E
Çevrimdışı
selamun aleykum ve rahmetullahi ve berakatuhu,
Sorumu Abdulmuiz Hoca'ya özellikle sormak istiyorum. Mezhep taassubu olarak algılanmasın ama ben Şafi mezhebini taklit ettiğim için, bana özellikle Şafi mezhebi üzerinden delillerle ispatlayabilir misiniz?
Vade ile herhangi bir eşya alındığında bu eşya karşılığında vade makbuzuna imza atılıyorsa ve bu makbuzda herhangi bir sıkıntıda tağuta mahkeme olacağız diye bir küfür anlaşması varsa, alınan eşya haram olur mu? Yukarıdaki nakilde mesela, Şafii mezhebine göre herhangi bir haram ile alınan eşya ya da para haram olur; imza atılıp da bunun karşılığında alınan eşya haram olur mu?
İmzanın hükmünü ve böyle akitlerin batıl olduğunu biliyorum ama sadece imza karşılığı alınan malın haram olup olmadığını soruyorum, özellikle ona dikkat çekiyorum.
Biraz daha detaylıca anlatmak istiyorum: Mesela, herhangi bir bilgisayar ya da telefonun ilk açılış ekranında küfür sözleşmesi dayatılıyor. Bu sözleşmeyi imzalarsak, mal da haram olur mu? Aşağıdaki nakile dayanarak bunu yazıyorum; karşıda muhatap olsun ya da olmasın, bu imza karşılığı eşya haram olur mu?
Diğer bir mesele ise, tağuta mahkeme olacağız diye şeriata uymayan akitlerin batıl olduğuna dair nakiller atar mısınız?
***
SORU; MALINDA HARAM MAL BULUNAN YAHUTDA ÇOĞUNLUĞU HARAM OLAN KİMSEYLE ALIŞVERİŞ YAPMAK VEYAHUT ONDAN İKRAM ALMAK CAİZ MİDİR ?
EL CEVAP; Şafiî mezhebine göre;
İçki, domuz, murdar et, köpek ve benzeri şeyleri satarak veya piyango, rüşvet gibi yollarla mal kazanmış olan kişiye birşey satmak veya ondan birşey almak haramdır. O kişiyle icare ve âriye gibi muameleler yapmak da, onun yemeğini yemek de, ondan başka ikram almak da haramdır.
* Ancak malının tamamı haram yollarla kazanılmamışsa; bir kısmı haram bir kısmı helâl ise onunla söz konusu muameleleri yapmak haram olmamakla birlikte mekruhtur. Yarıdan fazlası haram olması da fark etmez.
Yani malının hepsi haram olmayıp da bir kısmı haram olan kimseyle alışveriş, kira, ikram almak vs. Haram değil, mekruhtur.
• Hz. Peygamber şöyle buyurmuştur:
"Muhakkak helâl belli, haram da bellidir. İkisi arasında da (helâl mı, haram mı belli olmayan) birtakım şüpheli şeyler vardır ki insanların çoğu onları bilmez. Her kim şüpheli şeylerden sakınırsa, dinini de ırzını da kurtarmış olur. Her kim şüpheli şeylere dalarsa harama düşer." ( Buharî/152, müslim/1599 )
* Malının hepsi Haram olmayıp ondan alınan tek bir malın kesin Haram yollarla kazanıldığı bilinirse onu almak haramdır, ikram ve diğer hükümlerde bunun gibi haramdır.
{ KAYNAKLAR; MUĞNİL MUHTAÇ, FIKHUL MENHECİ, TENVİRUL KULUB, FETHÛ'L MUÎN-İANE}
Sorumu Abdulmuiz Hoca'ya özellikle sormak istiyorum. Mezhep taassubu olarak algılanmasın ama ben Şafi mezhebini taklit ettiğim için, bana özellikle Şafi mezhebi üzerinden delillerle ispatlayabilir misiniz?
Vade ile herhangi bir eşya alındığında bu eşya karşılığında vade makbuzuna imza atılıyorsa ve bu makbuzda herhangi bir sıkıntıda tağuta mahkeme olacağız diye bir küfür anlaşması varsa, alınan eşya haram olur mu? Yukarıdaki nakilde mesela, Şafii mezhebine göre herhangi bir haram ile alınan eşya ya da para haram olur; imza atılıp da bunun karşılığında alınan eşya haram olur mu?
İmzanın hükmünü ve böyle akitlerin batıl olduğunu biliyorum ama sadece imza karşılığı alınan malın haram olup olmadığını soruyorum, özellikle ona dikkat çekiyorum.
Biraz daha detaylıca anlatmak istiyorum: Mesela, herhangi bir bilgisayar ya da telefonun ilk açılış ekranında küfür sözleşmesi dayatılıyor. Bu sözleşmeyi imzalarsak, mal da haram olur mu? Aşağıdaki nakile dayanarak bunu yazıyorum; karşıda muhatap olsun ya da olmasın, bu imza karşılığı eşya haram olur mu?
Diğer bir mesele ise, tağuta mahkeme olacağız diye şeriata uymayan akitlerin batıl olduğuna dair nakiller atar mısınız?
***
SORU; MALINDA HARAM MAL BULUNAN YAHUTDA ÇOĞUNLUĞU HARAM OLAN KİMSEYLE ALIŞVERİŞ YAPMAK VEYAHUT ONDAN İKRAM ALMAK CAİZ MİDİR ?
EL CEVAP; Şafiî mezhebine göre;
İçki, domuz, murdar et, köpek ve benzeri şeyleri satarak veya piyango, rüşvet gibi yollarla mal kazanmış olan kişiye birşey satmak veya ondan birşey almak haramdır. O kişiyle icare ve âriye gibi muameleler yapmak da, onun yemeğini yemek de, ondan başka ikram almak da haramdır.
* Ancak malının tamamı haram yollarla kazanılmamışsa; bir kısmı haram bir kısmı helâl ise onunla söz konusu muameleleri yapmak haram olmamakla birlikte mekruhtur. Yarıdan fazlası haram olması da fark etmez.
Yani malının hepsi haram olmayıp da bir kısmı haram olan kimseyle alışveriş, kira, ikram almak vs. Haram değil, mekruhtur.
• Hz. Peygamber şöyle buyurmuştur:
"Muhakkak helâl belli, haram da bellidir. İkisi arasında da (helâl mı, haram mı belli olmayan) birtakım şüpheli şeyler vardır ki insanların çoğu onları bilmez. Her kim şüpheli şeylerden sakınırsa, dinini de ırzını da kurtarmış olur. Her kim şüpheli şeylere dalarsa harama düşer." ( Buharî/152, müslim/1599 )
* Malının hepsi Haram olmayıp ondan alınan tek bir malın kesin Haram yollarla kazanıldığı bilinirse onu almak haramdır, ikram ve diğer hükümlerde bunun gibi haramdır.
{ KAYNAKLAR; MUĞNİL MUHTAÇ, FIKHUL MENHECİ, TENVİRUL KULUB, FETHÛ'L MUÎN-İANE}