Kurban Kesecek Kişi; Zilhicce Ayı Girdikten Sonra, Kurbanı Kesene Kadar, Saçını, Tırnağını ve Vucudundaki Kılları Kesemez!
Said bin Museyyeb (Rahmetullahi Aleyh) şöyle dedi: “Ummu Seleme (Radiyallahu Anha)’yı işittim şöyle diyordu:
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’i işittim:
‘Herhangi birinizin keseceği kurbanlık hayvanı varken, Zilhicce ayının hilali görülürse artık o kimse, kurbanını kesene kadar vucudundaki kıllardan, saçından ve tırnaklarından hiçbir şeyi almasın’ buyuruyordu.”
(Muslim, 1977/42; Nesei, 4373, 4376; İbni Mace, Adahi, Bab 11, Hadis no: 3149, 3150; Beyhaki , 9/266; Ahmed, 26536)
(Kurban kesecek kişi, kurban bayramına 10 gün kala vücut temizliğini yapar ve kurbanını kesene kadar vücudundan hiçbir şeyi kesmez)
عَن أبي قتادة؛ قَالَ: قال رَسُول اللَّهِ صَلَى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسلَّمْ
: صيام يوم عرفة، إني أحتسب على اللَّه أن يكفر السنة التي قبله والتي بعده
- Ebu Katâde (r. anh)'den rivayete göre, Rasulullah (s.a.v.) şöyle buyurdu :
"Arafe günü tutulacak orucun önceki ve sonraki senenin günahlarına keffârat olacağına umit ederim."
(Muslim, Sıyam 18 ; İbn Mâce , Sıyam 40; Tirmizi, Oruç Bölümü 46, Hadis No: 749; Tirmizi, C 3, Hadis no: 2425)
Tirmizi : Bu konuda Ebu Said'den de hadis rivayet edilmiştir.
Tirmizi : Ebu Katade hadisi hasendir. İlim adamları Hac için arafatta olanlar hariç Kurban bayramı arafesinde oruç tutmayı mustehab görmüşlerdir.
2332- Huneyde b. Halid (r. anh)’in hanımından naklettiğine göre, şöyle demiştir: “Rasûlullah (s.a.v)’in hanımlarından birinin şöyle dediğini duydum:
Rasûlullah (s.a.v), Aşûra günü, Zilhicce ayından dokuz günü, ve her aydan da üç günü oruçla geçirirdi. Bu üç gün o ayın ilk pazartesi günüyle iki Perşembe günleridir.”
(Buhârî, Savm: 68; Muslim, Sıyam: 20; Nesai, 22- Kitabu's Siyam, Hadis No: 2332 ; Ebu Davud, Oruç Bölümü, 2437)
Ebu Davud'da, Hadiste geçen "her aydan da üç günü oruçla geçirirdi" açıklamasında her ayın 13, 14, 15. günleri olarak bildirilmiştir.
"...........عن بعض أزواج النبي صلى اللّه عليه وسلم قالت :
كان رسول اللّه صلى اللّه عليه وسلم يصوم تسع ذي الحجة، ويوم عاشوراء، وثلاثة أيام من كل شهر:
أول اثنين من الشهر والخميس
Hafsa (r.anha)dan : "Rasulullah (s.a.v.) Efendimiz, zilhiccenin dokuzuncu günü, Aşura günü, her aydan üç gün ve her ayın ilk pazartesi ve perşembe günleri oruç tutardı."
(Ebu Davud, savm: 61; Ahmed: 5/271, 288, 42)
İbn Abbas (r. anhuma)'tan rivayete göre, şöyle demiştir: Rasulullah (s.a.v.) Zilhiccenin ilk on gününü kastederek :"Kendisinde iyi eylemler yapılan günlerin Allah katında en sevimlisidir" buyurdu.
Ashab: "Ey Allahın Rasulu! Allah yolunda cihad etmekte mi aynı şekildedir? diye sordular.
Rasulullah (s.a.v.): "Evet cihad da öyledir, ancak kişi hem malının tamamını, hem de canını o yolda feda ederse o mustesnadır" buyurdu.
(Buhari , İydeyn: 11; Tirmizi, Savm: 51 ; Ebu Davud; Oruç:2438)
Ebû Hurayra (r. anh)'ın rivayetine göre Rasulullah (Sallallâhu Aleyhi Vesellem) şöyle buyuruyor:
“Allah’a ibadet edilecek günler içinde Zilhicce’nin ilk on gününden daha sevimli günler yoktur. O günlerde tutulan her günün orucu bir senelik oruca, her gecesinde kılınan namazlar da Kadir Gecesine denktir.”
(İbni Mâce, Sıyam: 39)
Zilhicce’nin ilk on gününden maksat ilk dokuz günüdür. Çünkü Zilhicce’nin onuncu günü Kurban Bayramının birinci günü olduğu için bugün oruç tutmak caiz değildir. Mustehab olan oruç, Kurban Bayramından önceki ilk dokuz gündür.
Said bin Museyyeb (Rahmetullahi Aleyh) şöyle dedi: “Ummu Seleme (Radiyallahu Anha)’yı işittim şöyle diyordu:
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’i işittim:
‘Herhangi birinizin keseceği kurbanlık hayvanı varken, Zilhicce ayının hilali görülürse artık o kimse, kurbanını kesene kadar vucudundaki kıllardan, saçından ve tırnaklarından hiçbir şeyi almasın’ buyuruyordu.”
(Muslim, 1977/42; Nesei, 4373, 4376; İbni Mace, Adahi, Bab 11, Hadis no: 3149, 3150; Beyhaki , 9/266; Ahmed, 26536)
(Kurban kesecek kişi, kurban bayramına 10 gün kala vücut temizliğini yapar ve kurbanını kesene kadar vücudundan hiçbir şeyi kesmez)
عَن أبي قتادة؛ قَالَ: قال رَسُول اللَّهِ صَلَى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسلَّمْ
: صيام يوم عرفة، إني أحتسب على اللَّه أن يكفر السنة التي قبله والتي بعده
- Ebu Katâde (r. anh)'den rivayete göre, Rasulullah (s.a.v.) şöyle buyurdu :
"Arafe günü tutulacak orucun önceki ve sonraki senenin günahlarına keffârat olacağına umit ederim."
(Muslim, Sıyam 18 ; İbn Mâce , Sıyam 40; Tirmizi, Oruç Bölümü 46, Hadis No: 749; Tirmizi, C 3, Hadis no: 2425)
Tirmizi : Bu konuda Ebu Said'den de hadis rivayet edilmiştir.
Tirmizi : Ebu Katade hadisi hasendir. İlim adamları Hac için arafatta olanlar hariç Kurban bayramı arafesinde oruç tutmayı mustehab görmüşlerdir.
2332- Huneyde b. Halid (r. anh)’in hanımından naklettiğine göre, şöyle demiştir: “Rasûlullah (s.a.v)’in hanımlarından birinin şöyle dediğini duydum:
Rasûlullah (s.a.v), Aşûra günü, Zilhicce ayından dokuz günü, ve her aydan da üç günü oruçla geçirirdi. Bu üç gün o ayın ilk pazartesi günüyle iki Perşembe günleridir.”
(Buhârî, Savm: 68; Muslim, Sıyam: 20; Nesai, 22- Kitabu's Siyam, Hadis No: 2332 ; Ebu Davud, Oruç Bölümü, 2437)
Ebu Davud'da, Hadiste geçen "her aydan da üç günü oruçla geçirirdi" açıklamasında her ayın 13, 14, 15. günleri olarak bildirilmiştir.
"...........عن بعض أزواج النبي صلى اللّه عليه وسلم قالت :
كان رسول اللّه صلى اللّه عليه وسلم يصوم تسع ذي الحجة، ويوم عاشوراء، وثلاثة أيام من كل شهر:
أول اثنين من الشهر والخميس
Hafsa (r.anha)dan : "Rasulullah (s.a.v.) Efendimiz, zilhiccenin dokuzuncu günü, Aşura günü, her aydan üç gün ve her ayın ilk pazartesi ve perşembe günleri oruç tutardı."
(Ebu Davud, savm: 61; Ahmed: 5/271, 288, 42)
İbn Abbas (r. anhuma)'tan rivayete göre, şöyle demiştir: Rasulullah (s.a.v.) Zilhiccenin ilk on gününü kastederek :"Kendisinde iyi eylemler yapılan günlerin Allah katında en sevimlisidir" buyurdu.
Ashab: "Ey Allahın Rasulu! Allah yolunda cihad etmekte mi aynı şekildedir? diye sordular.
Rasulullah (s.a.v.): "Evet cihad da öyledir, ancak kişi hem malının tamamını, hem de canını o yolda feda ederse o mustesnadır" buyurdu.
(Buhari , İydeyn: 11; Tirmizi, Savm: 51 ; Ebu Davud; Oruç:2438)
Ebû Hurayra (r. anh)'ın rivayetine göre Rasulullah (Sallallâhu Aleyhi Vesellem) şöyle buyuruyor:
“Allah’a ibadet edilecek günler içinde Zilhicce’nin ilk on gününden daha sevimli günler yoktur. O günlerde tutulan her günün orucu bir senelik oruca, her gecesinde kılınan namazlar da Kadir Gecesine denktir.”
(İbni Mâce, Sıyam: 39)
Zilhicce’nin ilk on gününden maksat ilk dokuz günüdür. Çünkü Zilhicce’nin onuncu günü Kurban Bayramının birinci günü olduğu için bugün oruç tutmak caiz değildir. Mustehab olan oruç, Kurban Bayramından önceki ilk dokuz gündür.