Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Soru Kader ve Cüz'i İrade ile İlgili Detaylı Bilgi Verebilir misiniz?

ozan27k Çevrimdışı

ozan27k

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Selam aleykum kardesler, kafamda günlerdir bir soru var buda fazlasiylsa vesveseye sebeb olmakta.
Kader / Irade ilgili cok video baktim, kitapda okudum ama su soruma tam olarak cevap bulamiorum.

Mesela Külli Iradede ilgili Kader anlayisim:

(Misal 1): Doktora gittim doktor dedi Kanser oldun. Böyle bi durumda insanin hic bi Iradesi olmadigindan olay kolaylasior. Allahin Kaderi diyip tevekkül edip Rahat edilir.

Ama benim sorunum su ikinci misalde:

(Misal 2): Ben Doktora gittim doktor dedi Seker hastasisin. Sebebini sorunca dediki cok fazla seker yemisszin ondan olmus.

Simdi bu durumda ben kendi Cüzi Irademle Cok seker yemeyi terci etmisim, ama sonucta buda Allahin bana yazdigi kader. Efendimiz aleyhisselam Keske lafi Seytana yol acar dediginden yola cikarak burda keske demek yanlistir saniorum. Ama simdi burda benim kendi irademle hata yapmis olmamdan dolayi bu hsatalik olursa kendimi sucluyup niye bukadar sekerli yedin salaklik yaptin biliodun ya sagliksiz oldugunu demek yanlis mi? Yoksa zaten seker hastasi olcaktim bu bahane mi oldu mi demem lazim? Yemeseymisim keske diyip kendimi tenkit etmem dogru mu? Ama bu keskeyi derken Allahin kaderine isyan degilde, kendi irademi yanlislama gibi bi anlayisla desem?

bi misal daha veriyim:

Mesela bi sinava girecem, ögretmen de sunu sunu calismamiz lazim dedi:

Sinava girdim ve kaybettim, ama biliorumki az calistim, yeterince caba göstermedim.

Bu Durumda Sinavi kaybetigimde, kaderim buymus zaten kazanamicakmisim ben onu kaderim böyle mi dicem.

Yoska Biraz daha calissaymisim ja hata bende mi dicem?

Yani Kisaca: Cüzzi Iradeyi kullanip bi yanlislik yaparken, bu benim irademi yanlis kullandigimdan dolayi mi oldu diye itikat edicez.

Veya, Allah bunu zaten yazmis, benim cüzzi irademi yanlis kullcagimida Allah yazdi zaten, ozaman daha cok calissaymisim demeyipde. Kaderim buymus vardir bunda bi haiyr mi demek gerekir?

Burdada Cebriyye anlayisi doguyor, ozaman bi katil de mesela ben bu yanlisi nasil yaptim dememeli. ?

Cüzzi Iradede cikan sonucta kadere bakis acimiz.

Detayli bi cevab verebilrseniz sevinirim, kader ile ilgili yazilari okudum ama tam olarak bu soruya cevao bulamadim. Umarim yardimci olabilrsiniz

Barek Allah feek
 
EBU HANİFE Çevrimdışı

EBU HANİFE

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Musluman gecmiste yapamadigi khayrlar icin KESKE kelimesini kullanabilir.

Seker hastaligi icin bu hastaligin hassasiyetini olusturacak seylerden kacinmalisin iradeni kullanarak elinden geldigince...Olusan kotu durumlarda Allah swt sorumlu tutmak usulen\suclu\adaletsiz konumuna getirebilir ki Allah swt bundan munezzehtir.Vasat dusunmek gerekir
 
M Çevrimdışı

Meliksah Kayaaaa

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Musluman gecmiste yapamadigi khayrlar icin KESKE kelimesini kullanabilir.

Seker hastaligi icin bu hastaligin hassasiyetini olusturacak seylerden kacinmalisin iradeni kullanarak elinden geldigince...Olusan kotu durumlarda Allah swt sorumlu tutmak usulen\suclu\adaletsiz konumuna getirebilir ki Allah swt bundan munezzehtir.Vasat dusunmek gerekir
Keske seriat olsa demek caizmidir abi :)
 
Muwahhide Tevhid Çevrimdışı

Muwahhide Tevhid

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Allah azze we celle olmuş ve olacak bilir ki bir ismi de el-Alim'dir. Bildiklerini levh-i mahfuza yazmıştır ve bunları dileyip ve dilediğini yaratmış. Bu kader anlayışı selefin kader anlayışıdır biliyorsunuz.

Allah azze we celle dilemese biz bişey dileyemeyiz ki. Bize hak ettiğimiz verir çünkü adildir.
 
EBU HANİFE Çevrimdışı

EBU HANİFE

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
.





Allah azze we celle olmuş ve olacak bilir ki bir ismi de el-Alim'dir. Bildiklerini levh-i mahfuza yazmıştır ve bunları dileyip ve dilediğini yaratmış. Bu kader anlayışı selefin kader anlayışıdır biliyorsunuz.

Allah azze we celle dilemese biz bişey dileyemeyiz ki. Bize hak ettiğimiz verir çünkü adildir.
Kader hakkinda cok konusmak istemiyorum.Cunku cok ihtilaf var.Bir de oyle 2 boyutla ele alacagimiz bir kavram degil.

Yazmis oldugunuz dogru olsada tam olarak ifade etmis degil

Allah swt insana cuz i bir irade vererek imtihanla sorumlu tutmus ve ezeldende alim sifati\kulli iradesiyle vb sifatlariyla da insan ve mahlukata hakimdir...

Eger sizin yazdiklariniz son soz olsa cebriyye bundan fazla bir sey soylememistir
 
ozan27k Çevrimdışı

ozan27k

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Sagolun cevaplar icin. Ozaman cüz iradedeki yaptigi yanlislardan dolayi da keske yapmasaydim demek caizdir? dogru mu anladim
Bu yaptigi günahi gerektirecek bisey olmasa bile, mesela keske az yeseymisim zamaninda daha az kilolu olurdum gibi?
 
EBU HANİFE Çevrimdışı

EBU HANİFE

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Sagolun cevaplar icin. Ozaman cüz iradedeki yaptigi yanlislardan dolayi da keske yapmasaydim demek caizdir? dogru mu anladim
Bu yaptigi günahi gerektirecek bisey olmasa bile, mesela keske az yeseymisim zamaninda daha az kilolu olurdum gibi?
Isin espirisi;

Su belaya\zorluga\darliga keske yapmasaydim basima gelmezdi demek seytan vesvesidir...Bundan kacinmak gerekir.

Kisi yapamadigi bir iyilige\khayra sayet yapipda iyi sonuc alabilcegi umidiyle soylebilir.
Rasulullah saw;
Eger ben isimden sonra yapacagimi evvelden bilmis olsaydim kurbanlik sevk etmezdim
Haccimida umre kilardim.
Muslim\hac

Seyh muhammed nuh\nebevi nurlar 1 syf no 21\ravza yy
 
ozan27k Çevrimdışı

ozan27k

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
yani gecmiste kendi iradende olan belki daha iyi yapabilecegin ise dahi söyle söyle yapsaymisim demek iyi degil?
mesela cok ders calissaydim basarirdim sinavi demek yerine, basaramadim hayrilisi buymus diiyip konyu kapatmak en dogrusu?
dogru mu anladim
 
metin öztürk Çevrimdışı

metin öztürk

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Selam aleykum kardesler, kafamda günlerdir bir soru var buda fazlasiylsa vesveseye sebeb olmakta.
Kader / Irade ilgili cok video baktim, kitapda okudum ama su soruma tam olarak cevap bulamiorum.

Mesela Külli Iradede ilgili Kader anlayisim:

(Misal 1): Doktora gittim doktor dedi Kanser oldun. Böyle bi durumda insanin hic bi Iradesi olmadigindan olay kolaylasior. Allahin Kaderi diyip tevekkül edip Rahat edilir.

Ama benim sorunum su ikinci misalde:

(Misal 2): Ben Doktora gittim doktor dedi Seker hastasisin. Sebebini sorunca dediki cok fazla seker yemisszin ondan olmus.

Simdi bu durumda ben kendi Cüzi Irademle Cok seker yemeyi terci etmisim, ama sonucta buda allahin bana yazdigi kader. Efendimiz aleyhisselam Keske lafi Seytana yol acar dediginden yola cikarak burda keske demek yanlistir saniorum. Ama simdi burda benim kendi irademle hata yapmis olmamdan dolayi bu hsatalik olursa kendimi sucluyup niye bukadar sekerli yedin salaklik yaptin biliodun ya sagliksiz oldugunu demek yanlis mi? Yoksa zaten seker hastasi olcaktim bu bahane mi oldu mi demem lazim? Yemeseymisim keske diyip kendimi tenkit etmem dogru mu? Ama bu keskeyi derken allahin kaderine isyan degilde, kendi irademi yanlislama gibi bi anlayisla desem?

bi misal daha veriyim:

Mesela bi sinava girecem, ögretmen de sunu sunu calismamiz lazim dedi:

Sinava girdim ve kaybettim, ama biliorumki az calistim, yeterince caba göstermedim.

Bu Durumda Sinavi kaybetigimde, kaderim buymus zaten kazanamicakmisim ben onu kaderim böyle mi dicem.

Yoska Biraz daha calissaymisim ja hata bende mi dicem?

Yani Kisaca: Cüzzi Iradeyi kullanip bi yanlislik yaparken, bu benim irademi yanlis kullandigimdan dolayi mi oldu diye itikat edicez.

Veya, Allah bunu zaten yazmis, benim cüzzi irademi yanlis kullcagimida allah yazdi zaten, ozaman daha cok calissaymisim demeyipde. Kaderim buymus vardir bunda bi haiyr mi demek gerekir?

Burdada Cebriyye anlayisi doguyor, ozaman bi katil de mesela ben bu yanlisi nasil yaptim dememeli. ?

Cüzzi Iradede cikan sonucta kadere bakis acimiz.

Detayli bi cevab verebilrseniz sevinirim, kader ile ilgili yazilari okudum ama tam olarak bu soruya cevao bulamadim. Umarim yardimci olabilrsiniz

Barek allah feek

sen şekerin fazlasının zararlı olduğunu biliyordun
buna rağmen şekeri bol bol yedin

1:şekerin fazlası şeker hastalığı yapar (genelde) kaderinde şeker hastalığı yoksa Allahın lütfu karşına ucuz tarçın satan biri çıkar, senide aç bırakırda tarçını yemek zorunda kalırsın, sonuçda şeker hastası olmazsın, fakat sen bir suç işledin
suç = ceza
Allahın affı mustesna yapdıklarının cezasını çekersin

2: şekeri bol bol yedin ve şeker hastası oldun,
şekeri hastalığa yol açma ihtimalini bilerek fazla yemen senin iraden = suç
hastalanman=ceza
verilen ceza işlenen suçdan fazlaysa , hesabın Allaha kaldı. diğer günahlarına kefaret olur (inşAllah)

burada söylemin bilerek fazlaca şeker yediğin için kendine kızman ise, tecrübe bunu gerektirirki hayat derslerle doludur.
fakat şeker yiyerek şeker hastası olmana ise, hiç şeker yemesende şeker hastası olabilirdin
veya o yediğin şeker seni kanserden korumuşda olabilir.
kendine kızar + Allaha hamd edersen , tecrübe + sevab kazanırsın (inşAllah)


4 arkadaş var sınava girmeleri gerekmektedir (amel) , maksat sınavı kazanıp iyi para getiren bir meslek sahibi olmak (öngörü+ tecrübe)
birinci.arkadaş gece gündüz çalışır (irade)ve sınav sabahı uykudan uyanamaz (kader)
veya sınavda başarılı olur(amel=ödül) fakat iş bulamaz ( kader)
sınavda başarılı olur güzelde bir meslek sahibi olur (amel=ödül+kader)<< bu neden kader? elektrik kesilmemesi, Allahın taktiridir

ikinci arkadaş namaz vakti geldiğinde, huşuya mani olan sınav düşüncesini kafasından atmak için 15 dk seccade başında bekler, namazını kılar.
bu durumdaki ihtimaller şöyledir
1:Allahın takdiri bu kişinin basiretini açar ve okuduğunu kafası daha iyi alır ve sınavı geçebilir. Allahın lütfu+amel=ödül . dünyada aldığından artan varsa hesabı Allaha kalmıştır.
2: o sınavda başarısız olup başka işler yapar ve gün gelir sınava giren diğer arkadaşını kurduğu fabrikada işe alır (amel+kader)

üçüncü arkadaşın babası fakirdir okuma şansı olmaz (kader)

dördüncü arkadaş sınavdan önce tembellik yapar yatıp uyur ve sınavı geçemez ( burada müslüman ve kafir eşitdir, sebebsiz rızık olmaz)

bunlardan sonra sınavı kazanan kişi ben kazandım derse (sebebler doğru fakat tevekkül yoktur zira zengin baba kader)
sınavı çalışarak kaybeden kişi kaderimde yokmuş derse ( tevekkül)
sınavı çalışmadan kaybeden kişi kaderimde yokmuş derse (halt etmişsin sen, 3 kuruşa 5 köfte yok) yani çalışmadığın için kendi suçlarsın fakat o mesleği yapamayışın kader.
sonuç: hatalarından ders almak = tecrübe caizdir. kadere itiraz=isyan. ( )<<burayı sana bırakıyorum :)

not: düşünmekden bile korkduğum bir konu hakkında bukadar uzun yazdım (cüzi irade) sözlerimde yanlışlar varsa şeytandan ve nefsimden, doğrularsa Allahdandır (acizliği kabul etme)
 
Muwahhide Tevhid Çevrimdışı

Muwahhide Tevhid

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
.






Kader hakkinda cok konusmak istemiyorum.Cunku cok ihtilaf var.Bir de oyle 2 boyutla ele alacagimiz bir kavram degil.

Yazmis oldugunuz dogru olsada tam olarak ifade etmis degil

Allah swt insana cuz i bir irade vererek imtihanla sorumlu tutmus ve ezeldende alim sifati\kulli iradesiyle vb sifatlariyla da insan ve mahlukata hakimdir...

Eger sizin yazdiklariniz son soz olsa cebriyye bundan fazla bir sey soylememistir

SubhanAllah yazdıklarım mı yanlış anlaşıldı ben mi yanlış yazdım anlamadım ki..

Ben son söz kulun mu yazdım orda ki?
Allah'ın dilemesi ile olur bizim dinlememiz ile bişeyler olmaz demişim..

Cebriyye ile aynı görüş Allah muhafaza..
 
metin öztürk Çevrimdışı

metin öztürk

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
.






Kader hakkinda cok konusmak istemiyorum.Cunku cok ihtilaf var.Bir de oyle 2 boyutla ele alacagimiz bir kavram degil.

Yazmis oldugunuz dogru olsada tam olarak ifade etmis degil

Allah swt insana cuz i bir irade vererek imtihanla sorumlu tutmus ve ezeldende alim sifati\kulli iradesiyle vb sifatlariyla da insan ve mahlukata hakimdir...

Eger sizin yazdiklariniz son soz olsa cebriyye bundan fazla bir sey soylememistir

akhi ''bize haketdiğimizi verir'' cümlesi olmasa haklısın derdim.
fakat bu cümlenin içi herşekilde dolabilir.
 
metin öztürk Çevrimdışı

metin öztürk

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Guz3l gormussun:) Ama biraz daha aciklama olabilirdi ki sende bahsettin.

Allah swt razi olsun senden.

akhi ben uzun yazdım ve şüphelerimde uzun oldu :)
kısa yazanada neden kısa yazdın diyemiyorum, malum konu fazlasıyla hassas
 
EBU HANİFE Çevrimdışı

EBU HANİFE

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
akhi ben uzun yazdım ve şüphelerimde uzun oldu :)
kısa yazanada neden kısa yazdın diyemiyorum, malum konu fazlasıyla hassas


Guzel akhim senin uzun yazini kast etmedim. :D

Sadece muvahhide tevhid yanlis anlasilmamasi icin biraz daha eklenti yapabilirdi...
"bize haketdiğimizi verir'' cumlesinden sonra...

Kafamiz daha karismadan kapatalim bu konuyu.
:hacıabi
 
Üst Ana Sayfa Alt