Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü Cunub Değilken Gusul Abdesti Alınır mı? Gusul Abdesti Olduğunu Hatırlayamama Durumunda Ne Yapılır?

Selahaddin Eyyubi Çevrimdışı

Selahaddin Eyyubi

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Selamun Aleykum...Sorularım şunlardır:
1)Kişi cünüp deǧilkende gusül abdesti alabilir mi?
2)Kişi cünüp olup olmadıǧından şüpheliyse gusül alması gerekir mi?
 
Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Aleykum selam we rahmetullah

1- Gusul abdesti farz olmayan (cunub değilken) durumda da gusul abdesti almak güzeldir.
Bununla ilgili sunnet olan bazı gusul uygulamaları şunlardır:

Cuma namazı için:

Abdullah İbni Ömer dedi ki, Rasulullah (s.a.v.)´den işittim şöyle buyuruyordu:
"
Sizden biriniz cuma namazına gelmek istediğinde yıkansın."

(Buhari, 837, Muslim, Cumua, 844)

-Her iki bayram namazında gusletmek için:

Abdullah ibni Ömer şöyle rivayet eder:
"
Allah Rasulu (s.a.v.) Ramazan Bayramı gününde namaz gelmeden önce guslederdi."

(İmam Malik, Muvatta, 1-177)

Hem Ramadan, hem Kurban Bayramı için İbni Abbas şöyle rivayet eder:

´Peygamber Ramadan Bayramında da, Kurban Bayramında da guslederdi."
(İbn-i Mâce, 1315 )

-Ölü yıkayan bir kimsenin gusletmesi de sünnettir. Buna delil:

İmam Ahmed ve Sunen sahibleri, peygamberimizden şu hadisi nakletmişlerdir:


3214... Ali (r.anh)'dan demiştir ki: (Babam Ebû Talib ölünce) Peygamber (s.a.v.)'e (vardım ve):
Senin dalalette olan amcan öldü, dedim.
"Git babanı kabre koy! Sonra yanıma gelinceye kadar (kimseye bununla ilgili) bir söz söyleme" buyurdu.
Bunun üzerine gidip onu kabre koydum ve (Peygamberin) yanına geldim. Bana yıkanmamı emretti. Ben de yıkandım. Bana dua etti"
(Nesaî, tahare 128, cenâiz 84. Sunen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 12/107 )


Hz. Peygamberin, Hz. Ali'ye babasını yıkadıktan sonra kendisinin de yıkanmasını emretmesine gelince bunun iki sebebi olabilir:
1. Bir ölüyü yıkadığı için bunu istemiş olabilir.
2. Bir kâfiri yıkadığı için emretmiş olabilir. Çünkü Cenab-ı Hak Kur'ân-ı Kerim'inde: "Ey inananlar (Allah'a) ortak koşanlar pisliktir..." (Tevbe 28) buyurmuştur.
"Bir ölüyü yıkayan kimse kendisi de yıkansın." mealindeki 3161 numaralı hadisin genel hükmü göz önüne alınırsa, bir ölüyü yıkamış olduğu için bunu emrettiği anlaşılır. (Sunen-i Ebu Davud Terceme ve Şerhi, Şamil Yayınevi: 12/108-109.)

-İslama girdikten sonra gusletmek için delil:

Kays bin Asım´dan (r.anh) gelen rivayettir. O şöyle demiştir:

"Müslüman olmak gayesiyle Rasulullah (s.a.v.)'a geldim, Sidr karışmış su ile gusletmemi emretti."
(Ebu Davud, Temizlik, 355; Nesâî, tahâre 125; Tirmizî, cumua 72; Ahmed b. Hanbel.V, 61)


Yeni müslüman olan kimsenin gusletmesinin vucûbuna kail olanlar bu hadis ile istidlal etmişlerdir. Ebû Hurayra (r.anh)den rivayet edilen ve Sumâme müsluman olduğu zaman, Efendimizin ona gusletmesini emrettiği hadis de aynı mevzudadır.
İmam Ahmed ve Ebû Sevr'in mezhebi budur. Bunlar, "Muşrikin, kufr halinde cima veya ihtilâmdan hali olmayacağını İslama girmeden önce gusletmiş bile olsalar, farz-ı ikâmeye kâfi gelmeyeceğini" söylemişlerdir.
Şâfîî ve Mâlikî'lere göre, İslama girmeden önce cunub olan kimsenin küfür halinde gusletse de etmese de müsluman olunca yıkanması farz, cunub olmayan kimsenin yıkanması ise, mustehabdır. Bunlar Efendimizin, her İslama girene guslu emretmemesini delil kabul etmişler ve eğer yeni müslüman olan herkesin gusIetmesi vacib olsaydı, Peygamber (s.a.v.) herkese emrederdi, halbuki böyle yapmamıştır. Bu, emrin bazen istihbâba delâlet ettiğine, guslun vucubunu gösteren emirlerin de cunub olana gusletmenin vacib olduğuna karinedir demişlerdir.

Hanefilere göre ise küfür halinde cunub olup da gusleden kişiye müsluman olduktan sonra tekrar yıkanmak farz değildir. Çünkü su temizleyicidir ve gusl için niyet şart değildir. Ancak bu halde yıkanmak mustehabdır.

-Deli ve baygın olan kimseler ayıldıklarında gusletmelerinin sünnet oluşu için Hz. Aişe (r.anha) şöyle rivayet eder:

"Rasulullah (vücudu ağır olup hastaydı) sıklet halindeydi. Buyurdu ki: "İnsanlar namaz kıldılar mı?
Aişe, cevaben: Hayır ya Rasulalllah onlar seni bekliyorlar dedi.
O da: "
Bana kovada su hazırlayın"dedi.
Biz de ona su hazırladık. Onunla gusletti."

(Buhari, 255; Muslim, 418)

-Hac ve Umre için ihrama girerken gusletmenin delili:

Zeyd bin Sabit El- Ensari rivayet etmiştir:
"Peygamber hac için ihrama girmek istediğinde elbiselerini çıkarıp yıkandığını gördüm."

(Tirmizi, 830)

-Mekkeye girmek için gusletmenin delili:

Abdullah bin Ömer Mekke´ye her girişinde Zi Tuva denilen yerde geceler, sabahleyin yıkandıktan sonra Mekke´ye girerdi ve Rasulu Ekram'ın böyle yaptığını söylerdi.
(Buhari, 1481; Muslim, 1259)




2- Gusul abdesti olduğunu hatırlayamaman durumunda gusletmen gerekir. Çünkü şubheyle ibadet ve ameller edilmez. Seni vesveseye düşürecek, amellerinin geçersiz kalmasına sebeb olacak abdestsizlik halinin şubhesinden en kısa zamanda kurtulmaya çalışmalısın.
 
Üst Ana Sayfa Alt