Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

İlmi Konu Yoldaki İşaretler Akaid Soruları

ABDULHAK Çevrimdışı

ABDULHAK

الإذلال هو بعيد عنا
Admin
Şehid Seyyid Kutub'un şehid (idam) edilmesine sebeb olan "Yoldaki İşaretler" kitabını ; muvahhid olan , tevhidi kavramış her müslümanın , her cemaat ferdinin mutlaka okuması gereken kitab olduğunu belirtiyorum.

Bu kitabı ders olarak okuyan kardeşlerin ders sonunda böyle bir testten geçerek kitabdan ne derece istifade ettiklerini, bilgilerini kontrol edebilirler.

Şimdi bu önemli eserden çıkardığım soruları, cevablarını ileride yayımlamak üzere buraya aktarıyorum.
Cevab vermek isteyenler aşağıya cevablarını yazabilirler.

Abdulhakem İZZETLİ

"YOLDAKİ İŞARETLER" AKAİD SORULARI

Müslümanın Adı Soyadı :
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

S-1İslâm tarihinin bütününde, insanlık tarihinin bütününde, insanlar arasında seçkin bir nesil, örnek bir nesli, yani sahabe neslini çıkarmıştır. Bu tür bir nesil bir daha gelmemiştir.
Bunun sebebi aşağıdakilerden hangisi olmalıdır ?

a) Allahrasulu (s.a.v)'in aramızda olmaması
b) O neslin beslendiği tek kaynak Kur'an'ı amel etmek için okunmaması
c) Sahabenin yetiştiği Arab yarım adasının çeşitli medeniyet ve kültürlerden uzak olması , sonrakilerin bozulması
d) Hiç biri

S-2 – Örnek bir Kur’an neslini meydana getiren anlayış nedir ?

a) Tek kaynaktan beslenme
b) Bilgilenme yöntemi (amacının) uygulamak için okuma, bilgilenme bilinci olması
c) İslamiyete giren cahiliyyeden ve sistemlerinden soyutlanması
d) Hepsi

S-3“…………………… ; hayatlarını , düşüncelerini , konumlarını , ölçülerini , kısaca her şeylerini sadece ve sadece İslami yöntemden alan bir insan topluluğudur
Cümlesindeki boş bırakılan kısma hangi kelime gelmelidir ?

a) Müslümanlar
b) İslami devlet
c) İslam ümmeti
d) Cemaat

S-4 – “Maddi alanda gelişmeyi özel alanda Allah’a ibadet sayan İslami anlayış , ayrıca fıtri ihtiyaçlara da cevab vermelidir. Bununla birlikte insanlığa maddi dehanın ürünlerini koruma imkanı sağlayan ....……..... ve.......……... başka bir şey değildir .“
Cümlesindeki noktalı yerlere hangi kelimeler gelmelidir?

a) Akide - Yöntem
b) Tevhid – İhlas
c) Kur’an – Sünnet
d) Halife – İstişâre

S-5- “Cahiliyye, yeryüzünde tevhide düşmanlık üzerine kuruludur. Bu cahiliyye düzeni egemenliği insana verir. Kimilerini kimilerine Rabb yapar. Bunu cahiliyyenin tanındığı ilk basit , ilkel şekliyle yapmıyor. Allah’ın hayat için koyduğu yöntemden uzaklaşarak, O'nun izin vermediği konularda düşünce, değer, yasa, kanun, sistem koyma hakkının kendisine ait olduğu Allah'ın egemenliğine tecavüz etmek, O'nun kullarına tecavüz demektir.”
Yukarıdaki ifadelerden cahiliyye inancı İslam itikadına göre aşağıdakilerden hangisiyle çelişmektedir ?

a) İsim ve sıfat tevhidi
b) Rububiyet (Rabblik)
c) Uluhiyet (İlahlık)
d) Hilafet

S-6- “İslami sistemin dışındaki bütün sistemlerde insanlar herhangi bir şekilde birbirlerine ………… ederler.“
Cümlesindeki noktalı yere hangi kelime gelmelidir ?

a) Düşmanlık – iftira
b) ibadet
c) İhanet
d) Kötülük - zulüm

S-7- “Yolda , onunla buluşmak için değerlerimizden , anlayışlarımızdan az yada çok , kesinlikle taviz vermemek gerekir. Biz ve o, yolun ayrı ayrı noktalarındayız. Onunla birlikte bir adım atarsak, bütün yöntemi kaybederiz, yolumuzu kaybederiz. Bu yolda zorluk ve güçlükle karşılaşacağız. Bu bize pahalıya mal olacak. Biz, Allah'ın ilahî yöntemini hâkim kılan, cahiliyye yöntemine galip gelen ilk neslin yoluna girip girmeme konusunda serbest değiliz.“
Yolda ayrı ayrı noktalarda olduğumuz , anlaşamayacağımız , bize zorluk yaşatacak olan nedir ?

a) Tağutun ordusu
b) Muşrik yönetim
c) Cahiliye toplumu
d) Nefis , heva- heves

S-8- Mekki Kur’an 13 senede indi . Kur’ani uslub hep tevhid akidesi üzerine idi. Bu inancın kökleşmesi için 13 yıl üzerinde durma hadisesini , hayatı düzenleyen ayrıntılara , Müslümanların inanıp benimsediği , toplumları hukuki olarak düzenleyen yasalara hiç girmemesinin sebebi aşağıdaki maddelerden hangisidir?

1) Tevhid akidesinin yani itikadın yerleşmesi islam'ın en önemli meselesidir.
2) Cahiliye toplumu içerisinde sürekli İslam'a yeni girenler olduğu için
3) İslam devletinin sevk ve idaresinde uygulanacak olan hükümler , Daru'l harb’de asıl mesele olmaz.
4) Tevhid akidesine dayanmayan tüm amel ve ibadetlerin boşa çıkacak olmasından

a) 3-4
b) 2-3-4
c) 1-3-4
d) hepsi

S-9- İslam davetçilerinin , insanları bu dinin yeniden dirilişine davet ederken onları öncelikle davet edecekleri unsur ne olmalıdır ?

a) Namaz , oruç gibi bedeni ibadetler
b) İslam akidesine
c) Nefis terbiyesi
d) Cihad
e) Haramların terk edilmesi

S-10- Mekke devrinde İslami yönteme göre daha basit ve kısa sürecek olan milliyetçilik , kavmiyetçilik , sosyal adalet ve ekonomik sıkıntılar , ahlaki zafiyet ve edebsizlik gibi sorunlara değinmeden daha zor olan “La ilahe İllAllah” davasını misyon edinmesindeki hikmet nedir ?

a) Bu tür sorunlar Arap yarımadasında pek yoktu.
b) Rasulullah’ın (s.a.v.) geçmişi bu sorunlarla mücadeleye uygun değildi .
c) Kolay gelen yönetim kolay gider anlayışı
d) Bu tür sorunları çözmek , itikadi düzeltmeyeceğinden

S-11- İslam dini , insanlar için ne amaçla gelmiştir ?

a) Yaşanılan hayata hükmetmek , hayat gerçeğine kendi hükmünü egemen kılmak
b) Toplumun ezilmesini , sömürülmesini engellemek , ahlakı düzeltmek
c) Fitne yeryüzünden kalkıp , yeryüzünde dinin Allah’ın olması için
d) Hiç biri

S-12- Bu dinin yapısını kavrayamayanların , İslam’ın teoriler üretmesini , sistem türleri va’z etmesini istemektedirler. Şubhesiz O’ndan yapısını , yöntemini , tarihini değiştirmesini , beşeri ideolojilere ve yöntemlere benzemesini istiyorlar . Bu kişiler nefislerindeki anlık , geçici beklenti ve isteklere ulaşmak için işi aceleye getirmeye çalışanlar neden böyle yapmaktadırlar ?

a) Beşeri sistemlere karşı iç dünyalarındaki bozgunun oluşturduğu anlık istekler
b) Rasulullah’ın (s.a.v.) pratiği olan bu dinin hareket metodunu özümseyememiş ya da habersiz olmaları
c) La ilahe illAllah akidesini dil ile söyleyip kalben tasdik etme problemi olması , amele dökülememesi
d) Hepsi doğru
e) Hepsi yanlış

S-13- Cahiliyyenin salt bir teori olmayıp açıklanan biçimiyle hareketli bir toplumda yaşanan vakıa olmasıyla , cahiliyyeyi yok etmek isteyenlerin Allah’a dönmesi için izlenmesi gereken yol nasıl olmalıdır ?

a) Teori önemli bir özellik değil , önemli olan pratiği olan bir cemaat yapısı
b) Tevhid akidesi üzerine bir yol izlenmeli
c) Yapısı , yöntemi , bütünlüğü , ayrıntıları , teorik ve yapısal temelleri , bağları ve ilişkileri ortadaki cahili toplumdan ve yapısından üstün olmalı
d) Gizlilik döneminde tevhidi yapılanmalı , açık davette meşakkate katlanılmalı .

S-14- Cahiliye toplumunda pratiği olmayan teorik Müslümanlar olarak bulunmanın zararı nelerdir ?

a) Pasifize olarak moral bozukluğuyla ömür sürmek .
b) Cahili toplumun temel ihtiyaçlarını gidermek , varlığını korumak , cahili yapıyı tehdit eden unsurları yok etmek , cahili düzenin yaşaması ve güçlenmesi için yeteneklerini ve deneyimlerini sunarak güçlendirmesi .
c) İslam toplumunda yapabileceği dini ibadetleri , hadleri ,sosyal ilişkileri ve hukuki düzenlemeleri yerine getiremez.
d) Teori olarak cahiliye teorisine üstün gelmesine rağmen , dağılma ve çözülmelere engel olamaz.

S-15- İslam devleti meydana gelmesiyle cihada önce izin verildi , daha sonra da farz kılındı. Cihad emriyle kafirler O’nunla ilişkilerinde 3 guruba ayrıldılar. Bunları yazınız .

1-
2-
3-

S-16- Cihadın farz kılınmasıyla İslam toplumuyla barış yapanlar da 3 guruba ayrıldı. Bunları yazınız .

1-
2-
3-

S-17- İslam toplumunun münafıklarla olan ilişkilerinden 3 tanesini maddeler halinde yazınız.

1-
2-
3-

S-18- “İslam’da Cihad” konusunda aklen ve ruhen bozguna uğrayanlar, bu ithamdan İslam’ı kurtarmaya çalışırlarken, akideyi zorla kabul etmeyi reddeden nassla ilgili , bu dinin yöntemiyle ; insanlarla bu dinin arasına giren , kulu kula ibadet ettiren , Allah’a ibadet etmekten alıkoyan maddi , siyasal güçlerin yok edilmesi ile ilgili yöntemi birbirine karıştırırken hangi yanlış iddiayı ortaya sürerler ?

a) Dinde zorlama yoktur .
b) İslam’da cihad faz-ı ayn olmadan yapılmaz . Bu da vatanın işgaliyle mümkündür.
c) İslam toplumu ilk önce maddi alanda gelişmeye önem vermeli.
d) İslam’da cihad , sadece kendine saldıranlara karşı “savunma amaçlıdır”.

S-19- “………....” akide ve anlayışlara karşı çıktığına göre, “……..…….” diğer maddi engellere karşı koyar. Bunların başında da itikadi , etnik , sınıfsal , sosyal etkenlere dayalı olan siyasi güç gelir. Bu ikisi , ……..….. ve ..………. kendi yapılarına uygun araçlarla beşeri yapıya karşı koyarlar. Bu ikisi yeryüzünde insanlığın kurutuluşu için birlikte harekete geçmelidirler.
Yukarıdaki paragrafta noktalı işaretlerle boş bırakılan yerlere sırasıyla bu ikisi aşağıdakilerden hangileri olmalıdır?

a) Davet – Hareket
b) Tebliğ – Cihad
c) Emr-i bi’l ma’ruf ve nehy-i ani’l munker – Hazırlık
d) Mümin – Askeri güç

S-20- Önce yasak olup sonra izin verilen , daha sonra bir çeşidi farz olan ; daha sonraki aşamada tamamıyla farz kılınan emir nedir ?

a) İçki
b) Cuma Namazı
c) Davet
d) Cihad

S-21- İnsan vicdanlarının Allah’tan başkasına ibadet etmekten arındırarak , itikadıyla ibadetiyle, kanunuyla tek olan Allah’a ibadet edildiği topluma ne isim verilir ?

a) Dar’ul İslam
b) Müslüman toplum
c) Cemaat
d) Hilafet

S-22- Sosyalizm , laisizm , putperest, Hıristiyan ve Yahudi itikatlerine uygun rejimlerde yönetilen toplumlar nasıl bir topluluktur ?

a) Küfür toplumu
b) Dar’ul Harb
c) Cahili toplum
d) Diktaörlük

S-23- Evreni kusursuz yaratan Allah’a rağmen , evrenden bir parça olmasına rağmen İlahlığa soyunan egemen güç sahiblerinden Nemrut , İbrahim’in (a.s.) hangi sorusu üzerine şaşırıp kalmıştır ?

c-

S-24- “Bir toplumda bir araya gelmenin temel taşı akide , anlayış , düşünce ve hayat düzeni olunca, bütün bunların tek bir ilahtan alınması gerekir.”
İnsanların kendi özgür iradeleriyle seçme haklarıyla bir araya geldikleri toplum aşağıdakilerden hangisidir ?

a) Uygar İslam toplumu
b) Asr-ı saadet
c) Dar’ul İslam
d) Tarihi uygarlık

S-25- “Toplumu oluşturan ailelerde , hayvani değerlerin , ahlaksızlık ve çekişmelerin hakim olduğu toplumlar , sanayi , ekonomi ve bilimde ne kadar ilerlemiş olurlarsa olsunlar ………… ………….. olamazlar.”
Cümlesindeki noktalı yere aşağıdakilerden hangi cümle gelmelidir ?

a) Dar’ul islam
b) Uygar toplum
c) Çağdaş toplum
d) Şer’i toplum
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
ABDULHAK Çevrimdışı

ABDULHAK

الإذلال هو بعيد عنا
Admin
GuLYaRaSi Çevrimdışı

GuLYaRaSi

VuSLaTa HaSReT
Admin
S-23 de cevaplar mi eksik?
 
GuLYaRaSi Çevrimdışı

GuLYaRaSi

VuSLaTa HaSReT
Admin
Hangi sorusudeyince, sirali sorulardan secilecek sandim, c yide şık olarak gördüm..özür
 
M Çevrimdışı

Muvahhidun

Üyeliği İptal Edildi
Banned
Cevap 23:

''Allah kendisine iktidar verdi diye şımararak İbrahim ile Rabbi hakkında tartışmaya girişen adamı görmedin mi? İbrahim «Benim Rabbim, diriltebilen ve öldürebilendir» deyince adam «Ben de diriltebilir ve öldürebilirim» dedi. Bunun üzerine İbrahim «Allah güneşi doğudan getiriyor, sen de onu batıdan getir, bakalım» deyince o kâfir adam şaşırıp kaldı, söyleyecek söz bulamadı. Allah zalimleri hidayete erdirmez.'' (Bakara, 258)
 
ABDULHAK Çevrimdışı

ABDULHAK

الإذلال هو بعيد عنا
Admin
YOLDAKİ İŞARETLER
AKAİD SORU- CEVAP ANAHTARI


1-b

2-d

3-c

4-a

5-c

6-b

7-c

8-c

9-b

10-d

11-a

12-d

13-c

14-b

15- 1) Barış yapılanlar
2) Savaşılacak olanlar
3) Zımmiler

16- 1) Antlaşma yaptığı halde bozanlarla savaş emri
2) Antlaşma yaptığı ve sadık kalarak bozmayan , isyanda etmeyenlerle antlaşmaya sadık kalmak
3)Antlaşma yapılmayanlara 4 ay mühlet verilip savaşılması

17- 1) Zahiren imanlarını kabul edilip sırları Allaha havale etmek
2) Bilgi ve delil ile cihad edilmesi , açık tebliğ edilmeli
3) Onlardan yüz çevrilip sert olunması
4) Cenaze namazları kılınmıyor , dua edilmiyor

18-d

19-a

20-d

21-b

22-c

23- Güneşi batıdan doğdur.

24-a

25-b
 
G Çevrimdışı

gençmücahit

Yeni Üye
İslam-TR Üyesi
ilah:kanun kural sistem otorite sahibi nizam sahibi anlamındadırki bizim ilahımız ALLAH tır.RAB:eğiten yöneten şekil veren anlamındadırki bizim rabbimiz ALLAHtır.hayat islam ve cihattan ibarettir.
 
EBUSELAM Çevrimdışı

EBUSELAM

Vefa ehline feda kolay olur
İslam-TR Üyesi
AKİDEYİ BESLEYEN TEMEL UNSUR KURAN VE SÜNNETTİR. KURAN VE SÜNNETTEN BESLENMEYEN HER AKİDE SAPIKLIKTIR VE BOŞ BİR KURUNTUDAN ÖTEYE GİTMEZ. SELAMLAR.....
 
KHaYR Çevrimdışı

KHaYR

Üye
İslam-TR Üyesi
Emeği geçen kardeşlerimizden Allah c.c. razı olsun inşaAllah...

Bazı indirme linkleri çalışmıyor yenilenirse daha faydalı olucaktır inşaAllah...
 
Muhammed Yusuf Çevrimdışı

Muhammed Yusuf

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Allah razı olsun çok güzel hazırlanmış ,yoldaki işaretleri okuyalı 1,5 yıl oldu ama aklımda kaldığına inanıyordum ki unuttuğum yerler varmış mesela 19.soruyu b yapmıştım cvp a imiş 22 yi de a yapmıştım cvp c imiş 25 i de a yaptım cvp b çıktı nerde hata yapmışım nerelerde eksik kalmışım ve şu yanlış soruların doğru cvplarını açıklayabilir misiniz??
 
Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Muhammed Said;210938' Alıntı:
Allah razı olsun çok güzel hazırlanmış ,yoldaki işaretleri okuyalı 1,5 yıl oldu ama aklımda kaldığına inanıyordum ki unuttuğum yerler varmış mesela 19.soruyu b yapmıştım cvp a imiş 22 yi de a yapmıştım cvp c imiş 25 i de a yaptım cvp b çıktı nerde hata yapmışım nerelerde eksik kalmışım ve şu yanlış soruların doğru cvplarını açıklayabilir misiniz??

S-19- “………....” akide ve anlayışlara karşı çıktığına göre, “……..…….” diğer maddi engellere karşı koyar. Bunların başında da itikadi , etnik , sınıfsal , sosyal etkenlere dayalı olan siyasi güç gelir. Bu ikisi , ……..….. ve ..………. kendi yapılarına uygun araçlarla beşeri yapıya karşı koyarlar. Bu ikisi yeryüzünde insanlığın kurutuluşu için birlikte harekete geçmelidirler.
Yukarıdaki paragrafta noktalı işaretlerle boş bırakılan yerlere sırasıyla bu ikisi aşağıdakilerden hangileri olmalıdır?


a) Davet – Hareket
b) Tebliğ – Cihad
c) Emr-i bi’l ma’ruf ve nehy-i ani’l munker – Hazırlık
d) Mümin – Askeri güç

Doğru cavabın a şıkkı olmasının sebebi evvala şunu diyelim ki ; bahsi geçen bölüm Yoldaki işaretler kitabından alıntıdır. Mevzu; Dar'ulharbta yaşayan muslumanların bir akide birliği etrafında davet ve hareket etmesinden bahsetmektedir. Cihad aşamasına daha gelinmemiştir.

-----



S-22- Sosyalizm , laisizm , putperest, Hıristiyan ve Yahudi itikatlerine uygun rejimlerde yönetilen toplumlar nasıl bir topluluktur ?

a) Küfür toplumu
b) Dar’ul harb
c) Cahili toplum
d) Diktaörlük


Bu soruda da yine kitapta geçtiği bölüm üzere, İslamdan başka sistemlerle yönetilen tüm idarelerin/toplulukların ne kadar gelişmiş, teknolojik özelliklere kavuşmuş, ilerlemiş olsa da "Cahili Topluluk" olduğunu vurgulamkatadır.


---------------



S-25- “Toplumu oluşturan ailelerde , hayvani değerlerin , ahlaksızlık ve çekişmelerin hakim olduğu toplumlar , sanayi , ekonomi ve bilimde ne kadar ilerlemiş olurlarsa olsunlar ………… ………….. olamazlar.”
Cümlesindeki noktalı yere aşağıdakilerden hangi cümle gelmelidir ?


a) Dar’ul islam
b) Uygar toplum
c) Çağdaş toplum
d) Şer’i toplum


Bir üstteki soru ile ilişkillendirileblecek , paralellikte bir soruydu. Cahili toplumların farklı konularda (teknoloji, sanayi bilim vs) ne kadar ilerleleseler de İslami olmadıklarından dolayı hayvani yaşantıları olduğundan Uygar toplum olamayacaklarını, çünkü sadece İslam Toplumunun Uygar olabileceğini vurgulamakta merhum şehid Seyyid Kutub.
 
İZZETLİ Çevrimdışı

İZZETLİ

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
ahi 5. sorunun cevabı hem uluhiyet hemde rububiyet olmalı değil mi bu ikiside isim ve sıfat tevhidine bağlı olduğuna göre sorunun cevabı a,b,c oluyor gibi
 
Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
S-5- “Cahiliyye, yeryüzünde tevhide düşmanlık üzerine kuruludur. Bu cahiliyye düzeni egemenliği insana verir. Kimilerini kimilerine Rabb yapar. Bunu cahiliyyenin tanındığı ilk basit ,ilkel şekliyle yapmıyor. Allah’ın hayat için koyduğu yöntemden uzaklaşarak, O'nun izin vermediği konularda düşünce, değer, yasa, kanun, sistem koyma hakkının kendisine ait olduğu Allah'ın egemenliğine tecavüz etmek, O'nun kullarına tecavüz demektir.”
Yukarıdaki ifadelerden cahiliyye inancı İslam itikadına göre aşağıdakilerden hangisiyle çelişmektedir ?


a) İsim ve sıfat tevhidi
b) Rububiyet (Rabblik)
c) Uluhiyet (İlahlık)
d) Hilafet


Doğru cevap C şıkkıdır. Çünkü Uluhihyet İlahlık demektir :

Yusuf suresi 40. ayet
إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ
Hüküm vermek ancak Allah'a aittir
 
İZZETLİ Çevrimdışı

İZZETLİ

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
ahi insanın Allah cc nın fiilerinde Allah cc yu birlemesi rubibiyet insanın kendi fiilerinde Allah cc birlemesi uluhiyet diyebiliriz sanırım ozaman da hukum koymak Allah cc bir fiili eğer onun yerine başka birisi hüküm koyuyorsa bizde ona oyuyorsak Allah cc elhakim ismine şirk koşmuş olmuyormuyuz ozamanda başta yaptığım tanıma göre Allah cc u kendi fiilerinde birlememiş olup rububiyette şirke girmiş olmuyormuyuz
 
Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
erennn;210967' Alıntı:
ahi insanın Allah cc nın fiilerinde Allah cc yu birlemesi rubibiyet insanın kendi fiilerinde Allah cc birlemesi uluhiyet diyebiliriz sanırım ozaman da hukum koymak Allah cc bir fiili eğer onun yerine başka birisi hüküm koyuyorsa bizde ona oyuyorsak Allah cc elhakim ismine şirk koşmuş olmuyormuyuz ozamanda başta yaptığım tanıma göre Allah cc u kendi fiilerinde birlememiş olup rububiyette şirke girmiş olmuyormuyuz

Rubûbiyet Tevhidi: Rubûbiyet tevhidini tam olarak anlayabilmek için, rubûbiyet kavramının türediği “rabb” kelimesini iyi kavramak gereklidir.
Rabb kelimesi, esas olarak terbiye anlamına gelir. Terbiyenin yanında, aynı zamanda ıslah etmek, üzerinde tasarrufta bulunmak, taahhüt etmek, kemale erdirmek, tamamlamak, efendisi olmak, sorumluluğunu yüklenmek, toplamak, başkanlık etmek, sahip olmak, bakmak, büyütmek, sözünü geçirmek, istediğini yapabilmek, yaptırabilmek, rızık vermek gibi mânâları kapsar.
Allah Teâlâ, âlemlerin gerçek Rabbi olduğu için, rubûbiyet (rablık) sadece O’na aittir. Bu konuda Allah’ın tevhidi farzdır. Bütün bu sıfatlarıyla rubûbiyet Allah'a aittir.
Yukarıda sayılan rubûbiyet sıfatlarında Allah'a ortak kabul etmek şirktir. Çünkü her yönüyle yaratan, rızık veren, her şeye sahip olan O’dur. İşleri idare eden, öldüren ve dirilten, fayda ve zarar vermeye gücü yeten, yükselten ve alçaltan O’dur.


Rubûbiyet tevhidi; göklerin ve yerin yaratıcısının sadece Allah olduğuna ve bütün kâinat işlerini O’nun düzenlediğine inanmaktır. Bu imanın gereği olarak insan, sadece Allah’a kulluk/ibâdet etmeli ve O’na hiç bir konuda ortak koşmamalıdır. Rubûbiyet tevhidi, fıtraten insanın kalbine yerleştirildiği için çoğu zaman müşrikler de dâhil olmak üzere bütün insanlık tarafından kabul görmüştür. Tarih boyunca çok az insan rubûbiyyet tevhidinde sapıklığa düşmüştür. Mekke muşrikleri taptıkları putların rubûbiyet sıfatlarını taşımadıklarını pekâlâ biliyorlardı. Fakat buna rağmen sahte ilâhlarına saygı ve tâzim gösteriyorlardı.

Bu konu Kur’ân-ı Kerim’de şöyle anlatılır: “Gökleri ve yeri yaratan, güneşi ve ayı buyruğu altında tutan kimdir? diye sorarsan, şüphesiz Allah’tır derler.” (Ankebût: 29/61)
De ki: ‘Size gökten ve yerden rızık veren kimdir? O kulaklara ve gözlere mâlik bulunan kimdir? Ölüden diriyi, diriden de ölüyü kim çıkarıyor? Bütün işleri kim idare ediyor? Hemen: ‘Allah’ derler.” (Yûnus: 10/31)
[Ayrıca Zuhruf: 43/9, 87; Mu’minûn: 23/86-87; Lokman: 31/20]

Kur’ân-ı Kerim’deki bu âyet-i kerimelerden anlaşılıyor ki, kişi sadece bu tür bir tevhidi kabul etmekle İslâm dinine girmiş olmaz. Çünkü, yukarıda geçen âyetlerde ifade edildiği üzere Mekke müşrikleri de Allah’ın rubûbiyetini ikrar ediyorlar; yani yaratan, yoktan var eden, fayda ve zarar vermeye gücü yeten, duâlara icâbet eden vb. sıfatlara sahip yüceler yücesi Allah'a inanıyorlardı. Ne var ki, putlarına/tanrılarına kendileri için şefaatçi olsunlar diye tapıyor, onları Allah’ı seviyormuş gibi seviyorlardı. Doğal olarak bu halleriyle müşrik oluyorlardı.
Kur’an, ulûhiyet tevhidi olmadan, sadece rubûbiyet tevhidi ile kişinin kurtuluşa erişemeyeceğini açıkça belirlemiştir. İnsanın muvahhid bir müslüman sayılabilmesi ve cehennem azabından kurtulabilmesi için rubûbiyet tevhidi ile beraber uluhiyet tevhidine de iman etmesi lâzımdır.





Uluhiyet Tevhidi: Ulûhiyet tevhidi, Allah'a, Onun belirlediği ibâdet şekilleri ile ibâdet etmektir. İbâdette Allah’ı birlemek, başkasını O’na ortak kabul etmemektir. Kalbin korkarak ve ümit ederek Allah'a bağlanmasıdır.
Ulûhiyet tevhidi; ibâdette, boyun eğmede, hüküm koymada, kesin itaatte tek ve ortağı olmayan Allah’ı birlemektir.
Rubûbiyet ve ulûhiyet tevhidi beraber olmalıdır. Bunlardan biri bulunmazsa kişi muvahhid olamaz ve şirke düşer. Muşrikler, rubûbiyet tevhidini kabul ediyorlardı. Ancak bununla birlikte putlara tapıyorlar ve yeryüzünde Allah’ı tek hüküm koyucu olarak kabul etmiyorlardı. Aynı şekilde ehli kitap da, Allah’ın yeryüzünü yarattığını kabul ediyor, fakat O’na oğul isnat ederek ve helâl-haram kılma yetkilerini din adamlarına vererek şirke düşmüşlerdir. Ulûhiyet tevhidi çok önemlidir. Bütün peygamberlerin tebliğlerinde en çok vurguladıkları husus ulûhiyet tevhididir:


Biz her kavme: ‘Allah'a ibadet edin; sizin O’ndan başka ilahınız yoktur’ (diye tebliğ etmesi için) bir peygamber gönderdik.” (16/Nahl, 36)
“(Nuh): ‘Ey kavmim! Allah'a kulluk/ibâdet edin, sizin O’ndan başka ilâhınız yoktur’ dedi.” (7/A’raf, 59).
(Diğer peygamberlerin aynı mesajı için şu ayetlere bakabiliriz. 7/A’râf, 65, 73, 85; 12/Yûsuf, 40; 11/Hûd, 1-2.)

Tevhidin şiarı, Lâ ilâhe illâllah’tır. Bu ifâde, ulûhiyeti Allah’tan başka her şeyden kaldırıp atmayı ve ulûhiyeti sadece O’na has kılmayı içermektedir.
Böyledir. Allah, hakkın ta kendisidir. O’nu bırakıp taptıkları ise bâtıldan başka bir şey değildir. Doğrusu Allah yücedir, büyüktür.” (22/Hacc, 62)

Bunun en açık tezahuru, Allah’ın emirleri ile, sevilen kişi veya herhangi bir şeyin istekleri çatıştığında, Allah’ın emirlerini tercih etmemektir.
İnsanlar arasında Allah’ı bırakıp, O’na koştukları eşleri ilâh olarak benimseyenler ve onları Allah’ı severcesine sevenler vardır. Mu’minlerin Allah’ı sevmesi ise hepsinden kuvvetlidir.” (2/Bakara, 165)

Peygamberlerin görevleriyle ilgili ayetler, tevhid’in temelinin Allah'a ibadet etmek olduğunu açıkça beyan ediyor. Peygamberlerin gönderilişlerindeki temel amaç, insanları Allah'a ibâdet etmeye çağırmaktır.
 

Benzer konular

Üst Ana Sayfa Alt