Esselamu Aleykum,
yine bir bayram yine bir soru işaretini de beraberinde getirebilir.
Eğer yanlış bilmiyorsam bu akşamki hilalin durumuna göre bayramın 21.de mi 22sinde mi olacağı belli olacak.
Bu akşam hilal görünürse (ki benim incelediğim astronomik haritalara göre amerika kıtasında(optik yardımı ile) ve daha batısında ( havanın iyi olma durumuna göre çıplak gözle) hilal görünecek yönünde) 12si zilhicce 1 olacak ve bayram da 21 de şuan diyanetin açıkladığıyla denk olacak.
Bu akşamki hilal görünme durumuna ait harita:
linki https://www.moonsighting.com/visibility.html sayfasından 1439 AH - ZHJ kutucuğuna tıklayarak görebilrsiniz.
Ama bu yıl ramazan ayını belirlerkenkine benzer bir harita olduğu için ortadoğu ve çevresindeki ülkeler bu durumu kabul etmeyip ayın 13ünü zilhicce bir kabul edecekler ve yine bir tutarsızlık meydana gelecek gibi görünüyor.
Zaten bu üstteki durum en geç yarın akşama kadar çoktan çözülmüş olacak inşeAllah. Benim asıl sorum ise şu:
Ramazan 1'i belirlerken kullanılan haritaya bakarsak amerikanın batısında hilal görüldüğüne dair rapor geldiğinde bizim için ertesi gün hava çoktan aydınladığı için oruca niyet etme şansımız yoktu. o yüzden bir gün sonra başladık. Fakat bu durum bayram sabahları için biraz karışık geliyor bana.
"Ramadan'ın bittiğini gösteren Şevvâl hilalini tesbitte iki şahid gereklidir" derken, şu hadislere dayanılmaktadır:
Rib'i İbn Haris, Peygamber Efendimizin sahabelerinden birinin şöyle buyurduğunu rivâyet eder:
"İnsanlar Ramadan'ın son günü hakkında ihtilafa düşmüşlerdi. Bu sırada iki bedevî geldi ve "Dün akşam hilali gördük" diyerek Rasûlullah (s.a.v)'in yanında Allah'a yemin edip şahidlik ettiler. Bunun üzerine Rasulullah (s.a.v.) "insanların oruçlarını bozmalarını ve ertesi gün bayram namazına gitmelerini" emretti.
(Ahmed ibn Hanbel, V, 314 – 87; Ebu Davud, Kit. Savm, 13, Hadis no: 2339; 13,5; Dârakutni, Kit. Siyam, bab 12)
Önce bu önemli konuda fakihlerin açıklamalarını zikredeceğiz:
Hanefîlere göre: (ed-Durru'l-Muhtâr, U, 131-132; Meraki'l-Felâh, 109)
Zevalden önce ve sonraki zamanlarda gündüzün ayın doğuş yerlerinin farklı oluşuna itibar edilmez. Mezhebin kuvvetli olan görüşü budur. Alimlerin çoğu da bu görüşü benimsemişlerdir. Fetva da buna göredir. Batıda bulunan Müslümanların hilâli görmesiyle, iki kişinin şahidlik görevini yüklenmeleri yahut hakimin bu konuda hüküm verdiği İle ilgili şahidlik ederlerse yahut haber yayılırsa doğudaki Müslümanların da oruç tutmaları gerekir. Ancak, falan belde halkının hilâli görmüş olduklan haberi verilirse bununla amel edilmez. Çünkü bu kesinliği bulunmayan bir haberdir.
Malikilere göre: (eş-Şerhu'l-Kebîr, I, 510; Bidayetu'l-Muctehid, I, 278; ei-Kavânînu'l-Fıkhıyye, 116)
Hilâl bir ülkede görüldüğü zaman, ister yakın olsun, ister uzak olsun, oruç tutmak herkese farz olur. Bu konuda sefer mesafesine itibar edilmez. Ayın doğuş yerlerinin aynı yahut farklı olmasına da itibar edilmez. Kendisine bu haber bildirilen herkesin oruç tutması farz olur. Ancak hilâlin göründüğü adaletli iki kişinin yahut büyük bir toplululğun şahidliği ile sabit olmak gerekir.
Hanbelî'lere göre: (Keşşafu'l Kına ; II, 353)
İster yakın ister uzak olsun, bir yerde hilâl görüldüğü zaman, bütün insanlara oruç tutmak farz olur. Bu konuda göremeyenin hükmü görenin hükmü gibidir.
Şafiî'lere göre: (el-Mecmu, VI, 297-303; Muğni'l-Muhtâc, 1, 422-423)
Bir beldede hilâl görülünce, bunun hükmü sadece buraya yakın beldeleri bağlar, uzak olardan bağlamaz. Esah görüşe göre bu , ayın doğuş yerlerine göre fark eder. Ayın doğuş yerlerindeki farklılık yirmi dört fersahtan daha az mesafede olmaz. (Fersah: 5544 metredir. Böylece bu mesafe 5544x24=133,956 km. eder. Kasr mesafesi 89 km. olup bu da dört bürd yahut 16 fersahtır. Bir fersah=Üç mil, bir mil=4000 adım, bir adım=Üç ayak, iki ayak=bir zira', bir zira'=24 parmak genişliğidir.)
( alıntı yapmayı bilmediğim için yapamadım. bunları aldığım yer : https://www.islam-tr.org/konu/ruyet-i-hilal-ramadan-ayina-ve-bayramlara-girisin-tesbiti.11202/)
Bu hadisi delil alarak biz bu gece (11 ağustos)da hilal görmememize rağmen (yani zilhicce 1 ayın 13ünde başlar diye karar verdikten sonra) yarın sabah amerikadan bir müslüman heyet biz 11 ağustos gecesi hilali gördüm deyip ispatladığı zaman onlara uyup 12 ağustos u zilhicce 1 kabul etmemiz gerekmez mi?
Sorumu açıkca ifade edebilmişimdir inşeAllah. Karışık bir konu gibi geldi bana o yüzden size danışmak istedim. Allah bizlere hidayet nasip etsin.
yine bir bayram yine bir soru işaretini de beraberinde getirebilir.
Eğer yanlış bilmiyorsam bu akşamki hilalin durumuna göre bayramın 21.de mi 22sinde mi olacağı belli olacak.
Bu akşam hilal görünürse (ki benim incelediğim astronomik haritalara göre amerika kıtasında(optik yardımı ile) ve daha batısında ( havanın iyi olma durumuna göre çıplak gözle) hilal görünecek yönünde) 12si zilhicce 1 olacak ve bayram da 21 de şuan diyanetin açıkladığıyla denk olacak.
Bu akşamki hilal görünme durumuna ait harita:
linki https://www.moonsighting.com/visibility.html sayfasından 1439 AH - ZHJ kutucuğuna tıklayarak görebilrsiniz.
Ama bu yıl ramazan ayını belirlerkenkine benzer bir harita olduğu için ortadoğu ve çevresindeki ülkeler bu durumu kabul etmeyip ayın 13ünü zilhicce bir kabul edecekler ve yine bir tutarsızlık meydana gelecek gibi görünüyor.
Zaten bu üstteki durum en geç yarın akşama kadar çoktan çözülmüş olacak inşeAllah. Benim asıl sorum ise şu:
Ramazan 1'i belirlerken kullanılan haritaya bakarsak amerikanın batısında hilal görüldüğüne dair rapor geldiğinde bizim için ertesi gün hava çoktan aydınladığı için oruca niyet etme şansımız yoktu. o yüzden bir gün sonra başladık. Fakat bu durum bayram sabahları için biraz karışık geliyor bana.
"Ramadan'ın bittiğini gösteren Şevvâl hilalini tesbitte iki şahid gereklidir" derken, şu hadislere dayanılmaktadır:
Rib'i İbn Haris, Peygamber Efendimizin sahabelerinden birinin şöyle buyurduğunu rivâyet eder:
"İnsanlar Ramadan'ın son günü hakkında ihtilafa düşmüşlerdi. Bu sırada iki bedevî geldi ve "Dün akşam hilali gördük" diyerek Rasûlullah (s.a.v)'in yanında Allah'a yemin edip şahidlik ettiler. Bunun üzerine Rasulullah (s.a.v.) "insanların oruçlarını bozmalarını ve ertesi gün bayram namazına gitmelerini" emretti.
(Ahmed ibn Hanbel, V, 314 – 87; Ebu Davud, Kit. Savm, 13, Hadis no: 2339; 13,5; Dârakutni, Kit. Siyam, bab 12)
Önce bu önemli konuda fakihlerin açıklamalarını zikredeceğiz:
Hanefîlere göre: (ed-Durru'l-Muhtâr, U, 131-132; Meraki'l-Felâh, 109)
Zevalden önce ve sonraki zamanlarda gündüzün ayın doğuş yerlerinin farklı oluşuna itibar edilmez. Mezhebin kuvvetli olan görüşü budur. Alimlerin çoğu da bu görüşü benimsemişlerdir. Fetva da buna göredir. Batıda bulunan Müslümanların hilâli görmesiyle, iki kişinin şahidlik görevini yüklenmeleri yahut hakimin bu konuda hüküm verdiği İle ilgili şahidlik ederlerse yahut haber yayılırsa doğudaki Müslümanların da oruç tutmaları gerekir. Ancak, falan belde halkının hilâli görmüş olduklan haberi verilirse bununla amel edilmez. Çünkü bu kesinliği bulunmayan bir haberdir.
Malikilere göre: (eş-Şerhu'l-Kebîr, I, 510; Bidayetu'l-Muctehid, I, 278; ei-Kavânînu'l-Fıkhıyye, 116)
Hilâl bir ülkede görüldüğü zaman, ister yakın olsun, ister uzak olsun, oruç tutmak herkese farz olur. Bu konuda sefer mesafesine itibar edilmez. Ayın doğuş yerlerinin aynı yahut farklı olmasına da itibar edilmez. Kendisine bu haber bildirilen herkesin oruç tutması farz olur. Ancak hilâlin göründüğü adaletli iki kişinin yahut büyük bir toplululğun şahidliği ile sabit olmak gerekir.
Hanbelî'lere göre: (Keşşafu'l Kına ; II, 353)
İster yakın ister uzak olsun, bir yerde hilâl görüldüğü zaman, bütün insanlara oruç tutmak farz olur. Bu konuda göremeyenin hükmü görenin hükmü gibidir.
Şafiî'lere göre: (el-Mecmu, VI, 297-303; Muğni'l-Muhtâc, 1, 422-423)
Bir beldede hilâl görülünce, bunun hükmü sadece buraya yakın beldeleri bağlar, uzak olardan bağlamaz. Esah görüşe göre bu , ayın doğuş yerlerine göre fark eder. Ayın doğuş yerlerindeki farklılık yirmi dört fersahtan daha az mesafede olmaz. (Fersah: 5544 metredir. Böylece bu mesafe 5544x24=133,956 km. eder. Kasr mesafesi 89 km. olup bu da dört bürd yahut 16 fersahtır. Bir fersah=Üç mil, bir mil=4000 adım, bir adım=Üç ayak, iki ayak=bir zira', bir zira'=24 parmak genişliğidir.)
( alıntı yapmayı bilmediğim için yapamadım. bunları aldığım yer : https://www.islam-tr.org/konu/ruyet-i-hilal-ramadan-ayina-ve-bayramlara-girisin-tesbiti.11202/)
Bu hadisi delil alarak biz bu gece (11 ağustos)da hilal görmememize rağmen (yani zilhicce 1 ayın 13ünde başlar diye karar verdikten sonra) yarın sabah amerikadan bir müslüman heyet biz 11 ağustos gecesi hilali gördüm deyip ispatladığı zaman onlara uyup 12 ağustos u zilhicce 1 kabul etmemiz gerekmez mi?
Sorumu açıkca ifade edebilmişimdir inşeAllah. Karışık bir konu gibi geldi bana o yüzden size danışmak istedim. Allah bizlere hidayet nasip etsin.