H
Çevrimdışı
NA MAZIN BES VAKIT OLARAK FARZIYETININ KRAN I KERIMDEN DELILLERI
Kur ani kerimde farz namazlarin sayisi bes olarak sarahaten (acikca) bildirilmemissede sahabenin bir cogu bazi ayet i kerimeleri bu husuta delil olarak zikretmislerdir
Su bilinsinki ALLAH u TE ALA
Suphesizki namaz inanalar uzerine vakitleri belirlenmis bir farz olmustur.nisa 103
Ayet I celilesinde namazlarin belli vakitlerle farz kilindigini beyan etmis ancak bu vakitleri bu ayet I kerimede mucmel(kisa ifade ile) zikredip baska baska ayeti kerimelerde ise bunu aciklamistir.
BU AYETI KERIMELERIN SAYISIDA BESTIR.
1-MEVLA TE ALA
Namazlara ve orta namazlara devam edin bakara 238 den
Buyurmustur,bu ifadede gecen namazlar kelimesi en azindan uc namazin farz olduguna delalet eder.
Orta namaz ifadesi ise orta namazin o uc namazin biri olmasina manidir.aksi takdirde bu faydasiz bir tekrar olmus olur .dolayisi ile namazlarin sayisinin ucten fazla olmasi gerekir.
Farz namazlarin dort tane olmasida caiz degildir aksi halde namazlarin icinde orta sayilacak bir namaz bulunmaz.
Dolayisi ile orta namazin bulunabilmesi icin namazlarin sayisinin en az bes olmasi gerekir
Bu ayet I celile farz namazlarin bes tane olduguna delalet ettigi gibi vitir namazinin farz olmadiginada delalet eder. Aksi takdirde namazlar altiya cikmis olurki bu durumdada orta namaz bulunamaz.
Fakat bu ayet I kerime farz namazlarin bes tane olduguna delalet etmekle beraber bunlarin vakitlerine delalet etmmektedir
2-MEVLA TE ALA
Gunesin (zeval vaktinde gogun otasindan )kaymasi anindan gecenin kararmasina kadar namazi kil sabah namazinida (bu sekilde eda et) isra 78 den buyurmustur.
Dolayisi ile gunesin zeval vaktindeki kaymasindan gecenin karanliginin basmasina kadar olan zamanda kilinmasi gereken farzlar ogle ve ikindi namazlaridir
Karanligin basmasindan fecri sadik (imsak zamani) a kadar olan sure icerisinde kilinmasi gereken farz namazlar ise aksam ile yatsidir
Imsak vaktinde kilinacak farz namaz ise sabah namazidir.
3- MEVLA TE ALA
Haydi aksamladiginizda ve sabaha ererken (namaz kilarak) ALLAH I tesbih (ve tenzih) edin. Rum 17 buyurmustur.
Bundan murat aksam ve yatsi namazlariyla gunduzun digger ucunda olan sabah namazidir .
Sonra MEVLA TE ALA
Goklerde ve yerlerde hamd ona (ALLAH) a aittir.
Gunduzun nihayetindede ogle vaktine vardiginiz zaman da (namaz kilarak ALLAH I tezih edin) rum 18 buyurmustur.
Bu ayet i celiledeki عَشِيًّاifadesiyle ikindi namazi kastedilmistir.ogle vaktine vardiginiz zaman kavli serifi ilede gunduzun kilina ogle namazi kastedilmistir.
Boylece bu ayeti kerimede zikredilen farz namazlarin sayisi bes olmustur.
Nitekim ibni abbas( radiyallahu anhuma) a bes vakit namazin bahsini KUR AN I KERIM de bulabiliyormusun diye sorana evet dedikten sonra bu iki ayet I kerimeyi okumus ve bu ayetler hem bes vakit namazi hemde vakitlerini beraberce acikladi demister.
(nesefi,hazing,ilgili ayet I kerime)
4-MEVLA TE ALA
Gunduzun iki tarafinda geceninde yakin saatlerinde namazi dosdogru kil...hud 114 buyurmustur
Ayet I celiledeki gunduzun iki tarafi tabiri sabah namazi ile ikindi namazinin farziyetini ifade eder.
Cunki her nekadar sabah namazi gunduzun birinci (baslangic) tarafi henuz meydana gelmeden ikindi namazida gunduzun ikinci (son) tarafi zuhur etmeden once bulunuyorsada bu iki namaz gunduzun iki ucunda yer almis gibidir.
5-MEVLA TE ALA
Gunesin dogmasindan evvel ve batisindan once (sabah ve ikindi namazlarini kilarak) Rabbini hamd ile tesbih et.gecenin bir kisim saatlerindede tesbih etki sen (alacagin sevabtan) hosnut olasin. Taha suresi 130 buyurmustur.
Ayet I celiledeki gunesin dogmasinda n once ve batmasindan evvel kav li serifi sabah ve ikindi namazlarina isarettir.
Bu tipki gunduzun iki tarafinda geceninde yakin saatlerinde dosdogru namaz kil (hud suresi 114) kav li serifi gibidir.
Bir onceki ayet I celiledeki gecenin bir kisim saatlerinde ifadeside aksam ve yatsi namazlarina isarettir.ki gecenin yakin saatlerinde tabiri gibidir…
Iste bes vakit namazin ayri ayri bes vaktini gosteren ayet i kerimelerin tamami bunlardan ibarettir..
NA MAZIN BES VAKIT OLARAK FARZIYETININ SUNNETTEN DELILLERI
Nebî salla'llâhu aleyhi ve sellem Muâz (İbn-i Cebel) i Yemen'e (vâli ve kadı) gönderirken şöyle buyurduğu rivayet edilmiştir: Ey Muâz! Yemenlileri (ibtidâ) Allah'tan başka ibâdete lâyık bir Tanrı olmadığını ve benim de Allâh'ın Peygamberi olduğumu bilmeğe ve tanımağa da'vet et! Eğer bu iki şehâdeti kabûl ederlerse bu defa onlara her gece ve gündüz üzerlerine beş vakıt namaz farz kılındığını öğret. Eğer namazın vücûbunu (namaz kılarak) i'tirâf ederlerse, bu defa da onlara bildir ki, Allah, kendilerine mallarında zekât farz kılmıştır. Bu zekât, zenginlerinden alınır ve onların fakirlerine verilir buhari zekat
Talha b. Ubeydillah[1][11] (r.a.)'ın şöyle dediği rivayet edil*miştir:
Necidlilerden, saçları dağınık bir adam Resûlullah (s.a.)'a geldi: Sesinin fısıltısı duyuluyor, fakat iyice yaklaşmadıkça ne dediği anla*şılmıyordu. (Yaklaşınca) bir de ne görelim. Resûlullah (s.a.)'a İslâm (farzların)dan soruyor, Resûlullah (s.a.):
“Gece ve gündüzde beş (vakit) namaz"(sana farzdır) buyurdu. Adam:
Bana onlardan başkası yok mu? diye sordu. Efendimiz: "Hayır, ama nafile kılarsan müstesna','cevabım verdi.
Hz. Peygamber Ramazan ay' ının orucunu söyledi. Adam yine:
Bana ondan başkası yok mu? diye sordu. Resûlullah: " Nafile tutmandan başka yok','buyurdu.
Efendimiz bundan sonra zekâtı zikretti. Adam:
Bana ondan başkası yok mu? diye sordu. Hz, Peygamber (s.a.): "Hayır, fakat sadaka vermen müstesna" buyurdu.
Bunun üzerine bu adam:
Vallahi, ne bunu artırırım ne de eksiltirim, diyerek dönüp gitti. Resûlullah (s.a.) (arkasından); "Eğer doğru söylüyorsa, kurtuldu','buyurdu. Ebu Davut
Kur ani kerimde farz namazlarin sayisi bes olarak sarahaten (acikca) bildirilmemissede sahabenin bir cogu bazi ayet i kerimeleri bu husuta delil olarak zikretmislerdir
Su bilinsinki ALLAH u TE ALA
Suphesizki namaz inanalar uzerine vakitleri belirlenmis bir farz olmustur.nisa 103
Ayet I celilesinde namazlarin belli vakitlerle farz kilindigini beyan etmis ancak bu vakitleri bu ayet I kerimede mucmel(kisa ifade ile) zikredip baska baska ayeti kerimelerde ise bunu aciklamistir.
BU AYETI KERIMELERIN SAYISIDA BESTIR.
1-MEVLA TE ALA
Namazlara ve orta namazlara devam edin bakara 238 den
Buyurmustur,bu ifadede gecen namazlar kelimesi en azindan uc namazin farz olduguna delalet eder.
Orta namaz ifadesi ise orta namazin o uc namazin biri olmasina manidir.aksi takdirde bu faydasiz bir tekrar olmus olur .dolayisi ile namazlarin sayisinin ucten fazla olmasi gerekir.
Farz namazlarin dort tane olmasida caiz degildir aksi halde namazlarin icinde orta sayilacak bir namaz bulunmaz.
Dolayisi ile orta namazin bulunabilmesi icin namazlarin sayisinin en az bes olmasi gerekir
Bu ayet I celile farz namazlarin bes tane olduguna delalet ettigi gibi vitir namazinin farz olmadiginada delalet eder. Aksi takdirde namazlar altiya cikmis olurki bu durumdada orta namaz bulunamaz.
Fakat bu ayet I kerime farz namazlarin bes tane olduguna delalet etmekle beraber bunlarin vakitlerine delalet etmmektedir
2-MEVLA TE ALA
Gunesin (zeval vaktinde gogun otasindan )kaymasi anindan gecenin kararmasina kadar namazi kil sabah namazinida (bu sekilde eda et) isra 78 den buyurmustur.
Dolayisi ile gunesin zeval vaktindeki kaymasindan gecenin karanliginin basmasina kadar olan zamanda kilinmasi gereken farzlar ogle ve ikindi namazlaridir
Karanligin basmasindan fecri sadik (imsak zamani) a kadar olan sure icerisinde kilinmasi gereken farz namazlar ise aksam ile yatsidir
Imsak vaktinde kilinacak farz namaz ise sabah namazidir.
3- MEVLA TE ALA
Haydi aksamladiginizda ve sabaha ererken (namaz kilarak) ALLAH I tesbih (ve tenzih) edin. Rum 17 buyurmustur.
Bundan murat aksam ve yatsi namazlariyla gunduzun digger ucunda olan sabah namazidir .
Sonra MEVLA TE ALA
Goklerde ve yerlerde hamd ona (ALLAH) a aittir.
Gunduzun nihayetindede ogle vaktine vardiginiz zaman da (namaz kilarak ALLAH I tezih edin) rum 18 buyurmustur.
Bu ayet i celiledeki عَشِيًّاifadesiyle ikindi namazi kastedilmistir.ogle vaktine vardiginiz zaman kavli serifi ilede gunduzun kilina ogle namazi kastedilmistir.
Boylece bu ayeti kerimede zikredilen farz namazlarin sayisi bes olmustur.
Nitekim ibni abbas( radiyallahu anhuma) a bes vakit namazin bahsini KUR AN I KERIM de bulabiliyormusun diye sorana evet dedikten sonra bu iki ayet I kerimeyi okumus ve bu ayetler hem bes vakit namazi hemde vakitlerini beraberce acikladi demister.
(nesefi,hazing,ilgili ayet I kerime)
4-MEVLA TE ALA
Gunduzun iki tarafinda geceninde yakin saatlerinde namazi dosdogru kil...hud 114 buyurmustur
Ayet I celiledeki gunduzun iki tarafi tabiri sabah namazi ile ikindi namazinin farziyetini ifade eder.
Cunki her nekadar sabah namazi gunduzun birinci (baslangic) tarafi henuz meydana gelmeden ikindi namazida gunduzun ikinci (son) tarafi zuhur etmeden once bulunuyorsada bu iki namaz gunduzun iki ucunda yer almis gibidir.
5-MEVLA TE ALA
Gunesin dogmasindan evvel ve batisindan once (sabah ve ikindi namazlarini kilarak) Rabbini hamd ile tesbih et.gecenin bir kisim saatlerindede tesbih etki sen (alacagin sevabtan) hosnut olasin. Taha suresi 130 buyurmustur.
Ayet I celiledeki gunesin dogmasinda n once ve batmasindan evvel kav li serifi sabah ve ikindi namazlarina isarettir.
Bu tipki gunduzun iki tarafinda geceninde yakin saatlerinde dosdogru namaz kil (hud suresi 114) kav li serifi gibidir.
Bir onceki ayet I celiledeki gecenin bir kisim saatlerinde ifadeside aksam ve yatsi namazlarina isarettir.ki gecenin yakin saatlerinde tabiri gibidir…
Iste bes vakit namazin ayri ayri bes vaktini gosteren ayet i kerimelerin tamami bunlardan ibarettir..
NA MAZIN BES VAKIT OLARAK FARZIYETININ SUNNETTEN DELILLERI
Nebî salla'llâhu aleyhi ve sellem Muâz (İbn-i Cebel) i Yemen'e (vâli ve kadı) gönderirken şöyle buyurduğu rivayet edilmiştir: Ey Muâz! Yemenlileri (ibtidâ) Allah'tan başka ibâdete lâyık bir Tanrı olmadığını ve benim de Allâh'ın Peygamberi olduğumu bilmeğe ve tanımağa da'vet et! Eğer bu iki şehâdeti kabûl ederlerse bu defa onlara her gece ve gündüz üzerlerine beş vakıt namaz farz kılındığını öğret. Eğer namazın vücûbunu (namaz kılarak) i'tirâf ederlerse, bu defa da onlara bildir ki, Allah, kendilerine mallarında zekât farz kılmıştır. Bu zekât, zenginlerinden alınır ve onların fakirlerine verilir buhari zekat
Talha b. Ubeydillah[1][11] (r.a.)'ın şöyle dediği rivayet edil*miştir:
Necidlilerden, saçları dağınık bir adam Resûlullah (s.a.)'a geldi: Sesinin fısıltısı duyuluyor, fakat iyice yaklaşmadıkça ne dediği anla*şılmıyordu. (Yaklaşınca) bir de ne görelim. Resûlullah (s.a.)'a İslâm (farzların)dan soruyor, Resûlullah (s.a.):
“Gece ve gündüzde beş (vakit) namaz"(sana farzdır) buyurdu. Adam:
Bana onlardan başkası yok mu? diye sordu. Efendimiz: "Hayır, ama nafile kılarsan müstesna','cevabım verdi.
Hz. Peygamber Ramazan ay' ının orucunu söyledi. Adam yine:
Bana ondan başkası yok mu? diye sordu. Resûlullah: " Nafile tutmandan başka yok','buyurdu.
Efendimiz bundan sonra zekâtı zikretti. Adam:
Bana ondan başkası yok mu? diye sordu. Hz, Peygamber (s.a.): "Hayır, fakat sadaka vermen müstesna" buyurdu.
Bunun üzerine bu adam:
Vallahi, ne bunu artırırım ne de eksiltirim, diyerek dönüp gitti. Resûlullah (s.a.) (arkasından); "Eğer doğru söylüyorsa, kurtuldu','buyurdu. Ebu Davut