Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü Namazlardaki Sünnetlerin Farklı Dereceleri (Sünneti Müekked, Sünneti Gayri Müekked)

benistanbulum Çevrimdışı

benistanbulum

Üye
İslam-TR Üyesi
SELAMUN ALEYKUM KARDEŞLERİM
Vakit namazlarında ikindi ile yatsının sünnetlerini Peygamber Efendimiz bazen terkediyormuş.Birinci sorum bunun sebebi 2.sorum da yatsının sünnetini terkettiğimizde son sünnetini mi de terkedeceğiz bir tane daha sorum var öğle namzının sünneti terk edilir mi:confused:
SELAMETLE KALIN...
 
ABDULHAK Çevrimdışı

ABDULHAK

الإذلال هو بعيد عنا
Admin
benistanbulum;125762' Alıntı:
SELAMUN ALEYKUM KARDEŞLERİM
Vakit namazlarında ikindi ile yatsının sünnetlerini Peygamber Efendimiz bazen terkediyormuş.Birinci sorum bunun sebebi 2.sorum da yatsının sünnetini terkettiğimizde son sünnetini mi de terkedeceğiz bir tane daha sorum var öğle namzının sünneti terk edilir mi:confused:
SELAMETLE KALIN...

Sünnet namazlar 2 çeşittir:

Sünneti muekkede : Rasulullahın sıklıkla kılıp arasıra terk ettiği sünnetlerdir.

Sünneti ğayri muekkede : Rasulullahın arasıra kılıp arasıra çoğunlukla terk ettiği sünnetlerdir.

İkindi namazının sünneti ve yatsı namazının ilk sünneti (Hanefilere göre) ğayri muekkededir.
Bu yüzden bazı zamanlar Rasulullahın sünnetine uymak kastı ile , "Rasulullah (s.a.v.) terk etmiş, bende bu yüzden terk ediyorum" diyerek arasıra terk edilebilir, böyle zamanda sünnet sevabı alınır.


Hanefiler haricinde diğer mezhebler- muctehidlerimize göre Yatsı namazının ilk sünneti hakkında Hanefilerin delilleri zayıftır ve böyle bir sünnet namaz yoktur. Bu yüzden hiç kılmazlar. Yatsının son sünneti muekkede sünnet olduğundan sıklıkla kılınmalıdır.

Öğle namazının sünnetleri de müekked sunnetlerdendir, sıklıkla kılınmaya çalışılmalıdır.

. Aişe radıyallahu anha'dan, Allah Rasûlu (s.a.v.) buyurdu:
"
Her kim oniki rekat nafile kılmaya devam ederse, Allah onun için cennette bir köşk yapar: Öğleden önce dört rekat, öğleden sonra iki rekat, akşam namazından sonra iki rekat, yatsıdan sonra iki rekat, sabah namazından önce iki rekat."
[Tirmizî, salat 189; Nesai , Kıyamul Leyl 66 ; İbn Mace, İkame 100]

Ebu Hurayra (r.anh) dan
Allah Rasûlu (s.a.v.) buyurdu: "Allah teâlâ buyurmuştur:
"Kulum bana, kendisine farz kıldıklarımı yerine getirmekten daha iyi bir şeyle yaklaşamaz. Ondan sonra, kulum bana nâfile ibadetlerle yaklaşmaya devam eder, nihâyet ben onu severim. Ben onu bir de sevdim mi, artık işittiği kulağı, gördüğü gözü, tuttuğu eli, yürüdüğü ayağı olurum. Bir şey isterse, hemen veririm, bir şeyden de bana sığınırsa, onu muhakkak korurum."

(Buhârî)






Daha geniş bilgi için :

İKİNDİ -YATSI SÜNNETİ VE ABDESTTE ENSEYE MESH MESELESİ

https://www.islam-tr.org/konu/ikindi-yatsi-sunneti-ve-abdestte-enseye-mesh-meselesi.7329/
 
benistanbulum Çevrimdışı

benistanbulum

Üye
İslam-TR Üyesi
sagolasın kardeşim ögle namazından yarım saat önce namaz kılınmaz diye biliyorum dogrumudur ?bir de ikindi namazını ne zamana kılabiliri ezan okunduktan sonra(son 45 dakka kılınmaz d,ye duymustum)şimdiden tesekkur ederim
 
ABDULHAK Çevrimdışı

ABDULHAK

الإذلال هو بعيد عنا
Admin
benistanbulum;125796' Alıntı:
sagolasın kardeşim ögle namazından yarım saat önce namaz kılınmaz diye biliyorum dogrumudur ?bir de ikindi namazını ne zamana kılabiliri ezan okunduktan sonra(son 45 dakka kılınmaz d,ye duymustum)şimdiden tesekkur ederim


Abdullah es-Sunabihi r.a.'dan ; Rasulullah (s.a.v.) buyurdular ki:
"Güneş, beraberinde şeytanın boynuzu olduğu halde doğar, yükselince ondan ayrılır. Bilahare istiva edince (tepe noktasına gelince) ona tekrar mukarenet (yakınlık) peydah eder. Zevalden sonra (tepe noktasından ayrılıp batıya meylettimi) ondan yine ayrılır. Batmaya yakın tekrar ona yakınlık peydah eder, batınca ondan ayrılır."
Rasulullah (sav) işte bu vakitlerde namaz kılmaktan men etti.
(Kutub-i sitte : 2418)

"Ukbe b. Amir dedi ki, Üç vakit vardır ki Rasulullah (s.a.v.) bizi o vakitlerde namaz kılmaktan veya ölülerimizi defnetmekten nehye derdi:

1- Güneş dogmaya başladığından yükselinceye kadar
2- Güneş tam gökyüzünün ortasında iken (batıya doğru) meyledinceye kadar.
3- Güneşin batmaya meylettiği andan batmasına kadar. (Ukbe son cümleyi bu şekilde ifade etti) yahut ta buna benzer bir şey söyledi.
(Ebu Davud 12/66 K.Cenaiz bab 511 hds 3192.)

Diğer iki vakitte şu hadiste zikredilmiştir:
"Ebu Said el-Hudri (r.anh)'den söyle derken işitmiştir: Ben Rasulullah (s.a.v.)'den işittim:
"Sabah namazından sonra güneş yükselinceye kadar hiçbir namaz olmaz; ikindi namazından sonra da güneş batana kadar hiç bir namaz kılınmaz " buyuruyordu.
(Buhari 2/641 K. Mevakıtıs salât bab 32 hds 62. 24 Tirmizi)

Fecir doğduktan sonra sabah namazını kılmadan yalnız sabah namazının sünneti kılınır. Başka bir namaz kılmak mekruhtur.

Bu konuda ki delil şu hadistir:
"ibni Ömer'den rivayet edildiğine göre Rasulullah(s.a.v.) şöyle buyurmuştur:
"sabah namazının vakti girdikten sonra sadece iki rekât sünnet kılınır."
(Ebu davud 2/1578 K. Salât bab 6 hds 418. )


Abdullah ibni Ömer'den rivayetle:
Rasulullah (sav) buyurdular ki:
"Hiç biriniz, güneşin doğması ve batması esnasında namaz kılmaya kalkmasın."
(Kutub-i sitte : 2417)


Amr ibnu abese es Sulemi r.a.den rivayetle;
Bir gün Rasulullah (sav)`a: "Ey Allah`ın Rasulu!" dedim, "Allah`a biri diğerinden daha yakın olan bir saat var mıdır (veya- Allah`ın zikri taleb edilen daha yakın bir saat var mıdır?)"

"Evet," dedi, "vardır. Allah`ın kula en yakın olduğu zaman gecenin son kısmıdır. Eğer bu saatte Aziz ve Celil olan Allah`a zikredenlerden olabilirsen ol. Zira o saatte kılınan namaz, güneş doğuncaya kadar (meleklerin) beraberlik ve şehadetine mazhardır. Çünkü güneş şeytanın iki boynuzu arasından doğar ve bu doğma anı kafirlerin ibadet vakitleridir. O esnada, güneş bir mızrak boyunu buluncaya ve (sarı, zayıf) ışıkları kayboluncaya kadar namazı bırak. Bundan sonra namaz -güneş gün ortasında mızrağın tepesine gelinceye kadar- yine (meleklerin) beraberlik ve şehadetine mazhardır. Güneşin tepe noktasına gelme saati, cehennem kapılarının açıldığı ve cehennemin coşturulduğu bir saattir; namazı (eşyaların gölgesi) doğu tarafa sarkıncaya kadar terkedin. Bundan sonra namaz -güneş batıncaya kadar- meleklerin beraberlik, ve şehadetine mazhardır. Güneş, batarken de bu beraberlik ve şehadet kalmaz, çünkü o, şeytanın iki boynuzu arasında kaybolur. O sırada yapılacak ibadet kafirlerin ibadetidir."

(Kutub-i sitte : 2419)


Kerahat vakitlerinde namaz kılmak mekruhtur.

Bunlar :

sabah, güneşin doğmasından itibaren bir mızrak boyu yükselene (yaklaşık 45 dakika) kadar namaz kılınmaz.


öğlen ise güneş tam tepe noktasında(zeval) iken batıya meyledip öğlen ezanı okunacağı zamana kadar geçen yaklaşık 45 dakika kılınmaz.


akşam, (ikindi vaktinde) güneşin batmasına 45 dakika kalmasından itibaren kılınmaz.
Bu vakitte (kerahat-mekruh) sadece o günkü kılınamamış, geciken ikindi namazının farzı kerahetle kılınabilir.

Bu üç vakitte nafile namazda kılınmaz. Ancak kılınacak olsa kerahetle caiz olur ve iadesi gerekmez.



Nafile ve benzeri namazların mekruh olduğu vakitler :


Sabah namazının vakti girdikten sonra, sabah namazının sünnetinden başka nafile namaz kılınmaz
Sabah namazını kıldıktan sonra güneş doğuncaya kadar
İkindi namazını kıldıktan sonra
Akşam namazının farzından önce
Evinde de olsa bayram namazından önce
Bayram namazından sonra mescitte nafile namaz kılmak mekruhtur, evde kılınabilinir.
Hac zamanı Arafat ve Muzdelife'de birlikte kılınan namazların arasında, öğle ve akşamın sünnetleri dahil hiçbir nafile namaz kılınmaz.
Farz için vakit pek dar kaldığı zaman
Cuma günü hatip hutbeye çıktığı zaman
Abdesti sıkışmış durumda iken
Sevdiği bir yemek ortada kalbini meşgul edecek bir durum mevcut iken
Cuma günü namaz için kamet getirilirken , güneş tutulması ve yağmur isteme hutbesi okunurken


Fecr-i Sadık'ın doğmasından güneşin doğacağı zamana kadar olan vakitte sadece sabah namazı kılınabilir.

Sabah namazı için efdal olan vakit hanefi muctehidlerine göre güneşin doğmasına yakın zamandır.

Delilleri :
"Rafi b. Hadis (r.anh)'den rivayete göre şöyle demiştir:
Rasulullah (s.a.v.)'den şöyle buyurduğunu işittim:"
Sabah namazını gün ağarınca kılın, o anda kılmanın mukâfatı daha büyüktür."
(Tirmizi 1/45 K. Salât bab 117 hds no: 154.)

Şafii muctehidlerine göre sabah namazı için efdal olan zaman, imsak vaktinin (fecr-i sadık) girdikten sonraki yakın (karanlık) zamandır.

Delilleri :
Abdullah b. Mes'ud (r.anh) dedi ki:
Nebi (s.a.v.)'e sorup dedim ki : "Hangi amel daha efdaldır?
Rasulullah (s.a.v.) dedi ki :
"Vaktin evvelinde (kılınan) namaz" dedi.
(Darakutni Sünen 1/199 K. Salât Bab 7 hds no: 958)

Sabah namazını kılarken selam vermeden önce güneş doğarsa hanefi mezhebi muctehidlerine göre kazası gerekir. Şafii mezheb muctehidlerine göre namaz geçerlidir.


Farz namaz için ikamet getirildiği zaman, sabah namazının sünneti hariç, nafile namaz kılmaya başlamak mekruhtur.
Delili ise;
"Cemaatle namaza ikamet getirildiği vakit, farz namazdan başka namaz yoktur" (Darimi 3/253 K. Salât bab 149 Hds 1455) hadisidir.

Akşam namazını ilk vaktinde kılmak mustehabdır..

"...Mersed b. Abdullah'dan şöyle demiştir:
"Ukbe b Amir Mısır da emir iken Ebu Eyyub bize gelmişti. Ukbe aksam namazını geciktirdi.
Bunun üzerine Ebu Eyyub kalktı ve Ukbe ye:
Ya Ukbe bu ne namazı? dedi
Ukbe: Meşgul idik (işimiz vardı) dedi:
Ebu Eyyub : Rasulullah (s.a.v.)'ın; Ummetim akşam namazı yıldızlar çoğalıncaya kadar te'hir etmedikleri müddetçe hayır ve fıtrat üzere devam eder." buyurduğunu duymadın mı?
(Ebu Davud 2/1578 K. Salât 6 hds no 418)

Hadisten de anlaşılacağı gibi Aksam namazı vaktin evvelinde kılmak evladır.
 
Üst Ana Sayfa Alt