise küfür olmaz lafzen yukaridaki gibi gecsede yani „Ben bu ülkenin anayasasina ve kanunlarina bagli kalip saygili olacagim gibi v.s .“ gecse dahi burada kanunun ne dedigi degil bizden ne istedigdir önemli olan hukuk kural ve üsülü buna gerektiriyor. . En dogrusuna Allah.cc bilir.
2.örnek
Aslen her yönüyle mübah sayilan bir dernek veya vakif var her dernek ve vakifin bir tüzügü olur baktiginizda tüzüge tüzükte söyle bir kural geciyor „ „Bu dernek,vakif bu ülkenin anayasasina ve kanunlarina bagli ve saygilidir.“ gibi v.s .“ ilk bakista sanki bu kurulus demokrasiye, tagut rejime velayet bagiyla baglanmis gibi gözükebiliyor ama meseleyi iyi arastirdiginizda bu yasa ve kanundan maksat ve amac bu dernegin dernek ve vakiflar kanununa baglidir anlamina geliyor. Yani vakif ve dernekler kanununa sadakatli oldugna gösteren bir kanun madesi .Birde o vakif ve dernek kanunlarina bakiyorsunuz onlarda hepsi mübah veya islamda tesfik edilmis maddeler olabiliyor. Ve o zaman da gercek ortaya cikinca kisi tekfirden vaz geciyor.
3.örnek
islam devletinde iki cesit vatandaslik statüsü vardir 1. müslümanlarin islam devletine Biat aktiyle bagliligi 2. kitapehli olan hiristiyan ,ve yahudi gibi kisilerin zimmet aktiye islam devletinin vatandaslari.
Bu ikisiler (müslümanlar ve ehli kitap.) söyle bir akitde ve tahüdte bulunurlar
„ Biz bu devletin sistemine ,egemenligine tanidik. Ve kanunlarina,yasalarina karsi bagli ve saygili olacgimiza tahhüt ederiz.“ Diye kabul ederler.
Burada ince nokta islam devleti müslümanlari kendisine velayet yoluyla baglanmis kisiler olarak kabul ederken ehli kitapta ayni tahütte bulunmasina ramen velayet bagiyla baglanmis saymaz .cünkü zimmiler de ayni ifadeleri kulanmasina ramen aslen islam devletine velayeten degil islam devletine güvence teminati vermis sayilir bu ifadeyle su tahüddü vermis sayilirlar
„biz bu devletin sistemine ve kanularina karsi uyumlu yasayip herhangi bir kabakuveti ve siddeti bas vurmayacagimiza teminatina veririz.“ Ifadesidir.
Buradanda görülüyorki lafiz baska maksat baska olabiliyor. Onun icin lafizdan daha ziyade kanundaki amac ve maksati yönelik tarafina göre hüküm verilir.
4.örnek :mesela bagzi anlasmalarda söyle bir söz gecer „ihtilaf halinde filanca mahkeme yetkilidir.“ Gibi buradan maksat acaba ihtilaf oldugunda ihtilafin giderilmesinde otomatikman yukaridaki mahkemenin devreye girmesine gösteren bir maddemir ? yoksa taraflarin haklarinin korunmasi noktasindan taraflari bir güven vermek icinmi konulmustur ? iste bu gibi ince noktalar hukuki acidan arastirildiktan sonra baglayici mi ? degilmi o zaman anlasilir.
Sonuc
Cogu kadeslerimizinde iste bu gibi sosyal alanda ortaya cikan konularda cok hatta ediyorlar ve aceleci oluyorlar oysa biraz arastirsalar durumun her zaman küfür ,sirk ve müsriklik olmadigi görülür. ve hatayi düsmezler.aslinda örnekleri daha cok verebiliriz ama ben bir kac örnek vermekle konuya ele aldim.
Niyetimiz Allah.cc rizasi kardeslerimize uyridir.