Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü Әnvәr Şah Әl Kәşmiri'nin Görüşü Haqqında?

Faxrud-Din Azәri Çevrimdışı

Faxrud-Din Azәri

« صديقك من صَدَقَك لا من صدَّقك »
İslam-TR Üyesi
Әssәlamu Aleykum
Muhammed Enver Şah el-Keşmiri şöyle demiştir:
"İslam milleti dışında başka bir millet gibi yaşayanları tekfir etmeyenleri tekfir ediyoruz. Onlar hakkında susanları da tekfir ediyoruz."
Bkz. İkfarul Mulhidin Min Daruriyyatid Din. 58.s. el-Meclisul İlmi bsk.
Mәnә Әnvәr Şah әl Kәşmiri'nin hәqiqәtәn belә bir söz deyib demәdiyi çox maraqlıdır. Kitabın sözü gedәn nәşrini çox axtardım amma tapa bilmәdim. Bu mövzuda sizdәn yardım istәyirәm.
 
Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Âleykum selam we rahmetullah kardeşim;

Muhammed Enver Şah el-Keşmiri’nin kitabında Kadı İyad'dan yaptığı alıntının orijinal metni:

ولهذا أي للقول بكفر من خالف ظاهر النصوص والمجمع عليه نكفر من لم يكفر من دان بغير ملة الإسلام من الملل أو وقف فيهم، أي توقف وتردد في تكفيرهم، أو شك في كفرهم، أو صحح مذهبهم، وإن أظهر الإسلام واعتقده واعتقد إبطال كل مذهب سواه، فهو - أي من لم يكفر وما بعده - كافر، بإظهار ما أظهر من خلاف ذلك - أي ما يخالف الإسلام، لأنه طعن في الدين، وتكذيب لما ورد عنه من خلافه
....
شرح الشفاء للخفاجي" ملتقطا ملخصا ومثله في " شرح الملا علي القاري سواء

1/58)

وقال في "البحر الرائق" وغيره: من حسن كلام أهل الهوى، أو قال: معنوي، أو كلام له معنى صحيح، إن كان ذلك كفراً من القائل كفر المحسن.

قال ابن حجر في "الاعلام" في (فصل الكفر المتفق عليه) مما نقله عن كتب الحنفية: "من تلفظ بلفظ الكفر يكفر، فكل من استحسنه، أو رضى به يكفر، إلا إذا صرح بإرادة موجب الكفر فلا ينفعه التأويل". "رد المحتار" عن "البحر" عن "البزارية". ومثله في "جامع الفصولين".

وفي "الهندية": إذا كان في المسألة وجوه توجب الكفر، ووجه واحد يمنع، فعلى المفتي أن يميل إلى ذلك الوجه، إلا إذا صرح بإرادة توجب الكفر، فلا ينفعه التأويل حينئذ.

ثم إن كان نية القائل الوجه الذي يمنه التكفير فهو مسلم، وإن كانت نيته الوجه الذي يوجب التكفير لا ينفعه فتوى المفتي اهـ. ناقلاً عن "المحيط" وغيره.

ومثله في حاشية "الأشباه" للحموى عن "العمادية"، وفي "الدر" عن "الدرر" وغيرها.

والحاصل أن من تكلم بكلمة الكفر هازلاً أو لاعباً كفر عند الكل ولا اعتبار باعتقاده، كما صرح به في "الخانية" و"رد المحتار"(
1/59


"İslam milleti dışında başka bir millet gibi yaşayanları tekfir etmeyenleri tekfir ediyoruz. Onlar hakkında susanları da tekfir ediyoruz."
Keşmiri'nin, Kadı İyad'ın Şifa'sından yaptığı alıntıdaki alimlere aittir.

Yani: Onların tekfirinde duraklarsa, veya tereddüt ederse, tekfir edilir. Şubhe ederse de tekfir edilir. Mezheblerini doğru görürse de tekfir edilir. Bununla birlikte (kafirleri tekfir etmeyen kişi) gösterişte islam (müslüman gibi) olsa da, islam ile itikad etse de, islam dışındaki bütün dinlerin batıllığını itikad etse de, o kafirdir. Yani: Onu tekfir etmeyen ve ondan sonrası da kâfirdir. Çünkü o böyle yaparak, (kafirleri tekfir etmeyerek) islamın tersine bir iş yapmış olur. Bu da dine dil uzatmak, bu konuda gelen delilleri de yalanlamak olur. (İkfaru'l Mulhidin Min Daruriyyatid Din, Sf: 58, el-Meclisul İlmi bsk)

el-Keşmiri’nin Kadı İyad'dan yaptığı alıntıladığı yazıdaki ifadeler aşırıya kaçmaktadır.
Özetle: Keşmiri, Kadı İyad'ın Şifa'sına yapılmış olan şerhten yaptığı alıntıda; “Nasların zahirine icma-ı ummete muhalif fikirde bulunanlar kâfirdir ve tekfir edilmelidir.” metni geçmektedir.
Bu anlayışa göre, nasları tevil eden; Muhammed aleyhisselamdan başka bir peygamber geleceğini, Ali (r.anh)’nin peygamberlikte, Muhammed aleyhisselam'a ortak olduğunu iddia eden rafizileri, batınileri, kendisinin vahiy aldığını, cennete girdiğini vs iddia eden birçok sapık fırkalardır.
Yine mezhebler ve rey ehl-i hakkında hakka muhalif bazı görüşlerinin durumu buna örnek verilebilir. Hatta İmam Şafii’ye göre, gerçek icma hiç bir zaman tahakkuk etmemiştir. Keşmiri'nin alıntıladığı yazıdaki ifade “mecmaun aleyh” dediği icma kalkınca, geriye “nasların zahiri” kalır.

Keşmiri'nin alıntıladığı bahsi geçen yazıda şöyle demekte:
“İslam milletinin/dininin dışında kalan milletleri tekfir etmeyen veya onların tekfirinde tereddüt eden veya küfürlerinde şubhe eden yahud da onların mezheblerini doğrulayan kimse, Müslüman olduğunu söylese de, İslam’dan başka bütün düşünce akımlarını batıl kabul etse de yine kâfirdir.” (İkfaru’l Mulhidin, C: 1, Sf: 58)


Keşmiri, eserine başta Kadı İyad'ın Şifa'sından
النقل فيه عن المحدثين والفقهاء والمتكلمين
وكبار المحققين وجم غفير من المصنفين
"Muhaddislerden, Fakihlerden, Kelamcılardan, Muhakiklerin büyüklerinden ve Musanniflerin büyük bir çoğunluğundan konu hakkında gelen nakiller" başlığı altında ve pek çok alimlerin kitablarından bazı sivri ifadeleri cımbızlayarak alıntılamış, böylece tekfir etmek için zorlama görüşler ve çarpıtılmaları toplamıştır. Mesela: “İttifakla küfür sayılan bir sözü söyleyen kâfir olur. Buna rıda gösteren de kâfir olur.(İkfaru’l Mulhidin, C: 1, Sf: 59) Böylece “kafiri tekfir etmeyenin kâfir olacağı” tezini güçlendirmeye çalışmıştır. Halbuki, kufre rıda ayrı, kâfiri tekfir etmemek ayrıdır.

30060



İlgili Konular:


Mevlana Enver Şah Keşmiri Kimdir?

Çözüldü - Mevlana Enver Şah Keşmiri Kimdir?

Bir İnsanda 99 Küfür Alâmeti, 1 İman Alâmeti Olsa, Onun Musluman Olduğuna Hukum Verilir mi?
Çözüldü - Bir İnsanda 99 Küfür Alâmeti, 1 İman Alâmeti Olsa, Onun Musluman Olduğuna Hukum Verilir mi?

Kâfire Kâfir Demeyen Kâfir Olur mu?
Çözüldü - Kafire Kafir Demeyen Kafir Olur mu?


 
el-Buveyti Çevrimdışı

el-Buveyti

Üye
İslam-TR Üyesi
Âleykum selam we rahmetullah kardeşim;

Muhammed Enver Şah el-Keşmiri’nin kitabında Kadı İyad'dan yaptığı alıntının orijinal metni:

ولهذا أي للقول بكفر من خالف ظاهر النصوص والمجمع عليه نكفر من لم يكفر من دان بغير ملة الإسلام من الملل أو وقف فيهم، أي توقف وتردد في تكفيرهم، أو شك في كفرهم، أو صحح مذهبهم، وإن أظهر الإسلام واعتقده واعتقد إبطال كل مذهب سواه، فهو - أي من لم يكفر وما بعده - كافر، بإظهار ما أظهر من خلاف ذلك - أي ما يخالف الإسلام، لأنه طعن في الدين، وتكذيب لما ورد عنه من خلافه
....
شرح الشفاء للخفاجي" ملتقطا ملخصا ومثله في " شرح الملا علي القاري سواء

1/58)

وقال في "البحر الرائق" وغيره: من حسن كلام أهل الهوى، أو قال: معنوي، أو كلام له معنى صحيح، إن كان ذلك كفراً من القائل كفر المحسن.

قال ابن حجر في "الاعلام" في (فصل الكفر المتفق عليه) مما نقله عن كتب الحنفية: "من تلفظ بلفظ الكفر يكفر، فكل من استحسنه، أو رضى به يكفر، إلا إذا صرح بإرادة موجب الكفر فلا ينفعه التأويل". "رد المحتار" عن "البحر" عن "البزارية". ومثله في "جامع الفصولين".

وفي "الهندية": إذا كان في المسألة وجوه توجب الكفر، ووجه واحد يمنع، فعلى المفتي أن يميل إلى ذلك الوجه، إلا إذا صرح بإرادة توجب الكفر، فلا ينفعه التأويل حينئذ.

ثم إن كان نية القائل الوجه الذي يمنه التكفير فهو مسلم، وإن كانت نيته الوجه الذي يوجب التكفير لا ينفعه فتوى المفتي اهـ. ناقلاً عن "المحيط" وغيره.

ومثله في حاشية "الأشباه" للحموى عن "العمادية"، وفي "الدر" عن "الدرر" وغيرها.

والحاصل أن من تكلم بكلمة الكفر هازلاً أو لاعباً كفر عند الكل ولا اعتبار باعتقاده، كما صرح به في "الخانية" و"رد المحتار"(
1/59


"İslam milleti dışında başka bir millet gibi yaşayanları tekfir etmeyenleri tekfir ediyoruz. Onlar hakkında susanları da tekfir ediyoruz."
Keşmiri'nin, Kadı İyad'ın Şifa'sından yaptığı alıntıdaki alimlere aittir.

Yani: Onların tekfirinde duraklarsa, veya tereddüt ederse, tekfir edilir. Şubhe ederse de tekfir edilir. Mezheblerini doğru görürse de tekfir edilir. Bununla birlikte (kafirleri tekfir etmeyen kişi) gösterişte islam (müslüman gibi) olsa da, islam ile itikad etse de, islam dışındaki bütün dinlerin batıllığını itikad etse de, o kafirdir. Yani: Onu tekfir etmeyen ve ondan sonrası da kâfirdir. Çünkü o böyle yaparak, (kafirleri tekfir etmeyerek) islamın tersine bir iş yapmış olur. Bu da dine dil uzatmak, bu konuda gelen delilleri de yalanlamak olur. (İkfaru'l Mulhidin Min Daruriyyatid Din, Sf: 58, el-Meclisul İlmi bsk)

el-Keşmiri’nin Kadı İyad'dan yaptığı alıntıladığı yazıdaki ifadeler aşırıya kaçmaktadır.
Özetle: Keşmiri, Kadı İyad'ın Şifa'sına yapılmış olan şerhten yaptığı alıntıda; “Nasların zahirine icma-ı ummete muhalif fikirde bulunanlar kâfirdir ve tekfir edilmelidir.” metni geçmektedir.
Bu anlayışa göre, nasları tevil eden, Muhammed aleyhisselamdan başka bir peygamber geleceğini, Ali (r.anh)’nin peygamberlikte, Muhammed aleyhisselam'a ortak olduğunu iddia eden rafizileri, batınileri, kendisinin vahiy aldığını, cennete girdiğini vs iddia eden birçok sapık fırkalardır.
Hatta mezhebler ve rey ehli hakkında hakka muhalif bazı görüşlerinin durumu buna örnek verilebilir. Hatta İmam Şafii’ye göre, gerçek icma hiç bir zaman tahakkuk etmemiştir. Keşmiri'nin alıntıladığı yazıdaki ifade “mecmaun aleyh” dediği icma kalkınca, geriye “nasların zahiri” kalır.

Keşmiri'nin alıntıladığı bahsi geçen yazıda şöyle demekte:
“İslam milletinin/dininin dışında kalan milletleri tekfir etmeyen veya onların tekfirinde tereddüt eden veya küfürlerinde şubhe eden yahud da onların mezheblerini doğrulayan kimse, Müslüman olduğunu söylese de, İslam’dan başka bütün düşünce akımlarını batıl kabul etse de yine kâfirdir.” (İkfaru’l Mulhidin, C: 1, Sf: 58)


Keşmiri, eserine başta Kadı İyad'ın Şifa'sından
النقل فيه عن المحدثين والفقهاء والمتكلمين
وكبار المحققين وجم غفير من المصنفين
"Muhaddislerden, Fakihlerden, Kelamcılardan, Muhakiklerin büyüklerinden ve Musanniflerin büyük bir çoğunluğundan konu hakkında gelen nakiller" başlığı altında ve pek çok alimlerin kitablarından bazı sivri ifadeleri cımbızlayarak alıntılamış, böylece tekfir etmek için zorlama görüşler ve çarpıtılmaları toplamıştır. Mesela: “İttifakla küfür sayılan bir sözü söyleyen kâfir olur. Buna rıda gösteren de kâfir olur.(İkfaru’l Mulhidin, C: 1, Sf: 59) Böylece “kafiri tekfir etmeyenin kâfir olacağı” tezini güçlendirmeye çalışmıştır. Halbuki, kufre rıda ayrı, kâfiri tekfir etmemek ayrıdır.


İlgili Konular:


Mevlana Enver Şah Keşmiri Kimdir?

Çözüldü - Mevlana Enver Şah Keşmiri Kimdir?

Bir İnsanda 99 Küfür Alâmeti, 1 İman Alâmeti Olsa, Onun Musluman Olduğuna Hukum Verilir mi?
Çözüldü - Bir İnsanda 99 Küfür Alâmeti, 1 İman Alâmeti Olsa, Onun Musluman Olduğuna Hukum Verilir mi?

Kâfire Kâfir Demeyen Kâfir Olur mu?
https://www.islam-tr.org/konu/kafire-kafir-demeyen-kafir-olur-mu.4083




Âleykum selam we rahmetullah kardeşim;

Muhammed Enver Şah el-Keşmiri’nin kitabında Kadı İyad'dan yaptığı alıntının orijinal metni:

ولهذا أي للقول بكفر من خالف ظاهر النصوص والمجمع عليه نكفر من لم يكفر من دان بغير ملة الإسلام من الملل أو وقف فيهم، أي توقف وتردد في تكفيرهم، أو شك في كفرهم، أو صحح مذهبهم، وإن أظهر الإسلام واعتقده واعتقد إبطال كل مذهب سواه، فهو - أي من لم يكفر وما بعده - كافر، بإظهار ما أظهر من خلاف ذلك - أي ما يخالف الإسلام، لأنه طعن في الدين، وتكذيب لما ورد عنه من خلافه
....
شرح الشفاء للخفاجي" ملتقطا ملخصا ومثله في " شرح الملا علي القاري سواء

1/58)

وقال في "البحر الرائق" وغيره: من حسن كلام أهل الهوى، أو قال: معنوي، أو كلام له معنى صحيح، إن كان ذلك كفراً من القائل كفر المحسن.

قال ابن حجر في "الاعلام" في (فصل الكفر المتفق عليه) مما نقله عن كتب الحنفية: "من تلفظ بلفظ الكفر يكفر، فكل من استحسنه، أو رضى به يكفر، إلا إذا صرح بإرادة موجب الكفر فلا ينفعه التأويل". "رد المحتار" عن "البحر" عن "البزارية". ومثله في "جامع الفصولين".

وفي "الهندية": إذا كان في المسألة وجوه توجب الكفر، ووجه واحد يمنع، فعلى المفتي أن يميل إلى ذلك الوجه، إلا إذا صرح بإرادة توجب الكفر، فلا ينفعه التأويل حينئذ.

ثم إن كان نية القائل الوجه الذي يمنه التكفير فهو مسلم، وإن كانت نيته الوجه الذي يوجب التكفير لا ينفعه فتوى المفتي اهـ. ناقلاً عن "المحيط" وغيره.

ومثله في حاشية "الأشباه" للحموى عن "العمادية"، وفي "الدر" عن "الدرر" وغيرها.

والحاصل أن من تكلم بكلمة الكفر هازلاً أو لاعباً كفر عند الكل ولا اعتبار باعتقاده، كما صرح به في "الخانية" و"رد المحتار"(
1/59


"İslam milleti dışında başka bir millet gibi yaşayanları tekfir etmeyenleri tekfir ediyoruz. Onlar hakkında susanları da tekfir ediyoruz."
Keşmiri'nin, Kadı İyad'ın Şifa'sından yaptığı alıntıdaki alimlere aittir.

Yani: Onların tekfirinde duraklarsa, veya tereddüt ederse, tekfir edilir. Şubhe ederse de tekfir edilir. Mezheblerini doğru görürse de tekfir edilir. Bununla birlikte (kafirleri tekfir etmeyen kişi) gösterişte islam (müslüman gibi) olsa da, islam ile itikad etse de, islam dışındaki bütün dinlerin batıllığını itikad etse de, o kafirdir. Yani: Onu tekfir etmeyen ve ondan sonrası da kâfirdir. Çünkü o böyle yaparak, (kafirleri tekfir etmeyerek) islamın tersine bir iş yapmış olur. Bu da dine dil uzatmak, bu konuda gelen delilleri de yalanlamak olur. (İkfaru'l Mulhidin Min Daruriyyatid Din, Sf: 58, el-Meclisul İlmi bsk)

el-Keşmiri’nin Kadı İyad'dan yaptığı alıntıladığı yazıdaki ifadeler aşırıya kaçmaktadır.
Özetle: Keşmiri, Kadı İyad'ın Şifa'sına yapılmış olan şerhten yaptığı alıntıda; “Nasların zahirine icma-ı ummete muhalif fikirde bulunanlar kâfirdir ve tekfir edilmelidir.” metni geçmektedir.
Bu anlayışa göre, nasları tevil eden, Muhammed aleyhisselamdan başka bir peygamber geleceğini, Ali (r.anh)’nin peygamberlikte, Muhammed aleyhisselam'a ortak olduğunu iddia eden rafizileri, batınileri, kendisinin vahiy aldığını, cennete girdiğini vs iddia eden birçok sapık fırkalardır.
Hatta mezhebler ve rey ehli hakkında hakka muhalif bazı görüşlerinin durumu buna örnek verilebilir. Hatta İmam Şafii’ye göre, gerçek icma hiç bir zaman tahakkuk etmemiştir. Keşmiri'nin alıntıladığı yazıdaki ifade “mecmaun aleyh” dediği icma kalkınca, geriye “nasların zahiri” kalır.

Keşmiri'nin alıntıladığı bahsi geçen yazıda şöyle demekte:
“İslam milletinin/dininin dışında kalan milletleri tekfir etmeyen veya onların tekfirinde tereddüt eden veya küfürlerinde şubhe eden yahud da onların mezheblerini doğrulayan kimse, Müslüman olduğunu söylese de, İslam’dan başka bütün düşünce akımlarını batıl kabul etse de yine kâfirdir.” (İkfaru’l Mulhidin, C: 1, Sf: 58)


Keşmiri, eserine başta Kadı İyad'ın Şifa'sından
النقل فيه عن المحدثين والفقهاء والمتكلمين
وكبار المحققين وجم غفير من المصنفين
"Muhaddislerden, Fakihlerden, Kelamcılardan, Muhakiklerin büyüklerinden ve Musanniflerin büyük bir çoğunluğundan konu hakkında gelen nakiller" başlığı altında ve pek çok alimlerin kitablarından bazı sivri ifadeleri cımbızlayarak alıntılamış, böylece tekfir etmek için zorlama görüşler ve çarpıtılmaları toplamıştır. Mesela: “İttifakla küfür sayılan bir sözü söyleyen kâfir olur. Buna rıda gösteren de kâfir olur.(İkfaru’l Mulhidin, C: 1, Sf: 59) Böylece “kafiri tekfir etmeyenin kâfir olacağı” tezini güçlendirmeye çalışmıştır. Halbuki, kufre rıda ayrı, kâfiri tekfir etmemek ayrıdır.


İlgili Konular:


Mevlana Enver Şah Keşmiri Kimdir?

Çözüldü - Mevlana Enver Şah Keşmiri Kimdir?

Bir İnsanda 99 Küfür Alâmeti, 1 İman Alâmeti Olsa, Onun Musluman Olduğuna Hukum Verilir mi?
Çözüldü - Bir İnsanda 99 Küfür Alâmeti, 1 İman Alâmeti Olsa, Onun Musluman Olduğuna Hukum Verilir mi?

Kâfire Kâfir Demeyen Kâfir Olur mu?
Çözüldü - Kafire Kafir Demeyen Kafir Olur mu?




el-Keşmirini aşırya (!) kaçtığını demişsiniz. Nerde "aşırılık" ?


Sonra devamen şöyle demişsiniz:

"Bu anlayışa göre, nasları tevil eden; Muhammed aleyhisselamdan başka bir peygamber geleceğini, Ali (r.anh)’nin peygamberlikte, Muhammed aleyhisselam'a ortak olduğunu iddia eden rafizileri, batınileri, kendisinin vahiy aldığını, cennete girdiğini vs iddia eden birçok sapık fırkalardır."


Yani size göre Muhammed aleyhisselamdan başka bir peygamber geleceğini ve Ali (r.anh)’nin peygamberlikte, Muhammed aleyhisselam'a ortak olduğunu iddia edenleri tekfir etmek "aşırılık mı" ?
 
Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Tevil, tekfirin engellerinden olan birkaç maddeden biridir. Keşmiri, yukarıda zikrettiği şekilde "İslam milleti dışında başka bir millet gibi yaşayanları tekfir etmeyenleri tekfir ediyoruz. Onlar hakkında susanları da tekfir ediyoruz" demektedir. Yani bir nevî tekfirde silsile işletmekte, kendisince benimsediği şekilde tekfir etmeyenleri de tekfir etmekte hatta sonraki yazılarından da anladığımız gibi duraksayan, şubhe edenleri de tekfir etmektedir.
Cehâlet gibi tevil gibi vb. sebeblerden dolayı kendisine kapalı kalan meselede tekfir etmeyen kişi İslam üzerine yaşasa dahi tekfir etmekten dolayı aşırıya kaçmaktadır. Yoksa Muhammed (a.s.)'den sonra peygamber geleceğini iddia eden, Ali (r.anh) peygamberdir vs. inananlar zaten bandrollu kâfirdir.
 

Benzer konular

Üst Ana Sayfa Alt