akhi sırf öğrenmek maksadıyla soruyorum, inan başkabir niyetim yok
kendilerine şia dedikleri halde şia diyen birbaşka guruba sapık diyenler yokmu
bu gurupların akidelerinde ne tür farklılıklar var
araştırmalarından çıkarımlarını yazsanda bizde nasiplensek
bazen şialarla munazaralar oluyor ilimsizlikden sıkıntılar yaşıyorum
en azından şianın hangi mezhebindensin diye sorup ona göre konuşuruz
Şii mezhepleri arasında birbirini hak görme durumu yok. Her bir şii mezhebi kendini hak görür diğerlerini dışlar Şii görmez. Misal Caferi Şiasına göre Zeydi Şiası hak değildir ama müslümandır.
Caferilik bile kendi içinde Ahbari ve Usuli diye 2 ye ayrılmışken Şiilik onlarca türlü türlü dallara ayrılmıştır. Şiilik homojen tek bir mezhep değildir. O kadar çok grupları var ki hepsini tek tek açıklamak zor olur ama ;
Günümüzde en yaygın kolu Caferiliktir. Bu yüzden Şii denilince akla hemen caferilik gelir. karşılaşağınız Şii, Caferi olacaktır büyük olasılıkla.
Caferi inancına gelirsek : Kelimei Şehadet aynıdır. Hac Yeri bizlerle aynıdır. Ramazan orucu da aynıdır hatta iftarı bizden 10-15 dk geç açarlar güneş battıktan sonra kızıllığın iyice gitmesini beklerler, Zekat da vardır. Günlük 5 vakit namaz da vardır lakin namazları birleştirerek 3 vakitte kılıyorlar. Tabi çok az da olsa ayrı ayrı kılanları da vardır.
Caferi inancında sevilen sahabe sayısı 3-5 tane de değildir bir hayli vardır. Evet ilk 3 halife sevilmez, Hz.Aişe, Ebu hureyre, Muaviye,amr bin as vs bir çok meşhur sahabeler sevilmez. ama az da olsa sevenler var genellenemez. Bu sevilmeyen kişilerden gelen hadis rivayetlerini almazlar.
İmamlar masumdur hatadan beridir. vahiy almazlar. İmamların görevi Resulullahın misyonunu devam ettirmek ümmete yardımcı olmak.
İçtihadda kıyası kabul etmezler.
Muta nikahı haram değildir, bu nikahda Mehir de vardır. ama öyle abartıldığı kadar da çok uygulanan bir nikah değildir. Eğer bakire bir kız muta nikahı ile evlenecekse velisinin izni gerekir ki pek de izni olmaz ailelerin. Genelde dullar, evliliğe gücü yetmeyen kişiler yapar bu nikahı.
Kuran tamdır. Allahın onu koruduğunu bilirler. Kuran eksik inancı gulat fırka inancıdır.
Hz.Aişe ,Cemel savaşı, Hz.Hasan'ın dedesinin yanına gömülmesine izin vermemesi gibi bir kaç nedenlerden dolayı sevilmez. ama Zina ithahımı da yapılmaz. Hatta asırlar önce şia alimlerinin yazdığı "Aişenin zinadan tenzihi" adlı kitapları vardır.
Ezanda "Eşhedü Enne Aliyyen Veliyullah" sözü vardır lakin bu sözü Ezanın bir parçası görmezler, ezanın parçası görülmesi bidattır derler. bu sözü kurbet niyetiyle söylemekteler. Zeydi Şiasında bu söz yoktur.
Bizdeki Sabah ezanında bulunan Namaz uykudan daha hayırlıdır sözü onlara göre bidattir. Ve ezanlarımız eksiktir. Hayya ala hayril amel cümlesi hem Caferi hem de Zeydi Şiasında vardır. ezanın bir parçası olarak kabul ederler. ve bu sözün Hz.Ömer tarafından cihada yönelim olması için çıkarıldığına inanmaktalar
Sünniler müslümandır .Sünniler nasibi değildir, Nasibi Ehlibeyte düşmanlık edenlere denir .biz ehlisünnetin ehlibeyti sevdiğimizi bilirler.lakin aşırı fanatikleri bizleri nasibilikle itham edebiliyor. ama genel görüş Ehlisünnetin nasibi olmadığı inancıdır.
11.İmam Hasan El Askeri'nin oğlu Muhammed Mehdi'nin gaybete çekildiğine inanırlar kıyamete yakın ortaya çıkacaktır.
Sahabelere sövme konusuna gelince böyleleri elbette var. Lakin sövmeyenler de az değillerdir. Son yıllardaki Şia alimleri sövmeyi azaltmak için fetvalar veriyor ve bir gelişme olduğunu görüyorum şahsen.
Takiye Can ve namus durumunda farzdır. Mali zarar durumunda mübahtır.
Son yıllarda internette sahte bir Şia mollası görülmeye başlandı, en çok tepkiyi de Şiilerden aldı. Bu kişinin elbet videolarını izlemişsinizdir kendisi İngiltereden yayın yapan orada yaşayan Yaser El Habib, hani şu namazda sahabelere lanet okuyan kişi. Bu kişi ve Hasan Allahyari, Sadık Şirazi,Mucteba Şirazi ye Şiilerden yoğun tepkiler geldi ve onların Şii olmadığı ve fitneci oldukları vurgulandı. Bunlar gibi fanatikleri de ayırmak gerek. Bu konuda şu video yararlı olabilir
Zeydiler ile Caferiler arasında baya fark vardır. Zeydiler ılımlıdır Ehlisünnete yakındır.İmamları 5 tanedir. Bunlarla karşılaşmak zordur azdır sayıları. İsmailliye şiası ile de karşılaşmak zordur. İsmailiyye şiası, Fatimiler döneminde çoktular ama şuan az sayıları.
İran son yıllarda Anadolu Alevilerini, Şii-Caferileştirmeye çalışıyor, Caferi olmayıp,Anadolu aleviliğini terk etmeyen kişiler bile kendilerine Şii-Caferi demeye başladılar. Bunların internet ortamında kendilerini Caferi olarak tanıtmaları karışıklığa yol açıyor. Anadolu alevisi olduğunu anlayana kadar sıkıntı olur.