Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Tahâvi Akâidi Bâbertî Şerhi

Tahâvi Akâidi Bâbertî Şerhi

ع Çevrimdışı

علي حمزة

Üye
İslam-TR Üyesi
Eğer Ebu Yusuf(ki O Ebu Hanife nin öğrencisi) den gelen Nakiller Sahihse(Her yönüyle) evet (örn cehmi olarak ölmesi vb) ama Şeyh Süleyman el Ulvan ın dediği gibiyse hayır

Allah bilir demeyi ve susmayı tercih ediyorum. Çünkü iki tarafında haklı olduğu husus olabilir.
her yönüyle dememin sebebi de odur çünkü Ulvan ın dediği gibi bir durum söz konusuysa tekfirlik bir durum yok ama şu konu bilinen bir mesele ki Ebu Hanife kendi hocası tarafından bile Hadis olduğu halde reye başvurduğu için eleştirilmiştir. cehmiyyeye tabi olduğu gibi Ebu Yusuf ve benzerlerinden gelen meselelerde ise inşeAllah Ulvan ın dediği gibidir.
 
Culeybib Horasani Çevrimdışı

Culeybib Horasani

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Hüküm o durki Adaletin yerini bulması için , tarafların hepsi dinlenir , zulüm yapılmasın hak yerini bulsun.
Bu aktardığınız,metinlere verilen cevaplara bakmanızı size tavsiye ederim.
Tek taraflı hareket edip , karşı tarafın sözlerine kulak vermemek kişiyi taasuba götürür.
 
ع Çevrimdışı

علي حمزة

Üye
İslam-TR Üyesi
Bizi aşan meselelere giriliyor. Vallahi bunların hesabını veremeyiz.
normal de girmeyecektim kendi kardeşime bile nadiren bahsediyorum bu meselelerden ancak tahavinin kendisinde de mi sorun var sözünden sonra söyleyip söylememek de tereddüt ettim.

örnek vermek gerekirse bazı kişiler Allah mekandan münezzeh demeyi bazı Fıkhul Ekber şerhlerinden ötürü Ebu Hanifeye nispet etmekteler şimdi ben Ebu Hanife de bir sorun görmüyorum desem bunu da demiş oluyorum. İnşeAllah derdimi anlatabilmişimdir. Amacım Tekfir ettim geçtim değil. Ebu Hanife hakkında susuyorum.
Hüküm o durki Adaletin yerini bulması için , tarafların hepsi dinlenir , zulüm yapılmasın hak yerini bulsun.
Bu aktardığınız,metinlere verilen cevaplara bakmanızı size tavsiye ederim.
Tek taraflı hareket edip , karşı tarafın sözlerine kulak vermemek kişiyi taasuba götürür.
Abi ben altta cevap verirken bakın herkes Tekfir etmiş ben de ederim nolacak mı dedim? yine tekrar ediyorum ben burda daha çok fazla Ebu Hanife hakkında yazı elimde var sadece bunları atar bakın Ebu Hanife böyle böyle der geçerdim. Hanefi mezhebine bağlı herkesi haşa... dediğim gibi ya ben anlatamadım ya da siz beni yanlış anladınız.
 
Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Eğer Ebu Yusuf(ki O Ebu Hanife nin öğrencisi) den gelen Nakiller Sahihse(Her yönüyle) evet (örn cehmi olarak ölmesi vb) ama Şeyh Süleyman el Ulvan ın dediği gibiyse hayır

Allah bilir demeyi ve susmayı tercih ediyorum. Çünkü iki tarafında haklı olduğu husus olabilir.
Şeyh Suleyman el Ulvan (Hafizahullah)'ı dinlediğin halde hala nakiller sahihse Ebu Hanife KÂFİR'dir, değilse değildir diyebiliyorsan yolun açık olsun.
 
C Çevrimdışı

cevap vermek

Yeni Üye
İslam-TR Üyesi
banlandığım için bu hesabı açmıştım gece AbdulMuizz e yazdım cevap vermese de sorun değil ben sorumun cevabını buldum.

Ebu Hanife, Rafızilik, Cehmilik ve Mukatililik gibi birçok yeni sapkınlığın ortaya çıktığı bir dönemde yaşamış ve Ehl-i Sünnet inançlarında kararlılıkla durarak bu akımları sert bir şekilde kınamıştır. Örneğin, el-Hatib el-Bağdadi şu rivayeti nakletmiştir:

el-Hallal bize aktardı: el-Hariri bize aktardı ki, Ali bin Muhammed en-Nehai onlara şöyle nakletti: Muhammed bin el-Hasan bin Mukrem bize aktardı: Bişr bin el-Velid bize aktardı: Ebu Yusuf’un şöyle dediğini duydum: Ebu Hanife dedi ki:
"İnsanların en kötü iki grubu Horasan’dandır: Cehmiyye ve Müşebbihe (Allah’a cisim isnat edenler)." Ve muhtemelen Müşebbihe yerine Mukatiliyye (Hicri 150’de vefat eden Mukatil bin Süleyman’ın takipçileri) demiştir.

(Tarih Bağdat 15:514-15)

Dr. Beşşar Avvad Ma‘ruf bu rivayet hakkında şöyle demiştir: "Senedi sahihtir, ravileri güvenilirdir (sikât)."

Aynı isnad zinciriyle el-Hatib şu rivayeti nakletmiştir:

en-Nehai dedi ki: Muhammed bin Ali bin Affan bize aktardı: Yahya bin Abdurrahman el-Himmânî bize babasından aktardı: Ebu Hanife'nin şöyle dediğini duydum:
"Cehm bin Safvan kâfirdir."

(Tarih Bağdat 15:515)

Dr. Beşşar Avvad Ma‘ruf bu rivayet hakkında şöyle demiştir: "Senedi hasendir."

İmam Ebu Hanife’nin Cehm bin Safvan hakkındaki görüşü, aslında rical (hadis ravileri) kitaplarında da geçmektedir. İbn Hacer el-Askalani, Tehzibü’t-Tehzib (10:281) adlı eserinde şöyle demiştir:

"Muhammed bin Sima‘a (ki es-Saymari’ye göre sika, İbn Hacer el-Askalani’ye göre et-Takrîb’de sadûk olarak değerlendirilmiştir), Ebu Yusuf’tan, o da Ebu Hanife’den rivayet etti ki, şöyle dedi:

"Cehm (bin Safvan), inkârda aşırıya gitti ve ‘O (yani Allah) hiçbir şey değildir’ dedi. Mukatil ise ispatta aşırıya gitti ve Allah’ı mahlûkatına benzetti."

İbn Hacer el-Askalani ayrıca şu sözünü de nakletmiştir:

"Doğudan bize gelen iki iğrenç görüş vardır: Cehm, Allah’ın sıfatlarını inkâr eden; ve Mukatil, Allah’ı beşerî sıfatlarla tasvir eden."


El-Hatib el-Bağdadi, isnadıyla birlikte el-Hakam bin Beşir’den şu rivayeti nakletmiştir:

"Süfyan bin Said es-Sevri ve Numan bin Sabit’in (Ebu Hanife) şöyle dediğini duydum:
"Kur’an, Allah’ın mahluk olmayan kelamıdır." (el-Kur’an kelamullah, gayr makhluk.)

(Tarih Bağdat 15:517)

Dr. Beşşar Avvad Ma‘ruf bu rivayet hakkında şöyle demiştir: "Senedi hasendir."


El-Hatib el-Bağdadi, güvenilir ravilerden oluşan bir zincirle—ancak bir ravinin mechul (bilinmeyen) olduğu isnadıyla—şu rivayeti nakletmiştir:

İbnü’l-Mübarek, Ebu Hanife’nin yanına geldi. Ebu Hanife ona dedi ki:
"Bu sizin aranıza sızan şey nedir?"

İbnü’l-Mübarek dedi:
"Horasan’da Cehm adında bir adam var."

Ebu Hanife sordu:
"Ne söylüyor?"

İbnü’l-Mübarek cevap verdi:
"Kur’an’ın mahluk olduğunu söylüyor."

Bunun üzerine Ebu Hanife şu ayeti okuyarak cevap verdi:
"Ağızlarından çıkan bu söz ne kadar büyük! (Kehf 18:5)."

(Tarih Bağdat 15:517)

El-Hatib el-Bağdadi, isnadıyla birlikte Ebu Bekr el-Merruzi’den şu rivayeti nakletmiştir:

"Ebu Abdullah Ahmed bin Hanbel’in şöyle dediğini duydum:
"Bizim nazarımızda, Ebu Hanife’nin ‘Kur’an mahluktur’ dediğine dair sahih bir rivayet yoktur."

(Tarih Bağdat 15:517)

Dr. Beşşar Avvad Ma‘ruf bu rivayet hakkında şöyle demiştir: "Senedi sahihtir."

İmam Ahmed bin Hanbel, mihne (zorlama) döneminde Ehl-i Sünnet’in en büyük savunucusuydu. Bu dönemde en büyük düşmanları, yönetici elitin yanı sıra özellikle Hanefi mezhebine mensup bazı kadılar, özellikle kadı Ahmed bin Ebi Duad idi. Ancak Ebu Hanife’nin devletin "Kur’an mahluktur" doktrinini desteklediği yönündeki suçlamalar yayılırken, İmam Ahmed bu propagandaya inanmadı ve Ebu Hanife’yi savundu.

El-Hatib el-Bağdadi, isnadıyla birlikte en-Nehai’den şu rivayeti nakletmiştir:

Muhammed bin Şedhan el-Cevheri bize aktardı: Dedi ki: Süleyman el-Cüzcani ve Mualla bin Mansur er-Razi’nin şöyle dediğini duydum:

"Ebu Hanife, Kur’an’ın mahluk olup olmadığı hakkında konuşmadı. Ne Ebu Yusuf, ne Züfer, ne Muhammed, ne de onların hiçbir öğrencisi bu konuda söz söyledi. Sadece Bişr el-Merisi ve İbn Ebi Duad ‘Kur’an mahluktur’ dedi ve böylece Ebu Hanife’nin öğrencilerinin itikadını lekelemeye çalıştılar."

(Tarih Bağdat 15:518)

Dr. Beşşar Avvad Ma‘ruf bu rivayet hakkında şöyle demiştir: "Senedi sahihtir."

Allahu Alem belki de AbdUllah b. Ahmed zamanında bişr el merisi bunları Ebu Hanifeye nispet ettiğinden bu şekilde yazıldı.
Susmamın sebebi buydu.
 
Son düzenleme:
C Çevrimdışı

cevap vermek

Yeni Üye
İslam-TR Üyesi
Not geçelim Mukatil b. Süleyman ın müşebbihe olduğu söylense de bazı kişiler de bu konuda haksızlık edildiğini öyle bir durum olmadığını söylemekte şimdi de bundan dolayı fitne çıkmasın.
 
C Çevrimdışı

cevap vermek

Yeni Üye
İslam-TR Üyesi
Diğer bazı meseleleri ise AbdulMuizz abiyle özelden konuşalım diye yazdım. birbirine zıt rivayetleri de değerlendirelim. burda konu uzamasın.

Aynı zamanda site yönetimine uyarı olarak bir şeyler söylemek istiyorum.

Geçen sefer @علي hesabında İslam ın 5 Şartının terki küfür olduğu hakkındaki nakli paylaştıktan sonra yazmıştım ki tekfir etmem çünkü bilmiyorum yazmıştım. daha sonra daha bu yazıyı yazar yazmaz aşırıcılıktan ban yedim. Sonra zaten bu konuyu araştırınca
IMG_20250225_205541.jpg

Şimdi ben Ebu Hanife yi tekfir etmiyorum susuyorum dediğimde de direkt ban yedim. Hem de benden cevap beklenirken...

Ben daha öncesinde sadece tekfire yönelik rivayetleri görmüş Ebu Hanife yi öven rivayetlerde ya zayıf ya sofi kaynaklı olanları görmüştüm.

Bugün biraz ingilizce kaynaklardan dolaştığımda Ebu Hanife nin tekfirini nakleden aynı kaynaktan yine güvenilir isnad ile tekfir etmeyen cehmiden saymayan rivayetler bulabildim.

Susuyorum dememin sebebi bazı Ebu Hanifeye nisbetli Fıkhul Ekber Eserlerinde aynen bu tekfiri doğrularcasına bazı nakillerin olması idi. örn
IMG_20240218_231804.jpg


Bu durumda böylelikle çözülmüştür
inşeAllah
 
Son düzenleme:
C Çevrimdışı

cevap vermek

Yeni Üye
İslam-TR Üyesi
Diğer bazı meseleleri ise AbdulMuizz abiyle özelden konuşalım diye yazdım. birbirine zıt rivayetleri de değerlendirelim. burda konu uzamasın.

Aynı zamanda site yönetimine uyarı olarak bir şeyler söylemek istiyorum.

Geçen sefer @علي hesabında İslam ın 5 Şartının terki küfür olduğu hakkındaki nakli paylaştıktan sonra yazmıştım ki tekfir etmem çünkü bilmiyorum yazmıştım. daha sonra daha bu yazıyı yazar yazmaz aşırıcılıktan ban yedim. Sonra zaten bu konuyu araştırınca
Ekli dosyayı görüntüle 34385
Şimdi ben Ebu Hanife yi tekfir etmiyorum susuyorum dediğimde de direkt ban yedim. Hem de benden cevap beklenirken...

Ben daha öncesinde sadece tekfire yönelik rivayetleri görmüş Ebu Hanife yi öven rivayetlerde ya zayıf ya sofi kaynaklı olanları görmüştüm.

Bugün biraz ingilizce kaynaklardan dolaştığımda Ebu Hanife nin tekfirini nakleden aynı kaynaktan yine güvenilir isnad ile tekfir etmeyen cehm den saymayan rivayetler bulabildim.

Susuyorum dememin sebebi bazı Ebu Hanifeye nisbetli Fıkhul Ekber Eserlerinde aynen bu tekfiri doğrularcasına bazı nakillerin olması. örn
Ekli dosyayı görüntüle 34384

Bu durumda böylelikle çözülmüştür
inşeAllah

Şimdi de şuna açıklama getirelim tabi ki Tevhid gerçekleştirmeyen ve Namaz kılmayan gibi kişiler hakkında net rivayetler bulunmakta. benim kastettiğim üste de paylaştığım Ahmed b. Hanbel in dediği örn Zekat konusundaki söylediği gibi durumları kastediyorum
IMG_20250228_095219.jpg
 
Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Sorunun cevabını büyük ölçüde kendin bulmuş olmana rağmen ebu Hanife (rahimehullah) hakkında "müslümandır" dediğini duymak istiyorum. Çünkü üstte dolaylı olarak böyle anladım böyle sandım gibi fikrin değiştiğini ifade eden cümleler yazsan da forumdaki tüm kardeşler açısından bir ihtilaf ve zan kalmaması için ilk soruma tekrar bir kez daha cevab vererek konuyu kapatalım.

Şeyh Suleyman el Ulvan (Hafizahullah)'ın Ebu Hanife (rahimehullah) hakkındaki iddialara rağmen dua etmesi.
 
C Çevrimdışı

cevap vermek

Yeni Üye
İslam-TR Üyesi
Sorunun cevabını büyük ölçüde kendin bulmuş olmana rağmen ebu Hanife (rahimehullah) hakkında müslümandır dediğini duymak istiyorum. Çünkü üstte dolaylı olarak böyle anladım böyle sandım gibi fikrin değiştiğini ifade eden cümleler yazsan da forumdaki tüm kardeşler açısından bir ihtilaf ve zan kalmaması için ilk soruma tekrar bir kez daha cevab vererek konuyu kapatalım.

Şeyh Suleyman el Ulvan (Hafizahullah)'ın Ebu Hanife (rahimehullah) hakkındaki iddialara rağmen dua etmesi.
Ebu Hanife rey konusunda hata etsede Ehli Sünnet in Muteber Alimlerinden Müslümandır.
Onun aleyhine deliller olsa da aynı Eserlerden de lehine deliller gelmiştir. Bize de bu konuda İmam kabul etmemiz gerekir.
Bazı maturudi kaynaklarındaki nakillere de itibar edilmemesi gerekir çünkü Ebu Hanife den daha çok Selef akidesine uygun olan Şerhler ulaşsa da türkiye de bu baskılar kullanılmamıştır. bu konuda Ahıskalı nın videosu vardı hatta. Yani özet olarak Müslüman dır.
 
ع Çevrimdışı

علي حمزة

Üye
İslam-TR Üyesi
Sorunun cevabını büyük ölçüde kendin bulmuş olmana rağmen ebu Hanife (rahimehullah) hakkında "müslümandır" dediğini duymak istiyorum. Çünkü üstte dolaylı olarak böyle anladım böyle sandım gibi fikrin değiştiğini ifade eden cümleler yazsan da forumdaki tüm kardeşler açısından bir ihtilaf ve zan kalmaması için ilk soruma tekrar bir kez daha cevab vererek konuyu kapatalım.

Şeyh Suleyman el Ulvan (Hafizahullah)'ın Ebu Hanife (rahimehullah) hakkındaki iddialara rağmen dua etmesi.
Ulvan bahsetmiş ancak yazmamışım Ebu Hanife bir de İman konusunda hata etmiştir Ulvan ın dediği gibi inşeAllah bu konularda Allah onu bağışlar. gerçek mürcieler bile Sahabeler RA tarafından tekfir edilmemişler
 

Benzer konular

Üst Ana Sayfa Alt