Gadr etmek nedir?
Sual 1: (Gayrimüslim ülkelerde fâsid alışverişler caizdir, ancak gadr etmek caiz değildir) deniyor. Gadr etmek ne demek? Birkaç örnek verilebilir mi?
CEVAP 1:
Gadr etmek, verdiği sözde, yaptığı anlaşmasında durmamak, hainlik etmek demektir. Tam İlmihal’de diyor ki:
Dar-ül-harbde bulunan bir müstemin Müslüman, mesela, Fransa’ya, ticaret için gitmiş olan bir Müslüman, kâfirlerin malını, fâsid akit ile alabilir. Çünkü, Dâr-ül-harbde bulunan müsteminin, gayrimüslimlerin mallarını, onların rızası ile alması caizdir. Fakat, gadr ile almak caiz olmaz.
Dar-ül-harbde, gayrimüslimlerin mallarını gönül rızası ile, gadr yapmadan almak Hanefi’de caizdir. Diğer üç mezhepte caiz değildir. (Mecmâ’ul-enhür)
Sual 2:
Burada hanefi mezhebine göre sormak istiyorum. Fransa'da, ingiltere de vs vs darul harpde bir adam bir işyerinde çalışıyor. Fakat bu ülkenin kanunlarına göre bir işyerinde kayıtlı olarak çalışmayanlara işsizlik parası veriliyor. Şimdi bu adam hem bir işyerinde çalışsa, hem de o devlete kaydını yaptırmayıp işsizlik maaşını da alsa bu Hanefi mezhebinde caiz midir?
CEVAP 2:
Not : Kitap, Sünnet ve Sahabei Kiramın icmaı ile sabit olan husus, müminlerin, küffarı aldatmak niyetiyle yalan söylemelerinin caiz olduğudur (Fıkhi meseleler (Yusuf Kerimoğlu ) c.1, sh. 179, ist/1989
--------------
Bu cevaplar doğru mudur?
Sual 1: (Gayrimüslim ülkelerde fâsid alışverişler caizdir, ancak gadr etmek caiz değildir) deniyor. Gadr etmek ne demek? Birkaç örnek verilebilir mi?
CEVAP 1:
Gadr etmek, verdiği sözde, yaptığı anlaşmasında durmamak, hainlik etmek demektir. Tam İlmihal’de diyor ki:
Dar-ül-harbde bulunan bir müstemin Müslüman, mesela, Fransa’ya, ticaret için gitmiş olan bir Müslüman, kâfirlerin malını, fâsid akit ile alabilir. Çünkü, Dâr-ül-harbde bulunan müsteminin, gayrimüslimlerin mallarını, onların rızası ile alması caizdir. Fakat, gadr ile almak caiz olmaz.
Dar-ül-harbde, gayrimüslimlerin mallarını gönül rızası ile, gadr yapmadan almak Hanefi’de caizdir. Diğer üç mezhepte caiz değildir. (Mecmâ’ul-enhür)
Sual 2:
Burada hanefi mezhebine göre sormak istiyorum. Fransa'da, ingiltere de vs vs darul harpde bir adam bir işyerinde çalışıyor. Fakat bu ülkenin kanunlarına göre bir işyerinde kayıtlı olarak çalışmayanlara işsizlik parası veriliyor. Şimdi bu adam hem bir işyerinde çalışsa, hem de o devlete kaydını yaptırmayıp işsizlik maaşını da alsa bu Hanefi mezhebinde caiz midir?
CEVAP 2:
Not : Kitap, Sünnet ve Sahabei Kiramın icmaı ile sabit olan husus, müminlerin, küffarı aldatmak niyetiyle yalan söylemelerinin caiz olduğudur (Fıkhi meseleler (Yusuf Kerimoğlu ) c.1, sh. 179, ist/1989
--------------
Bu cevaplar doğru mudur?