Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Çözüldü Cünüplükle İlgili Bazı Rivayetlerin Sıhhati Nedir?

Çay-Şakird Çevrimdışı

Çay-Şakird

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
selamun aleykum, bazı hadislerin sahih olup olmadığını öğrenmek istiyordum.

'' Sen Abdestsiz iken başına bir musibet gelirse , kendinden başkasını tenkit etme. ''
(Beyhaki ,Şu'abu'l iman , No : 2782, 3/29 )

(Canlı resmi, köpek ve cünüp bulunan odaya rahmet melekleri girmez.) [Nesai]

(Cünübe, sarhoşa rahmet meleği yaklaşmaz.) [Bezzar]

(Cünüp olunca, çabuk gusledin; çünkü kiramen kâtibin melekleri, cünüp gezen kimseden incinir.) [Ey Oğul İlmihali]
 
Abdulmuizz Fida Çevrimdışı

Abdulmuizz Fida

فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ
Admin
Âleykum selam we rahmetullah;

Canlı resmi, köpek ve cünüp bulunan odaya rahmet melekleri girmez. [Nesai]

Ali (r.anh)'den rivayet olunduğuna göre: Peygamber (s.a.v.) şöyle buyurmuştur:
اِنَّ المََئِكَةَ َ تَدْخُلُ بَيْتاً فِيهِ كَلْبٌ وََ صُورَةٌ وََ جُنُبٌ
"İçinde resim, köpek ve cunub bulunan bir eve (rahmet) melekler girmez
(Ebu Davud, Libas, Bab 45, Hadis no: 4152; Buharî, bedii'ul halk 7, 17, enbiyâ 8, megâzi 12, nikâh 76; Tirmizî, edeb 44; Nesâî, tahâra, 167, sayd 9, 11; İbn Mâce, libâs 44; Muvatta, isti'zan, 8)

Hadisinin zayıflığı -veya bazı te'villerle kabul edilmesi gerektiği- anlaşılmaktadır.


Nitekim, Hattâbî, bu hadisin de sıhhatine kaildir ve mânâyı şöyle tevcih eder:
"Buradaki cunubten murad yıkanmaktan hoşlanmayan ve terketmeyi âdet haline getiren kimsedir, yıkanmayı tehir eden kimse değildir."
Hattâbî hadisle ilgili açıklamasına devam eder:
"...Köpekten de murad beslenmesine izin verilen köpek olmamalıdır, resim de ayak altına atılmış canlı resmi olmalıdır."
Cunubken yapılan işlerden kazanılan para helaldir. Ancak bir mûminin her zaman abdestli bulunması işlerinde hayır ve berekete vesiledir. Bu sebeble bir namaz vaktinden fazla cunub durmak işlerde bereketsizliğe de sebeb olabilir.


'' Sen Abdestsiz iken başına bir musibet gelirse , kendinden başkasını tenkit etme. '' (Beyhaki , Şu'abu'l iman , No : 2782, 3/29 )
Bu söz Rasulullah (s.a.v.)'den vârid olmayıb, hadis de değildir. Dolayısıyla hadis kaynaklarında böyle bir rivayet bulunmamaktadır.

Beyhâkî’de geçen bu söz, Ehl-i Kitabtan “es-Sunnî” adında tanınmayan/meçhul bir kimseden yapılan bir rivayete dayanmaktadır. Bu rivayete göre, Cenab-ı Hak, Musa (a.s.)'a şunu vahyetmiştir:
(Ey Musa!) eğer sen abdestsiz olduğun bir halde, başına bir musibet gelirse, kendinden başkasını tenkit etme.” (Beyhakî, Şuabu’l-İman, 4/284)
Bu sebeble abdestsiz gezmenin suç olduğuna dair bir anlayış söz konusu değildir.



Cünübe, sarhoşa rahmet meleği yaklaşmaz. [Bezzar]

İlgili rivayet sahih olub Bezzar , Abdullah İbn Abbas (r.anhuma)'dan sahih bir senedle rivayet etmiştir. (el-Munziri, et-Terhib ve't-Tergib, 1, 148)

Cünüp olunca, çabuk gusledin; çünkü kiramen kâtibin melekleri, cünüp gezen kimseden incinir. [Ey Oğul İlmihali]
Sahih hadis kitablarında böyle bir rivayet bulunmamaktadır. Fakat biraz daha farklı ifadelerle şöyle bir rivayet mevcuttur:
"İçinde köpek, resim ve cunub bulunan eve (rahmet getiren) melekler girmez.

(Ebû Dâvud, Libas, 129; Nesâî, Tahara,167)

Bu hadisinin zayıflığı -veya bazı tevillerle kabul edilmesi gerektiği- anlaşılmaktadır. Nitekim, el-Hattâbî, bu hadisin sahih olduğunu kabul etmekle beraber, bunun şöyle anlaşılmasının gereğine işaret eder:
"Buradaki cunubten maksat yıkanmaktan hoşlanmayan ve cunub gezmeyi âdet haline getiren kimsedir, yıkanmayı geciktiren kimse değildir."

(Avnu’l-Mabud, 1/260)

Buna uydurma diyen alimler de vardır. (Avnu Elbanî, Daifu Ebî Davud, 1/76)
Buhari’de geçen hadis rivayetinde "İçinde köpek, resim (ve cunub sözcüğü yok) bulunan eve (rahmet getiren) melekler girmez" şeklindedir. (Buhari, Bed’u’l-halk, 7,17)

Bu da içinde “Cunub” kelimesinin geçtiği rivayetlerin sahih olmadığını göstermektedir. (Avnu’l-Mabud, a.y)

Peygamberin gusletmeden cunub olarak (yalnız abdest alarak) sabahladığına dair sahih hadisler (Buhari, Gusul, 25, 26, 27) sorudaki hadis rivayetinin zayıf olduğunun bir delilidir.


Cunubluk halinin devamı süresince yiyip içmek, uyumak veya yeniden cinsî munasebette bulunmak isteyen kimsenin abdest alması, Peygamber'in bu konudaki uygulamasını göz önüne alan Şâfî, Hanbelî ve bazı Mâlikî âlimleri tarafından mustehab kabul edilmiş, Mâlikî fakihlerinin bir kısmı da bunun vâcib olduğunu ileri sürmüşlerdir.

Hanefî'ler ise abdest almadan uyuma veya yeniden cinsî munasebette bulunmada bir sakınca bulunmadığını, yemek içmek için el ve ağzı yıkamanın mustehab olduğunu belirtmişlerdir.
 
Üst Ana Sayfa Alt