Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü Mahremsiz Yolculukta Ölçü Zamandır Fetvası Doğru mu?

Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Alparslan Kuytul gibiler kadınların günümüz yol güveni sebebiyle yola çıkabilineceğini söylüyor, Peygamber sav ın bunu üçgünlük yol mesafesi olarak değil, saat mesafesi olarak söylüyor:

Bu fetvanın illeti nedir? Bu videoda söylenilenler gerçekten muteber ihtilaf sayılır mı?

http://www.tvfurkan.com/kadin-hizme...-olmadan-yolculuk-yapabilir-mi_196d8bcb0.html


Seferilikte ölçü mesafe değil 18 saatlik zamandır diyen görüş şaz'dır. Bunlardan biri de Elmalılı Hamdi Yazır'dır. (Elmalılı Muhammed Hamdi Yazır, Makaleler, I, 111 vd)
Bu görüş sahiblerine göre İstanbul'da mûkim olan iki farklı kişi aynı anda yolculuğa biri uçakla Japonya'ya giderse seferi olmazken, yürüyerek Bursa'ya giden diğer kişi seferi olur!



Seferilik konusunda ölçü, Cumhur'a göre mesafedir. Çünkü seferîlikte söz konusu olan “süre”nin, aslında gidilecek mesafe göz önüne alınarak tayin edildiği anlaşılmaktadır. İlk dönemlerde “berîd”, “merhale” gibi kavramlar, yolculukta istirahat için kullanılan konaklama yerleri arasındaki mesafeyi anlatmak için kullanılıyordu. Ancak bu kavramların “mesafe” anlatan “zirâ’”, “mil”, “fersah” gibi kavramlarla izah edilmiş olması, mesafe bağlamında kullanıldıklarını gösterir.

Mâlikî, Şâfiî ve Hanbelî mezheblerinin hükmü böyledir. Bu mezheblere göre seferî sayılmak için belirlenen süre 2 gün veya 2 gece yahut 1 gün ve gecedir.
Delilleri, “Ey Mekkeliler! Mekke’den Usfân’a gidişte dört berid’den aşağısında namazlarınızı kısaltmayın(Dârakutnî bu hadisi ibni Abbas'tan rivayet etmiştir. Bu hadis İbni Abbas'tan mevkuf olarak da rivayet edilmiştir. Hattabi'ye göre, bu hadis ibni Ömer'den nakledilen iki rivayetin en sağlamıdır. Hanbelîlere göre sahabe sözü, özellikle kıyasa muhalif ise huccettir.) hadisi ile Abdullah b. Ömer, Abdullah b. Abbâs (r.anhuma) gibi sahabîlerin söz ve fiilleridir.
Bu üç mezhebe göre bir kimse, bu mesafeyi belirtilen zamandan daha önce kat etmiş olsa bile yine seferî sayılır.

Mâlikî mezhebinin görüşünü allame ed-Dusûkî şöyle ifade eder:
“Yolculuğu, uçarak veya başka bir şekilde bir lahzada yapmış bile olsa yine de namazını kısaltır.”

Şâfi’î mezhebinin görüşünü İmam en-Nevevî şöyle nakleder:
“Yolcu, sefer mesafesini bir saatte (kısa bir sürede) kat etmiş olsa bile namazını kısaltır.”
Bu ifadeyi eş-Şerbînî şöyle açıklar: “Geminin şiddetli rüzgâr gibi bir sebeple hızlı yol alması gibi…”

Hanbelî'lerin görüşü de şöyle ifade edilmiştir:
“Yolcu, 4 rekâtlık namazları icma ile 2 rekât olarak kılar; isterse sefer mesafesini bir saatte almış olsun.”

Hanefî mezhebinin hükmüne gelince;
kaynaklar, çoğunluğu teşkil eden fukahanın, seferde “süre”nin (gün) değil, “mesafe”nin (fersah/mil…) esas alınması gerektiği görüşünü benimsediğini nakletmektedir.

Bu görüş doğrultusunda sefer mesafesinin üç günden daha az bir sürede kat edilmesi halinde bile sefer hükümleri geçerli olacaktır ki, bu durum Hanefî mezhebinin de bu meselede diğer mezheblerle aynı görüşte olduğunu gösterir.

İlgili Konular:

Kadın, Yanında 10 Yaşında Çocukla Uzun Yolculuğa Çıkması Câiz mi?

https://www.islam-tr.org/konu/muslu...cocukla-uzun-yolculuga-cikmasi-caiz-mi.36289/

Seferilik , Namazların Kısaltılması ve Cem Edilmesi
https://www.islam-tr.org/konu/seferilik-namazlarin-kisaltilmasi-ve-cem-edilmesi.10863/
 

Benzer konular

Üst Ana Sayfa Alt