Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü Abdestsiz İmamın Namazı ve Namaz Sorularıma Cevab Verir misiniz?

K Çevrimdışı

kopgel

Yeni Üye
İslam-TR Üyesi
s.a dostlar sorum olacak; mesela imam abdest almadan namaza dursa(unutarak) sonra ikinci rekatta aklına abdestsiz olduğu gelse bu durumda ne yapmalıdır. Ehil kişi cvplarsa sevinirim.. müteşekkirim..
 
ABDULHAK Çevrimdışı

ABDULHAK

الإذلال هو بعيد عنا
Admin
Ö Çevrimdışı

özgürlüğe hasret

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
___bileklerine kadar uzun bir kıyafetle namaz kılmaya başlayıp, daha sonra namaz esnasında her secdeye gittiğinde bileklerin bir-bir buçuk santim yukarısına kadar kollarının açıldığını farkeden bayanın hali nur suresi 31 deki "kendiliğinden görünenler" ifadesinde anlatılan gibimidir? selam verip daha uzun bişey giyip tekrar mı kılmalıdır?

___tesbih ve duanın her farz namazdan sonra yapılması gerektiği şeklinde hadisler var.(kaynaklarını hatırlmıyorum) bu hadislerde anlatılmak istenen toplum içinde alışıla geldiği gibi her vakit namazından sonra ( son sünnetlerden sonra) mı yapılmalı? yoksa farzı kılıp , tesbih ve dua yapıldıktan sonra mı son sünnet kılınmalı?

___yatsı ve vitir namazını birlikte kılmak bidat mı?
 
DAVA Çevrimdışı

DAVA

İyi Bilinen Üye
Site Emektarı
Selamun aleykum kardeslerim

ALLAH sizlerden razi olsun insaALLAH .. sorulari sorular bölümüne acarsaniz hem biz hem diger kardeslerde faydalanacaklardir..

selam ve dua ile
 
ABDULHAK Çevrimdışı

ABDULHAK

الإذلال هو بعيد عنا
Admin
özgürlüğe hasret;125903' Alıntı:
___bileklerine kadar uzun bir kıyafetle namaz kılmaya başlayıp, daha sonra namaz esnasında her secdeye gittiğinde bileklerin bir-bir buçuk santim yukarısına kadar kollarının açıldığını farkeden bayanın hali nur suresi 31 deki "kendiliğinden görünenler" ifadesinde anlatılan gibimidir? selam verip daha uzun bişey giyip tekrar mı kılmalıdır?

___tesbih ve duanın her farz namazdan sonra yapılması gerektiği şeklinde hadisler var.(kaynaklarını hatırlmıyorum) bu hadislerde anlatılmak istenen toplum içinde alışıla geldiği gibi her vakit namazından sonra ( son sünnetlerden sonra) mı yapılmalı? yoksa farzı kılıp , tesbih ve dua yapıldıktan sonra mı son sünnet kılınmalı?

___yatsı ve vitir namazını birlikte kılmak bidat mı?




Aişe (r.anha)'den rivayete göre bir gün Ebu Bekr'in kızı Esma (ö. 73/692) ince bir elbise ile Rasulullah (s.a.s)'ın huzuruna girmişti.
Peygamber ondan yüz çevirdi ve şöyle buyurdu: "Ey Esma! Şubhesiz kadın erginlik çağına ulaşınca onun şu ve şu yerlerinden başkasının görünmesi uygun değildir".
Peygamber bunu söylerken yüzüne ve avuçlarına işaret etmişti.

(Ebu Davud, Libas, 31; Ebû Davud bu hadise «mursel» demiştir. Çünkü Halid b. Dureyk bunu Aişe'den işitmemiştir. bk. el-Kurtubî, a.g.e., XII, 152; el-Heysemî, Mec-mau'z-Zevaid, V, 137.)


Yine Aişe (r.anha)'den nakledilen başka bir hadiste; "Allahu Teala ergin kadının namazını baş örtüsüz kabul etmez" buyurulmuştur.
(İbn Mace Tahare, 132; Ebû Davud, Salat, 84; Tirmizi, Salat, 160; Ahmed b. Hanbel, IV, 151, 218, 259.)


Ebû Hanîfe'ye (ö. 150/767) göre; bir uzvun dörtte bire kadar olan kısmı açılırsa namaz sahih olurken, açılan kısım uzvun dörtte birini geçerse namaz bozulur.
Cinsel uzuv ve arkadan ise, dirhem mikdarı az bir yer bile açılsa namaz batıl olur.


Ebu Yusuf'a (ö. 182/798) göre bir uzvun yarısı esas alınmıştır. Yarıdan azının açılması namaza zarar vermezken, fazlası namazı bozar.

İmam Şafi'ye (ö. 204/819) göre ise avrat yerinden herhangi bir kısmın açılması namazı bozar.
(Eş-Şevkani, Neylu'l-Evtar, II, 68; eş-Şafii, el-Umm, I, 77; ez-Zuhayli, el-Fıkhu'l-İslami ve Edilletuh, Dımeşk, 1405/1985, I, 585, 586; Hamdi Döndüren, Delilleriyle İslam İlmihali, İstanbul 1992, s: 226-228)





Namaz sonrası tesbihat ise, her farz namazdan sonra yerinden kalkmadan ve konuşmadan 10'ar defa subhanallah, elhamdulillah ve Allahu ekber denilmesi sunnettir. Sabah ve akşam namazlarından sonra bu zikirlere ilaveten "la ilehe illallahu veahdehu la şerikeleh , lehul mulki ve lehul hamdu yuhyi ve yumitu vehuve ala kulli şeyin kadir" 10 kez daha zikredilir.
Bunların kaynaklarını bildireceğim inşeAllah. Şu an musait yerde değilim.


Namazdan sonra 33 er defa subhanAllah ,elhamdulillah Allahuekber tesbihleri de vardır.

Bunlar ayrı ayrı sünnetlerdir, hepsi de yapılabilir, dilediğinizi de yapabilirsiniz.



Yatsı namazı ve vitir namazı cemaatle kılınabilir.
 
Ö Çevrimdışı

özgürlüğe hasret

Aktif Üye
İslam-TR Üyesi
Allah razı olsun..

yatsı ve vitir namazını birlikte kılmak bidat mı derken yatsıdan sonra hiç ara vermeden hemen vitiri kılmak bidat mı diye sormaya çalışmıştım aslında...doğrumu bilmiyorum ama aldığım duyumlara göre peygamberimiz a.s.w. yatsıyı kıldıktan bir müddet sonra kılarmış vitiri...sonra hiç konuşmadan uyurmuş...bu durumda yatsı ve vitiri ard arda ara vermeden kılmak bidat olur mu acaba? (olmaz gibime geliyor ama bi soraym dedim..)
 
ABDULHAK Çevrimdışı

ABDULHAK

الإذلال هو بعيد عنا
Admin
Sünnet olan vitiri sabah namazından önce, teheccudden sonra kılmaktır.

Sözü açarsak, yatsı namazı kılınır yatılır.
Gece yarısından sonra 2/3 uykudan kalkılınca teheccud (sunneti) namazı kılınır.
(yatsıdan sonra, geceleyin yatmadan nafile kılınırsa teheccud değil gece namazı kılmış olunur)
Teheccuddden sonra vitir kılınır. sonra (gerekirse) sabah namazı için yatılır.

Vitirin yatsıdan sonra kılma meselesine gelirsek, gece uyanıp kalkamama endişesinden dolayı yatsıdan sonra kılınmasına izin verilmiştir. Yatsıdan sonra hemen yatmıyacak olanların , veya ben gece kalkabilirim diyenlerin vitiri gece yarısından sonra kılmaları daha güzel olur.
 
ABDULHAK Çevrimdışı

ABDULHAK

الإذلال هو بعيد عنا
Admin
ABDULHAK;125966' Alıntı:
Namaz sonrası tesbihat ise, her farz namazdan sonra yerinden kalkmadan ve konuşmadan 10'ar defa subhanallah, elhamdulillah ve Allahu ekber denilmesi sunnettir. Sabah ve akşam namazlarından sonra bu zikirlere ilaveten "la ilehe illallahu veahdehu la şerikeleh , lehul mulki ve lehul hamdu yuhyi ve yumitu vehuve ala kulli şeyin kadir" 10 kez daha zikredilir.
Bunların kaynaklarını bildireceğim inşeallah. Şu an müsait yerde değilim.


Namazdan sonra 33 er defa subhanallah ,elhamdulillah allahuekber tesbihleri de vardır.
Bunlar ayrı ayrı sünnetlerdir, hepsi de yapılabilir, dilediğinizi de yapabilirsiniz.

78- İMAMIN SELÂM VERMESİNDEN SONRA TEKBİR
1318- İbn Abbas (r.a)’tan rivâyete göre, şöyle demiştir: “Rasûlullah (s.a.v)’in namazının bittiğini selâmdan sonra alınan tekbirle bilirdik.”
(Ebû Davud, Salat: 191; Muslim, Mesacid: 23)


79- NAMAZIN BİTİMİNDEN SONRA NAS FELAK VE İHLÂS SÛRELERİNİ OKUMAK
1319- Ukbe b. Amir (r.a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlullah (s.a.v) bana her namazdan sonra Nâs, Felâk ve İhlâs sûrelerini okumamı emretti.
(Ebû Davud, Salat: 353; Tirmizî, Fedailul Kur’an: 13)


80- SELÂM VERDİKTEN SONRA YAPILACAK DUA
1320- Ebu Esma er Rahabî (r.a), Rasûlullah (s.a.v)’in kölesi Sevban’dan naklettiğine göre, Rasûlullah (s.a.v) namazını bitirince; Üç defa “Estağfirullah” der ve Allah’ım! Sen selâmsın, selâmet te Sendendir. Sen ne kutlusun, büyüklük ve ikram sahibi olan Allah’ım” derdi.”
(İbn Mâce, İkametu’s Salat: 32; Muslim, Mesacid: 26)


81- NAMAZ DA SELÂMDAN SONRA, İSTİĞFAR; DAHA SONRA, NE OKUNUR?
1321- Aişe (r.anha)’dan rivâyete göre, Rasûlullah (s.a.v) (namazını bitirip) selâm verdiğinde (üç sefer istiğfar ettikten sonra) Allah’ım! Sen selâmsın, selâmette sendendir. Sen ne kutlusun, büyüklük ve ikram sahibi olan Allah’ım derdi.
(İbn Mâce, İkametu’s Salat: 32; Muslim, Mesacid: 26)


90- NAMAZIN BİTİMİNDE TESBİH SAYISI KAÇTIR?

1331- Abdullah b. Amr (r.a)’dan rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlullah (s.a.v) şöyle buyurmuştur:
İki şey vardır ki onları yapan mutlaka Cennete girer, onlar çok kolay olup yapanı da azdır.”
Sözünü şöyle sürdürdü:
Rasûlullah (s.a.v) şöyle buyurdu:
Beş vakit namaz… Sizden biriniz her namazın arkasında on defa: “Subhanallah” on defa “Elhamdulillah” on defa “Allahuekber” derse; günde diliyle bunları yüzelli defa söylemiş olur ki, Allah katındaki karşılığı bin beş yüzdür.”
Peygamber (s.a.v) bunu söylerken parmaklarıyla sayıyordu.


Sizden biriniz yatağına girdiğinde otuz üç defa “Subhanallah” otuz üç defa “Elhamdulillah” otuz dört defa “Allahuekber” derse; gerçekten Allah’ı dili ile yüz defa zikretmiş olur. Fakat bunun Allah katındaki değeri bindir.
Rasûlullah (s.a.v) sözüne şöyle devam etti:
Hangi biriniz günde iki bin beş yüz günah işleyebilir? bunun üzerine: Ashab:
Öyleyse bunları neden yapmayalım dediler.
Bunun üzerine şöyle buyurdu:
Şeytan size namazda iken gelir şunları hatırla, şunları hatırla der siz de bu duayı yapmayı unutursunuz. Yine şeytan geceleyin aynı şekilde gelir ve bu duayı yapmadan sizi uyutur.”
(Tirmizî, Dua: 25; İbn Mâce, İkametu’s Salat: 32, Suneni Nesai, kitabu's sehv 91/ 1332 )


91- NAMAZDAN SONRA DEĞİŞİK BİR TESBİH
1332- Ka’b b. Ucre (r.a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlullah (s.a.v) şöyle buyurmuştur:
Birbiri ardınca yapılması gereken zikirler vardır onları yapanlar sevaptan mahrum kalmazlar. Onlar şunlardır: “Otuz üç defa “Subhanallah” otuz üç defa, “Elhamdulillah” otuz dört defa, “Allahuekber” demek.”
(Muslim, Mesacid: 26; Tirmizî, Dua: 26)


Sunen-i Nesai C.1 , 13- KİTABU’S SEHV (NAMAZDA YANILMA), Abdullah Parlıyan , Konya Yayıncılık , 518-528


926) Abdullah bin Amr (bin el-As) (r.a.) rivayet edildiğine göre Rasûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur :
"İki şey vardır ki bunlara devam eden her müslüman adam behemehal Cennet'e girer. Bunlar kolay şeylerdir de bunlarla amel edenler azdır.
(Birincisi şudur ) Müslüman kişi her namazdan sonra on defa teşbih eder, on defa tekbir getirir ve on defa hamd eder."
Abdullah (Radıyallâhu anh) : 'Ben Rasûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'i bu zikirlerin sayısını mübarek el (parmakları) ile zab-tederken (hesaplarken) gördüm,' demiştir. Rasûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) buyruğuna şöyle devam eylemiştir:.
-İşte bunlar dille (söylenmesi) itibariyle yüzelli (cümle) dir. Mizân'da (ise) binbeşyüz cümledir.
(İkincisi de şudur) Müslüman kişi yatağına girdiği zaman yüz defa teşbih, hamd ve tekbir okur. İşte bunlar da dille söylenmesi bakımından yüz (cümle) dir. Lâkin mizân'da bin (cümle) dir. Şu halde hanginiz günde ikibin beşyüz kötülük işler?»
Sahâbîler (Radıyallâhu anhum) :
(Ya Rasûlallah!) Müslüman adam nasıl bunlara devam edemesin? dediler. (Bunlara devam edememezliği garibsediler.)
Rasûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) :
«Her hangi biriniz namazda iken şeytan ona gelerek: Falan şeyi ve şu şeyi hatırla, der. Tâ ki kul gafletle namazdan çıkıp gitsin ve her hangi biriniz yatağında (uzanmış) iken şeytan onun yanına varır ve kişi uyuyuncaya kadar şeytan durmadan onu uyutmaya çalışır.
[Sunen-i İbni Mace Tercemesi ve Şerhi, Kahraman Yayınları: 3/198-200]
İzahı

Tirmizi ve Nesâi'de bu hadîsi az lâfız farkıyla rivayet etmişlerdir. Nesâi' nin rivayetinde "Beş vekit namazlarından sonra" kaydı mevcuttur.
Anılan üç zikir her farz namazdan sonra onar defa okununca toplam yüz elli eder. Her hasene'nin en az on kat arttırılarak mu'min'in hayır defterine geçirileceği âyet ve
hadiste sabit olduğu gibi burada da okunan yüz elli cümlenin binbeşyüz cümle olarak teraziye konacağı bildirilmiştir.
Yatağa girildiği zaman teşbih ve hamd cümlelerinin otuz üçer defa ve tekbir cümlesinin otuz dört defa olması durumu da Nesâî' nin rivayetinde belirtilmiştir. Toplamı yüz cümle olan bu zikir'de on kat arttırılmakla bine ulaşınca günlük zikir toplamı ikiyüz elli eder ve on katı da bilindiği gibi, ikibin beşyüzdür.
Peygamber (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) : "Hanginiz günde ikibin beşyüz kötülük işler?" ifâdesi ile bir müslümanın normal olarak günde bu kadar hatâ işlemediğine ve ikibin beşyüz hasenenin icâbında bu kadar hatâyı giderir durumda olduğuna işaret buyurur.
Sindi: "Eğer kulun hatâları varsa mezkûr hasenelerle giderilir. Şayet hatâları yoksa veya az ise artan haneseleri onun derecelerinin yükselmesine vesile olur." demiştir.
Sahâbîler, bunca sevabı bulunup çok kolay olan bu iki şeye devam edilmemesini garibseyince Peygamber (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şeytanın bu güzel hasletlere devam etmeyi engellemeye çalıştığına işaret buyurmuştur.
Teşbih : 'Subhânellah' demektir.
Hamd : -El-hamdu lillah' demektir.
Tekbîr : Allah u Ekber' demektir.
[Sunen-i İbni Mace Tercemesi ve Şerhi, Kahraman Yayınları: 3/200]

Hadîsin Fıkıh Yönü

1. Farz namazlardan sonra teşbih, hamd ve tekbîrin onar defa okunması meşrudur.
2. Yatağa girerken teşbih ve hamd'i otuzüçer defa ve tekbiri otuz dört defa okumak meşrudur.
3. Her hasene on kat arttırılarak mizana konur.
4. Bir hasene' bir seyyie'yi (kötülüğü) giderir.
5. Yapılan zikir sayısını elle hesaplamak meşrudur.
[Sunen-i İbni Mace Tercemesi ve Şerhi, Kahraman Yayınları: 3/200]
 
B Çevrimdışı

benim

Üyeliği İptal Edildi
Banned
s.a dostlar sorum olacak; mesela imam abdest almadan namaza dursa(unutarak) sonra ikinci rekatta aklına abdestsiz olduğu gelse bu durumda ne yapmalıdır. Ehil kişi cvplarsa sevinirim.. müteşekkirim..
abdest namazın olmassa olmaz şartıdır.(maide 6) imam namazdan çıkar cemaata olayı izah eder sonra abdest alır .ve namazı kıldırır ayrıca cemaatlada helalleşir.esselamun aleykum verahmetullah vebereketuhu
 
Üst Ana Sayfa Alt