Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Fatiha Süresini Okumayanın Namazı Yoktur Hadisi

E Çevrimdışı

Ehli_Hadis

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
FATİHA SURESİNİ OKUMAYANIN NAMAZI YOKTUR HADİSİ



Ali b. Abdullah Süfyânez-ZührîMahmûd b. er-Rabi’ Ubâde b. Sâmit Rasûlullah(sallallahu aleyhi ve sellem) söyle buyurmustur: ‘‘Fatihatu’l-Kitâb’ı okumayanın namazı yoktur.’ Buhârî, Ebvâbu’s-Salât, 14 ; Müslim, Salât, 34 ; İbn Mâce, İkâmetu’s-Salât, 11 ; Tirmizî, Salât, 183

El-Hasen b. Ali el-HulvânîYa’kûb b. İbrahim b. Sa’dBabas Sâlih İbn Sihâb-Mahmûd b. er-Rabi’ ki Rasûlullah(sallallahu aleyhi ve sellem) kendi kuyularından aldıgı suyu onun yüzüne püskürtmüstür, rivayet ettigine göre Ubâde b. es-Sâmit, Rasûlullah(sallallahu aleyhi ve sellem)’in söyle buyurdugunu nakletmistir:‘‘Ümmü’l-Kur’ân’ı okumayanın namazı yoktur. Müslim, Salât, 36

Süfyan b. Uyeyne-ez-Zührî-Mahmûd b. er-Rabi’- Ubâde b. es-Sâmit’in rivayet ettigine göre, Rasulullah(sallallahu aleyhi ve sellem) söyle buyurmustur: ‘‘Fatihatu’l-Kitab’ı okumayanın namazı yoktur.’’ Ahmed b. Hanbel, Müsned, V, 314

HANİFİLERİN BU KONUDAKİ HATALARI



Hanefî usulcülerden Pezdevî(v.483/1090), Fatiha Suresinin kıraati ile ilgili örnek üzerinden su açıklamaları yapmıstır: ‘‘Allah Kur’an-ı Kerim’de ‘‘Kur’an’dan kolayınıza geleni okuyunuz buyurmustur. Süphe yok ki, Allah bu ayetle namazlarda Kur’an okumayı farz kılmıstır. Namazda Fatiha’nın kıraati konusunda nakledilen haber-i vahid ise süphelidir. Dolayısıyla namazda kolaya geleni okumak emrini bırakarak, namazda Fatiha’yı okumak emrine sarılmak caiz degildir. Fakat ikinci yani Fatihayı okumak, birincinin yani Kur’an’dan kolaya geleni okumak emrini tamamladıgı için onunla amel etmek vaciptir. Kim haber-i vahidi reddederse dogru olmayan bir yola sapmıs olur, kim de onu Kitap ve mütevatir sünnetle bir tutarsa, onun derecesini yükseltmekle hata etmis olur, dogru olan yol, sadece bizim tarif ettigimiz yoldur’’el-Pezdevî, Ebu’l-Hasen Ali b. Muhammed, Usulü’l-Pezdevî, I-IV, İstanbul, 1308/1890, II, 304

Serahsî ise, sunları söylemistir: ‘‘Bu ayet Fatiha Suresi’nin okunmasıyla ihtilaf etmez. Rukniyyet maktu’ bir delil ile sabit olur. Haber-i vahid maktu’ bir ilim degildir, ama ameli vacip kılar.Haber-i vahid ile Fatiha Suresi’nin tayini vacip olarak hüküm kazanır. Onun terki mekruh olur. Rukniyyetin tesbiti ise ancak nasla olur, o da ayet-i kerimedir. Serahsî, el-Mebsût, I, 103

Hanefî alimlerden el-Mergınânî de Fatiha Suresi’nin namazda kıraati ile ilgili olarak, sunları ifade etmektedir: ‘‘Kur’an-ı Kerim’de ‘’Kur’an’dan kolayınıza geleni okuyunuz’ buyurulmaktadır. Bundan ise, Kur’an’dan Kur’an denebilecek bir miktar okumanın farziyyeti anlasılır. Haber-i vahide dayanarak, bundan fazla bir seyin, farziyyetine hükmetmek caiz olmaz. Ancak haber-i vahidle amel etmek vacip oldugu için, Fatihayı okumanın vacip oldugu görüsündeyiz el-Mergınânî, el-Hidâye, I, 48

1-Cisi Bu hadis Mütevatirdir:

لاَ صَلاَةَ لِمَنْ لَمْ يَقْرَأْ بِفَاتِحَةِ الْكِتَابِ

“(Namazda) Fatiha Sûresini okumayan kimsenin namazı yoktur:

a. Bir lafız da ise,﴿ كُلُّ صَلاَةٍ لاَ يُقْرَأُ فِيهَا بِأُمِّ الْكِتَابِ فَهِيَ خِدَاجٌ ﴾“İçerisinde Fatiha Sûresi okumayan her namaz, eksiktir” ifadesi vardır. Müslim, Salat 41; İbn Mâce, İkame 11; Müsned, 2/478

Bir başka lafız da ise,﴿ مَنْ صَلَّى صَلاَةً لَمْ يَقْرَأْ فِيهَا بِأُمِّ الْكِتَابِ فَهِيَ خِدَاجٌ غَيْرُ تَمَامٍ ثَلاَثاً ﴾“Kim Fatiha Sûresini okumadan bir namaz kılarsa, (bilsin ki) bu namaz, eksiktir” (Resulullah (s.a.v), bu sözü üç kere tekrarladı.)ifadesi vardır. Müslim, Salat 38 (395); Ebu Dâvud, Salat 136 (821); Tirmizî, Tefsiru sure-i Fatiha (2954)

Bir diğer lafız da ise,﴿ لاَ تُجْزِئُ صَلاَةٌ لاَ يُقْرَأُ فِيهَا بِفَاتِحَةِ الْكِتَابِ ﴾“İçerisinde Fatiha Sûresi okunmayan bir namaz, yeterli değildir” ifadesi vardır. Tirmizî, Salat 116

Bir başka lafız da ise,﴿ لاَ صَلاَةَ إِلَّا بِفَاتِحَةِ الْكِتَابِ وَشَيْء مِنَ الْقُرْآَنِ بَعْدَهَا ﴾”Fatiha Sûresini ve bundan sonra da Kur’an’dan her hangi bir şey okumadıkça, (kıldığınız namaz,) namaz değildir” ifadesi vardır. Ebu Dâvud, Salat 132; Tirmizî, Salat 69, 116

Bu hadis, şu yollardan gelmiştir:

1.Ubâde ibnu’s-Sâmit
2.Ebu Hureyre
3.Hz. Aişe
4.Enes
5.Ebu Katâde
6.Abdullah ibn Ömer
7.Abdullah ibn Amr
8.Hz. Ali
9.Ebu Ümâme
10.Ebu Sâid
11.İmrân b. Husayn
12.Rifâa b. Râfi’
13.Abdullah ibn Mes’ud ve daha bir çokları.

Buhârî (ö. 256/870) “Hayru’l-kelâm fi kırâat halfe’l-imâm” adlı kitabında konu ile ilgili olarak aynen şöyle der:

“Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)’den gelen﴿ لاَ صَلاَةَ إِلَّا بِقِرَاءَةِ أُمِّ الْقُرْآنِ ﴾“Fatiha Sû-resini okumadıkça, (kıldığınız namaz,) namaz değildir” haberi, mütevatir-dir.”

İbn Abdilber(v.463/1070) de Fatiha Suresini okumayı vacip olarak gören Hanefî uleması ile ilgili olarak sunları ifade etmektedir:

‘‘Namazda Fatiha okumanın vacip olmadıgını söyleyenler,Peygamber’in ‘‘noksandır’’ifadesi Fatiha’sız kılınan namazın caizligine delalet eder. Ve noksan namaz caizdir, demislerdir. Bu söz hatalıdır. Çünkü noksan olan bir sey tamamlanmıs sayılmaz. Namazını tamamlamadan çıkan bir kimsenin, onu yeniden ve tam olarak kılması gerekir. Bu itibarla noksanlıgını itiraf ettigi halde, caiz oldugunu iddia edenlerin iddialarını ispatlayıcı delil göstermeleri gerekir.’’ İbn Abdilberr, et-Temhîd, XX, 192

İbnü’l Arabî(v.543/1148), Rasûlullah(sallallahu aleyhi ve sellem)’in ‘‘namazı yoktur’’ ifadesinin tamam olmaya mı, yoksa kemal olmaya mı delalet olduguna dair tartısmalar meydana geldiginden hareket ederek, bu konuda en meshur fetvanın umum üzere nefye göre oldugunu, İmam Malik’ten gelen en kuvvetli fetvaya göre, namazda Fatiha okumayanın namazının batıl oldugunu ifade etmistir. el-Kurtubî, el-Câmi’ li Ahkâmi’l-Kur’ân, I, 123

İbn Hacer(v.852/1448), konuyla ilgili Hanefîler’in görüslerini aktardıktan sonra, onların görüslerinin yanlışlıgı ile ilgili şu bilgileri vermektedir:

‘‘Hanefîler Fâtiha Suresi’nin kıraatini vacip kabul ederler. Fakat onların kaidelerine göre, onu okumak vacip olmakla birlikte namazın sıhhatinin sartı degildir. Çünkü onun vücubiyeti sünnetle sabit olmustur. Namazın sıhhati ancak farz olana baglıdır. Onlara göre farz, Kur’an’ın dısındaki bir seyle sabit olmaz. Farz olan ayetle belirtildigi üzere kolay olanın okunmasıdır. Fatiha’nın kıraatinin tayini hadisle sabit olmustur. Bunun için onun kıraati vacip olur, onun terk edilmesi günahtır. O okunmadan kılınan namaz caiz olur. Böyle bir karar, namazda Fatiha okumayı terketmeye yol açmaz mı? Kisi Allah’a yakınlasmak için namaz kılacak, bunda günah irtikab ettirecek bir sey yapacak. Bu mezhebin muhalefette ne kadar asırılıga gittiginin göstergesidir. Aynı zamanda İbn Hacer, ‘‘Kur’an’dan kolayınıza geleni okuyun ayetindeki ve Hanefîlerin delil olarak kullandıkları Ebû Hureyre(r.a.) rivayetinde yer alan ‘‘Ezberinden kolayına geleni oku’’ ifadesindeki ‘‘kolay olan’’ ifadesinin, Ubâde(r.a.) hadisindeki ‘‘Fatihasız namaz olmaz’’ kavliyle takyid edilmis oldugunu ifade etmek suretiyle, Hanefîlerin görüsünü tenkîd etmistir. İbn Hacer, el-Askalânî, Fethu’l-Bârî Serhu Sahîhi’l-Buhârî, I-XXIII, Beyrût, 1379/1959, II, 242, 243

Sevkânî(v.1250/1834) de, İbn Hacer’in yukarıda aktarılan görüsüne degindikten sonra, Hanefilerin Fatiha Suresi’nin kıraatini vacip kabul edip, namazın rüknü saymamalarını, sünnetin reddettigini ifade ederek, bir çok alimin bu görüsü caiz ve sahih kabul etmedigini, sadece re’ye sarılanların caiz ve sahih olarak kabul ettiklerini ifade etmis, bunu selefin re’y ehlinden sakındırmasının bir örnegi olarak kabul etmistir. Sevkânî, Neylü’l-Evtâr, I, 235
 
A Çevrimdışı

Ahmet.Kaymar

Üye
İslam-TR Üyesi
Kardeşim böyle bir meselede, bu kadar sert olabiliyorsan demek ki asli meselelerde kesip biçmen gerekiyor. :)

Pek sen hanefi alimleriyle karşılaşmamışsın belli ki. Karşılaşsaydın böyle demezdin.
 
!sLaM4eVeR Çevrimdışı

!sLaM4eVeR

لا اله الا الله
Admin
Lütfen konuyu polemik haline getirmeyin. Konu hakkında varsa buyrun delilleri yazın hepimiz görelim.
 
H Çevrimdışı

Habibullah

İyi Bilinen Üye
Site Emektarı
turkiyede farz namazlarinnda fatiha okunmadan kilinan bir namaz yeri GOSTEREBILIRMISINIZ......!!!!!!!!!!???????????
bu konuda hanefiler sunnete harfiyen uyuyorlar.........????????


ayrica imam buhariden evvelki hanefi ulemasinin bildiklerini imam buhariden vakif olarak bilmesi yani tam tamina bilmesi beklenemez yaklasik ikyuzyirmi sene ALLAH celle celaluhu hepsinden razi olsun............
 
A Çevrimdışı

Ahmet.Kaymar

Üye
İslam-TR Üyesi
لا إيمان لمن لا أمانة له
"Emaneti olmayanın imanı yoktur." (Müsned, 3/135, Hadis no: 12406. Ricali Sahiheynin ricalidir. İsnadı hasendir.)

Gerçi hadisin ikinci kısmı da buna delildir. Ama sadece ben birinci kısmını alıyorum.

Şöyle ki:
"Fatihası olmyanın namazı yoktur" denildiğinde, bir hanefi alim de cevap verir. Cevabında yukarıdaki hadisi zikreder ve sonrasında der ki: "Senin emanetin yoksa, imanın da yoktur. Sen imansız mısın? Halbuki Müsneddeki hadisteki imanın yokluğu kemalinin yokluğudur, sıhhatinin yokluğu değildir. İşte "fatihası olmayanın namazı yoktur" hadislerinde "namazı yoktur" da, "namazın kemali yoktur" anlamındadır."

Evet ben de sir yada açık, tek yada cemaatle, her namazda fatiha suresini okumasının gerektiği görüşündeyim. Fakat, hanefi alimlerine bu kadar çok saldırılması karşısında hiç yüreğim almıyor. Asli bir mesele değil. Üstelik Hanefi alimlerinin de delilleri mevcut. Zannedilmesin ki, re'ye göre böyle ictihadlar vermişler.

Neyse, niyetim polemik yapmak değil, belki ümmetin dertlerini fer'i meselelerle unutturmamak gayretidir benimkisi.

Allah azze ve celle, bizlere merhamet etsin.
 
hitman Çevrimdışı

hitman

Üye
İslam-TR Üyesi
ayrica imam buhariden evvelki hanefi ulemasinin bildiklerini imam buhariden vakif olarak bilmesi yani tam tamina bilmesi beklenemez yaklasik ikyuzyirmi sene

olay bitti. o zaman konusacak bir şey kalmadı demektir.
 
F Çevrimdışı

ferbay1

Üye
İslam-TR Üyesi
olay bitmiş mi sanki bu konuda deliller sadece bu kadarmış gibi anlatılmış bütün hadisler ele alındığında okumanın gerektiği ortaya çıkar inş.
HER REK'ATTE FATiHA'YI OKUMAK Ubade't-îbnu es-Samit radiyallahu anh'dan: Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu ki: "Her kim ki, "Fatiha't-ul-Kitabı" okumazsa onun namazı yoktur."594

594 Buhari(756) Müslim(394) Ebu Davud(822) Tirmizi(247) Nesei(2/137) ve Ibnu Mace(837) 595 Ahmed(5/316/322) Ebu Davud(823) Tirmizi(311) Nesei(2/141) Buhari Cüz'ünde(60/226) Darekutni(1/318) Ġbnu Hibban(1776) Hakim(1/238) Beyhaki Süneninde(2/164) ve Kıra'atta(98) Ġbnu Ebi ġeybe(1/373) ve Tahavi(1/215) hasen bir senedle rivayet etmiĢlerdir. 596 Abdurrazzak(2771) hasen bir senedle rivayet etmiĢtir 597 Buhari Cüz'ünde(224) Darekutni(1/340) Tahavi(1/218) Abdurrezzak(2765) Beyhaki Kitab'ul-Kıra'atta(121) Süneninde(2/166) Hatib(13/176) Ebu Ya'la ve Taberani Evsat‟ta Mecmauz zevaid(2/110) sahih bir senedle rivayet etmiĢlerdir 598 Ġbnu Huzeyme(490) ve Ġbnu Hibban(1780) sahih bir senedle rivayet etmiĢlerdir

Ubade't-Ġbnu es-Samit radiyallahu anh'dan, Ģöyle dedi: Bir sabah namazında Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem'in arkasında idik. Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem Kurân okurken, kıraati ona ağırlık verdi. Namazdan bitince (cemaate hitaben) zannedersem sizler imamınızın arkasında (Kur'ân) okuyorsunuz dedi?” Biz de: “Evet ya Rasûlullah hızlıca (size yetişebilmek için okuyoruz)” dedik. Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem; “imamınızın arkasında "Fatiha'dan" başka bir şey okumayın, zira "Fatiha'yı" okumayanın namazı yoktur" dedi.595

Reca ibnu Hayve'den, şöyle dedi: Bir gün Ubade't-ibnu es-Samit radiyallahu anh'ın yanı başında namaz kılıyordum ki, imamın arkasında (Fatiha'yı) okuduğunu duydum. Namazı kıldıktan sonra, dedim ki: "Ya Eba Velid, sen imamla olduğun halde arkasında (Fatiha'yı) okuyor musun?” dedi ki: “Yazıklar olsun sana (Fatiha'sız) namaz yoktur (bilmez misin?)”596 Enes Ġbnu Malik radiyallahu anh'dan: Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem (bir gün) ashabına namaz kıldırdı. Namazdan bitince, yüzünü ashabına çevirerek dedi ki:


“imam okuduğu halde siz de (arkasında) namazlarınızda okuyor musunuz?” Hepsi sukut ettiler. Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem bu sorusunu üç kere tekrar etti. Birisi veya birkaçı dediler ki: “Evet Yâ Rasûlullah biz bunu yapıyoruz.” Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu ki: “Bunu yapmayın. Sizden biriniz imamın arkasında, içinden olmak üzere sadece "Fatiha'yı" okusun.”597

Ebu Hureyre radiyallahu anh şöyle dedi: Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu ki: "Fatiha" okunmayan namaz yeterli değildir. Dedim ki: “Peki Yâ Rasûlullah, eğer imamın arkasında olursam?” dedi ki: Elimden tutarak: "Fatiha'yı" içinden (kendi kendine) oku buyurdu. (bu hadis uygulamalı olduğu için okunmasın diyen aynı şekilde uygulamalı hadis getirmeli)598 Ebu Hureyre radiyallahu anh şöyle dedi: Rasûlullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem buyurdu ki: Her kim ki namaz kılar da o namazında "Ümmü'l-Kur'ânı' okumazsa, o namaz güdüktür sonra güdüktür, (yani) tamam değildir dedi. (Müslim'in rivayetinde ise bu sözü üç kere tekrar etti şeklinde gelmiştir.)


(Ravi diyor ki: )Bunun üzerine dedim ki: "Ya Eba Hureyre! imam sesli okuduğunda nasıl yapayım? "Fatiha'yı" içinden okursun. Zira ben Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem işittim ki: ġöyle buyurdu. Allahu Teâla buyurdu ki: “Ben "Fatiha'yı" benimle kulum arasında yarı yarıya taksim ettim. (Yarısı benim yarısı kulumundur.) Ve kulumun istediği onundur." Kul, Elhamdu lillahi Rabbi'I-alemin dediği zaman Allah da: “Kulum bana hamd etti” der. Kul, Errahmanirrahim dediği zaman, Allah da: “Kulum beni sena etti” der. Kul, maliki yevmiddin dediği zaman, Allah da: “Kulum beni temcid etti (ve bir defada: Kulum bana tebyiz eyledi” dedi.) Ve buraya kadar benim.” Kul iyyake na'budu ve iyyake neste'in dediği zaman, Allah: “Bu kulumla benim aramda ve kulumun istediği hakkıdır” der. Kul Ġhdına's-sırata'l-müstakim sıratallezine en'amte aleyhim ğayri'l-meğdubi aleyhim ve-la'd-dâllîn 160


dediği zaman, Allah: “işte bu kulumundur ve kulumun istediği hakkıdır" buyurur. 599


Abdullah ibnu Amr radiyallahu anh şöyle dedi: Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem (ashabına hitaben) “Benim arkamda olduğunuz halde (Kur'ân) okuyor musunuz” diye sual etti? (Sahabeler) dediler ki: “Evet Yâ Rasûlullah süratli bir Ģekilde okuyoruz.” (Bu cevap üzerine) Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu ki: “(Ġmamın arkasında) "Fatiha'dan" baĢka bir şey okumayın.”600

Yezid Ġbnu ġerik Ģöyle dedi: Ömer Ġbnu'l-Hattab radiyallahu anh'a dedim ki: “Ġmam'ın arkasında iken "Fatihat'uI-Kıtab'ı" okuyabilir miyim?” “Evet okursun” dedi. Ve tekrar dedim ki: “Sen okuduğun halde de mi Yâ Emir'el-Mu'minin?” dedi ki: "Evet ben okusam da" buyurdu.601 Sahabelerden ve Tabi'inden ehli ilmin ekserisinin ameli bu hadisler üzeredir. Sahabelerden, Ömer Ġbnu'l-Hattab, Ali Ġbnu Ebi Talib, AiĢe Binti Ebi Bekr, Ebu Hureyre, Enes Ġbnu Malik, Ġbnu Abbas, Ġbnu Ömer, Ġbnu Mes'ud, Muaz Ġbnu Cebel, Ubey Ġbnu Ka'b, Ubade't-Ġbnu es-Samit, Abdullah Ġbnu Amr radiyallahu anhuma daha isimlerini zikretmediğimiz birçok sahabe vardır.
 
Üst Ana Sayfa Alt