Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Soru Duha Namazı İçin Sabah Namazını Kıldığımız Yerde Oturmak Gerekli midir?

Salafiyyaaa Çevrimdışı

Salafiyyaaa

لا إله إلا الله
İslam-TR Üyesi
Selamın aleyküm we rahmetullahi .
Enes b. Mâlik'ten (رضي الله عنه) rivâyetle, Rasûlullah (ﷺ) şöyle buyurmuştur:

“Bir kimse sabah namazını cemaatle kıldıktan sonra oturup güneş doğuncaya kadar zikir ile meşgul olursa, güneş doğduktan sonra da iki rekât (İşrak) namazı kılarsa, bir tam nâfile hac ve umre sevabına nâil olur, bir tam nâfile hac ve umre sevabına nâil olur bir tam nâfile hac ve umre sevabına nâil olur.”

📚 Tirmizî; hadis no: 586

Bu hadis hakkında kafama takılan hususlar var ve biraz araştırdım ama mutmâin edici bir görüş bulamadım . Bilgisi olan varsa aydınlatabilir mi ?
1-Sabah namazını cemaat ile kılamayan bir Müslüman için de bu ecir geçerli midir ?

2-Güneş doğuncaya kadar oturduğumuz yerde bulunmamız gerekli midir ? Sabah namazı 6.30 gibi kılınıyor ama duha namazı 9 gibi vs o süre zarfında olduğumuz yerde kalmamız şart mıdır ?
 
Öğrenen Müslüman Çevrimdışı

Öğrenen Müslüman

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Selamın aleyküm we rahmetullahi .
Enes b. Mâlik'ten (رضي الله عنه) rivâyetle, Rasûlullah (ﷺ) şöyle buyurmuştur:

“Bir kimse sabah namazını cemaatle kıldıktan sonra oturup güneş doğuncaya kadar zikir ile meşgul olursa, güneş doğduktan sonra da iki rekât (İşrak) namazı kılarsa, bir tam nâfile hac ve umre sevabına nâil olur, bir tam nâfile hac ve umre sevabına nâil olur bir tam nâfile hac ve umre sevabına nâil olur.”

📚 Tirmizî; hadis no: 586

Bu hadis hakkında kafama takılan hususlar var ve biraz araştırdım ama mutmâin edici bir görüş bulamadım . Bilgisi olan varsa aydınlatabilir mi ?
1-Sabah namazını cemaat ile kılamayan bir Müslüman için de bu ecir geçerli midir ?

2-Güneş doğuncaya kadar oturduğumuz yerde bulunmamız gerekli midir ? Sabah namazı 6.30 gibi kılınıyor ama duha namazı 9 gibi vs o süre zarfında olduğumuz yerde kalmamız şart mıdır ?

1- hakkında bilgim yok. Ama cemaatle kılmak hakkında daha faziletli olduğu hakkında daha fazla hadis rivayeti var.
2- hadis hakkında başka yerlere baktığımda namaz kıldığı yerde oturarak ifadesi geçiyor. Yani nerede namazı kıldıysak mescid veya cami orada bulunmak gerekli.
 
أهل الحديث Çevrimdışı

أهل الحديث

لا إله إلا الله
Moderatör
Ve Aleykum Selam ve Rahmetullahi ve Berakatuhu;

1-Sabah namazını cemaat ile kılamayan bir Müslüman için de bu ecir geçerli midir ?

Ebu Musa el-Eş'ârî (radiyallahu anh)'tan rivayet edildiğine göre Rasûlullah (sallallahu aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur:
“Kul hastalanır veya yolculuğa çıkarsa (bu sebeple yapamadığı amellerin karşılığı), daha önce mukîm / evinde iken, sağlam olduğu zamanlarda yaptığı amellerinden ötürü aldığı ücretin aynısı kendisine yazılır.” (Buharî, Cihad, 134; Ahmed b. Hanbel, 4/410)

Bu hadis hakkında denilmiş ki; Allah Subhanehu ve Teâlâ, kulunun imkânına, durumuna, gücüne, niyetine bakarak yapmayı istediği, yapma niyeti taşıdığı hâlde imkân bulamadığı ya da güç yetiremediği için yapamadığı amellerin karşılığını veriyor. Yani kul, bu ameli yapmaya istekliyse, bu niyet içinde bulunuyorsa ama mazereti, o ameli tastamam bir şekilde gerçekleştirmekten alıkoyuyorsa elinden gelenin en iyisini yaptığı, yapmaya gayret ettiği takdirde aynı sevabı alacağı umulabilir. Allah en doğrusunu bilir.

Ama hadiste geçtiği üzere aslolan cemaatle kılınmasıdır tabii ki. Mescid varsa mescidde; yoksa evde cemaat olarak kılabilme imkânı varsa...

2-Güneş doğuncaya kadar oturduğumuz yerde bulunmamız gerekli midir ? Sabah namazı 6.30 gibi kılınıyor ama duha namazı 9 gibi vs o süre zarfında olduğumuz yerde kalmamız şart mıdır ?
Böyle bir şart yok Allahu alem. Önemli olan şey; oturmak ve ihlaslı bir şekilde zikirle meşgul olmak.
 
Öğrenen Müslüman Çevrimdışı

Öğrenen Müslüman

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Böyle bir şart yok Allahu alem. Önemli olan şey; oturmak ve ihlaslı bir şekilde zikirle meşgul olmak.
Bu namazın fazîleti konusunda Enes b. Mâlik'in -Allah ondan râzı olsun-, Peygamber -sallallahu aleyhi ve sellem-'den rivâyet ettiği şu hadis gelmiştir:

مَنْ صَلَّى الْغَدَاةَ فِي جَمَاعَةٍ، ثُمَّ قَعَدَ يَذْكُرُ اللَّهَ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ، ثُمَّ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ، كَانَتْ لَهُ كَأَجْرِ حَجَّةٍ وَعُمْرَةٍ، تَامَّةٍ، تَامَّةٍ، تَامَّةٍ. [ رواه الترمذي، وحسنه الشيخ الألباني في صحيح سنن الترمذي ]

"Bir kimse sabah namazını cemaatle kıldıktan sonra(mescitte) oturup güneş doğuncaya kadar zikir ile meşgul olursa, güneş doğduktan sonra da iki rekât (İşrak) namazı kılarsa, bir tam nâfile hac ve umre sevabına nâil olur, bir tam nâfile hac ve umre sevabına nâil olur bir tam nâfile hac ve umre sevabına nâil olur."(Tirmizî; hadis no: 586. Elbânî de Sahih-i Sünen-i Tirmizî'de hadisin hasen olduğunu belirtmiştir.) benim baktığım yerlerde mescidde şeklinde eklenme yapılmış.
 
أهل الحديث Çevrimdışı

أهل الحديث

لا إله إلا الله
Moderatör
Bu namazın fazîleti konusunda Enes b. Mâlik'in -Allah ondan râzı olsun-, Peygamber -sallallahu aleyhi ve sellem-'den rivâyet ettiği şu hadis gelmiştir:

مَنْ صَلَّى الْغَدَاةَ فِي جَمَاعَةٍ، ثُمَّ قَعَدَ يَذْكُرُ اللَّهَ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ، ثُمَّ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ، كَانَتْ لَهُ كَأَجْرِ حَجَّةٍ وَعُمْرَةٍ، تَامَّةٍ، تَامَّةٍ، تَامَّةٍ. [ رواه الترمذي، وحسنه الشيخ الألباني في صحيح سنن الترمذي ]

"Bir kimse sabah namazını cemaatle kıldıktan sonra(mescitte) oturup güneş doğuncaya kadar zikir ile meşgul olursa, güneş doğduktan sonra da iki rekât (İşrak) namazı kılarsa, bir tam nâfile hac ve umre sevabına nâil olur, bir tam nâfile hac ve umre sevabına nâil olur bir tam nâfile hac ve umre sevabına nâil olur."(Tirmizî; hadis no: 586. Elbânî de Sahih-i Sünen-i Tirmizî'de hadisin hasen olduğunu belirtmiştir.) benim baktığım yerlerde mescidde şeklinde eklenme yapılmış.
Ama parantez içinde yazılmış. İstihbab kabilinden bir açıklama olabilir. Mescid, başka yerlere kıyasla tabii ki daha mustehabdır.
 
Salafiyyaaa Çevrimdışı

Salafiyyaaa

لا إله إلا الله
İslam-TR Üyesi
Ve Aleykum Selam ve Rahmetullahi ve Berakatuhu;



Ebu Musa el-Eş'ârî (radiyallahu anh)'tan rivayet edildiğine göre Rasûlullah (sallallahu aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur:
“Kul hastalanır veya yolculuğa çıkarsa (bu sebeple yapamadığı amellerin karşılığı), daha önce mukîm / evinde iken, sağlam olduğu zamanlarda yaptığı amellerinden ötürü aldığı ücretin aynısı kendisine yazılır.” (Buharî, Cihad, 134; Ahmed b. Hanbel, 4/410)

Bu hadis hakkında denilmiş ki; Allah Subhanehu ve Teâlâ, kulunun imkânına, durumuna, gücüne, niyetine bakarak yapmayı istediği, yapma niyeti taşıdığı hâlde imkân bulamadığı ya da güç yetiremediği için yapamadığı amellerin karşılığını veriyor. Yani kul, bu ameli yapmaya istekliyse, bu niyet içinde bulunuyorsa ama mazereti, o ameli tastamam bir şekilde gerçekleştirmekten alıkoyuyorsa elinden gelenin en iyisini yaptığı, yapmaya gayret ettiği takdirde aynı sevabı alacağı umulabilir. Allah en doğrusunu bilir.

Ama hadiste geçtiği üzere aslolan cemaatle kılınmasıdır tabii ki. Mescid varsa mescidde; yoksa evde cemaat olarak kılabilme imkânı varsa...


Böyle bir şart yok Allahu alem. Önemli olan şey; oturmak ve ihlaslı bir şekilde zikirle meşgul olmak.
Allah razı olsun
 
أهل الحديث Çevrimdışı

أهل الحديث

لا إله إلا الله
Moderatör

Benzer konular

Üst Ana Sayfa Alt