S
Çevrimdışı
Suudi Arabistan'ın kralı Abdullah her ne kadar murted olsalar'da soyle bir konusma yapti "Kardeşlerim. Sizlere bir şey söylemek istiyorum. El öpmek bizim değerlerimize ve ahlakımıza yakın uygun bir davranış değildir. Özgür ve dürüst insanlar tarafından kabul edilemez bir davranış biçimidir. Ayrıca bu davranış Allah'ın buyruklarını ihlal etmektir. Çünkü el öpen kişinin boyun eğmesine yol açar. İnançlı biri Allah'tan başka kimseye boyun eğmez. Burada bu konuya tamamen karşı olduğumu belirtmek istiyorum. Ve herkesten bağlılık göstergesi olarak anne-babasının dışında kimsenin elini öpmemesini istiyorum"...
Arap dünyası bu şekle el öpmeye karşı bir kampanya başlatılırken, bizde ise televizyon ekranlarında, gazetelerde el öpme propagandaları yapılmakta. Meclis başkanı eski lideri Erbakan’ı gördüğünde elini elbette öpecektir beklentisi içinde oluruz, çünkü geçmişte bol bol elini öpmüştü!, insan'larin ilimsiz'likle, ve tembellik'leri yuzun'den bu hale geldik asadaki hadise'leri bir inceiyelim ins'ALLAH.
Bir Yahudi, arkadaşına (hitaben) "Bizi şu peygambere götür" dedi Kalkıp Peygamber (sav)'e geldiler de kendisinden dokuz açıklayıcı ayetleri sordular Ravi bu hadisi, "İki (Yahudi) şahıs, Resul-i Ekrem'in (sav) elini ayağını öptüler, "Senin muhakkak bir peygamber olduğuna şahitlik ederiz" dediler" diye zikretti
Biraz açıklayalım: Yahudiler arasında on emir vardır Bunların dokuzu, Müslümanlar ile Yahudiler arasında ortak; biri, sadece Yahudilere mahsustur Gelen şahıslar, müşterek bulunan dokuz emri sordular, birini de gizlediler Peygamber (sav) Efendimiz, hem sordukları dokuz şeyi, hem de gizlediklerini haber verdi Bunun üzerine Resulullah'ın (sav) el ve ayaklarını öptüler
b) Abdullah bin Ömer (ra)'in Abdurrahman bin Ebi Leyla'ya naklettiği bir kıssada şöyle denilmiştir: "Biz ona (Hazreti Peygamber'e) yaklaştık ve elini öptük "
c) Zeyd bin Sabit (ra) bir cenazenin üzerine namaz kılmıştı Namazı takiben kendisine katırını getirdiler O binmek üzere iken, Abdullah bin Abbas (ra) hayvanın üzengisini tutmuştu Bunu gören Zeyd (ra), "Ey Resulullah'ın (sav) amcasının oğlu! Onu bırak" dedi Abdullah bin Abbas (ra), "Alimlerimize ve büyüklerimize böyle davranmakla emrolunduk" dedi Bunun üzerine Zeyd bin Sabit (ra) de onun elini öptü ve "Bize de ALLAH Resulü'nün (sav) ehl-i beytine böyle yapmamız emrolundu" dedi
d) Alim ve salih bir kimsenin elini teberrüken öpmekten bir beis olmadığını fıkıh bilginlerimiz sarahatle ifade etmektedirler
- Soru: Öpmenin kaç kısıma ayrıldığını açıklar mısınız?
Cevap: Şöyle sıralayabiliriz:
1 - Sevgi öpmesi: Anne ve babanın evlâdının yüzünü öpmesi gibi
Peygamber (sav) Efendimiz, gerek evlâdını, gerekse torunlarını sevip okşar ve öperlerdi
2- Rahmet ve esirgeme öpmesi: Evlâdın anne ve babasının başını öpmesi gibi
Bir gün Peygamber (sav) Efendimiz, Hazret-i Aişe (ra)'ya hitaben: "Ya Aişe, dua edildiği zaman kabul edeceği bir ismi üzerine ALLAH'ın (cc) bana yol gösterdiğini sen bildin (ve öğrendin) mi?" buyurmuştu Hazret-i Aişe (ra) validemiz de, "Anam babam sana feda olsun Ey ALLAH'ın Resulü (sav), onu bana öğretiniz" dedi Resul-i Ekrem (sav), "Ey Aişe, o sana gerekmez" buyurdu Bunun üzerine uzaklaştım ve bir müddet oturdum, sonra kalkıp başını öptüm de, "Ey ALLAH'ın Resulü (sav), onu bana öğretiniz" dedim Efendimiz (sav) de, "O sana gerekmez" demişti
3- Şefkat öpmesi: Kardeşinin alnından öpmek gibi Peygamber (sav) Efendimiz vefat ettiğinde, Hazret-i Ebu Bekir (ra) Hane-i Saadete gelmiş ve Efendimizin (sav) yüzündeki örtüyü kaldırıp öpmüş ve "Ey ALLAH'ın Resulü (sav), senin memâtın da hayatın kadar güzel" diye gözyaşları içinde ağlamıştı
4- Şehvet öpmesi: Kişinin zevcesini öpmesi gibi
5- Tehıyye öpmesi: Bir kimsenin diğer bir müminin elini öpmesi gibi Bu hususla ilgili açıklama yukarıda geçmiş bulunmaktadır
6- Dindarlık öpmesi: Hac ve umre yapanların, tavaf sırasında "Hacer-i Esved"i öpmesi gibi Kabe'nin eşiğini öpmek ve Mushaf'ı öpmek de bu kısma dahil bulunmaktadır
Hazret-i Ömer (ra), her sabah Kur'an-ı Kerim'i alır ve "Aziz ve celil olan Rabbimin ahdi ve menşuru" derdi Hazret-i Osman (ra) da Kur'an-ı Kerim'i öper ve yüzüne sürerdi
Ekmeği öpmeye gelince; İmam Şafii Hazretleri bu öpmeyi mubah bir bid'at kabul etmiştir Buna "bid'at-i hasene" diyen de olmuştur
7- Günah olan öpme: Bu ilave tarafımızdan yapılmış olmaktadır Bu kısma dahil olan öpme, kendisine yabancı bulunan bir kadını bir erkeğin öpmesi gibi Bu her iki tarafta şehvani hisleri kamçılayan ve zinaya zemin hazırlayan bir davranıştır Peygamber (sav) Efendimizin bir erkeğin yabancı kadının elini tutmasını ve onunla musafaha yapılmasını elin zinası olarak bildirmesi dikkate alınınca, haram olan öpmenin zararı daha iyi anlaşılır.
Arap dünyası bu şekle el öpmeye karşı bir kampanya başlatılırken, bizde ise televizyon ekranlarında, gazetelerde el öpme propagandaları yapılmakta. Meclis başkanı eski lideri Erbakan’ı gördüğünde elini elbette öpecektir beklentisi içinde oluruz, çünkü geçmişte bol bol elini öpmüştü!, insan'larin ilimsiz'likle, ve tembellik'leri yuzun'den bu hale geldik asadaki hadise'leri bir inceiyelim ins'ALLAH.
Bir Yahudi, arkadaşına (hitaben) "Bizi şu peygambere götür" dedi Kalkıp Peygamber (sav)'e geldiler de kendisinden dokuz açıklayıcı ayetleri sordular Ravi bu hadisi, "İki (Yahudi) şahıs, Resul-i Ekrem'in (sav) elini ayağını öptüler, "Senin muhakkak bir peygamber olduğuna şahitlik ederiz" dediler" diye zikretti
Biraz açıklayalım: Yahudiler arasında on emir vardır Bunların dokuzu, Müslümanlar ile Yahudiler arasında ortak; biri, sadece Yahudilere mahsustur Gelen şahıslar, müşterek bulunan dokuz emri sordular, birini de gizlediler Peygamber (sav) Efendimiz, hem sordukları dokuz şeyi, hem de gizlediklerini haber verdi Bunun üzerine Resulullah'ın (sav) el ve ayaklarını öptüler
b) Abdullah bin Ömer (ra)'in Abdurrahman bin Ebi Leyla'ya naklettiği bir kıssada şöyle denilmiştir: "Biz ona (Hazreti Peygamber'e) yaklaştık ve elini öptük "
c) Zeyd bin Sabit (ra) bir cenazenin üzerine namaz kılmıştı Namazı takiben kendisine katırını getirdiler O binmek üzere iken, Abdullah bin Abbas (ra) hayvanın üzengisini tutmuştu Bunu gören Zeyd (ra), "Ey Resulullah'ın (sav) amcasının oğlu! Onu bırak" dedi Abdullah bin Abbas (ra), "Alimlerimize ve büyüklerimize böyle davranmakla emrolunduk" dedi Bunun üzerine Zeyd bin Sabit (ra) de onun elini öptü ve "Bize de ALLAH Resulü'nün (sav) ehl-i beytine böyle yapmamız emrolundu" dedi
d) Alim ve salih bir kimsenin elini teberrüken öpmekten bir beis olmadığını fıkıh bilginlerimiz sarahatle ifade etmektedirler
- Soru: Öpmenin kaç kısıma ayrıldığını açıklar mısınız?
Cevap: Şöyle sıralayabiliriz:
1 - Sevgi öpmesi: Anne ve babanın evlâdının yüzünü öpmesi gibi
Peygamber (sav) Efendimiz, gerek evlâdını, gerekse torunlarını sevip okşar ve öperlerdi
2- Rahmet ve esirgeme öpmesi: Evlâdın anne ve babasının başını öpmesi gibi
Bir gün Peygamber (sav) Efendimiz, Hazret-i Aişe (ra)'ya hitaben: "Ya Aişe, dua edildiği zaman kabul edeceği bir ismi üzerine ALLAH'ın (cc) bana yol gösterdiğini sen bildin (ve öğrendin) mi?" buyurmuştu Hazret-i Aişe (ra) validemiz de, "Anam babam sana feda olsun Ey ALLAH'ın Resulü (sav), onu bana öğretiniz" dedi Resul-i Ekrem (sav), "Ey Aişe, o sana gerekmez" buyurdu Bunun üzerine uzaklaştım ve bir müddet oturdum, sonra kalkıp başını öptüm de, "Ey ALLAH'ın Resulü (sav), onu bana öğretiniz" dedim Efendimiz (sav) de, "O sana gerekmez" demişti
3- Şefkat öpmesi: Kardeşinin alnından öpmek gibi Peygamber (sav) Efendimiz vefat ettiğinde, Hazret-i Ebu Bekir (ra) Hane-i Saadete gelmiş ve Efendimizin (sav) yüzündeki örtüyü kaldırıp öpmüş ve "Ey ALLAH'ın Resulü (sav), senin memâtın da hayatın kadar güzel" diye gözyaşları içinde ağlamıştı
4- Şehvet öpmesi: Kişinin zevcesini öpmesi gibi
5- Tehıyye öpmesi: Bir kimsenin diğer bir müminin elini öpmesi gibi Bu hususla ilgili açıklama yukarıda geçmiş bulunmaktadır
6- Dindarlık öpmesi: Hac ve umre yapanların, tavaf sırasında "Hacer-i Esved"i öpmesi gibi Kabe'nin eşiğini öpmek ve Mushaf'ı öpmek de bu kısma dahil bulunmaktadır
Hazret-i Ömer (ra), her sabah Kur'an-ı Kerim'i alır ve "Aziz ve celil olan Rabbimin ahdi ve menşuru" derdi Hazret-i Osman (ra) da Kur'an-ı Kerim'i öper ve yüzüne sürerdi
Ekmeği öpmeye gelince; İmam Şafii Hazretleri bu öpmeyi mubah bir bid'at kabul etmiştir Buna "bid'at-i hasene" diyen de olmuştur
7- Günah olan öpme: Bu ilave tarafımızdan yapılmış olmaktadır Bu kısma dahil olan öpme, kendisine yabancı bulunan bir kadını bir erkeğin öpmesi gibi Bu her iki tarafta şehvani hisleri kamçılayan ve zinaya zemin hazırlayan bir davranıştır Peygamber (sav) Efendimizin bir erkeğin yabancı kadının elini tutmasını ve onunla musafaha yapılmasını elin zinası olarak bildirmesi dikkate alınınca, haram olan öpmenin zararı daha iyi anlaşılır.