Ve aleykum selam. İzah etmeye çalışayım. Bekledim biraz, daha iyi bilenler yazsın diye. Ama soru unutulup gidecek. Ekleme/düzeltme yapan olursa yapar yine. Hatasız kul olmaz zaten
Maliki Mezhebinde imam ve tek kılan sadece sağ tarafına selam verir.
Cemaatle kılıyorsa sağ tarafına selam verir (sağında cemaat yoksa da sağa selam verir diye biliyorum) ,eğer solunda birisi varsa soluna da verir.
Öne verilen selam aslında ayrı bir selam ya da ilave selam değil. Şuradan karışıyor mesele: Diğer üç mezhep hadislere uygun olarak ictihad yapıp selamda arkamızdakiler yanağımızın beyazlığını görmesi gerekir demiştir. İmam Malik böyle düşünmüyor. Mesela Maliki Mezhebinde sağa selam verilir diyoruz ama bizim verdiğimiz gibi selam değil. Yani lafız olarak esselamu aleykum ama başı çevirme daha azdır. Hem de bayağı azdır bizlere göre. Esselamu aleykum derken m harfinde yani mim harfinde baş hafif sağa çevrilir,fazla çevrilmez. İşte böyle olunca hem öne hem sağa selam gibi olmuş oluyor
Yani bir selam veriyorsun ama iki selam gibi oluyor. Ön ve sağ olmak üzere.
İmam Malik'in üç selam konusunu bence tam anlayamadık biz
Okuduğum kitaplarda da bu konuyu netleştirememiştim zamanında
çünkü
Okuduğum bazı kitaplarda sanki ayrı üç selam gibi yazan da vardı mesela. Doğrusu Allahu alem.
Namazda ne okuyorsak hepsini kendimizin duyacağı kadar olmalı. Yoksa o okuma olmaz, zihinden geçirme olur. Mesela şöyle basit düşünelim biraz: Namazda zihnimize başka şeyler, konuşmalar geldi. Ama ağzımızdan dökülmedi. Namazımız bozuluyor mu? Hayır. Çünkü telaffuz etmedik o düşünceleri, sadece zihnimizden geçti. Yani zihinden geçenleri okumuş sayılmıyoruz demekki. Dolayısıyla namazda okuduğumuz her şeyi kendimizin duyacağı seviyedeki sesle okumalıyız. Şunu da dipnot olarak vereyim: Ayrıntıları seviyorsun belli
Üç mezhepte okumanın ölçüsü kendinin duymasıdır ama Maliki Mezhebinde dudaklar kıpırdasa ama ses tam çıkmasa da oluyor .