Neler yeni
İslami Forum, Dini Forum, islami site, islami sohbet, radyo, islami bilgiler

İslam-tr.org'a hoş geldiniz! Hemen üye olun ve kendi konularınızı, düşüncelerinizi paylaşarak bu platforma katılın. Oturum açtıktan sonra, İslam dini, tarih ve güncel konularla ilgili paylaşımlarda bulunabilirsiniz.

Soru Ehli Sünnet Olmayan Mezheplerin Kitapları Hakkında Ne Düşünüyorsunuz?

Abdürrahman et-Türki Çevrimdışı

Abdürrahman et-Türki

Üye
İslam-TR Üyesi
Ehli-Sünnet olmayan mezheplerin kiyapları hakkında sormak istiyorum. Bu kitaplar hakkında ne düşünüyorsunuz? Mesela ibadilern hadis kitabı olan Rebi b. Habib Müsnedi hakkında. Bu kitabı kabul ediyormusunuz yoksa etmiyormusunuz? Eğer kabul etmiyorsanız niye? Bana kabul etmemek makul gözükmüyor, kitaptaki hadislerin senedleri var. Kitabın yazarı harici olduğu için kitabı reddetmek mantıklı değil, adam harici diye illa hadisleri uydurmak mı zorunda? Buhari ve Müslimde de sika harici raviler var hatta Hz. Hüseyinin katilini öven şiirler yazan bir harici kişi Buharinin Sahihinde hadisleri geçen bir ravidir.

Mesela şiilerin Hz. Hüseyinin oğlu Zeynelâbidîne nisbet ettikleri Sahife-i Seccadiye diye bir eser var. Bunu hem Caferi şiiler, hem de Zeydi şiiler kabul ediyor. Hem Zeydilerin, hem de Caferilerin kendilerinin birçok farklı senedleri var. İbnul Cevzi gibi bazı ehli sünnet alimleri de bu kitabı kendi senedleriyle kabul etmiş. Hem Zeydilerin hem Rafizilerin aynı anda, farklı memleketlerde aynı kitabı uydurması size inandırıcı gözüküyor mu yoksa bu kitabı kabul mu ediyorsunuz?
 
İmam Malik Çevrimdışı

İmam Malik

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Teker teker cevap vereceğim inşallah.

Ehli-Sünnet olmayan mezheplerin kiyapları hakkında sormak istiyorum. Bu kitaplar hakkında ne düşünüyorsunuz? Mesela ibadilern hadis kitabı olan Rebi b. Habib Müsnedi hakkında. Bu kitabı kabul ediyormusunuz yoksa etmiyormusunuz?

Kabul etmiyoruz.

Bana kabul etmemek makul gözükmüyor, kitaptaki hadislerin senedleri var. Kitabın yazarı harici olduğu için kitabı reddetmek mantıklı değil, adam harici diye illa hadisleri uydurmak mı zorunda? Buhari ve Müslimde de sika harici raviler var hatta Hz. Hüseyinin katilini öven şiirler yazan bir harici kişi Buharinin Sahihinde hadisleri geçen bir ravidir.

İslam alimleri, ehli bidat içinden en kolay Haricilerden hadis almışlardır zira onlar cerhte çok şiddetli ve tekfirde aşırı olduklarından sik'a olmayan pek bir raviden hadis rivayet etmezler diye düşünülmüştür. Rebi bin Habib'e gelince, bu kişi hakkında ehli Sünnet cerh/tadil kitaplarında pek bir bilgi yoktur. Adil kabul etsek bile kitabındaki rivayetlerin senetleri başlı başına problemdir ve çoğu zayıftır. Zaten eserde bize kadar pekte sağlıklı bir biçimde ulaşamamıştır.

Mesela şiilerin Hz. Hüseyinin oğlu Zeynelâbidîne nisbet ettikleri Sahife-i Seccadiye diye bir eser var. Bunu hem Caferi şiiler, hem de Zeydi şiiler kabul ediyor. Hem Zeydilerin, hem de Caferilerin kendilerinin birçok farklı senedleri var. İbnul Cevzi gibi bazı ehli sünnet alimleri de bu kitabı kendi senedleriyle kabul etmiş. Hem Zeydilerin hem Rafizilerin aynı anda, farklı memleketlerde aynı kitabı uydurması size inandırıcı gözüküyor mu yoksa bu kitabı kabul mu ediyorsunuz?

Bu kitap sahihmidir değilmidir bilmiyorum ama kitap bir hadis kitabı değil. İmam Seccad'ın(r.aleyh) dualarını içeren bir kitap. Ve lev kabul etsek bile bizim için çok bir şey değişmiz zira biz bu imamların masum olduğuna inamıyoruz.
 
Usuli Çevrimdışı

Usuli

ےے مِلَّةُ إِبْرَاهِيمَ ےے
İslam-TR Üyesi
Abdurrahman et-Türki
Diyorsun ki, ""Buhari ve Müslimde de sika harici raviler var hatta Hz. Hüseyinin katilini öven şiirler yazan bir harici kişi Buharinin Sahihinde hadisleri geçen bir ravidir""

Bu yazdıklarından eminmisin?
Hz. Hüseynin katili kim?
Hz. Hüseynin katilini öven şiirler yazan harici olan o ravinin ismi ne?
 
Abdürrahman et-Türki Çevrimdışı

Abdürrahman et-Türki

Üye
İslam-TR Üyesi
Abdurrahman et-Türki
Diyorsun ki, ""Buhari ve Müslimde de sika harici raviler var hatta Hz. Hüseyinin katilini öven şiirler yazan bir harici kişi Buharinin Sahihinde hadisleri geçen bir ravidir""

Bu yazdıklarından eminmisin?
Hz. Hüseynin katili kim?
Hz. Hüseynin katilini öven şiirler yazan harici olan o ravinin ismi ne?

Hüseyinin katili : Ömer b. Sad b. Ebi Vakkas. Hz. Hüseyni öldüren ordunun komutanıdır.

Kendisi de Buharinin ravisidir.

Ebul Hasen el-İcli onun hakkında diyor:
عمرُ بن سعد بن أبي وقَّاصٍ ، مَدني ثقةٌ ، كان يَروي عن أبيه أحاديثَ ، وروى الناس عنه ، وهو الذي قتَل الحسينَ

Medinelidir, Sikadır, Hüseyinin katilidir.


Bahsettiğim harici ravi ise İmran b. Hattandır. Alinin katili ibn Mülcemi öven şiirleri var. Kendisi Buharide hadisleri bulunan bir ravidir
 
Usuli Çevrimdışı

Usuli

ےے مِلَّةُ إِبْرَاهِيمَ ےے
İslam-TR Üyesi
Diyorsun ki, "Bahsettiğim harici ravi ise İmran b. Hattandır. Alinin katili ibn Mülcemi öven şiirleri var. Kendisi Buharide hadisleri bulunan bir ravidir"

Yukarıda ise şöyle demişsin: "Hz. Hüseyinin katilini öven şiirler yazan bir harici kişi Buharinin Sahihinde hadisleri geçen bir ravidir"

Şimdi nerde hata yaptığını anladın mı?
 
Abdürrahman et-Türki Çevrimdışı

Abdürrahman et-Türki

Üye
İslam-TR Üyesi
Diyorsun ki, "Bahsettiğim harici ravi ise İmran b. Hattandır. Alinin katili ibn Mülcemi öven şiirleri var. Kendisi Buharide hadisleri bulunan bir ravidir"

Yukarıda ise şöyle demişsin: "Hz. Hüseyinin katilini öven şiirler yazan bir harici kişi Buharinin Sahihinde hadisleri geçen bir ravidir"

Şimdi nerde hata yaptığını anladın mı?

Ana meseleui bırakıp önemsiz şeylere takılıyorsun. Hz. Ali ve Hüseyini karıştırdım tamam. Şimdi sorun halloldu mu? Hadis usulü süper mi oldu şimdi? Bilakis problem daha da kötü oldu. Hz. Alinin fazileti Hüseyinkinden daha fazladır, onun katilini övmek daha da kötü.

Bidat ehlinden hadis alınmaz kaidesini getirip sonra muhaddislerin Alinin katilini övenden hadis almak veya Hz. Osmanı söven Abbad b. Yakubdan hadis almak çelişkisi ortadan kalktı artık.

En basit bir örnek. Farzedelim ki sen abdest, ibadet konularında hadis rivayet eden bir ravisin, büyük günahların yok hafızan iyi, hiç yalan konuşmuyorsun. Ben de muhaddisim. İkimiz de hanbeli bir sünniyiz. Senden hadis alıyorum. 2 yıl geçiyor sen samimi biçimde ehli sünneti terkediyorsun, diyorsun ki "kardeşim ben araştırdım kader konusunda, kulların fiillerinin yaratılması konusunda mutezilenin açıklamaları Kurana Hadislere bence daha uygun, ben kaderi inkar ediyorum". Nolacak şimdi, rivayet ettiğin hadislerin çöpe mi gidecek? Artık senin abdest konusunda hadislerine şüpheyle mi yaklaşılacak? "Bu adam kaderi inkar ediyor o yüzden absest konusunda hadis uydurabilir veya kaderi inkar etti artık hafızası zayıflayabilir, karıştırabilir" mi diyecez. Bu akla, mantığa uyuyor mu hiç?
 
İmam Malik Çevrimdışı

İmam Malik

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Ana meseleui bırakıp önemsiz şeylere takılıyorsun. Hz. Ali ve Hüseyini karıştırdım tamam. Şimdi sorun halloldu mu? Hadis usulü süper mi oldu şimdi? Bilakis problem daha da kötü oldu. Hz. Alinin fazileti Hüseyinkinden daha fazladır, onun katilini övmek daha da kötü.

Bidat ehlinden hadis alınmaz kaidesini getirip sonra muhaddislerin Alinin katilini övenden hadis almak veya Hz. Osmanı söven Abbad b. Yakubdan hadis almak çelişkisi ortadan kalktı artık.

En basit bir örnek. Farzedelim ki sen abdest, ibadet konularında hadis rivayet eden bir ravisin, büyük günahların yok hafızan iyi, hiç yalan konuşmuyorsun. Ben de muhaddisim. İkimiz de hanbeli bir sünniyiz. Senden hadis alıyorum. 2 yıl geçiyor sen samimi biçimde ehli sünneti terkediyorsun, diyorsun ki "kardeşim ben araştırdım kader konusunda, kulların fiillerinin yaratılması konusunda mutezilenin açıklamaları Kurana Hadislere bence daha uygun, ben kaderi inkar ediyorum". Nolacak şimdi, rivayet ettiğin hadislerin çöpe mi gidecek? Artık senin abdest konusunda hadislerine şüpheyle mi yaklaşılacak? "Bu adam kaderi inkar ediyor o yüzden absest konusunda hadis uydurabilir veya kaderi inkar etti artık hafızası zayıflayabilir, karıştırabilir" mi diyecez. Bu akla, mantığa uyuyor mu hiç?

Bid'at ehlinden, Bidat sahibi oldukları konuda hadis alınmaz. Mesela bu Harici tutup Hz Ali'yi zemmeden bir hadis rivayet etse bu hadis alınmaz, ama fıkhi meselede pek ala alınabilir. Burada ölçü bu kişinin bidatı küfre varıyormu varmıyormu meselesidir
 
Usuli Çevrimdışı

Usuli

ےے مِلَّةُ إِبْرَاهِيمَ ےے
İslam-TR Üyesi
Abdurrahman et-Türki❗
Kusura bakma ama çok uzaklara gittin.
Ben burada kimden hadis alınır kimden alınmaz diğe bir konudan bahsettim mi ❓
 
ez-Zehebî Çevrimdışı

ez-Zehebî

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Hadis Usulü bir silah gibi kullanılmış muhaddislerce. Ali’nin katilini övenlerden, rububiyet hususunda sıkıntısı olanlardan, Osman’a lanet edenlerden hadis almışlar ama Ebu Hanife’den almamışlar. Rey ehli ya, yersen
 
İmam Malik Çevrimdışı

İmam Malik

İyi Bilinen Üye
İslam-TR Üyesi
Hadis Usulü bir silah gibi kullanılmış muhaddislerce. Ali’nin katilini övenlerden, rububiyet hususunda sıkıntısı olanlardan, Osman’a lanet edenlerden hadis almışlar ama Ebu Hanife’den almamışlar. Rey ehli ya, yersen

Abi bütnü bir hadis elinede böyle demek doğru olmaz. İmam Ebu Davud(r.aleyh) mesela Ebu Hanife'den hadis aldımı bilmiyorum ama onun için "Allah Ebu Hanife'ye rahmet etsin, o imamdı" diyor. Kaldıki, İbni Teymiye'ye(r.aleyh) göre Ebu Davud, İmam Buhari ile beraber 6 hadis kitabı yazarı içinde fıkıhta mutlak ictihad seviyesine ulaşmış ikinci isim.
 

Benzer konular

Üst Ana Sayfa Alt